آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه دسر پادیشاه سارماسی | دسر جذاب و آسان ترکیه ای

دسر پادیشاه سارماسی یا سلطان سارماسی که به آن سارای سارما هم می‌گویند. این دسر، از دسرهای معروف و محبوب ترکیه ای است که بسیار خوشمزه و لذیذ است و ظاهر جذاب و زیبایی دارد. اما نکته قابل توجه آن استفاده از مواد کم و در دسترس است که با کمترین مواد می‌تونید دسر یا یک شیرینی جذاب و خوشمزه داشته باشید. این دسر به روش‌های مختلف و متنوعی تهیه می‌شود و در عین حال هیچ مواد زیادی نیاز ندارد و با کمترین مواد و چند قلم مواد در دسترس به راحتی میتونید این دسر زیبا رو تهیه کنید‌.

تنوع در روش تهیه این دسر و سادگی آن باعث شده که بسیار محبوب و مورد توجه قرار بگیرد. این دسر برای مهمانی‌ها هم یک گزینه بسیار عالی است و می‌تونید برای پذیرایی از آن استفاده کنید. با ما در اکالا همراه باشید با طرز تهیه این دسر جذاب و خوش طعم با نکات کامل و روش‌های متنوع تهیه آن….

مواد لازم جهت تهیه دسر پادیشاه سارماسی دسر خوشمزه ترکیه‌ای در اکالا بلاگ:

مواد لازم لایه شکلاتی دسر پادیشاه سارماسی:
بیسکوئیت پتی بور سیصد تا چهارصد گرم
شیر۴ پیمانه
شکر یک پیمانه سر خالی
آرد سفید سه چهارم پیمانه
کره۵۰ گرم
خامهصد گرم
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری

مواد لازم لایه شکلاتی دسر پادیشاه سارماسی

مواد لازم لایه سفید رنگ دسر پادیشاه سارماسی:
شیر۳ پیمانه
آرد سفید نصف پیمانه
کره۵۰ گرم
شکرسه چهارم پیمانه
خامه صبحانه در صورت تمایل صد گرم
وانیلنصف قاشق چایخوری

مواد لازم لایه سفید رنگ دسر پادیشاه سارماسی

طرز تهیه لایه شکلاتی پادیشاه سارماسی

برای تهیه این دسر ابتدا لایه شکلاتی رو تهیه کنید. شکر رو داخل ظرفی بریزید. آرد رو به شکر اضافه کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوای آلبالو با دستور پخت حرفه ای

    شکر و ارد را با هم مخلوط کنید برای دسر پادیشاه سارماسیپودر کاکائو رو اضافه کنید و شروع کنید به هم زدن.

    پودر کاکائو را اضافه کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوای کرم دار

    و آرد و شکر و پودر کاکائو رو ویسک کنید تا مخلوط یکدست شود. سپس شیر رو به آرامی به آرد و شکر و پودر کاکائو اضافه کنید.

    شیر را به مواد لایه شکلاتی دسر سارماسی اضافه کنیدمجددا با همزن دستی هم بزنید و مواد رو به خوبی با هم مخلوط کنید، تا زمانی که مواد خشک به خوبی در شیر حل شود و مخلوطی یک دست حاصل شود.

    مواد شکلاتی را هم بزنید برای دسر سارماسیحالا مواد رو به قابلمه یا ظرف نسوزی منتقل کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید‌. مرتب مواد رو هم بزنید و ویسک کنید تا جایی که به غلظت برسد و قوام پیدا کند.

    مواد شکلاتی را در قابلمه نسوز و روی شعله قرار دهیددقت کنید که حرارت زیاد نباشد و به طور مداوم مواد رو روی حرارت هم بزنید تا به اصطلاح تَه نگیرد و نسوزد.حدود پانزده دقیقه یا کمتر ممکن است طول بکشد. مرتب مواد رو هم بزنید تا زمانی که کاملا غلیظ شود.

    وانیل رو هم در این مرحله به مواد اضافه کنید. هم بزنید و سپس خامه صبحانه رو اضافه کنید.وانیل و خامه صبحانه را به دسر شکلاتی اضافه کنید برای دسر سارماسیبه خوبی هم بزنید و خامه رو با سایر مواد مخلوط کنید. مواد رو از روی حرارت بردارید و در پایان کره رو اضافه کنید. مواد لایه شکلاتی آماده ست.مواد را از روی حرارت بردارید و کره به آن اضافه کنید برای دسر سارماسیحالا مواد رو کنار بگذارید. و سریع مابقی مراحل رو انجام دهید. چون نباید لایه اول سرد شود. می‌تونید بیسکوئیت‌ها رو از قبل پودر و آماده کنید و با آماده شدن لایه شکلاتی، کرم رو روی بیسکوئیت‌ها بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوا شعریه به روش اصیل ترکیه

    بیسکوئیت ها رو داخل نایلون یا کیسه ای بریزید. درب نایلون رو به خوبی ببندید و با وردنه به بیسکوئیت ها فشار بیارید و آنها رو پودر کنید. یا اینکه به راحتی بیسکوئیت‌ها رو داخل غذاساز بریزید.

    دستگاه رو روشن کنید و اجازه بدید بیسکویت ها کاملا پودر شوند.

    بیسکوئیت را در بلندر پودر کنید برای دسر سارماسیحالا بیسکوئیت‌های پودر شده رو داخل سینی تمیز و خشک بریزید و یا از قالب مناسب استفاده کنید. قالب ۳۰ در ۳۰ مناسب است.

    و سپس در تمامی قسمت‌های سینی یا قالب بیسکوئیت های پودر شده رو یه طور یکدست پخش و صاف کنید. قالب را با بیسکوئیت پتی بور کامل بپوشانیدمواد شکلاتی که کاملا غلیظ است رو روی بیسکوئیت‌ها بریزید. به وسیله کاردک یا قاشق مواد شکلاتی رو به آرامی روی بیسکوئیت‌ها بکشید و صاف کنید.مواد شکلاتی غلیظ را روی بیسکوئیت پتی بور بریزید و پخش کنیدبه طوری که بیسکوئیت های پودر شده با مواد شکلاتی کاملا پوشش داده شود. بعد از اینکه کامل مواد رو روی سطح قالب و روی بیسکوئیت‌های پودر شده به طور یکسان پخش کردید باید قالب رو داخل یخچال قرار بدید تا زمانی که سفت شود و وقتی روی لایه شکلاتی انگشت می‌زنید چیزی از مواد به انگشت نچسبد یعنی کاملا سفت شود و حالت گرفته باشد.با کاردک مواد شکلاتی را پخش کنید

    طرز تهیه لایه سفید پادیشاه سارماسی

    در فاصله‌ای که مواد شکلاتی رو در یخچال استراحت‌ می‌دهید میتونید مواد سفید رنگ رو درست کنید. همانند لایه شکلاتی مواد خشک رو با هم مخلوط کنید. آرد رو داخل قابلمه مناسبی بریزید.

    شکر رو اضافه کنید و سپس شیر رو به آرامی به آرد و شکر بیفزائید.هم بزنید و مواد رو مخلوط کنید تا جایی که به طور کامل آرد و شکر با هم یکدست شوند و ذرات آرد در شیر حل شود و گلوله نداشته باشد.شیر را به مواد اضافه کنید در لایه سفید دسر سارماسی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوتلاچ

    بعد ظرف رو روی حرارت ملایم بگذارید و به همان روش بالا با حرارت کم و هم زدن مداوم و پیوسته مواد رو به غلظت برسونید.غلظت مواد لایه سفید رنگ دسر سارماسیوانیل رو هم اضافه کنید و در آخر خامه یا کره و یا هردو رو بریزید و هم بزنید و مخلوط کنید.

    وقتی به غلظت مطلوب رسید از روی حرارت بردارید. حالا قالب محتوی لایه شکلاتی رو از یخچال خارج کنید. دقت کنید که رویه‌ی لایه شکلاتی کاملا بسته شده باشد و وقتی انگشت روی سطح آن بزنید چیزی به دست نچسبد‌.شکلات را بگذارید ببندد تا دسر سارماسی را آماده کنیدحالا مواد لایه سفید رو روی لایه شکلاتی بریزید. با کاردک یا هر وسیله مشابهی مواد رو روی لایه شکلاتی صاف کنید. به طوری که کامل روی سطح لایه شکلاتی رو با لایه سفید رنگ بپوشانید. بهتر است نیم سانت از اطراف لایه شکلاتی فاصله بگذارید.

    بعد ازاینکه کامل لایه سفید رنگ روی لایه شکلاتی پخش شد دوباره به مواد استراحت دهید و آن را در یخچال قرار دهید تا کمی لایه سفید هم بسته شود و حالت بگیرد. بعد از این مرحله دیگر وقت آماده سازی و رول کردن دسر است.

    ابتدا با یک چاقوی مناسب برش های طولی روی دسر ایجاد کنید.

    برش ایجاد کردن روی دسر سارماسی بعد از ریختن لایه سفیدو سپس از طرف دیگر برش بزنید و در نهایت دسر رو به چند قسمت مساوی تقسیم کنید.بهتر است برش های ایجاد شده به شکل مستطیل باشد که به راحتی رول شود. بعد به وسیله قاشق یا کاردک و لیسک، شروع کنید به رول کردن دسر و کاردک یا لیسک رو از گوشه داخلی سینی یا قالب، به زیر دسر فرو کنید.

    با لیسک تکه های بریده شده دسر سارماسی را جدا کنیدو شروع به رول کردن کنید. هر کدام از برش ها رو به همین شکل رول کنید و روی بشقاب یا ظرف سرو قرار دهید. می‌تونید از موز برای وسط این دسر استفاده کنید. کافیست موقع رول کردن یک برش موز به اندازه همان برش لایه دسر روی لایه سفید رنگ بگذارید و بعد رول کنید و روی ظرف سرو قرار دهید.

    در پایان هم روی دسر رول شده‌ی زیبا رو به وسیله ی میوه های مختلف مانند توت فرنگی و کیوی و امثال آن تزیین کنید تا زیبایی آن را دو چندان کنید. دسر زیبای شما آماده است.دسر سامارسی خوشمزه ترکیه ای

    نوش جان!

