دانستنی

عرق‌سوز شدن در گرما و درمان خانگی آن

عرق کردن روش طبیعی بدن برای تنظیم دمای بدن است. بدن این کار را با آزاد کردن آب و نمک انجام می‌دهد که تبخیر می‌شود و به خنک شدن شما کمک می کند. اگرچه ممکن است بعد از تعریق مقداری آب از دست بدهید، اما این مسئله کاملا موقتی است. هنگامی که با نوشیدن آب یا غذا آبرسانی می‌کنید، بلافاصله وزن از دست رفته را دوباره به دست خواهید آورد. عرق‌سوز شدن پوست بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود نمی‌آید، بلکه زمانی ایجاد می‌شود که گرمای بیش‌ازاندازه به بدن برسد و بدن با تولید بسیار زیاد عرق، واکنش نشان دهد. در بخش دانستی‌های مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با درمان‌ عرق سوز آشنا شوید.

چرا زیاد عرق می کنیم؟

اینکه چقدر عرق می‌کنید به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، فاکتورهای محیطی، سن، سطح آمادگی جسمانی و وزن بستگی دارد. از بین این عوامل، وزن و سطح تناسب اندام شما بیشترین تأثیر را بر میزان عرق کردن شما حین ورزش خواهد داشت. وقتی وزنتان بالاتر می‌رود، بدنتان برای تحرک و فعالیت به انرژی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل دمای بدن بالا می‌رود و بدنتان برای کاهش دما، بیشتر از سیستم تعریق استفاده خواهد کرد.

برعکس، هرچه فرم و تناسب اندام بهتری داشته باشید، بدنتان سریع‌تر خنک خواهد شد. به همین دلیل می‌توانید مدت زمان بیشتر و بدون تعریق زیاد، ورزش کنید.

فواید عرق کردن چیست؟

عرق، مکانیسم اصلی بدن برای تعدیل دمای سیستم داخلی ما محسوب می‌شود. زمانی که عرق میی‌کنیم، بدنمان خنک می‌شود و از خطرات افزایش شدید دمای آن، دور خواهیم ماند. سایر فواید عرق عبارتند از:

  • سلامت پوست: ورزش شدید باعث می‌شود خون در سراسر بدن شما گردش کند. این مسئله باعث افزایش اکسیژن‌رسلنی به بافت‌ها و تغذیه سلول‌های پوستی خواهد شد. درنتیجه، پوستی سالم‌تر و بانشاط‌تر خواهید داشت.
  • نشانه‌ای از فعالیت شدید بدن: اگر حین ورزش عرق می‌کنید، احتمالاً تمریناتی را انجام می‌دهید که برای سطح تناسب اندام شما چالش برانگیز است. اما اگر به شدت خسته شدید یا درد دارید، بیش از حد به خودتان فشار می‌آورید.

آیا عرق کردن زیاد خطر دارد؟

کم آبی یا دهیدراتاسیون و عرق سوز، مهم‌ترین عارضه تعریق است. هوای گرم یا مرطوب میزان تعریق شما را افزایش می‌دهد. به ازای هر پوند عرقی که از دست می‌دهید، حتما یک پیمانه آب بنوشید. برای شروع به آبرسانی صبر نکنید تا تشنه شوید. در عوض، یک بطری آب با خود ببرید و به طور منظم در طول تمرین بنوشید.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث می‌شود عرقمان بو بدهد؟

علت عرق سوز شدن بدن

سرتاسر پوست ما از غدد عرق تشکیل شده است. این غده‌ها به کاهش دمای بدن کمک می‌کنند. زمانی که به هر دلیلی، این غده‌ها مسدود شوند، عرق به سطح پوست نخواهد رسید. در این وضعیت، عرق سوز اتفاق می‌افتد. عرق سوز می‌تواند در هر گروه سنی اتفاق بیفتد. همچنین آب و هوای گرم و مرطوب، افزایش وزن، آلرژی، فعالیت بدنی شدید و بیماری‌های پوستی از اصلی‌ترین دلایل عرق سوز هستند. با عرق سوز شدن پوست، علائم زیر را تجربه خواهید کرد:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    • راش‌های پوستی قرمز و دردناک
    • التهاب پوست
    • خارش
    • برجستگی روی پوست

    درمان‌های خانگی عرق‌سوز شدن

    برای درمان عرق سوز می‌توانید از روش‌های خانگی و ساده زیر کمک بگیرید:

    ۱- استفاده از گیاه آلوئه ورا

    ابتدا محل عرق‌سوز شده را باکمی شامپوی بچه و آب ولرم تمیز بشویید. سپس گیاه آلوئه ورا که اثر خنک‌کنندگی و درمانی دارد روی آن بمالید.

