خواص مواد غذایی

۱۵ مورد از مهم ترین خواص آب برنج!

آب برنج سرشار از مواد مغذی و ترکیبات ضروری است که خواص زیادی برای پوست و مو دارد و به عنوان اکسیر سلامتی شناخته می‌شود. در فرهنگ آسیایی قرن‌ها است که از این عصاره برای اهداف مختلف سلامتی استفاده می‌شود. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با مهم‌ترین خواص آب برنج آشنا شوید.

۱۵ خواص آب برنج که باید بدانید

آب برنج یک اکسیر بی‌نظیر برای سلامت است و در آسیا طرفداران زیادی دارد. مردم چین و ژاپن از آب برنج برای جلوگیری از سفید شدن و همچنین سلامت موها استفاده می‌کنند. این عصاره حاوی مقدار زیادی آمینو اسید، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو از آن هم به صورت موضعی برای پوست و مو و هم به صورت خوراکی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید آب برنج اشاره شده است.

۱- سلامت سیستم گوارش

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۲۱ توسط موسسه ملی بهداشت نشان می‌دهد که آب برنج نشاسته زیادی دارد و از همین رو مصرف آن برای تسکین مشکلات گوارشی مفید است. مصرف آب برنج به رفع اسهال و همچنین برطرف کردن ناراحتی‌های گوارشی کمک می‌کند. نوشیدن آب برنج رقیق شده می‌تواند درد معده را کاهش دهد و به سلامت گوارش شما کمک کند.

۲- هیدراته کردن بدن

آب برنج حاوی الکترولیت‌های طبیعی است و از همین رو یک نوشیدنی بی‌نظیر برای آبرسانی بدن محسوب می‌شود. مصرف آب برنج می‌تواند به بازیابی مایعات و مواد معدنی از دست رفته بدن کمک و از کم آبی و خستگی بدن جلوگیری کند.

۳- افزایش درخشندگی پوست

آب برنج فواید زیادی برای پوست دارد و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است. در کشورهای آسیایی از آب برنج برای افزایش درخشندگی و همچنین از بین بردن لک و تیرگی‌های پوست استفاده می‌شود. برای این که پوستی سالم و درخشان داشته باشید، می‌توانید یک پنبه را به آن آغشته کنید و آن را به آرامی روی صورت و گردن خود بمالید. استفاده از آب برنج بعد از حمام به تسکین پوست و همچنین رفع اگزما و آفتاب سوختگی نیز کمک می‌کند.

افزایش درخشندگی پوست

۴- افزایش استحکام و سلامت موها

تغذیه مو با آب برنج به افزایش استحکام و همچنین نرم و درخشان شدن موها کمک می‌کند. اسیدهای آمینه موجود در آب برنج موجب ترمیم فولیکول‌های مو می‌شود و از ایجاد موخوره نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. برای بهره‌مند شدن از خواص آب برنج برای مو باید بعد از شامپو کردن و شستن موها باید مقداری آب برنج روی موها بریزید و چند دقیقه صبر کنید و بعد موهایتان را بشویید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

    یکی از مهم‌ترین خواص آب برنج برای سلامت، تقویت سیستم ایمنی بدن است. مطالعاتی که در سال ۲۰۲۲ انجام شد، نشان داد که آب برنج به خاطر ویتامین‌های گروه B، آهن، روی و منیزیمی که دارد به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف منظم آب برنج موجب تقویت سیستم دفاعی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌های عفونی و ویروسی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ۷ مورد از خواص شگفت‌انگیز کنگر

    ۶- تسکین دردهای قاعدگی

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آب برنج یک درمان طبیعی برای کاهش دردهای قاعدگی است. آب برنج خاصیت آرامبخش دارد و به تسکین انقباضات عضلانی و کاهش دردهای قاعدگی تا حد زیادی کمک می‌کند. برای تسکین دردهای قاعدگی می‌توانید یک فنجان آب برنج گرم بنوشید تا درد شما برطرف شود.

    ۷- کاهش وزن

    آب برنج یکی عصاره بی‌نظیر برای کاهش وزن است. این عصاره طبیعی کالری پایینی دارد و مصرف آن به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند. مصرف آب برنج در طول روز به کاهش اشتها و کاهش میل به خوردن میان وعده‌های ناسالم کمک می‌کند و از این راه موجب کاهش وزن می‌شود.

    کاهش وزن با آب برنج ۸- جلوگیری از پیری پوست

    مطالعات انجام شده روی خواص آب برنج برای پوست نشان می‌دهد که استفاده از آب برنج می‌تواند به کاهش پیری پوست کمک کند. مصرف آب برنج موجب از بین رفتن چین و چروک‌های پوستی می‌شود. در یک مطالعه که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد که استفاده از آب برنج به مدت ۷ هفته می‌تواند میزان چین و چروک را تا ۱۲ درصد کاهش دهد.

