آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه دسر مشکوفی دو رنگ؛ با طعم وانیل و زعفران

دسر های سنتی ایرانی جایگاه ویژه ای در سفره های ایرانی دارند و از طعم و ظاهر عالی و منحصر بفردی برخوردار هستند. یکی از دسر های سنتی ایرانی دسر مشکوفی است که اصالتا دسری مازندرانی است این دسر تا حدودی شبیه به فرنی یا مسقطی است و تفاوت های کوچکی با آن ها دارد. دسر مشکوفی طعم بسیار عالی و بافتی بسیار لطیف دارد و میتوان آن را مشابه دنت زعفرانی دانست.

دسر مشکوفی را در همه ایام سال و به ویژه در ایام ماه رمضان آماده میکنند و دسری بسیار خوش طعم و آسان است و چون به راحتی و در زمان کمی میتوان آن را تهیه کرد برای سفره افطار بسیار مناسب است.

این دسر را هم به صورت تک رنگ وانیلی یا زعفرانی میتوان تهیه کرد و هم میتوان به صورت سه رنگ وانیلی و زعفرانی و شکلاتی آماده کرد. در اکالا بلاگ همراه ما باشید با طرز تهیه مشکوفی دو رنگ!

مواد لازم برای قسمت وانیلی مشکوفی دو رنگ:
شیر۲ لیوان
نشاسته گل (گندم)۴ قاشق سوپ خوری
شکر۴ قاشق سوپ خوری
گلاب اعلایک چهارم پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
کره۲۰ گرم

مواد لازم برای قسمت وانیلی مشکوفی دو رنگ

مواد لازم برای قسمت زعفرانی مشکوفی:
شیر۲ لیوان
نشاسته گل (گندم)۴ قاشق سوپ خوری
شکر۴ قاشق سوپ خوری
زعفران دم کرده غلیظبه مقدار لازم
گلاب اعلایک چهارم پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
کره۲۰ گرم

مواد لازم برای قسمت زعفرانی مشکوفی

طرز تهیه مواد وانیلی مشکوفی

دسر مشکوفی رو میتونید فقط به صورت تک رنگ زعفرانی درست کنید و یا اینکه به صورت دو رنگ وانیلی و زعفرانی درستش کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای تهیه دسر مشکوفی وانیلی شیر رو داخل قابلمه ای بریزین و نشاسته گل (نشاسته تازه و مرغوب باشه) رو بهش اضافه کنید و حسابی با همزن دستی مخلوط کنید تا کاملا حل بشه.

    شیر و نشاسته گل را در مشکوفی وانیلی با هم مخلوط کنید

    بعد روی حرارت ملایم قرار بدین و به هم زدن ادامه بدین تا شیر کم کم گرم بشه وقتی شیر گرم شد کره رو اضافه کنید و هم بزنید تا حل و مخلوط بشه.

    به هم زدن ادامه بدین وقتی دیدین بخار از ظرف بلند میشه و شیر از اطراف شروع به جوشیدن کرده شکر رو به مواد اضافه کنید و هم بزنید. اگه ذائقه شیرین پسندی دارین میتونید مقدار شکر رو به پنج یا شش قاشق سوپ خوری افزایش بدین.

    اضافه کردن شکر و کره به مواد وانیلی مشکوفی
    مواد رو باید مدام با حرارت ملایم هم بزنید تا جایی که شروع به غلیظ شدن کنه حرارت باید ملایم باشه تا همراه با غلیظ شدن مواد خامی نشاسته هم گرفته بشه و طعم خامی داخل دسر حس نشه و باید به صورت مداوم هم بزنید تا مواد گلوله نشه و به صورت یکدست غلیظ بشه و ته نگیره.

    طرز تهیه فرنی

    وقتی مواد غلظت پیدا کرد گلاب رو به مواد اضافه کنید و به هم زدن ادامه بدین تا جایی که مواد به غلظت فرنی برسه بعد وانیل رو اضافه و مخلوط کنید و حرارت رو خاموش کنید.

    گلاب و وانیل را به مواد مشکوفی وانیلی اضافه کنید
    مواد رو داخل لیوان یا دسر خوری بریزین طوری که نصف ظرف با مشکوفی وانیلی پر بشه و بعد داخل یخچال بذارین تا خودش رو بگیره.

    طرز تهیه مواد زعفرانی مشکوفی

    برای تهیه مشکوفی زعفرانی مثل مشکوفی وانیلی شیر رو داخل ظرفی بریزین و نشاسته گل رو بهش اضافه و مخلوط کنید، تا کاملا حل بشه و بعد روی حرارت ملایم بذارین و هم بزنید تا شیر گرم بشه.

    طرز تهیه مشکوفی زعفرانی

    و بعد کره رو اضافه و مخلوط کنید، تا با مواد یکدست بشه به هم زدن ادامه بدین تا مواد بخار کنه و به جوش بیاد بعد شکر رو اضافه و مخلوط کنید.

    کره و شکر را به مواد مشکوفی زعفرانی اضافه کنید

    و انقدر هم بزنید تا مواد غلیظ بشن بعد گلاب رو اضافه کنید و به همزدن ادامه بدین و در آخر زعفران دم کرده غلیظ رو به مواد اضافه کنید.

    ریختن زعفران و گلاب به مواد مشکوفی زعفرانی

    تا مواد به خوبی رنگ بگیره. زعفران باید کاملا غلیظ باشه تا با مقدار کم رنگ و عطر مناسبی به مشکوفی بده و نیاز به اضافه کردن مقدار زیادی زعفران به دسر نباشه چون این کار باعث شل شدن دسر میشه و دسر احتیاج به همزدن بیشتر پیدا میکنه.

    طرز تهیه مسقطی

    در آخر وانیل رو به مواد اضافه و مخلوط کنید و حرارت رو خاموش کنید.

    وانیل را به مواد مشکوفی زعفرانی اضافه کنید
    و به آرومی از مشکوفی زعفرانی روی لایه وانیلی بریزین تا ظرف پر بشه و بعد داخل یخچال قرار بدین تا ببنده و بعد با مواد دلخواه تزئین کنید.

    طرز تهیه مشکوفی دو رنگ با طعم زعفران و انیل برای افطاری

    من از گل محمدی و پسته خرد شده و زعفران برای تزئین دسر استفاده کردم میتونید از غنچه گل محمدی یا خلال بادام و پسته یا انواع ترافل یا پودر دارچین و … برای تزئین دسر افطاری استفاده کنید.

    نکات تهیه مشکوفی:

    • میتونید برای تهیه دسر دو یا سه رنگ از همون ابتدا مواد رو به صورت یک جا داخل یک قابلمه بپزین و بعد مواد رو دو قسمت کنید و به یک قسمت زعفران اضافه کنید منتهی چون اول یکی از دسر ها داخل لیوان ریخته میشه و باید خودش رو بگیره تا بتونیم دسر بعدی رو روی اون بریزیم در این فاصله باید مرتب دسر دوم رو هم بزنید تا رویه نبنده چون این دسر بلافاصله رویه میبنده و هم زدن رویه ی بسته شده دسر رو از حالت یکدستی خارج میکنه همچنین باید حواستون باشه به محض گرفتن دسر اول دسر دوم رو به آرومی روی اون بریزین چون اگه زمان زیادی طی بشه دسر داخل قابلمه خنک میشه و خودش رو میگیره.
      به همین علت شاید راحت تر باشه که دسر رو دو بار درست کنیم.
    • میتونید این دسر رو به صورت سه رنگ هم درست کنید برای داشتن مشکوفی شکلاتی کافیه دو قاشق غذا خوری پودر کاکائو به مواد اضافه کنید، پودر کاکائو رو با مقدار کمی آب جوش حل کنید و مثل زعفران اواخر پخت اضافه کنید و اجازه بدین کمی بجوشه تا طعم خامی نده
    • نشاسته گل رو با نشاسته پودری جایگزین نکنید.
    • دسر مشکوفی رو میتونید به صورت قالبی هم آماده کنید برای اینکه دسر قالبی داشته باشیم از همون ابتدا یک قاشق سوپ خوری بیشتر نشاسته گل میریزیم و یعنی به جای چهار قاشق پنج قاشق نشاسته گل میریزیم و اجازه میدیم مواد به خوبی غلیظ بشه.
      از قالب های سیلیکونی دسر به راحتی خارج میشه اما قالب های پلاستیکی یا فلزی رو باید کمی با روغن مایع چرب کنید با قلمو کف و دیواره های قالب رو به روغن آغشته کنید.
    • بعد از آماده شدن دسر حرارت رو خاموش کنید و به هم زدن ادامه بدین تا دسر از داغی بیفته و کمی خنک بشه (حتما مدام هم بزنید تا رویه نبنده و حالت دَلَمه ای پیدا نکنه) و بعد داخل قالب بریزین و قالب رو حداقل پنج ساعت و حداکثر یک شب داخل یخچال بذارین تا کاملا ببنده و بعد از قالب خارج کنید.
    • اگه بعد از خنک شدن روی دسر شما ترک بخوره یعنی مواد رو بیش از حد روی حرارت هم زدین و غلظتش زیاد بوده و به همین علت روی دسر ترک خورده.
    • اگه دوست داشتین میتونید اواخر پخت داخل دسر خلال بادام هم بریزین این کار سلیقه ای هست.
    • برای درست کردن مشکوفی برشی بعد از آماده شدن دسر اون رو داخل یک ظرف مستطیل یا مربع شکل بریزید و اجازه بدین سرد بشه وقتی سرد شد اون رو داخل یخچال بذارید تا خوب خودش رو بگیره و سفت بشه بعد مسقطی رو با یک چاقوی تیز به صورت لوزی یا مربع برش بزنید.
    • فرق مسقطی و مشکوفی در این هست که مسقطی شیر نداره و با آب درست میشه اما داخل مشکوفی از شیر استفاده میشه به همین خاطر بهش مسقطی یا لرزونک شمالی هم میگن مشکوفی بیشتر طعم و مزه ای شبیه فرنی تهیه شده با نشاسته داره.

    این بود طرز تهیه مشکوفی دو رنگ. امیدوارم لذت برده باشید. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۲.۸/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.