آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی پسته‌‌ای با کمترین مواد؛ شیرینی عید نوروز

شیرینی پسته ‌ای یکی از شیرینی‌های قدیمی و پرطرفدار ایرانی است این شیرینی طعم و عطر بسیار خوبی دارد و به واسطه وجود پسته رنگ سبز زیبایی هم پیدا میکند بافت این شیرینی پوک و شکننده است و داخل دهان آب می‌شود. با استفاده از کاترهای طرح دار متنوع می‌توانید شکل زیبایی برای این شیرینی ایجاد کنید.

این شیرینی بخاطر زیبایی خاص و طعم فوق العاده و ماندگاری بالا برای پذیرایی شیرینی عید نوروز و سایر مناسبت ها و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. در اکالا بلاگ با طرز تهیه شیرینی پسته‌ ای همراه ما باشید.

مواد لازم شیرینی پسته‌ای:
پودر پسته۱۰۰ گرم
پودر قند۶۰ گرم
آرد سفید قنادی۱۰۰ گرم حدودی
روغن مایع۶۰ گرم
پودر هل۱ قاشق مربا خوری سر پر

مواد لازم شیرینی پسته‌ای

طرز تهیه شیرینی پسته‌ای

مراحل تهیه شیرینی پسته را مرحله به مرحله بررسی میکنیم:

مرحله ۱: آماده‌سازی مواد

در یک ظرف، پودر پسته را بریزید و به آن پودر هل اضافه کنید. مواد را خوب مخلوط کنید.

سپس پودر قند را به مخلوط اضافه کرده و دوباره همه مواد را با هم مخلوط کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اضافه کردن پودر قند و پودر هل به پودر پسته در شیرینی پسته‌ای

    مرحله ۲: ترکیب مواد

    به مخلوط پودرهای مواد، روغن مایع اضافه کنید و با یک قاشق همه مواد را باهم مخلوط کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی فلورنتینا

    به آرامی و تدریج آرد را به مخلوط اضافه کنید و به کمک یک قاشق یا دست، تمام مواد را با هم ترکیب کنید. ممکن است مقدار آرد مورد نیاز متغیر باشد، بنابراین باید تا زمانی که خمیر نچسبی به دستتان بیافتد، آرد را به تدریج اضافه کنید.

    اضافه کردن روغن مایع و آرد سفید برای شیرینی پسته‌ای

    مرحله ۳: آماده‌سازی خمیر

    خمیر را با دقت تا حد امکان با قاشق مخلوط کنید. وقتی خمیر کمی سفت شده و امکان هم‌زدن با قاشق نبود، از دست خود برای مخلوط کردن استفاده کنید.

    در این مرحله مهم است که خمیر را زیاد با دست یا قاشق هم نزنید، زیرا پسته به عنوان یک مغز چربی دارد و از اضافه کردن زیاد روغن به خمیر باید پرهیز کرد. این اقدام ممکن است باعث شود شیرینی شکننده و چرب شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی شستی زنجان

    خمیر شیرینی پسته‌ای

    مرحله ۴: قالب‌بندی شیرینی

    خمیر را روی یک صفحه کاری میان دو برگه کاغذ روغنی باز کنید. ضخامت خمیر را به دلخواه تنظیم کنید.

    با کمک کاتر یا قالب‌های شیرینی با طرح دلخواه، شیرینی‌ها را قالب برش دهید.

    قالب در آوردن شیرینی پسته‌ای

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کرانچی کرم دار

    مرحله ۵: پخت شیرینی

    شیرینی‌های قالب‌بندی شده را بر روی سینی فر قرار دهید که با کاغذ روغنی پوشیده شده باشد.

    فر را به دمای ۱۷۰ درجه سانتیگراد (فرار) گرم کنید.

    شیرینی‌ها را در فر گرم به مدت حدوداً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که زیر شیرینی‌ها کمی طلایی شود بپزید. زمان پخت ممکن است بسته به ضخامت و اندازه شیرینی‌ها متغیر باشد.

    به گل در آوردن شیرینی پسته‌ای

    مرحله ۶: خنک کردن و نگهداری

    بلافاصله پس از درآوردن از فر، شیرینی‌ها را خنک کنید. مهم است که شیرینی‌ها را تا زمانی که کاملاً خنک نشده‌اند، جابجا نکنید چرا که بسیار شکننده هستند.

    پس از خنک شدن، شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف مناسبی نگهداری کنید. در صورت تمایل، می‌توانید با استفاده از چاقو و شکلات سفید، شیرینی‌ها را تزیین کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه ماه رمضان

    اگه از کاتر ساده برای قالب زدن شیرینی استفاده کردین میتونید مقداری شکلات سفید رو به روش بن ماری آب کنید و داخل قیف بریزین و یک طرف شیرینی به صورت خط های رفت و برگشتی شکلات بزنید و روی اون قسمت پسته خرد شده بریزید تا زیباتر دیده بشه.

    این شیرینی رو به دور از نور مستقیم خورشید نگه داری کنید تا رنگ شیرینی عوض نشه و کمرنگ نشه.

    حالا شما مراحل تهیه شیرینی پسته را به طور مرحله به مرحله دنبال کرده‌اید و می‌توانید از این شیرینی‌های خوشمزه لذت ببرید.

    شیرینی پسته ای و طرز تهیه آن

    نکات تهیه شیرینی پسته‌ای

    1. مهم‌ترین نکته در طعم و عطر این شیرینی استفاده از پودر پسته خالص و پودر هل تازه است.
    2. بهترین و خالص‌ترین پودر پسته اونی هست که توی خونه تهیه بشه برای این کار پوست سفت پسته‌ها رو جدا کنید و مغزها رو داخل کاسه ای بریزین و روی پسته ها آب جوش بریزین تا روی اونها رو پر کنه اجازه بدین چند دقیقه بمونه و بعد آبکش کنید و بعد پوست رویی پسته ها رو به راحتی جدا کنید.
    3. مغزهای پوست گرفته رو داخل سینی پهن کنید و در فضای محیط قرار بدین تا کاملا خشک بشن اما اونها رو مقابل نور آفتاب قرار ندین چون رنگ پسته ها میپره وقتی پسته ها کاملا خشک شد اونها رو داخل آسیاب بریزین و پودر کنید اما توجه کنید که چون پسته یک نوع مغز چربی‌دار هست.
    4. باید مواظب باشیم به روغن نیفته و حالت پودری خودش رو حفظ کنه برای این کار پسته ها رو یکجا داخل دستگاه نریزین و به مقدار کم هر بار آسیاب کنید و دستگاه رو یکسره روشن نکنید چون باعث ایجاد اصطکاک و به روغن افتادن پودر پسته میشه دستگاه رو مدام خاموش روشن کنید و به صورت پالس پالس بزنید تا پسته ها پودر بشن. اگه پوست کندن و خشک کردن پسته براتون سخت و زمان بر هست میتونید خلال پسته تهیه کنید و بعد به نحوی که ذکر شد پودر کنید که باز هم خالص تر و بهتر از پودر پسته بازاریه.
    5. برای خوش عطر بودن شیرینی بهتر هست که هل سبز (هل در دو نوع سبز و سفید در بازار موجود هست که برای شیرینی پزی از نوع سبز استفاده میشه) رو چند بار آسیاب کنید و از الک ریز رد کنید و داخل شیرینی استفاده کنید تا بیشترین عطر و طعم رو به شیرینی بده و کاملا تازه و خالص باشه.
    6. مقدار آرد در این شیرینی حدودی هست و اگه بیش از اندازه اضافه بشه شیرینی سفت میشه و ترک میخوره و کیفیت خوبی نداره و اگه آرد کم باشه ممکنه شیرینی داخل فر شکل خودش رو از دست بده اگه مبتدی هستین و نمیتونید به خوبی مقدار استفاده مناسب آرد رو تشخیص بدین برای اینکه مواد و زحمت تون هدر نره بعد از آماده شدن خمیر یک یا دو عدد شیرینی رو قالب بزنید و داخل فر بذارین و بپزین تا از نتیجه اطمینان حاصل کنید و بعد بقیه شیرینی‌ها رو قالب بزنید و آماده کنید.
    7. برای این شیرینی بهتر هست که از سینی رنگ روشن استفاده بشه و از سینی خود فر استفاده نکنید چون سینی تیره باعث میشه شیرینی خیلی زود تغییر رنگ بده.

    سوالات متداول در خصوص پخت شیرینی پسته‌ای:

    در ادامه به چند سوال مهم در خصوص شیرینی پسته‌ای پاسخ می‌دهیم:

    چطور شیرینی پسته‌ای با طعم واقعی بپزیم؟

    نکته اصلی در پخت شیرینی پسته‌ای، استفاده از پودر پسته خالص و هل مناسب است. با استفاده از این دو مورد، می‌توانید طعمی عالی برای شیرینی عید خود داشته باشید.

    چه چیزی باعث عطر بهتر شیرینی پسته‌ای می‌شود؟

    برای این که عطر بهتری در شیرینی پسته‌ای داشته باشیم، بهتر است از هل سبز استفاده کنید. هل را چند بار آسیاب کنید تا عطر آن بیشتر پخش شود.

    برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    1. فک کنم موضوع اون پدری بود که گفت تو زمین کشاورزی گنج پنهان کردم بعد که بچه همه شخم زد گفت گندم بکار ما هم تمام دستور شیرینی هارو مبخونیم بعد میپزیم از کد هم خبری نیست ???

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.