آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه کنوفه(کنافه پنیری) ترکی؛ با روش آسان بدون فر!

کنوفه یا کنافه یک دسر پنیری خوشمزه است که با رشته های کادایف تهیه میشود. این دسر یا شیرینی مخصوص کشورهای خاورمیانه است و با اینکه ریشه فلسطینی دارد اما به قدری در کشور ترکیه رواج پیدا کرده که بسیاری آن را دسر ترکی میدانند. این شیرینی یا دسر در عربی کنافه و در ترکی کنوفه تلفظ میشود. کنوفه طعم فوق العاده‌ای دارد و بعد از پخت داخل شربت قرار میگیرد.

بدون تردید کسانی که عاشق باقلوا هستند دسر کنوفه را هم میپسندند چون این دو دسر شباهت‌هایی بهم دارند. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای کنوفه:
تل کادایف ترنصف بسته یا ۲۰۰ گرم
کره یا روغن نیمه جامد۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده غلیظ۱ قاشق چایخوری
پنیر موزارلای بی نمکبه مقدار لازم

مواد لازم کنوفه

مواد لازم برای شربت کنوفه:
شکر۱ لیوان
آبنصف لیوان
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
آبلیمو۱ قاشق چایخوری
پودر هل یا گلاب ( اختیاری)به مقدار لازم

 

مواد لازم شربت کنوفه

مرحله اول: شربت

داخل ظرفی شکر و آب رو مخلوط کنید و روی حرارت متوسط قرار بدین تا به جوش بیاد و شکر کاملا حل بشه و شربت شفاف بشه.
بعد زعفران دم کرده و آبلیمو رو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین شربت در دمای محیط کمی خنک بشه، داخل شربت از دو قاشق گلاب یا مقداری هل هم میتونید استفاده کنید که دلخواهه و من استفاده نکردم.
شربت کنوفه

مرحله دوم: باز کردن رشته ها

رشته های تل کادایف رو داخل ظرفی بریزین و با دست کمی رشته ها رو از هم باز و خرد کنید.

مرحله سوم: کره

کره یا روغن جامد رو به روش بن ماری ذوب کنید و به رشته ها اضافه کنید.
ریختن کره روی رشته های کنوفه
با دست مخلوط کنید تا همه رشته ها کاملا به روغن آغشته بشن. اینکه از کره یا روغن نیمه جامد استفاده کنید اختیاریه معمولا کنوفه رو با کره درست میکنن ولی برای بعضی افراد بوی کره داخل دسر آزار دهندست در این صورت میتونید مثل من از روغن نیمه جامد استفاده کنید.
میتونید به دلخواه یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده غلیظ هم به رشته ها اضافه کنید تا خوش رنگ‌تر بشه و رشته ها رو کاملا مخلوط کنید تا رنگ بگیر.

مواد کنوفهمرحله چهارم: ریختن در قالب

نصف رشته ها رو داخل قالب مخصوص کنوفه بریزین و بعد با دست کاملا فشرده و صاف کنید، چون رشته‌ها به روغن آغشته هستن نیازی به چرب کردن ظرف نیست و خیلی راحت بعد از پخت جدا میشه اما اگه دوست داشتین میتونید خیلی کم ظرف رو چرب کنید. ( با کره یا روغن نیمه جامدی که داخل شیرینی استفاده کردین)

طریقه درست کردن کنوفه ترکیمرحله پنجم: پنیر

 پنیر موزارلا رو خرد کنید (اندازه پنیر من کوچیک بود و من فقط از وسط نصف کردم) و روی قسمت مرکزی کنوفه رو با پنیر پوشش بدین ولی مراقب باشین پنیر ها کنارهای دسر و نزدیک دیواره قرار نگیرن چون موقع پخت کنوفه و بعد از آب شدن پنیرها، ممکنه از کناره ها خارج بشن و بسوزن و ظاهر کنوفه رو خراب کنن.
بعد از قرار دادن پنیر روی تل کادایف ها نصف بعدی رشته ها رو روی پنیرها قرار بدین.
پنیر موزارلا در کنوفه

