آشپزیخواص مواد غذایی

خواص کره بادام زمینی و هر آنچه که درباره آن باید بدانیم

بادام زمینی (peanut) و کره بادام زمینی (peanut butter) جز خوراکی‌هایی هستند که طرفداران زیادی را در همه سنین به خود اختصاص داده‌اند. اگر به دنبال یکی از کامل‌ترین و مقوی‌ترین خوراکی‌ها در وعده‌های غذایی خود هستید، قطعا کره بادام زمینی بهترین گزینه است. پیش از آنکه بخواهیم درباره خواص، مضرات و سایر اطلاعات راجع به کره بادام زمینی توضیح دهیم، تصمیم گرفتیم در ابتدا با تاریخچه کره بادام زمینی آشنا شویم پس با ما همراه باشید. ایده تولید کره‌ بادام زمینی برای اولین بار در سال ۱۸۸۴ توسط مارچلوس گیلمور ادسون (Marcellus Gilmore Edson)  مطرح و اجرا شد. کره بادام زمینی تولید شده توسط ادسون مانند کره و شیر دارای قوام بود که این تولید، تعجب عموم را برانگیخت. پس از اینکه همگان از این ایده و تولید باخبر شدند، یک تاجر اهل سوئیس به نام جورج بیل تصیم بر آن گرفت که کره بادام زمینی را به صورت میان وعده، تولید انبوه کند و در اختیار عموم قرار دهد که حاصل این کار، درآمد بسیار بالایی بود که نصیب این تاجر شد.

بیشتر بدانید:خواص و ضررهای بادام زمینی

کره بادام زمینی-خواص

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • پس از اینکه راجع به تاریخچه کره بادام زمینی اطلاعات لازم و کافی را کسب کردیم، حال وقت آن رسیده که به خواص شگفت‌انگیز کره بادام زمینی بپردازیم پس با ما همراه باشید.
    • خواص بیشمار و مواد مغذی کره بادام زمینی به راحتی می‌تواند انرژی که یک فرد در طول روز به آن نیاز دارد را تامین کند. به طور کلی کره بادام زمینی دارای دو نوع است که نوع اول آن دارای بافت نرم و خامه‌ای می‌باشد و در نوع دوم تکه‌های خرده شده بادام زمینی به کره اضافه می‌شود. افزون بر موارد ذکر شده، کره‌ بادام زمینی سرشار از پروتئین، ویتامین و املاح معدنی است که از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به اسید فولیک، ویتامین E، مس، منیزیم، سلنیم، روی و رنگدانه‌های گیاهی و فیبر خوراکی اشاره کرد.
    مواد معدنی موجود در ۱۰۰ گرم کره بادام زمینی
    کلسیم۴۵ میلی‌گرم
    آهن۱۰۹ میلی‌گرم
    منیزیم۱۶۰ میلی‌گرم
    فسفر۳۱۹ میلی‌گرم
    پتاسیم۷۴۵ میلی‌گرم
    سدیم۱۷ میلی‌گرم

    حال وقت آن رسیده است که به بررسی فواید کره بادام زمینی و همچنین توضیحات کامل هر یک بپردازیم.

    بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد پروتئین‌ها و تأثیر آن بر بدن

     خواص کره بادام زمینی:

    ۱- کاهش وزن

    • قرار گرفتن میزان بالای چربی‌های غیر اشباع تک زنجیره‌ای و مواد مغذی دیگر در کره بادام زمینی سبب شده که این ماده غذایی، به یکی از خوراکی‌های محبوب در کل دنیا جهت کاهش وزن تبدیل شود. کره بادام زمینی حاوی چربی و کالری بسیار بالایی است که خوردن مقدار کمی از آن می‌تواند، کالری و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.

    ۲- پیشگیری از دیابت

    کره بادام زمینی خانگی

    • کره بادام زمینی از مبتلا شدن به دیابت جلوگیری می‌کند و همچنین فیبرهای غذایی فیتوسترول و منیزم قرار گرفته در بادام زمینی می‌تواند مانع از ابتلا به دیابت نوع دوم شود. طبق آزمایشاتی که بر روی کره بادام زمینی انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف ۳۱ گرم کره بادام زمینی (حدود دو قاشق غذاخوری) در بازه زمانی حداقل پنج روز در هفته، خطر ابتلا به دیابت را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

    ۳- ضد کلسترول

    • اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، بهترین پیشنهاد استفاده از کره بادام زمینی است که به دلیل وجود چربی‌های مفید می‌توان میزان کلسترول را تا حد زیادی کاهش داد. افزون بر موارد ذکر شده، پزشکان توصیه دارند که افراد با بیماری قلبی، نباید استفاده از بادام زمینی را فراموش کنند.

    ۴- تقویت انرژی

    • پروتئین، فیبر و اسیدهای مفید قرار گرفته در کره بادام زمینی سبب حفظ و تقویت انرژی مورد نیاز بدن در طول روز می‌شود. همچنین کره بادام زمینی می‌تواند به پایدار نگه‌داشتن و جلوگیری از افت ناگهانی قند خون نقش به‌سزایی داشته باشد.

