سبک زندگینکات خانه داری

ترفندهای تمیز کردن تشک در خانه + نکات مربوط به آن

تمیز کردن تشک تخت خواب می‌تواند به سالم ماندن و دوام آن کمک کند. از طرف دیگر این کار از تجمع گرد و غبار و پوست‌های خشک شده روی تشک جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به مشکلات پوستی و انواع آلرژی را کاهش می‌دهد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با بهترین ترفندهای تمیز کردن تشک آشنا شوید.

چطور تشک خواب را ضدعفونی و لکه زدایی کنیم؟

استفاده مدام از تشک موجب ایجاد لکه‌های زرد رنگ و آلوده شدن آن می‌شود. برای تمیز کردن تشک از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. در ادامه این بخش می‌توانید با نحوه تمیز کردن تشک خوشخواب به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول: سطح تشک را با جاروبرقی تمیز کنید

برای شروع باید ملحفه‌ها را از روی تخت بردارید و سری برس دار جارو برقی را به آن وصل کنید. حالا تمام سطح تشک را با جارو تمیز کنید تا گرد و خاک از روی تشک پاک شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل شستن انواع پرده در خانه!

مرحله دوم: لکه‌ها را از بین ببرید

برای از بین بردن لکه زرد و بوی نامطبوع تشک تخت روش‌های مختلفی وجود دارد. برای این کار می‌توانید از جوش شیرین یا انواع لکه برهای شیمیایی یا خانگی استفاده کنید. بعد از بین بردن لکه باید قسمت مورد نظر را با یک دستمال کاغذی به خوبی خشک کنید.

ضدعفونی و لک زدایی تشک در خانه

مرحله سوم: تشک را در معرض نور خورشید قرار دهید

نور خورشید خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارد. بنابراین بهتر است بعد از بین بردن لکه روی تشک هر دو طرف آن را در مقابل نور خورشید قرار دهید. اگر فضای کافی دارید، بهتر است تشک را برای چند ساعت در فضای آزاد قرار دهید تا به خوبی هوا بخورد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم: از بخارشوی برای تمیز کردن تشک استفاده کنید

    برای اینکه تشک به خوبی تمیز شود، بهتر است از بخارشوی استفاده کنید و تمام سطح تشک را با بخار شوی پاک کنید تا لکه‌ها و آلودگی‌ها تمیز شوند. سپس تشک را برای چند ساعت در معرض هوای آزاد قرار دهید تا کاملا خشک شود.

    بیشتر بخوانید: فوت و فن تمیز کردن و شستن ملحفه‌ها

    بهترین روش‌های لکه‌گیری تشک

    ادرار کودک روی تشک، عرق کردن بدن در زمان خواب و ریختن مواد غذایی و حتی آب دهان روی تشک موجب می‌شود تا لکه‌هایی زرد و زننده روی آن ایجاد شود. برای از بین بردن این لکه‌ها باید از روش‌های مناسبی استفاده کنید. در ادامه این بخش به بهترین روش لکه‌گیری و ضدعفونی تشک اشاره شده است.

    ۱- نحوه تمیز کردن تشک خوشخواب با جوش شیرین

    جوش شیرین نه تنها لکه‌های روی تشک را از بین می‌برد، بلکه به رفع بوی نامطبوع تشک نیز کمک می‌کند. برای استفاده از جوش شیرین می‌توانید آن را روی تشک بپاشید و ۱ ساعت صبر کنید و بعد با جارو برقی سطح تشک را تمیز کنید.

    برای لکه گیری تشک نیز می‌توانید مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را روی لکه ها قرار دهید تا تمیز شوند. در انتها خمیر خشک شده را بردارید و با دستمال مرطوب تشک را تمیز کنید.

    نحوه تمیز کردن تشک خوشخواب با جوش شیرین

    ۲- تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین و سرکه

    برای این که لکه‌های سخت را از بین ببرید، می‌توانید جوش شیرین را با سرکه ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را روی لکه‌ها قرار دهید و صبر کنید تا خشک شوند. بعد از ۱ ساعت می‌توانید خمیر خشک شده را بردارید و با یک پارچه مرطوب سطح مورد نظر را پاک کنید.

    ۳- رفع زردی تشک تخت با جوش شیرین و نمک

    ترکیب جوش شیرین و نمک با مقداری آب یکی دیگر از تمیزکننده‌های فوق‌العاده برای از بین بردن لکه‌های روی تشک است. در این روش باید مقداری جوش شیرین، نمک و آب را ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را برای ۳۰ دقیقه روی لکه‌ها قرار دهید و بعد با یک پارچه مرطوب سطح تشک را تمیز کنید.

    بیشتر بخوانید: ۰ تا ۱۰۰ رفع زردی و لکه‌های ملحفه

    ۴- از بین بردن لکه زرد روی تشک تخت با آب اکسیژنه، جوش شیرین و مایع ظرفشویی

    برای پاک کردن لکه‌های تشک در خانه می‌توانید از ترکیب ۱ فنجان آب اکسیژنه ۳ درصد، ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و ۱ قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید تا جوش شیرین حل شود.

    سپس این ترکیب را در یک شیشه اسپری دار بریزید و آن را روی لکه‌های تشک اسپری کنید. حدود ۱ ساعت صبر کنید و بعد سطح تشک را با پارچه خشک کنید و اجازه دهید تشک در معرض هوا خشک شود.

    رفع زردی تشک تخت با جوش شیرین و نمک

    ۵- روش شستن تشک تخت با اسپری لکه بر

    برای تمیز کردن تشک خوشخواب در خانه می‌توانید از اسپری لکه بر آنزیم دار استفاده کنید. در این روش باید یک پاک کننده پارچه و تشک تهیه کنید. مقداری از آن را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید.

    سپس با دستمال محل لکه را تمیز کنید. در انتها با یک پارچه مرطوب و تمیز تشک را پاک کنید و اجازه دهید رطوبت تشک در معرض هوا خشک شود.

    بیشتر بخوانید: روش‌های رفع لکه‌های زرد تشک + نحوه پیشگیری از آن

    نکاتی که باید برای تمیز کردن تشک در خانه بدانید

    در ادامه این مطلب از مجله سبگ زندگی اکالا به چند نکته طلایی نیز برای تمیز کردن تشک در خانه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • سعی کنید هر ۶ ماه یک بار تشک را تمیز کنید تا لکه‌های تیره و آلودگی روی آن جمع نشود.
    • برای جلوگیری از لک شدن تشک بهتر است از کاورهای مخصوص استفاده کنید و هر چند ماه یک بار این کاور را جدا کنید و بشویید.
    • حتما هفته‌ای یک بار ملحفه روی تشک را عوض کنید تا دچار آلرژی و مشکلات پوستی نشوید.
    • هر بار در زمان تعویض ملحفه بهتر است سطح تشک را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار روی تشک جمع نشود.
    • برای جلوگیری از خراب شدن تشک بهتر است هر ۳ ماه یک بار تشک خود را پشت و رو کنید.
    • بهترین روش تمیز کردن تشک تخت روشی است که بدون ایجاد رطوبت و خیسی روی تشک لکه‌ها را تمیز و آلودگی‌ها را پاک کند.

    تمیز کردن تشک نه تنها برای افزایش ماندگاری آن ضروری است، بلکه به جلوگیری از آلرژی و مشکلات پوستی کمک می‌کند. از بین بردن خاک و آلودگی‌های تشک و همچنین پشت و رو کردن تشک به صورت مرتب موجب می‌شود تا خواب راحت‌تری را تجربه کنید و تشک شما دیرتر کیفیت خود را از دست بدهد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.