آشپزیخواص مواد غذایی

۲۰ مورد از خواص بادام زمینی؛ برای سلامتی، زیبایی، مردان و…

بادام زمینی یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین انواع مغزیجات است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بادام زمینی سرشار از ویتامین E، اسید فولیک، فیبر و فسفر است و از همین رو برای سلامت قلب، تنظیم قند خون و همچنین کنترل وزن بسیار مفید است. با اکالا بلاگ همراه باشید تا با همه خواص بادام زمینی برای سلامتی بدن آشنا شوید.

با ۲۰ خواص بادام زمینی برای بدن آشنا شوید

بادام زمینی با آن طعم لذیذی و بافت تردی که دارد، یکی از مفیدترین انواع بادام است که هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۵۶۷ کیلوکالری دارد. این بادام سرشار از پروتئین، فیبر، کربوهیدرات، آهن، کلسیم، پتاسیم و فسفر است و منبع خوبی برای ویتامین B محسوب می‌شود. اما خواص بادام زمینی چیست؟ در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به ۲۰ مورد از مهم‌ترین خواص بادام زمینی برای سلامت اشاره شده است.

۱- تقویت قلب

بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع و چند اشباع است و از همین رو مصرف آن خطر بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و با کاهش کلسترول بد یا LDL و افزایش کلسترول خوب یا HDL به سلامت قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که پلی فنول‌های موجود در این بادام از ایجاد التهاب جلوگیری می‌کنند و جلوی بروز بیماری‌های قلبی را می گیرند.

۲- خواص بادام زمینی برای لاغری

اگر اهل ورزش و رژیم‌های سالم خواری باشید، احتمالا در مورد خواص بادام زمینی در لاغری چیزهای زیادی شنیده‌اید. بادام زمینی کالری بالایی دارد، اما یکی از مفیدترین مغزیجات برای کاهش وزن است. مصرف بادام زمینی به خاطر فیبر و مواد مغذی که دارد به افزایش احساس سیری کمک می‌کند.

در پاسخ به این سوال که آیا بادام زمینی چاق می‌کند یا نه باید بدانید که گنجاندن این بادام در رژیم غذایی موجب کاهش احساس گرسنگی می‌شود و با تامین بخش زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری به افزایش انرژی شما در طول روز کمک می‌کند. بنابراین اگر از بادام زمینی به اندازه استفاده کنید، این ماده غذایی اثر فوق‌العاده‌ای بر کاهش وزن و سیری شما خواهد داشت.

۳- کنترل قند خون

یکی دیگر از خواص و فواید بادام زمینی برای سلامت کنترل قند خون است. مصرف بادام زمینی موجب افزایش قند خون شما نمی‌شود. اگر بادام زمینی را همراه با غذاهای حاوی شاخص گلیسمی بالا میل کنید، سطح قند خون راحت‌تر کنترل می‌شود. از طرف دیگر بادام زمینی سرشار از منیزیم و چربی‌های سالم است و به تنظیم قند خون و بهبود علائم دیابت نوع ۲ نیز کمک زیادی می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با خواص بادام زمینی برای بدن آشنا شوید

    ۴- جلوگیری از سرطان

    بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از بادام زمینی استفاده می‌کنند، کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. در این بادام آنتی اکسیدان‌هایی خاص به نام ایزوفلاون و رزوراترول وجود دارد که ضد سرطان هستند از بدن در برابر بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند.

    ۵- جلوگیری از سنگ صفرا

    یکی دیگر از خواص بادام زمینی برای سلامت جلوگیری از سنگ کیسه صفرا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مردانی که در هفته ۵ عدد بادام می‌خورند، کمتر به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شوند.

    ۶- جلوگیری از آلزایمر

    بادام زمینی سرشار از ویتامین E و نیاسین است و از همین رو از شما در برابر آلزایمر و زوال عقل محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این نوع بادام می‌تواند به بهبود عملکرد شناختی مغز و جلوگیری از آلزایمر کمک زیادی کند.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده و باورنکردنی “عناب”

    ۷- بهبود پوست

    مصرف بادام زمینی به خاطر وجود ویتامین E، زینک و منیزیم از پوست در برابر آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این بادام موجب درخشندگی و جوانسازی پوست می‌شوند.

    ۸- فواید بادام زمینی برای زنان

    بادام زمینی یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای سلامت جنسی خانم‌ها است. این بادام حاوی اسیدهای چرب تک اشباع است و از همین رو برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی و برخی دیگر از آجیل‌ها می‌توانید به بهبود علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک زیادی کند.

    خواص بادام زمینی برای مردان

    ۹- خواص بادام زمینی برای مردان

    بادام زمینی یکی از مفیدترین انواع مغزیجات برای مردان است. در این بادام نوعی اسید آمینه به نام آرژنین وجود دارد که به درمان اختلالات نعوظ و مشکلات جنسی کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف این بادام برای کنترل زودانزالی نیز مفید است و یک درمان فوق العاده برای بهبود عملکرد جنسی در مردان محسوب می‌شود.