    ۹- درمان شوره سر

    تحقیقات نشان می‌دهد که آب برنج از رشد برخی قارچ‌های پوستی جلوگیری می‌کند. در آب برنج یک نوع باکتری به نام باسیلوس سرئوس وجود دارد که از شوره سر جلوگیری می‌کند و در درمان این مشکل نیز موثر است.

    ۱۰- رفع مشکلات چشمی

    نوشیدن آب برنج می‌تواند از بروز بیماری‌های چشمی جلوگیری کند. برخی شواهد نشان می‌دهد که نوشیدن آب برنج به رفع مشکلات چشمی مانند دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند.
    ۱۱- کمک به آرامش ذهن و بدن
    خوردن آب برنج موجب آرامش ذهن و بدن می‌شود. برای افزایش احساس آرامش می‌توانید مقداری آب برنج را به وان حمام اضافه کنید و سپس برای چند دقیقه در این آب قرار بگیرید و بعد بدنتان را بشویید.

    درمان اسهال با آب برنج
    ۱۲- درمان اسهال

    آب برنج یک داروی خانگی فوق العاده برای درمان اسهال در بزرگسالان و کودکان است. مصرف آب برنج نه تنها به رفع اسهال کمک می‌کند و به هیدراته کردن بدن نیز کمک می‌کند

    ۱۳- درمان یبوست

    نوشیدن آب برنج به خاطر فیبر فراوانی که دارد، به کاهش یبوست کمک می‌کند. اگر به یبوست مبتلا هستید می‌توانید برای چند روز از آب برنج استفاده کنید تا یبوست شما برطرف شود.

    بیشتر بخوانید: ۲۴ مورد از مهم‌ترین خواص زردچوبه برای سلامتی

    ۱۴- رفع التهابات پوستی

    اگر پوستتان دچار التهاب شده می‌توانید از مقداری آب برنج برای خنک کردن پوست استفاده کنید. استفاده از آب برنج به کاهش بثورات پوستی کمک می‌کند و موجب تسکین التهابات پوستی می‌شود. برای درمان التهابات پوست بدن می‌تواند بدنتان را با آب برنج بشویید تا مشکلات پوستی شما برطرف شود.

    ۱۵- چاقی صورت

    گر در مورد خواص آب برنج برای چاقی صورت شنیده‌اید، باید بدانید که آب برنج نشاسته زیادی دارد به چاقی صورت کمک می‌کند. مصرف آب برنج به صورت تونر موجب شادابی و صاف شدن پوست می‌شود و نوشیدن آن موجب پر شدن صورت شما می‌شود.

    روش تهیه آب برنج

    برای تهیه آب برنج روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به همه این روش‌ها اشاره شده است.

    طرز تهیه آب برنج با خیساندن برنج

    در این روش باید برنج را به صور کامل بشویید و تمیز کنید. سپس آن را در یک ظرف بریزید و مقداری آن به آن اضافه کنید. حدود نیم ساعت صبر کنید تا برنج در آب بماند و بعد آب برنج را جدا کنید و از آن برای مصرف خوراکی یا سلامت پوست و موی خودتان استفاده کنید.

    روش تهیه آب برنج

    طرز تهیه آب برنج تخمیری

    برخی مطالعات نشان می‌دهد که آب برنج تخمیر شده خواص بیشتری برای سلامت دارد و تاثیر آن بر سلامت پوست و مو بیشتر است. برای تخمیر آب برنج باید برنج را بشویید و همراه با مقداری آب در یک ظرف بریزید. سپس اجازه دهید برنج برای ۲ روز در دمای اتاق بماند. بعد از ۲ روز می‌توانید برنج را صاف کنید و از آن برای پوست و موی خودتان استفاده کنید.

    طرز تهیه آب برنج با جوشاندن

    در این روش باید برنج را بشویی و با ۲ برابر آبی که معمولا برای پخت برنج استفاده می‌کنید، در قابلمه بریزید. شعله گاز را روشن کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. سپس برنج را آبکش کنید و آب آن را برای مصرف خوراکی و موضعی ذخیره کنید.

    آب برنج یک عصاره طبیعی و کم هزینه برای سلامت سیستم گوارش، زیبایی پوست و افزایش درخشندگی موها است که می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید و از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. اگر تجربه استفاده از آب برنج را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات متداول شما در مورد خواص و فواید آب برنج پاسخ داده‌ایم.

    فواید آب برنج برای لاغری چیست؟ مصرف آب برنج به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کند و میل شما به غذا خوردن را کاهش می‌دهد و از همین رو برای لاغری مفید است.

    آب برنج چند دقیقه روی پوست بماند؟ بهتر است آب برنج را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد پوستتان را با آب سرد بشویید.

    مضرات آب برنج برای مو چیست؟ استفاده بیش از حد از آب برنج موجب خشک و وز شدن موها می‌شود و حالت پذیری موها را کاهش می‌دهد.

    منابع: healthshots، medicalnewstoday، healthline

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.