    ۵- حفظ سلامت اعصاب

    • منیزیم جزو مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن است که منجر به تقویت عملکرد بیش از ۳۰۰ فعالیت بیوشیمیایی در بدن می‌شود. اگر به دنبال افزایش میزان منزیم در بدن خود هستید، نباید از کره بادام زمینی غافل شوید.

    ۶- افزایش حفظ آرامش و خونسردی

    کره بادام زمینی

    • کره بادام زمینی دارای استرول گیاهی به نام بتاسیتوسترول است. شاید با خود بگویید که بتاسیتوسترول چیست و چه کاری را برعهده دارد؟ بتاسیتوسترول به طبیعی شدن سطح بالای کلسترول کمک می‌کند و در مواقع که استرس داریم، کلسترول را در تعادل با سایر هورمون‌ها نگه می‌دارد. بهبود و تقویت سیستم ایمنی بدن، از دیگر فواید مهم بتاسیتوسترول است.

    ۷- افزایش ضریب و بهره هوشی

    • طبق مطالعاتی که پژوهشگران بر روی کره بادام زمینی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که چربی‌های غیر اشباع شده‌ تک زنجیره‌ای موجود در کره ی بادام زمینی، سبب حفظ سلامت و بهبود عملکرد مغز و در نتیجه افزایش ضریب و بهره هوشی می‌شود. از دیگر فواید مهم کره بادام زمینی می‌توان به وجود آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد که در نتیجه به کاهش استرس مغز کمک شایانی می‌کند.

    ۸- سلامت استخوان

    کره بادام زمینی-بادام زمینی

    • ویتامین کا (K) موجود در کره بادام زمینی منجر به انتقال کلسیم به بدن و در نهایت حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود. از دیگر فواید ویتامین K که در کره بادام زمینی قرار دارد، می‌توان به بهبود انعقاد طبیعی خون اشاره کرد.

    ۹- ضد سرطان

    کره بادام زمینی

    • کره‌ بادام زمینی سرشار از ریزوراترول است که این ماده شیمیایی از سرطان روده پیشگیری می‌کند. هم چنین فیتوسترول موجود در کره‌ بادام زمینی، رشد سلول‌های سرطان پستان، روده بزرگ و پروستات را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. به تازگی پزشکان طبق بررسی و تحقیقاتی که انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که کره بادام زمینی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد پیشگیری می‌کند.

    ۱۰- مبارزه با سوءتغذیه

    بادام زمینی در میان کشورهایی مانند چین، هند و آفربقا از محبوبیت بالایی برخوردار است. چرا که با سوءتغذیه مبارزه می‌کند و بیشتر افراد انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود را با استفاده از خواص کره بادام زمینی به دست می‌آورند.

    از ویتامین‌های موجود در بادام زمینی می‌توان به ویتامین B، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6 و ویتامین B9 اشاره کرد که هرکدام از این ترکیبات نقش مهم و اساسی در سوخت وساز و رشد بدن ایفا می‌کنند.

    مصارف کره بادام زمینی

    • کره بادام زمینی در شیرینی ‌پزی برای پختن شیرینی، کوکی و کیک‌ها کاربرد فراوان دارد
    • برای تهیه ذرت بو داده می‌توان کره بادام زمینی را بر روی ذرت ذوب کرد
    • برای درست کردن سس، مخصوصا سس‌هایی با رسپی آسیایی از کره بادام زمینی می‌شود
    • برای داشتن یک صبحانه قوی و پر انرژی می‌توان یک قاشق از کره‌ بادام زمینی را با جوی دوسر مخلوط و میل کرد
    • کره بادام زمینی را می‌توان با مواد خوراکی از جمله میوه، شکلات، ژله و کرفس استفاده کرد.

    بیشتر بخوانید:‌ طرز تهیه “سس پستو”؛ برای نان پستو، پاستا و پیتزا

    خوردن کره بادام زمینی برای چه افرادی ممنوع است؟

    تا اینجا با تاریخچه، فواید و سایر اطلاعات مهم کره بادام زمینی آشنا شدیم، حال وقت آن رسیده که به مضرات و موارد منع مصرف کره بادام زمینی بپردازیم:

    • در دو سال اولیه تولد نوزاد، به هیچ وجه نباید از کره بادام زمینی به عنوان تغذیه کودک استفاده کرد که این مورد باید مورد توجه کلیه مادران قرار گیرد.
    • افرادی که مستعد به سنگ کلیه و مثانه هستند، بهتر است از خوردن مواد غذایی حاوی اگزالات‌ها از جمله کره بادام زمینی پرهیز کنند زیرا این ترکیبات احتمال بروز سنگ کلیه و سنگ مثانه را افزایش می‌دهد.

    در این مقاله به تاریخچه، خواص، موارد منع منصرف و سایر اطلاعات کره بادام زمینی پرداختیم. نظر شما راجع به سایر ویژگی‌های کره بادام زمینی چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

     

    ۴/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.