سبک زندگیسلامت و زیبایی

علل و درمان تنگی نفس در خواب و هنگام دراز کشیدن با ۶ روش خانگی و ساده

تنفس در هنگام دراز کشیدن یک وضعیت غیر طبیعی است که در آن فرد هنگام خوابیدن در سطح مسطح دچار مشکل تنفسی می‌شود. تنگی نفس شبانه نوعی مشکل در تنفس هنگام خوابیدن است، این شرایط باعث می‌شود فرد در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شود و احساس کمبود نفس کند. برای شناخت و درمان این عارضه با ما در قسمت سبک زندگی از مجله اینترنتی اکالا همراه باشید.

تنگی نفس هنگام خوابیدن، که به عنوان ارتوپنه نیز شناخته می‌شود، هنگام خوابیدن یا بیدار شدن می‌تواند در افراد تأثیر بگذارد و هنگام خوابیدن در تنفس دچار مشکل تنفسی یا خس خس سینه شود و حتی دچار سرفه یا تپش قلب نیز شود. دلایل تنگی نفس هنگام خوابیدن یا دراز کشیدن شامل شرایط مرتبط با قلب مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری‌های مربوط به ریه مانند برونشیت یا مشکلات سلامت روان است که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. 

تنگی نفس هنگام خوابیدن

علل و درمان تنگی نفس در خواب و هنگام دراز کشیدن در مجله اینترنتی اُکالا

ممکن است علت تنگی نفس به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی باشد مثلا قلب شما نتواند خون کافی را برای تأمین اکسیژن بدن بدست آورد. براساس اطلاعات کتابخانه ملی آمریکا (NLM)، علل دیگر ممکن است مشکلات ریه‌ها، مجاری هوایی منتهی به ریه‌ها و قلب باشد.

بیشتر بخوانید: “درمان مشکلات چشم” با راهکارهای ساده و خانگی

اگر شب‌ها با تنگی نفس از خواب بیدار می‌شوید، این طبیعی نیست. به گفته NLM، یکی از دلایل احتمالی وضعیتی به نام تنگی نفس شبانه روزی است. این وضعیت باعث می‌شود که شما در طول شب به طور ناگهانی از خواب بیدار شوید و احساس نفس تنگی کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    علل تنگی نفس هنگام خوابیدن و دراز کشیدن:

    شاید در اینجا این سوال مطرح شود که چه عواملی سبب می‌شود تا در هنگام خواب یا دراز کشیدن با تنگی نفس مواجه شویم؟ از مهمترین این دلایل می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

    • نارسایی قلبی
    • اختلال هراس
    • خرناس
    • و علائمی دیگر

    ۶ روش خانگی برای درمان تنگی نفس در خواب و دراز کشیدن:

    پس از اینکه توضیحاتی راجع به تنگی نفس در خواب و همچنین علل این بیماری داده شد، در این بخش می‌خواهیم به راهکارهای درمان خانگی این مشکل بپردازیم.

    ۱- وزن سالم و متناسب خود را حفظ کنید:

    • پزشکان معمولاً برای جلوگیری از نفسی تنگی هنگام خواب یا دراز کشیدن، کاهش وزن را توصیه می‌کنند. چاقی، به ویژه در قسمت فوقانی بدن، می‌تواند خطر انسداد راه‌های هوایی و انسداد راه عبور باریک بینی را افزایش دهد. این انسدادها می‌تواند باعث شود که تنفس به طور ناگهانی یا مدت طولانی هنگام خواب متوقف شود.

    بیشتر بخوانید: انواع رژیم لاغری برای کاهش وزن

    کاهش وزن برای رفع تنگی نفس در خواب

    • حفظ وزن سالم می‌تواند مجاری هوایی شما را باز نگه دارد و علائم تنگی نفس را کاهش دهد. کاهش متوسط وزن در افراد دارای چاقی می‌تواند نیاز به جراحی فوقانی راه‌های هوایی یا درمان طولانی مدت CPAP را از بین ببرد.

    ۲- یوگا:

    • ورزش منظم می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش داده، قلب شما را تقویت کرده و تنگی نفس در خواب را بهبود بخشد. یوگا می‌تواند به طور خاص، قدرت تنفس شما را بهبود بخشد و جریان اکسیژن را باز کند.

    یوگا برای رفع تنگی نفس در خواب

    • تنگی نفس در خواب با کاهش اشباع اکسیژن در خون شما همراه است. یوگا از طریق تمرینات تنفسی مختلف می‌تواند سطح اکسیژن شما را بهبود بخشد. در نتیجه، یوگا میزان وقفه در خواب را که ممکن است تجربه کنید کاهش می‌دهد.

    ۳- تغییر وضعیت خواب:

    • یک تغییر کوچک در وضعیت خواب شما می‌تواند علائم تنگی نفس در خواب را کاهش داده و استراحت شب شما را بهبود بخشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داد که بیش از نیمی از موارد انسداد مجاری تنفسی در خواب وابسته به وضعیت خوابیدن است.

    بیشتر بخوانید: درمان تنگی نفس بعد از غذا خوردن

    درست خوابیدن برای رفع تنگی نفس در خواب

    • مطالعات معتبر نشان داده است که خوابیدن به پشت یعنی حالت خوابیده به پشت می‌تواند علائم را بدتر کند. برای برخی بزرگسالان، خوابیدن به پهلو می‌تواند به بازگشت تنفس به حالت عادی کمک کند. با این حال، یک منبع تحقیق معتبر در سال ۲۰۰۲ نشان داد که کودکانی که تنگی نفس در خواب دارند بهتر است روی پشت خود بخوابند.

    بیشتر بخوانید: درمان خانگی و سریع تمامی “مشکلات مو“

    ۴- از رطوبت ساز استفاده کنید:

    دستگاه‌های مرطوب کننده دستگاه‌هایی هستند که رطوبت هوا را اضافه می‌کنند. هوای خشک می‌تواند بدن و سیستم تنفسی را تحریک کند. استفاده از رطوبت ساز می‌تواند مجاری هوایی شما را باز کند، احتقان را کاهش داده و تنفس سالمتری را ایجاد کند. می‌توانید روغن اسطوخودوس، نعنا یا اکالیپتوس را به یک مرطوب کننده اضافه کنید. این سه روغن اساسی دارای مزایای ضد التهابی و تسکین دهنده هستند.

    بیشتر بخوانید: خواص روغن اسطوخودوس

    رطوبت ساز برای درمان تنگی نفس در خواب

    ۵- از مصرف الکل و سیگار خودداری کنید:

    • تغییر سبک زندگی می‌تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و عادت‌های بهتری را خواب در ترغیب کند. برای کاهش عوارض تنگی نفس در خواب، ترک سیگار را در نظر بگیرید و مصرف الکل را محدود کنید. الکل عضلات گلو را کنترل می‌کند که تنفس شما را کنترل می‌کند، این می‌تواند منجر به خروپف و چرخه خواب مختل شود، همچنین می‌تواند منجر به التهاب در مجاری هوایی شما شده و جریان هوا را مسدود کند.
    • مشابه الکل، مصرف دخانیات همچنین می‌تواند به التهاب و تورم در مجاری هوایی شما کمک کند. یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۲، استعمال سیگار را عامل خطر ابتلا به تنگی نفس در خواب دانست.

    پرهیز از عدم مصرف سیگار برای رفع تنگی نفس در خواب و دراز کشیدن

    ۶- سر تخت را بلند کنید:

    تنظیم کردن سر تخت در زاویه ۶۰ درجه باعث کاهش علائم تنگی نفس می‌شود. افراد با خوابیدن در یک تختخواب یا صندلی که دارای قسمت بالایی قابل تنظیم است، می‌توانند به این موقعیت برسند. از طرف دیگر، آنها می‌توانند از بالش استفاده کنند تا سرشان بلند شود.