    استفاده از گیاه آلوئه ورا برای درمان عرق سوز شدن

    مطالب مرتبط : ۱۴ ماسک مو با ژل آلوئه ورا

    ۲- استفاده از کمپرس یخ

    قراردادن کیسه‌ی یخ به روی موضع عرق‌سوز شده نیز باعث خارج شدن پوست از حالت التهاب می‌شود.

    ۳- استفاده از ماسک جوش شیرین

    خمیری از جوش‌شیرین، آب و پودر بلغور جو دو سر تهیه کنید. برای درمان عرق سوز این خمیر را به آرامی روی موضع بمالید. این عمل باعث ترمیم پوست می‌شود.

    ۴- استفاده از آرد ذرت

    هنگامی‌که پوست شما خشک است هرچند ساعت یک‌بار مقداری آرد ذرت روی پوست خود بریزید و ماساژ دهید.

     روش‌های طبیعی رفع بوی بد عرق

    تابستان باعث تعریق بیشتر بدن می‌شود و اکثر مردم از بوی بد عرق خود و دیگران در عذاب هستند. البته علاوه بر گرما استرس، خستگی، اضافه‌وزن و مصرف برخی مواد غذایی نیز باعث بد بو شدن عرق می‌شود. توصیه می‌کنیم برای خلاص شدن از بوی بد بدن را‌ه‌های زیر را نیز امتحان کنید:

     روش‌های طبیعی رفع بوی بد عرق

    ۱- جوش شیرین برای رفع بوی عرق

    جوش‌شیرین فقط برای درمان عرق سوز به کار نمی‌رود. این ماده خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد و از رشد باکتری‌ها پیشگیری می‌کند. در نتیجه برای مقابله با بوی بد عرق مفید است. می‌توان آن را به‌صورت پودری یا مخلوط با آب به بدنتان بمالید.

    ۲- سنگ زاج برای رفع بوی عرق

    سنگ زاج سفید از سولفات آلومینیوم و پتاسیم تشکیل‌شده و یک ماده‌ی ضد باکتری و ضد عرق طبیعی است. این سنگ ارزان‌قیمت، با تنگ کردن منافذ پوستی در کنترل تعریق و کاهش بوی بدن مؤثر است. برای استفاده از آن کافی است سنگ را خیس کرده و به پوست زیر بغل بزنید.

    ۳- لیمو ترش برای رفع بوی عرق

    لیموترش نه‌تنها باعث خوش‌طعمی غذاها می‌شود و ویتامین  C زیادی به بدن می‌رساند، برای پوست و تنظیم تعریق نیز مؤثر عمل می‌کند. آب نصف لیموترش را بگیرید و به زیر بغل‌های تمیز بمالید.

    مطالب مرتبط : ۱۰ ماسک خانگی برای روشن کردن پوست بدن

    پیشگیری از عرق سوز شدن

    قبل از درمان عرق سوز بهتر است به پیشگیری از آن فکر کنیم. راهکارهای ساده زیر به پیشگیری از عرق سوز کمک خواهند کرد:

    • پوشیدن لباس‌های نخی و گشاد
    • پرهیز از فعالیت شدید بدنی در هوای گرم
    • مصرف میزان مناسب آب
    • خشک نگه داشتن پوست
    • شستشوی پوست در صورت تعریق
    • کاهش وزن

    سوالات متداول

    در ادامه جواب سوالات متداول در زمینه عرق سوز را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت:

    درمان عرق سوز چند روز طول می کشد؟

    عرق سوز از ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت و حتی بیشتر طول خواهد کشید. مراقبت از این عارضه، به تسریع درمان کمک خواهد کرد.

    بهترین پماد درمان عرق سوز شدن چیست؟

    کالاندولا معروف‌ترین و بهترین پماد برای درمان عرق سوز محسوب می‌شود.

    سریعترین راه درمان عرق سوز چیست؟

    شستشوی موضع درگیر و استفاده از پماد مخصوص، سریعترین راه درمان این عارضه است.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.