آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک شعریه؛ با شیر عسلی به روش ساده کافی شاپی

کیک شعریه یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین کیک‌های عربی و بین المللی است روی این کیک با یک لایه رشته شعریه و شیر عسلی پوشیده شده که طعم بسیار خوبی دارد و تردی و زیبایی خاصی به کیک می‌دهد و این کیک را به نوعی کیک باقلوا تبدیل می‌کند. شعریه نوعی رشته پاکستانی آماده است که از همه لوازم قنادی‌ها می‌توان به راحتی تهیه کرد و قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارد و از آن برای تهیه کیک و باقلوا و دسر و … می‌توان استفاده کرد و گاها به آن نودل پاکستانی هم گفته می‌شود. کیک شعریه برای عصرانه و دور همی‌ها کیک بسیار مناسبی است و طعم و ظاهر بسیار جذابی دارد.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید با طرز تهیه کیک شعریه.

مواد لازم کیک شعریه:
تخم مرغ۴ عدد
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
شکرسه چهارم پیمانه سر پر
آرد کیک پزییک و یک چهارم پیمانه
نمک۱ پنس
بکینگ پودریک و نیم قاشق سوپ خوری
پنیر لبنه یا ماست یا خامه صبحانه۷۵ گرم
روغن مایعدو سوم پیمانه
شیر عسلیبه مقدار لازم
رشته شعریهبه مقدار لازم

مواد لازم کیک شعریه برای آماده کردن کیک ابتدا بکینگ پودر و نمک را به آرد کیک پزی اضافه و کاملا مخلوط کنید.

بکینگ پودر و نمک را به آرد کیک پزی اضافه کنید برای کیک شعریهو سه بار الک کرده و کنار بگذارید. کف قالب گرد به قطر بیست و دو الی بیست و پنج سانتی متر را با کاغذ روغنی بپوشانید و کنار بگذارید نیازی به چرب کردن دیواره‌ها نیست.

قالب را کاغذ روغنی گذاشته و روی آن آرد بپاشید

بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوا شعریه

اندازه قالب من بیست و دو سانتی متر بود. برای این کیک علاوه بر قالب گرد می‌توانید از ظروف مربع یا مستطیل پیرکس یا سرامیکی یا سینی فر هم استفاده کنید. چون این کیک جزو کیک هایی است که هر چه در ظرف بزرگ تری پخته شود مقدار سطح کیک بیشتر شده و در نتیجه میزان رشته شعریه و شیر عسلی روی کیک هم بیشتر می‌شود و کیک خوشمزه تر می شود اما ارتفاع کیک کمتر می‌شود برای این ظرف ها نیازی به کاغذ روغنی نیست فقط کف ظرف را چرب کنید.

رشته شعریه را داخل پاکت کمی با دست خرد کنید تا رشته ها تقریبا به اندازه یک بند انگشت خرد شوند نیازی نیست خیلی ریز باشند.

رشته شعریه را با دست کمی خرد کنیدحتما حین خرد کردن داخل بسته زیر بسته یک بشقاب قرار دهید چون پاکت های رشته شعریه خیلی زود پاره می شوند و رشته‌ها ممکن است بیرون بریزد. تخم مرغ‌‌ها را داخل ظرف همزن بریزید و شکر را اضافه کنید.

شکر را به تخم مرغ اضافه کنید برای کیک شعریهو وانیل را به آن اضافه کنید با دور تند همزن حدود پنج دقیقه بزنید تا کاملا کرم رنگ و حجیم شود.

وانیل را اضافه کنید و با همزن برقی با سرعت زیاد 5 دقیقه مواد کیک شعریه را بزنیدحتما حین هم زدن یکی دو بار همزن را خاموش کنید و دیواره های ظرف را با لیسک دور گیری کنید و ذرات چسبیده به دیواره ها را داخل مواد برگردانید تا هم بخورند اگر این ذرات به صورت هم نخورده روی دیواره ها باقی بمانند باعث ایجاد بوی زهم تخم مرغ در کیک می شوند که بسیار ناخوشایند است.

پنیر لبنه هم دمای محیط را داخل ظرفی بریزین و کمی با قاشق هم بزنید تا باز شود.

پنیر لبنه را با قاشق بزنید تا باز شود برای کیک شعریه

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر پادیشاه سارماسی

و به مواد اضافه کنید (برای جایگزین پنیر لبنه می توانید از ماست خامه ای یا خامه صبحانه هم استفاده کنید) و مواد را در حد مخلوط و یکدست شدن با دور کند همزن مخلوط کنید. بعد روغن مایع را اضافه کنید.

پنیر لبنه را با روغن مایع اضافه کنید به مواد کیک شعریهو در حد مخلوط شدن با همزن بزنید. مخلوط آرد را به مواد اضافه کنیدآرد را به مواد کیک شعریه اضافه کنید و با لیسک به صورت دورانی مخلوط کنید تا یکدست شود و هیج گلوله آردی داخل مواد باقی نماند.

در صورتی که دوست داشتید کیک طعم دار باشد می توانید در اول کار یک چهارم پیمانه از آرد را کم کنید و به جای آن نصف پیمانه پودر نارگیل داخل مواد به همراه آرد استفاده کنید تا کیک شما طعم نارگیلی داشته باشد اما من کیک را به صورت ساده آماده کردم.

