سبک زندگیسلامت و زیبایی

۱۰ گیاه که می‌تواند عرق زیر بغل را از بین ببرد

عرق کردن فرآیندی طبیعی برای تنظیم دمای بدن است، اما گاهی اوقات می‌تواند بیش از حد و آزاردهنده باشد. راه‌های طبیعی زیادی برای کنترل تعریق بدن وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از گیاهان دارویی است. در این بخش از اکالا بلاگ به بررسی ۱۰ گیاهی که می‌تواند عرق زیر بغل را از بین ببرد، می‌پردازیم.

بهترین گیاهان برای کاهش تعریق بدن

در ادامه به معرفی بهترین گیاهانی که به از بین بردن تعریق کمک می‌کنند، می‌پردازیم:

۱- برگ مورد

برگ مورد، یکی از قدیمی‌ترین و موثرترین درمان‌های گیاهی برای تعریق بیش از حد است. این گیاه حاوی ترکیباتی است که به طور طبیعی منافذ پوست را مسدود کرده و از ترشح عرق جلوگیری می‌کند.

دو قاشق غذاخوری برگ مورد را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و صبر کنید تا خنک شود. از این محلول برای شستشوی نواحی مستعد تعریق مانند زیر بغل، کف دست و پا استفاده کنید.

گیاهی که می‌تواند عرق زیر بغل را از بین ببرد

۲- برگ شیرین بیان

شیرین بیان گیاهی است که به دلیل خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی خود شناخته شده است. این گیاه همچنین می‌تواند به کاهش تعریق و بوی بد بدن کمک کند.

دو قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. از این محلول برای شستشوی نواحی مستعد تعریق یا به عنوان تونر صورت استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۳ خوراکی‌ طبیعی برای کاهش عرق کردن بدن

۳- مریم گلی

مریم گلی گیاهی معطر است که به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد قارچی خود مشهور است. این گیاه همچنین می‌تواند به کاهش تعریق و بوی بد بدن کمک کند. ترکیب سه گیاه مفید مریم گلی، گل ختمی و زوفا می‌تواند به از بین بردن عرق زیر بغل کمک کند.

این گیاهان با خواص منحصر به فرد خود، می‌توانند به تعادل تعریق بدن و خوشبویی پوست کمک کنند. شما می‌توانید از شربت، پودر یا دم کرده این گیاهان به طور موضعی یا خوراکی استفاده کنید.

بیشتر بخوانبد: کمبود کدام ویتامین باعث می‌شود عرقمان بو بدهد؟

۴- برگ حنا

حنا به طور سنتی برای رنگ کردن مو استفاده می‌شود. اما این گیاه می‌تواند به عنوان یک ضد تعریق طبیعی نیز عمل کند. حنا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به از بین بردن باکتری‌های مولد بوی بد کمک می‌کند.

پودر برگ حنا را به تنهایی یا مخلوط با پودر برگ سدر یا جوش شیرین به طور مستقیم روی نواحی مستعد تعریق مانند زیر بغل، کف دست و پا بپاشید. یکی از روش‌های استفاده از برگ حنا، تهیه خمیر از آن است.

مقداری پودر حنا را با جوشانده سماق یا سرکه مخلوط کنید تا به صورت خمیر درآید. خمیر را به مدت ۳۰ دقیقه روی نواحی مستعد تعریق بمالید و سپس با آبغوره یا سرکه رقیق شده بشویید.

گیاهی که می‌تواند عرق زیر بغل را از بین ببرد

۵- پوست و برگ گردو

برگ گردو به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی قوی، می‌تواند به رفع بوی بد عرق کمک کند. همچنین، پوست سبز گردو در کنترل ترشح عرق و رفع بوی بد آن موثر است.

برای استفاده از این روش، می‌توانید برگ‌های تازه گردو را در آب خیس کنید یا دم کرده غلیظی از آن‌ها تهیه کنید و ناحیه تعریق را با استفاده از آن بشویید. همچنین، می‌توانید از جوشانده پوست سبز گردو برای شستشوی نواحی مستعد تعریق استفاده کنید.

۶- نعناع

نعناع به دلیل داشتن رایحه خنک و مطبوع، می‌تواند به خوشبویی بدن کمک کند. همچنین خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی نعناع، به رفع بوی بد عرق و التهابات پوستی ناشی از تعریق زیاد کمک می‌کند. برای استفاده از این روش، می‌توانید دم کرده نعناع را تهیه کنید و با استفاده از آن نواحی مستعد تعریق را بشویید.

بیشتر بخوانید: ۲۵ راه خانگی برای از بین بردن بوی بد عرق بدن

۷- گل سرخ

گل سرخ، خواص بی‌نظیری برای سلامتی و زیبایی دارد. گلبرگ‌های گل سرخ را می‌توان به عنوان یک داروی گیاهی برای کنترل تعریق بکار برد.
قرار دادن گلبرگ‌ها روی پوست یا شستشوی بدن با گلاب، طراوت و شادابی را به ارمغان می‌آورد و از تعریق بیش از حد جلوگیری می‌کند.

۸- برگ سیب

شاید کمتر کسی بداند که برگ‌های درخت سیب نیز در دنیای طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارند. دم کرده برگ سیب به خصوص با کمی سرکه، می‌تواند به عنوان یک تونر طبیعی عمل کند و به کاهش بوی بد تعریق کمک کند.

گیاهی که می‌تواند عرق زیر بغل را از بین ببرد

۹- رزماری

رزماری، خواص ضد التهابی و ضد قارچی دارد. این گیاه علاوه بر طعم بی‌نظیر در آشپزی، می‌تواند به عنوان یک ضد تعریق طبیعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. رزماری به تنظیم فعالیت غدد عرق کمک می‌کند و تعریق در نواحی مانند زیر بغل را کنترل می‌کند.

رای استفاده از این روش، ۵۰ گرم پودر برگ رزماری خشک را با ۲۰۰ گرم پودر تالک مخلوط کنید. این ترکیب را روزی ۲ تا ۳ بار به نواحی مستعد تعریق مانند زیر بغل، کف دست و پا بپاشید.

۱۰- گل ارمنی

گل ارمنی، نوعی خاک رس خالص ورز داده شده است. این ماده معدنی طبیعی، نه تنها در بهبود زخم و ضد عفونی کردن پوست نقش موثری دارد بلکه می‌تواند به عنوان یک دئودورانت طبیعی نیز مورد استفاده قرار گیرد و به رفع بوی نامطبوع بدن کمک کند.

می‌توانید پودر گل ارمنی را به تنهایی یا مخلوط با پودر نعناع و گل سرخ، به طور مستقیم روی نواحی مستعد تعریق بپاشید. برای تهیه خمیر گل ارمنی، مقداری از پودر آن را با آب و سرکه مخلوط کنید تا به غلظت دلخواه برسد. سپس خمیر را به مدت نیم ساعت روی نواحی مورد نظر قرار داده و بعد با آب ولرم بشویید.

در این بخش از مجله دانستنی اکالا به معرفی ۱۰ گیاهی که می‌تواند عرق زیربغل را از بین ببرد، پرداختیم. با استفاده از این گیاهان، می‌توانید به طور طبیعی تعریق زیربغل را از بین ببرید و با اعتماد به نفس بیشتری فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست