آشپزینکات آشپزی

۱۲ ترفند طلایی که برای نگهداری دراز مدت حبوبات باید بدانید!

حبوبات سرشار از مواد مغذی هستند، تنوع زیادی دارند و غذاهای مختلفی با آن‌ها می‌توانید تهیه کنید. برای سلامت بدن مفید هستند و پخت و پز آنها ساده است. شاید نگهداری به صورت صحیح از حبوبات برای شما نیز یک چالش بزرگ باشد، مشاهده حشرات و آفت‌های که دیدنشان شما را آزرده خاطر می‌کند. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ ۱۲ ترفند طلایی که به شما کمک می کند برای مدت طولانی حبوبات را نگهداری کنید را در قالب این مقاله جمع‌آوری کرده‌ایم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱۲ ترفند طلایی برای نگهداری از انواع حبوبات در طولانی مدت

ترفندهای نگهداری طولانی مدت حبوبات به شرح زیر است:

۱- نگهداری حبوبات در ظروف مناسب

انتخاب ظرف نگهدارنده مناسب یکی از مهم‌ترین مواردی است که در نگهداری از حبوبات باید به آن توجه کنید. ظروف شیشه‌ای بهترین انتخاب برای نگهداری از حبوبات هستند. ظروف فلزی و پلاستیکی می‌توانند انتخاب‌های بعدی شما باشند. توجه داشته باشید در صورت استفاده از ظروف فلزی اطمینان حاصل کنید که آن ظروف زنگ‌زدگی نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای پخت سریع حبوبات + نفخ‌گیری

۲- مکان نگهداری حبوبات

حبوبات را باید در جای خشک به دور از رطوبت و نم نگهداری کنید. دمای آن نقطه بهتر است خنک‌ باشد، از نگهداری حبوبات در دماهای بالا خودداری کنید. کمد زیر اجاق گاز یا کنار فر انتخاب مناسبی برای نگهداری حبوبات نیست. زیرا گرم بودن دمای محیط فضا را برای تخم‌گذاری حشرات محیا می‌کند.

نگهداری حبوبات در ظروف مناسب

۳- تمیز کردن حبوبات

برای نگهداری حبوبات در طولانی مدت باید آن‌ها را تمیز کنید. هر گونه سنگ‌ریزه، چوب و ناخالصی در آن مشاهده کردید از حبوات جدا سازید. حبوباتی که قرار است برای طولانی مدت نگهداری شوند را نباید بشویید. شستن حبوبات موجب مرطوب شدن وسط آن‌ها می‌شود و فرآیند خراب شدن آن‌ها را تسریع می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- حبوبات را به صورت جداگانه نگهداری کنید.

    از ترکیب کردن چند مدل حبوبات با هم در یک ظرف نگهدارنده اجتناب کنید. هر نوع حبوبات را درون ظرفی به صورت جداگانه نگهداری کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین زمان لازم برای خیساندن انواع حبوبات

    ۵- حبوبات تازه و مرغوب بخرید

    تازه بودن حبوبات در روند پخت و سالم نگه‌داشتن آن ها بسیار مهم است. حبوباتی که زیاد بمانند خاصیت خود را از دست می‌دهند، برخی بوی بدی به خود می‌گیرند و دیر پز می‌شوند. حتما حبوبات با کیفیتی تهیه کنید. اگر حبوباتی در منزل دارید و مجدد از همان نوع خریداری می‌کنید. به هیچ عنوان حبوبات تازه خریداری شده را با حبوبات قبلی ترکیب نکنید.

    ۶- استفاده از ذغال فعال

    ذغال فعال از تخم‌گذاری حشرات جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود در محل نگهداری حبوبات چند تکه ذغال فعال قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای از بین بردن نفخ حبوبات

    ۷- متناسب با نیازتان حبوبات بخرید

    از خریدن حبوبات در حجم‌های زیاد پرهیز کنید. به قدر مصرف برای چند وعده‌تان به صورت تازه از حبوبات خریداری کنید.

    استفاده از نمک برای نگهداری طولانی مدت حبوبات

    ۸- دوری از نور

    حبوبات را باید در جایی به دور از نور خورشید و نورهای مصنوعی نگهداری کنید. قرار گرفتن در معرض نور فرآیند خراب شدن حبوبات را تسریع می‌بخشد.

    بیشتر بخوانید: دلایل دیر پختن لپه + ترفند پختن لپه ناپز سفت

    ۹- استفاده از نمک

    از گذشته تا به حال برای جلوگیری از خراب شدن مواد غذایی از نمک استفاده می‌کردند. زدن نمک به حبوبات نیز یکی از روش‌های بسیار کارآمد و ساده‌ای است که به شما کمک می‌کند تا حبوبات را از شر حشرات در امان نگه دارید. برای استفاده از این روش کافی است مقداری نمک به حبوبات زنید و آ‌نها را در ظروف نگهدارنده‌شان بریزید.

    ۱۰- تفت دادن حبوبات

    یکی دیگر از روش‌های که می‌تواند زمان ماندگاری و نگهداری حبوبات را بیشتر کند تفت دادن حبوبات است. می‌توانید حبوبات را درون قابلمه یا تابه مناسبی چند دقیقه ای تفت دهید. پس از خنک شده آن را به ظروف نگه‌دارندهشان منتقل کنید. دمای که در زمان تفت دادن به حبوبات می‌خورد موجب از بین رفتن تخم حشرات می‌شود.

    بیشتر بخوانید: چگونه بهترین لوبیا را برای قورمه سبزی انتخاب کنیم؟

    ۱۱- استفاده از برگ گردو

    یکی دیگر از موادی که در نگهداری بلند مدت حبوبات به شما کمک می‌کند برگ درخت گردو است. در فضای که حبوبات را نگهداری می‌کنید چند تکه برگ خشک درخت گردو قرار دهید.

    استفاده از برگ گردو برای نگهداری طولانی مدت حبوبات

    ۱۲- درب ظرف را ببندید

    پس از هر بار مصرف درب شیشه یا ظرف نگهدارنده حبوبات را ببندید. ورود هوا موجب از بین رفتن عطر حبوبات می‌شود. همچنین نفوذ حشرات به درون حبوبات را ساده‌تر می کند.

    چه عواملی موجب خراب شدن حبوبات می‌شوند؟

    رطوبت، دمای بالا و قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید یا نورهای مصنوعی دلایل مهم و اصلی خراب شدن حبوبات است.

    سخن آخر

    با رعایت ترفند‌ها و نکات بالا می‌توانید حبوبات را تا ۲۴ ماه به صورت کاملا سالم نگهداری کنید. بیشتر از این زمان امکان نگهداری حبوبات میسر است اما موجب از بین رفتن رطوبت و کم شدن حجم آن‌ها می‌شود و نگهداری بیشتر از این مدت را به شما توصیه نمی‌کنیم. امیدواریم که شما نیز با کمک گرفتن از ترفندهای ساده و کاربردی بالا بتوانید برای مدت طولانی‌تری حبوبات‌تان را سالم نگهداری کنید. از همراهی شما با مجله آشپزی اکالا سپاسگزاریم.

    ۲.۱/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.