مایه کیک را داخل قالب بریزید.

مایه کیک را در قالب بریزید برای کیک شعریهو قالب را یکی دو بار به آرامی روی سطح کار بزنید. از رشته های خرد شده روی سطح کیک بریزید. طوری که سطح کیک پوشیده از رشته شود.

رشته های خرد شده شعریه را روی مایه کیک بریزید برای کیک شعریهقالب را داخل فر از قبل گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد برای فر های گازی و بیست درجه پایین تر برای فر های برقی قرار دهید و حدود سی الی چهل دقیقه زمان دهید، تا بپزد زمان پخت در فر های مختلف متغیر است و بسته به اندازه قالب هم تغییر می‌کند هر چه قالب بزرگ‌تر و ارتفاع کیک کمتر باشد کیک زودتر می‌پزد.

در انتها کیک را از قسمت مرکزی با یک سیخ چوبی تست کنید اگر سیخ چوبی تمیز بیرون آمد و مایه کیک به آن نچسبیده بود قالب را از فر خارج کنید.

بلافاصله بعد از خارج کردن از فر با یک قاشق از شیرعسلی روی سطح کیک بریزید.

شیرعسلی را روی کیک بریزید تا کامل کیک شعریه را در بربگیردطوری که تمام رشته های شعریه به شیر عسلی آغشته شوند. اجازه دهید حدود چهار تا پنج دقیقه بماند و هم کیک کمی از داغی بیفتد و هم شیر عسلی کمی جذب رشته ها شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی (لانه بلبلی)

بعد کناره‌های کیک را با یک چاقوی تیز از قالب جدا کنید و کیک را داخل یک ظرف برگردانید.

کیک را از قالب جدا کنید برای کیک شعریهو بلافاصله و با سرعت کاغذ روغنی را از کف کیک جدا کنید و کیک را روی توری برگردانید و اجازه دهید کاملا خنک شود.

برای تزئین می‌توانید از پسته یا گردوی خرد شده یا کنجد یا گل محمدی و … استفاده کنید.

پودر پسته را برای تزیین بر روی کیک شعریه بریزیدشیر عسلی به مرور زمان جذب رشته ها می شود و کیک ظاهر زیباتری پیدا می‌کند پس بهتر است کیک را یک روز قبل تهیه کنید تا موقع سرو ظاهر جذاب‌تری داشته باشد.

طرز تهیه کیک شعریه عربی

نکات تهیه کیک شعریه

  • موقع ریختن کیک داخل قالب حتما مایه کیک را حرکت دهید تا کیک از یک نقطه داخل قالب نریزد چون ریختن مایه کیک از یک نقطه باعث تجمع هوا در آن نقطه شده در نتیجه پف کیک در آن نقطه بیشتر می‌شود و کیک به صورت قله ای پف می‌کند کوبیدن آرام قالب کیک به سطح کار باعث خارج شدن ذرات هوا و پف یکدست کیک می‌شود.
  •  همه مواد اولیه کیک شعریه باید به دمای محیط رسیده باشند پس مواد اولیه را یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید.
  •  وقتی عبارت سر پر یا سر خالی در مقادیر اولیه به کار می رود یعنی یک قاشق سوپ‌خوری به پیمانه مورد نظر اضافه کنید تا سر پر شود یا یک قاشق سوپ خوری از پیمانه مورد نظر کسر کنید تا سر خالی شود.
  • از شیر عسلی خانگی هم میتوانید به جای شیر عسلی بازاری استفاده کنید که قبلا آموزش داده شده است.
  • همه بسته شعریه برای کیک استفاده نمی‌شود بسته به اندازه قالب مقدار استفاده از رشته شعریه متفاوت است برای قالب من حدود پنجاه الی شصت گرم رشته شعریه مصرف شد.
  • مقدار شیرینی کیک شعریه به ذائقه شما بستگی دارد اگر کم شیرین دوست دارید می‌توانید مقدار کمتری شیر عسلی روی کیک بریزید.
  • در صورت دلخواه می‌توانید از پودر هل هم به عنوان طعم دهنده در کیک استفاده کنید. اما حتما از هل سبز تازه آسیاب شده استفاده کنید تا عطر و بوی خوبی به کیک بدهد.
  •  در صورتی که از پنیر لبنه استفاده نمی‌کنید و آن را با ماست یا خامه صبحانه جایگزین کرده‌اید، نیازی به هم زدن ماست یا خامه نیست اما پنیر چون بافت منسجم‌تری دارد و ممکن است داخل مواد به خوبی مخلوط نشود بهتر است کمی هم زده شود تا بافت آن کاملا باز شود. حتما پنیر را یک ساعت قبل از یخچال خارج کنید تا نرم‌تر شود.

این بود طرز تهیه کیک شعریه خوشمزه. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

۴/۵ (۲۳ نظر)

‫۴ دیدگاه ها

  1. اسم رشته ها ورمیشل هست. از قدیم به آن ورمیشل می‌گوییم. شعریه عربی هست. به فارسی رشته سوپ هم می‌گوییم.

    1. ورمیشل همون شعریه است ؟؟!!!

      شعریه برای تهیه کیک و دسر استفاده میشه، ورمیشل اصلا چیز دیگه ایه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا