نکات خانه داری

آموزش کامل شستن انواع پرده در خانه!

شستن پرده در نگاه اول شاید کار دشواری به نظر برسد و چالش‌برانگیز باشد. اما با کمی دقت و حوصله می‌توانید به راحتی این کار را در منزل انجام دهید. در این قسمت از اکالا بلاگ، به شما راه و روش شستن پرده را  آموزش می‌دهیم تا با خیالی آسوده و بدون نگرانی، پرده‌های خود را تمیز و نو نگه دارید.

راه روش شستن پرده با لباسشویی

شستشوی پرده در لباسشویی، روشی آسان و کارآمد برای تمیز کردن آن‌ها است. این فرآیند شامل ۵ مرحله ساده است که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

مرحله اول: جدا کردن پرده از میله

برای شستشوی پرده، ابتدا باید آن را با دقت از چوب پرده جدا کنید. به دلیل لطافت و ظرافت پرده‌ها، این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. جدا کردن پرده باید با ظرافت و دقت انجام شود تا به بافت آن آسیبی نرسد. همچنین، قبل از شستشو، حتما تمام گیره‌ها و قلاب‌ها را از پرده جدا کنید. این کار برای جلوگیری از آسیب به پرده در حین شستشو ضروری است.

بیشتر بخوانید: ۵ فوت و فن تمیز کردن و شستن ملحفه ها

مرحله دوم: زدودن گرد و غبار از روی پرده

قبل از شستشوی پرده، لازم است به چند نکته توجه کنید. اول اینکه با استفاده از جاروبرقی، گرد و غبار روی پرده را تمیز کنید. سپس پرده را به مدت چند دقیقه در یک تشت آب قرار دهید تا غبار به طور کامل از آن جدا شود. در این مرحله، اگر لکه‌ای روی پرده وجود دارد باید آن را از بین ببرید. پس از انجام این مراحل، می توانید شستشوی پرده را با استفاده از مواد شوینده مناسب آغاز کنید.

مرحله سوم: شستن پرده در آب سرد

برای شستشوی پرده، ابتدا به برچسب متصل به آن دقت کنید. اگر دستورالعمل خاصی در مورد دمای آب وجود دارد، از آن پیروی کنید. در غیر این صورت، بهترین دما برای شستشوی پرده، آب سرد است. پس از انتخاب دمای مناسب، مقدار مشخصی از پودر لباسشویی را در محفظه شوینده ماشین لباسشویی بریزید. سپس پرده‌ها را داخل ماشین قرار داده و دستگاه را با دور آرام روشن کنید. نکته مهم در شستشوی پرده این است که حداقل نیمی از ظرفیت ماشین لباسشویی خالی باشد. این کار فضای کافی برای چرخش و شستشوی پرده‌ها را فراهم کرده و به تمیز شدن کامل آن‌ها کمک می‌کند.

آموزش کامل شستن انواع پرده

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم: خشک کردن پرده‌ها

    خشک کردن پرده‌ها نه تنها به افزایش طول عمر آن ها کمک می‌کند بلکه از پوسیده شدن بافت آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. اگر در کارت شستشوی پرده شما به نکته خاصی در مورد خشک کردن اشاره نشده بهتر است پس از شستشو، پرده‌ها را با حرارت کم در خشک‌کن قرار دهید. بعد از خشک شدن، پرده‌ها را تکان داده و آویزان کنید. این کار باعث می‌شود که پرده‌ها کاملا خشک شده و از چروک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

    مرحله پنجم: اتو کردن پرده

    نیاز به اتوکشی پرده‌ها رابطه مستقیمی با جنس آن‌ها دارد. برخی پارچه‌ها به طور طبیعی صاف هستند و اگر بلافاصله پس از شستشو آویزان شوند، نیازی به اتوکشی ندارند. اما برخی پارچه‌ها به راحتی چروک می‌شوند و باید قبل از خشک شدن کامل اتو شوند. در غیر این صورت، پرده ها ظاهری نامرتب و چروکیده خواهند داشت.

    توجه: قبل از اتوکشی پرده، حتما به برچسب مراقبت از آن توجه کنید. این برچسب اطلاعاتی در مورد دمای مناسب اتوکشی و نحوه اتوکشی ارائه می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن تشک در خانه 

    راه و روش شستن انواع پرده

    در ادامه، راه و روش شستن انواع پرده اعم از پرده توری، حریر و … را ارائه می‌دهیم.

    روش شستن پرده توری

    قبل از هر چیز، برای شستشوی پرده توری باید تمام اجزای جانبی مانند گیره‌ها، قلاب‌ها و … را از آن جدا کنید. این کار به شستشوی بهتر پرده و جلوگیری از آسیب به اجزای جانبی در حین شستشو کمک می‌کند.

