سبک زندگینکات خانه داری

روش‌های صحیح شستن سفره؛ از لکه‌گیری تا ضدعفونی

تمیز کردن سفره به صورت هر روزه با سلامت ما در ارتباط است و از طرفی ریختن انواع غذا و روغن روی سفره، موجب ایجاد لکه‌های زننده روی آن می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با روش‌های صحیح شستن سفره آشنا شوید.

روش‌های تمیز کردن و شستن سفره

امروزه استفاده از سفره‌های پلاستیکی و پارچه‌ای بسیار رایج است و بسیاری از افراد برای جلوگیری از کثیف شدن میز، از سفره استفاده می‌کنند. به طور معمولا تمیز کردن سفره‌های پلاستیکی ساده‌تر از سفره‌های پارچه‌ای است و تنها کمی بی‌دقتی و تاخیر می‌توانید موجب ایجاد لکه‌هایی تیره روی سفره پارچه‌ای شود.

در ادامه این بخش به روش‌های صحیح شستن سفره اشاره شده است.

۱- شستن سفره با مایع ظرفشویی، جوش شیرین و سرکه

در این روش باید در یک تشت آب به اندازه ۲ لیتر آب بریزید. در ادامه یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق مرباخوری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. در ادامه باید ۱/۲ لیوان سرکه نیز به مواد اضافه کنید.

حالا سفره پلاستیکی یا پارچه‌ای را داخل این محلول قرار دهید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد سفره را بشویید تا لکه‌های آن تمیز شوند. در صورتی که لکه روی سفره تمیز نشد، می‌توانید آن را جلوی آفتاب پهن کنید تا از بین برود.

روش‌های تمیز کردن و شستن سفره

۲- شستن سفره پلاستیکی در ماشین لباسشویی

یکی از ساده‌ترین روش‌های لکه گیری و ضد عفونی سفره، شستن آن در ماشین لباسشویی است. برای شستن سفره در ماشین لباسشویی ابتدا باید لکه‌های غذا را از روی سفره پاک و سطح آن را با یک پارچه تمیز کنید. در ادامه سفره را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید.

دمای آب را روی صفر درجه یا نهایت ۲۰ درجه و بعد آن را روی دور چرخش پایین انتخاب کنید. اجازه دهید سفره در کوتاه‌ترین زمان ممکن در ماشین شسته شود و بعد از شستشو به هیچ عنوان از خشک کن استفاده نکنید. در انتها سفره را برای چند ساعت در هوای آزاد آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

۳- شستن سفره با سفید کننده

اگر رنگ سفره شما سفید است، می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های روی آن از مقداری سفید کننده استفاده کنید. در این روش باید مقداری سفید کننده را با آب ترکیب کنید و بعد سفره را برای چند دقیقه داخل این ترکیب قرار دهید. در ادامه سفره را به طور کامل بشویید و بعد در هوای آزاد خشک کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه شستن ظروف آلومینیومی

۴- استفاده از صابون لباسشویی برای شستن سفره

یکی از رایج‌ترین روش‌های شستن سفره، استفاده از صابون مخصوص لباسشویی است. در این روش باید سینک یا وان حمام را با آب ولرم پر کنید. سپس مقداری صابون لباسشویی ملایم نیز به آب اضافه کنید.

اگر سطح سفره چرب به نظر می‌رسد، حتما آن را برای چند دقیقه داخل این ترکیب قرار دهید و بعد سفره را با آب فراوان بشویید تا کاملا تمیز شود.

استفاده از صابون لباسشویی برای شستن سفره

۵- روش صحیح شستن سفره قلمکاری با شامپو

اگر از سفره قلمکاری استفاده می‌کنید، برای شستن آن باید از مواد شوینده ملایمی استفاده کنید. برای شستشوی این نوع سفره‌ها باید مقداری آب سرد در یک وان یا تشت بزرگ بریزید.

در ادامه مقداری شامپو به آب اضافه کنید و مواد را هم بزنید. سفره قلمکاری را در این ترکیب قرار دهید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد با دست سفره را بشویید. در انتها سفره را آبکشی کرده و در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل شستن انواع پرده در خانه

نکاتی که باید در مورد روش‌های صحیح شستن سفره بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد روش‌های صحیح شستن سفره اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های زننده روی سفره باید آن را بلافاصله بعد از لک شدن بشویید و تمیز کنید.
  • از ریختن غذاها روی سفره اجتناب کنید و همیشه یک ظرف اضافه برای استخوان و تکه‌های اضافه غذا در نظر بگیرید.
  • به هیچ عنوان برای نگهداری نان از سفره پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا این کار موجب کپک زدن نان می‌شود. برای نگهداری نان باید از پارچه استفاده کنید.
  • به منظور تمیزی کامل سفره باید حداقل هر ۲ هفته یک بار آن را تمیز کنید و بشویید.
  • مهم‌ترین علت چسبندگی سفره پلاستیکی، شستشوی آن با آب گرم و مواد شوینده شیمیایی و قوی است. برای شستن سفره باید از آب ولرم یا خنک و همچنین شوینده‌های ملایم و رقیق شده استفاده کنید.
  • برای پاک کردن لکه روی سفره‌های سفید، باید از پارچه‌های رنگ روشن استفاده کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌ روی سفره‌های پلاستیکی نباید از دستمال کاغذی استفاده کنید. دستمال کاغذی حاوی مواد سفید کننده است و استفاده از آن برای پاک کردن لکه موجب از بین رفتن رنگ سفره می‌شود.
  • به منظور از بین بردن لکه چای و قهوه از روی سفره می‌توانید از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. در این روش باید مقداری سرکه و جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و بعد روی لکه بریزید. سپس با یک اسفنج مرطوب سفره را پاک کنید تا لکه‌ها از بین بروند.
  • برای از بین بردن لکه چربی می‌توانید از مقداری جوش شیرین استفاده کنید. در این روش باید کمی جوش شیرین روی لکه روغن بریزید و حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد سفره را بشویید.
  • بعد از شستن سفره می‌توانید آن را روی حوله‌ای نرم، تمیز و بدون پرز پهن کنید تا خشک شود.
  • بعد از شستن سفره به هیچ عنوان آن را چنگ نزنید و محکم فشار ندهید.
  • یکی از بهترین روش‌ها برای خشک کردن سفره، استفاده از باد ولرم سشوار است. به هیچ عنوان برای این کار از باد داغ سشوار استفاده نکنید و آن را در فاصله ۳۰ سانتی‌متری سفره نگه دارید.
  • به هیچ عنوان برای شستن سفره قلمکاری شده از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، زیرا این کار موجب از بین رفتن بافت و رنگ پارچه می‌شود.
  • برای از بین بردن چسبندگی سفره پلاستیکی باید آن را به سرعت و درست بعد از ایجاد لک و کثیفی تمیز کنید و سپس در هوای آزاد خشک کنید.
  • برای شستن سفره پارچه‌ای یا قلمکاری نباید از مواد شوینده قوی یا مواد سفید کننده استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد روش‌های صحیح شستن سفره بدانید

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به بهترین روش‌های صحیح شستن سفره اشاره شد. به خاطر داشته باشید که هر چقدر سریع‌تر اقدام به تمیز کردن سفره کنید، لکه‌های روی سفره راحت‌تر پاکسازی می‌شوند. شما از چه روش‌هایی برای شستن و تمیز کردن انواع سفره استفاده می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا