آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه مرنگ یا شیرینی پفکی؛ با طرح انار مخصوص شب یلدا

مرنگ (meringue) یک نوع شیرینی ترد و پوک و خوشمزه است که از ترکیب سفیده تخم مرغ و پودر قند درست می‌شود. درست کردن این شیرینی بسیار ساده است و فقط با استفاده از دو مواد اولیه می‌توان به سادگی آن را در منزل تهیه کرد. ساختار مرنگ از زدن و حجیم شدن سفیده تخم مرغ شکل می‌گیرد.

ما در قسمت آشپزی از مجله اینترنتی اکالا آموزش علاوه بر آموزش طرز تهیه مرنگ ، شکل دادن مناسب آن برای شب یلدا را به شما آموزش می‌دهیم و این شیرینی خوشمزه را به شکل انار آماده می‌کنیم.

مواد لازم مرنگ یا شیرینی پفکی:
سفیده تخم مرغ۲ عدد
پودر قند (نثار)۱۴۰ گرم یا یک پیمانه قنادی
سرکه سفید۱ قاشق چایخوری
وانیلیک هشتم قاشق چایخوری
رنگ مجاز خوراکی ژله‌ای (دلخواه)به مقدار لازم

مواد لازم مرنگ( شیرینی پفکی)

بیشتر بخوانید: آموزش کامل انواع شیرینی عید در خانه

مرحله اول: ترکیب سفیده تخم‌مرغ و سرکه

برای تهیه مرنگ سفیده‌های تخم مرغ رو داخل ظرفی بریزید و سرکه سفید رو بهش اضافه کنید با همزن برقی شروع به زدن سفیده‌ها بکنید تا کمی حجیم بشن.

سفیده تخم مرغ و سرکه در مرنگ

مرحله دوم: افزودن پودر قند

پودر قند الک شده رو کم کم به سفیده‌ها اضافه کنید. پودر قند نباید یک‌جا به سفیده‌ها اضافه بشه. همزمان با زدن سفیده‌ها با قاشق و کم کم پودر قند رو اضافه کنید و بعد از اضافه کردن پودر قند، مواد رو به خوبی هم بزنید و مخلوط کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بعد قاشق بعدی رو اضافه کنید تا جایی که پودر قند تموم بشه، تخم‌مرغ‌ها کاملا حجیم بشن و رد پره‌های همزن روی مواد باقی بمونه (حین کار بهتره همزن رو متوقف نکنید و به صورت مداوم هم بزنید)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی ماکارون به روش فرانسوی

    اضافه کردن پودر قند به مرنگ

    بیشتر بخوانید: قالب‌های شیرینی‌پزی

    مرحله سوم: قرار دادن مایه بر روی آب جوش

    داخل ظرف مناسبی آب بریزید و اون رو روی حرارت قرار بدین تا به جوش بیاد. بعد ظرف حاوی سفیده و پودر قند زده شده رو روی ظرف در حال جوش قرار بدین و بلافاصله با همزن برقی شروع به زدن کنید. به این کار ادامه بدین تا سفیده‌ها کاملا فرم بگیرن. حدود ۸ دقیقه هم زدن کافیه.

    توجه داشته باشید که آب در حال جوش باید با ظرف حاوی سفیده فاصله داشته باشه و آب با ظرف تماس نداشته باشه. همچنین حرارت باید کم باشه و آب به آرومی بجوشه. حرارت بالا باعث بریدن سفیده‌ها می‌شه.

    زدن سفیده در مرنگ

    مرحله چهارم: افزودن وانیل و رنگ خوراکی

    بعد از فرم گرفتن سفیده‌ها، ظرف رو از روی حرارت بردارین و وانیل رو به مواد اضافه کنید. با همزن مخلوط کنید و در آخر رنگ مجاز خوراکی رو به مواد اضافه کنید.

    اضافه کردن وانیل و رنگ خوراکی به مرنگ

    مرحله پنجم: ریختن مواد در قیف

    با همزن بزنید تا مواد کاملا رنگ بگیره. در اینجا برای اینکه میخواستیم شیرینی ما شکل انار باشه از رنگ قرمز استفاده کردیم.

    بعد بیشتر مواد رو داخل قیف با ماسوره ساده بریزین و مقدار کمی از مایه مرنگ رو هم نگه دارین. مواد را داخل قیف بدون سر ماسوره بریزین.
    اگه ماسوره ساده ندارین، می‌تونید از قیف بدون ماسوره هم استفاده کنید و سر قیف رو به اندازه متوسط برش بزنید.

    ریختن مواد مرنگ در ماسوره

    مرحله ششم: پایپ کردن مواد بر روی دیس

    داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدین و با کمک قیف از مواد روی کاغذ روغنی پایپ کنید. در آخر ماسوره رو به صورت دورانی حرکت بدین و از مواد جدا کنید تا مرنگ شکل نوک تیز به خودش نگیره. اگه روی شیرینی کمی نوک تیز شد، با انگشتتون روی اون رو به آرومی صاف کنید.

    تمام مواد شیرینی رو به همین شکل و با فاصله روی کاغذ روغنی پایپ کنید. بعد قیف بدون ماسوره ای که مقدار کمی از مایه رو داخلش ریختیم بردارین و نوک قیف رو به اندازه کوچیک برش بزنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لگیمات

    مرنگ(شیرینی پفکی)

    مرحله هفتم: فرم دادن مواد به شکل انار

    مطابق تصوید از یک سمت شیرینی به صورت سه تا اشک کنار شیرینی پایپ کنید. تا قسمت تاج انار شکل بگیره.

    تزیین مرنگ(شیرینی پفکی)

    مرحله هشتم: قرار دادن مایه مرنگ در فر

    این کار رو برای همه شیرینی‌ها انجام بدین. مراقب باشید موقع پایپ کردن دستتون به شیرینی‌های کناری برخورد نکنه و به اونها آسیب نزنه. این کار رو به آرومی و بدون عجله انجام بدین.

    بعد سینی رو داخل فر قرار بدین. نکته مهم در تهیه این شیرینی دمای فر هست؛ فر باید روی کمترین دما تنظیم بشه و به هیچ عنوان نباید فر رو داغ کنیم. حرارت زیاد باعث می‌شه شیرینی ترک بخوره و شکل اون خراب بشه؛ پس دمای فر باید کم باشه و فقط فر رو گرم کنه.

    بنابراین، موقع پخت شیرینی یک قاشق رو مابین در فر قرار بدین تا در به حالت نیمه باز باشه و از داغ شدن فر جلوگیری کنه. اگه حین پخت احساس کردین با وجود در نیمه باز، فر داغ شده سینی رو از فر خارج کنید و فر رو خاموش کنید تا خنک بشه. بعد مجددا سینی رو داخل فر خنک برگردونید و اون رو روشن کنید.

    در واقع این شیرینی فقط باید خشک بشه و نیازی به پخت نداره! وقتی شیرینی‌ها کاملا خشک شدن، می‌تونید فر رو خاموش کنید. اجازه بدین شیرینی‌ها داخل فر خاموش شده بمونن و خنک بشن و اونها رو بلافاصله از فر خارج نکنید. بعد از خنک شدن می‌تونید شیرینی‌ها رو از کاغذ روغنی جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باسلوق

    توصیه‌های طلایی در تهیه مرنگ

    با اینکه این شیرینی‌ها باید با حرارت بسیار کم فقط خشک بشن، اما فرایند خشک شدن باید به صورت کامل انجام بشه. اگه بعد از خارج کردن شیرینی‌ها از داخل فر پف شیرینی‌ها بخوابه و کمی چروک بشن، یعنی شیرینی‌ها به خوبی خشک نشده بودن.

    همچنین شیرینی‌ها باید به راحتی از کاغذ روغنی جدا بشن. اگه موقع جدا کردن شیرینی قسمتی از شیرینی به کاغذ روغنی چسبید یعنی شیرینی‌ها به خوبی خشک نشدن، باید دوباره داخل فر برگردونید تا خشک بشن.

    این شیرینی رو بدون فر هم می‌تونید درست کنید. می‌تونید سینی رو به مدت چند ساعت روی بخاری قرار بدین تا شیرینی‌ها خشک بشن اما حرارت بخاری نباید بالا باشه و دما باید متوسط باشه.

    بعد از آماده شدن شیرینی‌ها اونها رو داخل ظرف در بسته در دمای محیط نگه داری کنید. این شیرینی‌ها نباید داخل یخچال قرار بگیرن و بهتره زیر و روی شیرینی‌ها کاغذ روغنی قرار بدین تا رطوبت رو به خودش جذب کنه و شیرینی‌ها خشک باقی بمونن.

    شما می‌تونید به جز طرحی که اینجا آموزش دادیم، مرنگ رو در انواع شکل‌ها و طرح‌ها با ماسوره‌های مختلف پایپ کنید و برای مناسبت‌های مختلف و عید مورد استفاده قرار بدین. می‌تونید مرنگ رو به صورت ساده و سفید رنگ تهیه کنید یا با انواع رنگ‌های خوراکی شیرینی‌های رنگی داشته باشین.