    در یک سطل، آب گرم بریزید و به میزان لازم پودر دستی به آن اضافه کنید. محلول را به ‌خوبی هم بزنید تا پودر حل شود.

    پرده توری را به ‌آرامی داخل محلول شوینده قرار دهید و صبر کنید تا تمام قسمت‌های آن به محلول آغشته شوند. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، پرده را از سطل خارج کرده و چند دقیقه زیر شیر آب نگه دارید تا کف و آلودگی‌ها از آن جدا شوند.

    پس از شستشوی پرده توری، نوبت به خشک کردن آن می‌رسد. بهترین روش برای خشک کردن این نوع پرده، پهن کردن آن در هوای آزاد است.

    روش شستن پرده حریر

    برای شستشوی پرده‌های حریر به یک لباسشویی با ظرفیت بالا نیاز دارید تا پرده به راحتی در آن جای بگیرد و تقریبا نیمی از فضای آن خالی باشد. قبل از شروع شستشو، پرده را به مدت حداقل پنج دقیقه در آب سرد خیس کنید. این کار به حل شدن آلودگی‌ها و گرد و غبار کمک می‌کند. سپس، از یک شوینده ملایم یا از سفیدکننده استفاده کنید. در نهایت، ماشین لباسشویی را روی حالت شستشوی ملایم تنظیم کنید و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه آن را روشن کنید.

    نکته: شوینده‌های ملایم برای شستشوی پرده‌های حریر مناسب‌تر هستند، زیرا به بافت لطیف این نوع پرده‌ها آسیب نمی‌رسانند.

    آموزش کامل شستن انواع پرده

    روش شستن پرده پلیسه

    پرده‌های پلیسه با چین‌های ظریف و زیبایی که دارند، شستشوی ظریف و دقیقی را نیز طلب می‌کنند. قرار دادن این پرده‌ها در آب به دلیل چین‌های متعددشان می‌تواند به زیبایی و ساختار آن‌ها آسیب برساند. به همین دلیل، بهتر است تا حد امکان از تماس مستقیم آب و محلول شوینده با پرده‌های پلیسه خودداری کنید.

    برای نظافت این پرده‌ها، ابتدا با استفاده از جاروبرقی و برس نرم، خاک سطحی و ذرات گرد و غبار را از روی آن‌ها پاک کنید. سپس، یک اسفنج نرم را به محلول شوینده ملایم و آب آغشته کنید و به آرامی روی پرده‌ها بکشید.

    روش شستن پرده ساتن

    برای حفظ زیبایی و طول عمر پرده‌های ساتن لازم است در فواصل زمانی کوتاه، با استفاده از جارو برقی گرد و خاک روی آن‌ها را جمع‌ کنید. این کار، تعداد دفعات شستشو و نیاز به شستشوی عمیق را کاهش می‌دهد.

    برای شستشوی پرده‌های ساتن، می‌توانید از یک ظرف آب ولرم و کمی صابون رختشویی استفاده کنید. برای این کار، پرده را به آرامی در آب و صابون قرار داده و به آرامی آن را بشویید. سپس، پرده را با آب سرد آبکشی کنید تا تمام صابون از آن خارج شود.

    برای جلوگیری از رنگ‌دهی پرده نیز می‌توانید کمی سرکه سفید به محلول شستشو اضافه کنید. سرکه همچنین به نرم شدن و لطافت پرده نیز کمک می‌کند.

    روش دیگر برای شستشوی پرده‌های ساتن، استفاده از ماشین لباسشویی است. برای این کار، پرده را در لباسشویی قرار داده و آن را با آب سرد و درجه کم بشویید.

    بیشتر بخوانید: مراحل شستشوی فرش هنگام خانه تکانی

    روش شستن پرده مخمل

    خشکشویی ایده‌آل‌ترین روش برای شستشوی پرده‌های مخمل است. اما پیش از هر اقدامی، ثبات رنگ پرده را چک کنید. برای این کار، دستمال نم‌داری را روی گوشه‌ای از پرده بکشید. اگر رنگ پس داد، حتما پرده را به خشکشویی بسپارید. در صورتی که رنگ پرده ثابت بود، می‌توانید شستشوی آن را در منزل انجام دهید.

    برای شستشوی پرده مخمل در منزل، یک ظرف را با آب سرد پر کرده و چند قطره شوینده ملایم به آن اضافه کنید. سپس، هر پنل از پرده را به طور جداگانه در آب و شوینده بشویید.

    در این بخش از مجله دانستنی اکالا به بررسی راه و روش‌های شستشوی انواع پرده پرداختیم. با مطالعه این مقاله و به کارگیری نکات ارائه شده می‌توانید به راحتی پرده‌های خود را شسته و زیبایی و تازگی را به آن‌ها بازگردانید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.