    ۱۰- افزایش انرژی

    بادام زمینی سرشار از فیبر و پروتئین است و مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی دارد. مصرف بادام زمینی موجب افزایش انرژی و جلوگیری از ضعف و گرسنگی می‌شود و یک جایگزین فوق العاده برای تنقلات بی‌ارزش است.

    ۱۱- بهبود رشد مو

    بادام زمینی سرشار از اسیدهای آمینه و پروتئین‌های ضروری است و از همین رو مصرف آن به بهبود رشد مو و همچنین تقویت موها کمک زیادی می‌کند. برای این که موهای سالمی داشته باشید، می‌توانید روزانه از چند عدد بادام زمینی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم سماق برای سلامتی

    ۱۲- چاقی صورت

    یکی دیگر از خواص بادام زمینی چاقی صورت است. جالب است بدانید که مصرف بادام زمینی می‌تواند به پر شدن صورت کمک کند و ظاهری شفاف و درخشان به پوست صورت شما ببخشد.

    ۱۳- سلامت استخوان‌ها

    بادام زمینی به دلیل کلسیم و آهن فراوانی که دارد، برای سلامت استخوان‌ها بسیار مفید است. مصرف این بادام به افزایش استحکام استخوان‌ها و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

    ۱۴- خواص بادام زمینی برای کبد چرب

    مصرف بادام زمینی به پاکسازی کبد و کاهش چربی کبد کمک زیادی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که بادام زمینی به خاطر آنتی اکسیدان ها و چربی‌های مفیدی که دارد در درمان کبد چرب موثر است.

    خواص بادام زمینی برای کبد چرب

    ۱۵- درمان فشار خون

    بادام زمینی سرشار از پتاسیم است و از همین رو به تنظیم فشار خون کمک زیادی می‌کند. به خاطر داشته باشید که برای تنظیم فشار خون باید از بادام زمینی خام یا بدون نمک استفاده کنید.

    ۱۶- خواص بادام زمینی در بارداری

    مصرف بادام زمینی در دوران بارداری به افزایش انرژی بدن کمک می‌کند. بادام زمینی حاوی پروتئین و فولات است و از همین رو از نقص‌های مادرزادی جنین جلوگیری می‌کند و یکی از بهترین انواع تنقلات برای خانم‌های باردار است.

    ۱۷- خواص بادام زمینی برای کودکان

    بادام زمینی منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مصرف بادام زمینی می‌تواند به افزایش انرژی و بهبود رشد کودکان کمک کند. این بادام سرشار از فیبر، کلسیم، منیزیم، روی، فسفر و انواع ویتامین‌های مختلف است و از همین رو هم برای سلامت کودک و هم بهبود رشد او بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۱۸- جلوگیری از سرطان پروستات

    جالب است بدانید که بادام زمینی یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از سرطان پروستات است. این بادام سرشار از اسیدهای چرب مفید و مواد معدنی مختلف است و از همین رو به سلامت باروری مردان و همچنین بروز مشکلات جدی در پروستات جلوگیری می‌کند.

    ۱۹- سلامت روده

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی به طور مستقیم روی سلامت روده‌ها موثر است مصرف بادام زمینی موجب ایجاد تعادل در نوع و تعداد میکروب‌های روده می‌شود و از همین رو از بروز بیماری‌های مربوط به روده تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

    خواص بادام زمینی در بارداری

    ۲۰- سلامت ریه

    یکی دیگر از خواص بادام زمینی کمک به سلامت ریه‌ها است. مصرف بادام زمینی از بدن در برابر سرطان ریه محافظت می‌کند و به بهبود عملکرد تنفسی در بیماران مبتلا به آسم کمک می‌کند.

    بادام زمینی فواید زیادی برای سلامتی دارد و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه می‌تواند به بهبود سلامت شما کمک کند. فراموش نکنید که هر روز از حدود ۵ دانه بادام زمینی استفاده کنید تا همیشه بدنی سالم و پرانرژی داشته باشید.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از رایج‌ترین سوالات شما در مورد خواص و مضرات بادام زمینی پاسخ داده‌ایم.

    چه کسانی نباید از بادام زمینی استفاده کنند؟

    برخی افراد با مصرف بادام زمینی دچار حساسیت می‌شوند و علائم آلرژیک را تجربه می‌کنند. این افراد نباید به هیچ عنوان از بادام زمینی استفاده کنند. افرادی که از دارو استفاده می‌کنند، نباید به صورت خودسرانه بادام زمینی مصرف کنند. مصرف بادام زمینی با داروهای رقیق کننده خون، داروهای آنتی هیستامین، داروهایی که برای درمان اضطراب و بی‌خوابی استفاده می‌شوند و همچنین داروهای فشار خون و کلسترول تداخل دارد.

    مصرف بیش از حد بادام زمینی چه عوارضی دارد؟

    مصرف بیش از حد بادام زمینی ممکن است موجب بروز علائمی مثل نفخ، یبوست، چاق و التهابات پوستی شود.

    آیا بادام زمینی کلسترول دارد؟

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف به اندازه بادام زمینی می‌تواند به کاهش کلسترول بد یا LDL و افزایش کلسترول خوب یعنی HDL کمک کند.

    طبع بادام زمینی چیست؟

    در طب سنتی طبع بادام زمینی گرم و تر است و از همین رو افرادی که طبع گرمی دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.