    مرنگ یا شیرینی پفکی

    نکات مهم در تهیه مرنگ

    • برای راحت‌تر جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ، بهتره تخم مرغ کاملا سرد باشه؛ چون زرده تخم مرغ وقتی هنوز سرده خودش رو جمع می‌کنه و احتمال ریختنش داخل سفیده کمتره. پس بلافاصله بعد از خارج کردن تخم مرغ از یخچال، زرده و سفیده تخم مرغ رو جدا کنید اما بعد از جدا کردن زرده و سفیده باید سفیده‌ها به دمای محیط برسن؛ چون سفیده سرد به خوبی حجم نمیگیره.
    • رنگ استفاده شده داخل مرنگ باید ژله‌ای باشه. رنگ‌هایی که حالت مایع دارن باعث شل شدن مواد می‌شن.
    • به جای وانیل می‌تونید از انواع اسانس خوراکی هم استفاده کنید. اسانس رو با رنگ خوراکی استفاده شده هماهنگ کنید مثل رنگ زرد و اسانس موز، سه قطره اسانس برای این مواد کافیه.
    • فرم گرفتن سفیده تخم مرغ از مهم‌ترین قسمت‌های تهیه این شیرینیه. برای اینکه سفیده به خوبی فرم بگیره، باید کاملا خالص و بدون چربی باشه. از اونجایی که زرده تخم مرغ نوعی چربیه باید موقع جدا کردن سفیده و زرده خیلی مراقب باشیم.
    • پره‌های همزن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی باشه.
    • جنس ظرفی که برای فرم دادن سفیده استفاده میکنیم بسیار مهمه ظرف‌های پلاستیکی چربی رو به خودشون جذب میکنن و خیلی وقت ها این چربی داخل منافذ ظرف میمونه و با شستن از بین نمیره و مانع از فرم گرفتن سفیده می‌شه بهتره از ظرف شیشه ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده بشه.
    • همچنین بهتره ظرف مورد نظر و پره‌های همزن رو قبل از استفاده به خوبی با صابون شستشو بدیم تا کاملا تمیز باشن و اجازه بدیم کاملا خشک بشن و رطوبت نداشته باشن و بعد مورد استفاده قرار بدیم.
    • زمان و نحوه اضافه کردن پودر قند در این شیرینی خیلی مهمه. اگه پودر قند از همون ابتدا به سفیده اضافه بشه، باعث جذب رطوبت و جمع شدن سفیده می‌شه و سفیده نمی‌تونه کاملا حجیم بشه.
    • پودر قند رو باید زمانی اضافه کنیم که سفیده‌ها کمی حجیم شدن و به دو برابر حجم اولیه خودشون رسیدن. در این زمان اضافه کردن پودر قند باعث پایداری سفیده می‌شه. همچنین پودر قند رو نباید به یکباره به مواد اضافه کنیم؛ چون حباب‌های هوای داخل سفیده رو از بین می‌بره. پس حتما پودر قند رو قاشق قاشق به مواد اضافه کنید.

    امیدوارم از طرز تهیه مرنگ یا شیرنی پفکی به شکل انار خوشتان آمده باشد. این شکلات جذاب رو می‌توانید برای خوراکی شب یلدا درست کنید و از پذیرایی آن برای مهمان لذت ببرید.

    سؤالات متداول

    در ادامه به سؤالات شما در رابطه با طرز تهیه مرنگ پاسخ می‌دهیم:

    برای از بین بردن بوی تخم‌مرغ مرنگ، باید چه کار کنیم؟

    شما می‌توانید با اضافه کردن وانیل یا هر اسانس خوراکی دیگری مانند اسانس پرتقال، بو زخم تخم‌مرغ را ازبین ببرید.

    چه زمانی مرنگ‌ها را از فر خارج کنیم؟

    در واقع این شیرینی فقط باید خشک بشه و نیازی به پخت نداره! وقتی شیرینی‌ها کاملا خشک شدن، می‌تونید فر رو خاموش کنید. اجازه بدین شیرینی‌ها داخل فر خاموش شده بمونن و خنک بشن و اونها رو بلافاصله از فر خارج نکنید.

    از چه نوع رنگی در تهیه مرنگ می‌توان استفاده کرد؟

    رنگ استفاده شده داخل مرنگ باید ژله‌ای باشه. رنگ‌هایی که حالت مایع دارن باعث شل شدن مواد می‌شن.

     

     

     

    ۳.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    1. سلام زهرا خانم عزیز از توضیح شما که کاملا خالصانه بود و حاوی نکات بسیار ریز و لی در عین حال باارزش بود لذت بردم انشائ الله عاقبت بخیر بشی???

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.