    بیشتر بخوانید: درمان خانگی تنگی نفس (آسم)

    تنظیم تختخواب برای درمان تنگی نفس در خواب

    چه زمانی برای درمان تنگی نفس بعد از غذا به پزشک مراجعه کنیم؟

    • تنگی نفس در خواب می‌تواند یک وضعیت جدی باشد. هنگامی که فرد نفس کشیدن را متوقف می‌کند، قلب بیش از حد کار می‌کند تا خون را از طریق بدن پمپ کند تا اکسیژن مورد نیاز بدن را در طی قسمت‌های مورد نیاز تأمین کند. این کار اضافی می‌تواند به قلب آسیب برساند و منجر به فشار خون بالا و مشکلات ریتم قلب شود. در این هنگام است که باید به دکتر مراجعه شود.

    مراجعه به دکتر برای درمان تنگی نفس در خواب و دراز کشیدن

    • به طور سنتی، پزشکان با پوشاندن یک وسیله خاص به نام دستگاه فشار هوای مداوم مثبت (CPAP)، تنگی نفس در خواب را درمان می‌کنند. این دستگاه روی دهان یا بینی قرار می‌گیرد و فشار هوای مثبتی اضافی برای جلوگیری از ریزش مجاری مجاری هوایی در هنگام خواب فرد فراهم می‌کند.
    • پزشکان همچنین ممکن است عمل جراحی را برای درمان تنگی نفس در خواب بخصوص در کودکانی که لوزه بزرگ شده و آدنوئید دارند توصیه کنند. یک پزشک برای بهبود جریان هوا می‌تواند این ساختارهای بزرگتر را در قسمت پشت گلو از بین ببرد. 

    بیشتر بخوانید: با این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بی‌خواب می‌شوید!

    در این مقاله با علل و درمان تنگی نفس در هنگام خواب و هنگام دراز کشیدن آشنا شدیم. شما از چه روش‌های دیگری برای درمان این بیماری استفاده می‌کنید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

     

    منابع: medicalnews / verywellhealthmayoclinic / healthline

    نوشته های مشابه

    ‫۲۹ دیدگاه ها

    1. من ۵۵ سالم تنگی نفس دارم البته ولی زیاد شدید نیست کمی کنترل کردم خوب شدم کنترل که من ۴ سال سیکار ترک کردم ولی ۳ روز است نمیدونم سرما خوردم بدن درد .طب.سردرد. خس خس سینه دارم وتو همین چند روز که این سرماخوردگی آمده سراغم روی زمین میخوام بینیم شدیدا میگیره و نفسم بند میاد و روی کاناپه یا مبل میشینم بهتر میشم

    2. سلام چندوقته شبابیدارمیشم به بچه ام شیربدم متوجه میشم نمیتونم نفس بکشم طوری که نفسام کوتاه وکم میشه دکترم رفتم میگه الرژی داری ممنون میشم راهنماییم کنیددرضمن فوبیاهم دارم ودارومصرف میکنم

    3. سلام من هم الان ۳ شب هست این مشکل را دارم بعضی وقتها فکر میکنم موردم? راه حل برای این که بخوابم کمی روغن سیاه دانه دم دماغتان بمالید ♥️ من این کار را میکنم خوابم میبره? دکترم رفتم میگد عوارض کرونا هست

    4. با عرض سلام و خدا قوت من این. چند روزها تویه گلوم احساس خفگی میکنم انگار نفسم یهو میخواد قطع بشه شب ها هم نمیدونم از وقتی که احساس ترس میکنم یا جیز دیگه انگار دیگه نمیتونم نفس بکشم وقتی هم که میخوام دراز بکشم رویه کمرم رویه سمت چپ انگار احساس خفگی میکنم شب و روزها هروز و میترسم شب ها احساس میکنم دیگه دارم خفه میشم و تویه گلوم درد و خفگی دارم و نفس هم بزور میکشم ممنون میشم که اگر این جریان رو بهم بگید مشکل این چیه ممنونم….

    5. من این مشکل تنگی نفس رو دازم و سی تی باید بدم ولی به دلیل شلوغی مراکز میترسم
      آیا جایی رو میشناسین که برای سی تی اسکن بیمار کرونایی قبول نکنن ؟؟ که با خیال راحت برم ؟؟

    6. سلام من بعضی شب های تا می خوام بخوابم نفسم بند می اومد و از خوابم می پردم بعد رفتم پیش دکتر گفت مشکل نارسایی قلبی داری

    7. سلامنم موقع خواب بعضی وقتا نفسم تنگ میشه یا یه جایی که دراز میکشم تنگ میشه ولی قتی میگردم یا بیرون میرم یا فوتبال بازی میکنم مشکلی ندارم

    8. من چه شب چه روز به سمت راست وروی کمر میخوابم اذیتم وبایدنفس عمیق بکشم ضمنا بالاتنه من پهن هست اما سمت چپ میخوابم مشکلی ودارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    9. من چه شب چه روز به سمت راست وروی کمر میخوابم اذیتم وبایدنفس عمیق بکشم ضمنا بالاتنه من پهن هست اما سمت چپ میخوابم مشکلی ودارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    10. سلام‌منم‌چند‌سال‌هستش‌که‌وقتی‌میخوابم.یهو‌از‌خواب‌بیدار‌میشم‌انگار‌گلو‌مو‌یکی‌گرفته‌داره‌خفم‌میکنه‌نفس‌کم‌میارم‌،،بعدش‌با‌خیس‌کردن‌گردنم‌وشکمم‌‌‌حالم‌خوب‌میشه‌احساس‌گرما‌هم‌در‌اون‌موقع‌دارم‌‌

    11. سلام منم همینطور نزدیک به یک یا بشتر مشه کی مشکلی تنگی نفس پیدا کردم وقتی مرم بگرم بخابم بعد از ۲۰ از خواب بدار چشم نفسم گیر مکنه دکتر هم خلی رفتم ولی هیچ کمکی نکرد واسم، نمدونم چکار کنم اصلا زندگی منو مختل کردی

    12. سلام من چند وقته دقت کردم وقتی به پشت میخوابم نفس های بلند و طولانی میکشم و قفسه سینه‌ام انگار جمع میشه
      اما با سمت چپ و راست خوابیدن مشکلی ندارم علتش چیه ممنون میشم اگه بگید

    13. سلام،من الان ۲ماه میشه که شب خوابیدنی دراز که میکشم احساس میکنم الان نفسم قطع میشه میگم الانه که میمیرم بعد ۱،۲ساعت کلنجار رفتن اروم میشم تا بتونم بخابم،من سیگار زیاد میکشم نمیدونم بدنم عفونت کرده التهاب ریه دارم نمیدونم والا خسته شدم دیگه،یه شب راحت خوابیدم گفتم خوب شدم فردا شب باز همونجوری شدم

    14. سلام منم شبا خواب ندارم احساس میکنم دارم میمیرم سریع بیدار میشم اصلا خواب راحت ندارم دکتر رفتم میگه مشکل قلبی نداری ولی چی باعث میشه هرچند لحظه از خواب بیدار بشم با احساس تنگی نفس لطفا جواب بدید ممنونم

    15. سلام من دوشب هست که مجبورم بشینم روی مبل و بخوابم….نفسم میگیره تو خواب و ادرارم میاد.

    16. منم چند شب هست با تنگی نفس بیدار میشم یهو جامو تغییر میدم خوب میشم اما انحراف بینی شدید دارم ممکنه مربوط به اون باشه؟

      1. سلام
        در یکسال اخیر ،برخی شبها در خواب احساس میکنم دست و پاهای من رو بستند و دارم خفه میشم،کلی تلاش میکنم تا از خواب بیدار بشم ،ممکنه بخاطر خوردن شام سنگین باشه؟؟؟؟

    17. سلام من نزدیک به دوسه ماه میشه شب موقع خواب که میشه وقتی درازمیکشم نفسم میگیره به پهلوچپ اصلانمیتانم بخوابم احساس میکنم میخام بمیرم البته دوسه شب اینجورمیشم بعدچندشب راحت میخابم بعد دوباره میشم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.