    نکات تهیه دسر پادیشاه سارماسی

    • در تهیه این دسر بیسکوئیت باید کاملا پودر شده باشد‌. از هرنوع بیسکوئیتی میتونید استفاده کنید. بیسکوئیت شکلاتی یا ساده و حتی می‌تونید از ترکیب هر دو نوع استفاده کنید.
    • وقتی کرم شکلاتی یا سفید رو تهیه می‌کنید دقت کنید که حتما حرارت ملایم باشد و به تناوب و مرتب باید مواد رو هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. اگر حس کردید مواد ناخالصی دارد بهتر است بعد از تهیه کرم،آن را از صافی رد کنید تا ناخالصی و ذرات حل نشده آن گرفته شود و کاملا یکدست و لطیف باشد.
    • کرم باید هنگام پخت به خوبی غلیظ شود.به غلظتی بیشتر از فرنی نیاز است. البته بعد از سرد شدن کرم هم سفت‌تر خواهد شد.
    • داخل کرم شکلاتی می‌تونید از تکه‌های شکلات هم استفاده کنید یا اینکه به جای پودر کاکائو، شکلات خرد شده بریزید.
    • برای اینکه دسر موقع رول کردن ظاهر جذاب‌تری داشته باشد و لایه‌ها به خوبی خودشان را نشان دهند، بهتر است ضخامت لایه‌ها رو به اندازه حداقل دو میلی‌متر در نظر بگیرید تا زمانی که دسر رو رول می‌کنید رنگ لایه‌ها به خوبی مشخص باشد و ظاهر خودش را حفظ کند‌.
    • در این دسر از آرد برای غلظت دهی و فرم گیری کرم استفاده می‌شو.د اما میتونید به جای آرد از نشاسته ذرت استفاده کنید یا اینکه نیمی از آن آرد بریزید و نیم دیگر به مقدار ذکر شده در دستور نشاسته ذرت بریزید.
    • استفاده از خامه سلیقه ای ست و میتونید فقط کره استفاده کنید اما با استفاده از خامه طعم بهتری به دسر می‌دهید.
    • این دسر به روش های مختلف و متنوعی تهیه میشود‌.
    • یک نوع تهیه آن استفاده از خامه به جای کرم سفید رنگ است. می‌تونید کرم شکلاتی رو تهیه کنید و همانند روش بالا عمل کنید. فقط برای لایه سفید رنگ به جای کرم سفید از خامه قنادی فرم گرفته استفاده کنیدو بعد از آماده سازی لایه شکلاتی و بستن آن در قالب، خامه قنادی رو فرم دهید و بعد روی لایه شکلاتی پخش و صاف کنید تا روی لایه شکلاتی رو بپوشاند و بعد رول کنید. این روش یکی از روش های خوشمزه‌ی تهیه این دسر است.
    • اگر خامه قنادی نداشتید میتونید به روش بالا عمل کنید ولی با استفاده از خامه قنادی کار آسان تر هم خواهد شد و نتیجه هم بسیار عالی و خوشمزه است.
    • به جای بیسکوئیت پودر شده میتونید از پودر نارگیل استفاده کنید. که طعم بی نظیری به دسر می‌دهد.اگر طعم نارگیل رو دوست دارید
    • می‌تونید به جای بیسکوئیت پودر شده پودر نارگیل جایگزین کنید و بعد کرم رو روی پودر نارگیل بریزید.
    • همانطور که اشاره شد، این دسر به روش های متنوع تهیه می‌شود ‌و برای تهیه آن دستتان باز است و میتونید به هرشکلی می‌خواهید آن را تهیه کنید.
    • لایه‌ی اول رو میتونید کرم سفید بریزید و لایه میانی رو شکلاتی کنید.
    • حتی می‌تونید ابتدا کرم سفید رنگ رو تهیه کنید‌ سپس گاناش شکلاتی تهیه کنید به این طریق که از شکلات خرد شده و خامه صبحانه استفاده کنید و بعد از گرم کردن خامه صبحانه شکلات رو داخل آن بریزید تا ذوب شود و سپس روی لایه کرم سفید بریزید. فقط دقت کنید که نسبت دو به یک از شکلات و خامه استفاده کنید‌ میزان شکلات رو بیشتر در نظر بگیرید.
    • از موز، گردو و مغزیجات، توت فرنگی و میوه های مختلف میتونید برای داخل دسر و در زمان رول کردن استفاده کنید‌ که طعم این دسر رو خوشمزه تر خواهد کرد. و ظاهر آن نیز جذاب‌تر خواهد شد.

    اما در نهایت این دسر به شکل ساده و بدون هیچ ماده‌ی اضافه‌‌‌ای هم بسیار خوشمزه و جذاب است و به راحتی میتونید این دسر رو در منزل تهیه کنید‌. امیدوارم از این آموزش آشپزی استفاده کنید و این دسر خوشمزه و جذاب رو به سادگی تهیه کنید.

    ۴.۳/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.