مرحله ششم: فشرده و ضاف کردن

 با دست کاملا فشرده و منسجمش کنید، میتونید از پشت قاشق هم برای منسجم و صاف کردن کمک بگیرین و بعد قسمت دوم قالب کنوفه رو به صورت برعکس روی رشته ها بذارین و با دست فشار بدین تا صاف و منسجم بشه.
درست کردن رشته کنوفه

مرحله هفتم: سرخ کردن

قالب کنوفه رو روی حرارت کم قرار بدین تا بپزه و سرخ بشه. وقتی لبه و کناره های کنوفه طلایی رنگ شد.
روی حرارنت قرار دادن قالب کنوفه
طرف بعدی قالب کنوفه رو روی اون قرار بدین و به کمک قالب کنوفه رو برگردونید و اجازه بدین طرف دوم کنوفه هم بپزه و طلایی بشه.

سرخ شدن کنوفهمرحله آخر: تزئین و سرو

بعد از پخت کنوفه رو داخل ظرفی قرار بدین و شربتی که در دمای محیط ولرم یا خنک شده رو روی کنوفه بریزین و اجازه بدین کمی بمونه و شربت جذب کنوفه بشه و بعد از شربت خارج و با خلال پسته و برگ های گل محمدی تزئین و سرو کنید.
کنوفه خوشمزه ترکیه ای این دسر رو حتما باید به صورت گرم سرو کنید تا پنیر داخل شیرینی گرم و کشدار باشه اگه خنک بشه پنیر سفت میشه و بین دسر حالت خوشایندی نداره. کنوفه رو معمولا کنار سرشیر یا بستنی سرو میکنن البته به صورت ساده و کنار چای هم میتونید میل کنید.

کنافه یا کنوفه ترکی
 
پنیری که داخل کنوفه استفاده شده پنیر موزارلای مراوریدی بی نمک هست و اصلا شور نیست و تاریخ انقضای کمی داره و میتونید از فروشگاه های بزرگ بخرینش و در اندازه های مختلفی موجود هست اندازه پنیری که من استفاده کردم کوچیک بود اگه پنیر های شما درشت تر بودن چند بار خردشون کنید.
اگه این پنیر در دسترس تون نبود و نتونستید پیدا کنید میتونید از سایر پنیر های بی نمک مثل ماسکارپونه یا لبنه با کیبی و.. استفاده کنید ولی مثل پنیر موزارلا کش نمیاد.
همچنین داخل کنوفه به جای پنیر میتونید از انواع مغزیجات مثل پسته استفاده کنید و یا اینکه برای داخل کنوفه محلبی آماده کنید که طعم بسیار خوبی به کنوفه میده.
کنوفه با پستهرشته‌های تل کادایف تر رو باید از لوازم قنادی ها یا فروشگاه های بزرگ بخرین این رشته ها دو نوع هستن، خشک و تر که برای این دسر باید نوع تر اون رو بخرید که در یخچال لوازم قنادی ها یا فروشگاهها موجود.
قالب مخصوص کنوفه رو میتونید از لوازم قنادی ها تهیه کنید و در اندازه های مختلف موجود هستن و جنس رویی دارن و وسط قالب ها کمی گود هست و قیمت مناسبی دارن. اگه قالب مخصوص کنوفه نداشتین میتونید داخل تابه کوچیک هم کنوفه رو آماده کنید.
همچنین میتونید کنوفه رو داخل فر و در قالب های فلزی مافین یا رمکین و در اندازه کوچک و تکنفره آماده کنید.

 تهیه کنوفه داخل فر:

  1. قالب های فلزی مافین یا رمکین رو با کره چرب کنید و کمی از رشته هایی که طبق دستور آماده کردین رو داخلش قرار بدین و فشرده کنید. اندازه رشته ها طوری باشه که بعد از فشرده کردن تقریبا نصف قالب رو پر کنه بعد از پنیر موزارلا یا سایر مواردی که برای داخل کنوفه شمردم روی رشته و در قسمت مرکزی قرار بدین تا با دیواره ها تماس نداشته باشه و بعد روی اون رو با بقیه رشته ها بپوشونید و کاملا فشرده کنید تا قالب پر بشه.
  2. فر رو از قبل با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد گرم کنید و قالب ها رو به مدت حدودی سی دقیقه داخل فر بذارید تا زمانی که لبه های کنوفه طلایی بشه در آخل میتونید چند دقیقه گریل رو هم روشن کنید تا پشت دسر هم طلایی بشه
  3. بلافاصله بعد از اینکه از فر در آوردین با قاشق از شربت روی کنوفه ها بریزین و اجازه بدین کمی از دما بیفته و بعد از قالب خارج کنید و با خلال پسته تزئین کنید.

داخل کنوفه از محلبی هم میتونید به جای پنیر استفاده کنید که خیلی خوش طعمش میکنه. برای تهیه محلبی:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دو لیوان شیر رو با یک قاشق غذاخوری سر پر آرد سفید و یک قاشق غذاخوری سر پر نشاسته ذرت و دو قاشق غذاخوری سرپر شکر، داخل ظرفی مخلوط کنید و روی حرارت کم قرار بدین تا کم کم غلظت پیدا کنه غلظتش باید بیشتر از فرنی باشه در آخر یک چهارم قاشق چایخوری وانیل و یک قاشق غذاخوری کره اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه و بعد از روی حرارت بردارین و اجازه بدین کاملا خنک بشه و هرازگاهی هم برنید تا رویه نبنده و بعد به جای پنیر داخل کنوفه استفاده کنید.

    سوالات شما

    • چگونه می‌توانم پنیر سفید تهیه کنم؟

    برای تهیه پنیر سفید برای کنافه پنیری، می‌توانید از پنیر ریکوتا، پنیر فتا یا پنیر ترکیه‌ای سفید مشابه استفاده کنید. پنیر را با تخم مرغ، شیر و شیره رزین ترکیه‌ای (سرخ سیره) مخلوط کرده و به طور یکنواخت بپزید.

    • چگونه می‌توانم کنافه را رنگی کنم؟

    معمولاً کنافه به صورت طبیعی رنگ‌دهی می‌شود. اما اگر می‌خواهید آن را رنگی کنید، می‌توانید از طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند پودر زعفران یا طعم‌دهنده‌های غذایی برای رنگ‌دهی استفاده کنید.

    • چگونه می‌توانم کنافه پنیری را در فریزر نگه دارم؟

    برای نگه‌داری کنافه پنیری در فریزر، مطمئن شوید که آن را در بسته‌بندی مناسب فریز کرده و برای مدت کوتاهی در فریزر نگه دارید. برای مصرف مجدد، آن را از فریزر خارج کنید و درون فر گرم کنید تا داغ شود.

    • آیا می‌توانم از سایر مواد کم کالری به جای پنیر استفاده کنم؟

    بله، اگر مایل به کاهش کالری هستید، می‌توانید از پنیر سفید کم چربتر یا پنیر مخلوط با گریک یا یونانی به جای پنیر سنتی استفاده کنید.

    • چگونه می‌توانم کنافه پنیری را تزیین کنم؟

    برای تزیین کنافه پنیری می‌توانید از پودر قند یا شکر پودر، خرما، پسته، و بادام استفاده کنید. تزیین به عنوان عنصر زیبا و خوشمزگی به کنافه اضافه می‌شود.

    • چگونه می‌توانم طعم پنیری کنافه را تنوع دهم؟

    برای تنوع دادن به طعم کنافه پنیری، می‌توانید از عسل یا شکر قهوه‌ای به عنوان سس تزیینی استفاده کنید. همچنین می‌توانید به ترکیب، اضافه‌کننده‌هایی مانند پودر دارچین یا پودر پسته اضافه کنید.

    • آیا می‌توانم کنافه پنیری را گیاهی تهیه کنم؟

    بله، می‌توانید کنافه پنیری را به شکل گیاهی تهیه کنید. به جای پنیر سنتی، از پنیر گیاهی مانند پنیر سویا یا پنیر بادام استفاده کنید.

    امیدوارم از طرز تهیه کنوفه خوشتان آمده باشد. این دسر در کنار غذاهای ستنی بسیار می‌چسبد. پس درست کردن آن را از دست ندهید.
    ۴.۶/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳ دیدگاه ها

    1. من اینو تو مغازه ای خوردم بجای شربت از اب وعسل واز روغن کرمانشاهی استفاده کرده بود خیلی خوشمزه بود

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.