آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه باقلوای کرم دار؛ دسر ترکیه ای خوشمزه

Laz Böregi (پیراشکی لاز) یا باقلوای کرم دار نوعی دسر ترکی است که شباهت بسیاری به باقلوا دارد. ولی به جای انواع آجیل مابین آن از کرم وانیلی استفاده می‌شود و در واقع نوعی باقلوای کرم دار است.

این باقلوا هم کرم و هم شربت دارد و بسیار خوشمزه و پر کالری است. لایه‌های ترد این باقلوا و کرم میانی نرم آن ترکیب بسیار جذابی را ایجاد می‌کند و کنار یک فنجان چای برای عصرانه بسیار دلچسب است.

درست کردن این نوع باقلوا بسیار ساده است مخصوصا اگر از خمیر باقلوای آماده استفاده شود. البته میتوان با خمیر باقلوای خانگی و دست ساز هم این باقلوای کرم دار را آماده کرد.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم باقلوای کرم دار ( Laz Böregi):
خمیر مخصوص باقلوا۱ بسته
کره۱۵۰ گرم
روغن مایع۶۵ گرم

مواد لازم باقلوای کرم دار ( Laz Böregi)

شربت باقلوا:
شکریک و نیم پیمانه
آبیک و نیم پیمانه
آب لیمو۱ قاشق چای خوری

مواد لازم شربت باقلوا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کرم وانیلی باقلوا:
    شیر۱ لیتر (معادل ۱۰۳۰ گرم)
    شکرسه چهارم پیمانه
    آرد سه صفر۲ قاشق سوپ خوری سر پر
    نشاسته ذرت۲ قاشق سوپ خوری سر پر
    زرده تخم مرغ۱ عدد
    وانیل شکری= ۱ پاکت یا وانیل معمولییک چهارم قاشق چای خوری
    کره۱ قاشق سوپ خوری

    کرم وانیلی باقلوا

    طرز تهیه کرم وانیلی باقلوا کرم دار

    برای آماده کردن باقلوای کرم دار ابتدا کرم وانیلی رو آماده میکنیم. آرد سفید و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید.
    آرد سفید و نشاسته ذرت را با هم مخلوط کنید برای کرم وانیلی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کوستبک ترکیه ای

    و شکر رو داخل ظرفی بریزین و با همزن دستی مخلوط کنید.

    شکر را به آرد برای باقلوا کرمدار اضافه کنیدزرده تخم مرغ رو اضافه کنید و بعد شیر رو در ابتدا کم کم اضافه کنید.زرده و شیر را به آرد اضافه کنید برای کرم وانیلی باقلوا کرمدار

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوا شعریه

    و مخلوط کنید تا مواد کاملا یکدست بشن و هیچ گلوله‌ای نداشته باشه. وقتی به این حالت رسید مابقی شیر رو اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشه.مواد را بزنید تا گلوله نشود برای کرم وانیلی باقلوا کرمدارو قابلمه رو روی حرارت کم قرار بدین و مدام هم بزنید تا به غلظت برسه و موقع هم زدن رد پره همزن رو روی مواد ببینید.قابلمه را روی گاز بزارید و هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسددقت کنید که مواد رو باید به صورت مداوم هم بزنید تا ته نگیره اگه مواد ته بگیره موقع هم زدن قسمت های ته گرفته که رنگ قهوه‌ای دارن جدا میشن و با مواد مخلوط میشن و مواد از حالت یکدستی خارج میشه اگه چنین اتفاقی افتاد، حتما در انتهای کار مواد رو یک دور از صافی رد کنید تا یکدست بشه.

    همچنین باید حرارت کم باشه تا علاوه بر غلیظ شدن خامی نشاسته ذرت و آرد سفید هم گرفته بشه و بوی خامی داخل مواد حس نشه.غلظت لازم برای کرم وانیلی باقلوا کرمدار

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک شعریه

    وقتی مواد به غلظت لازم رسید کره و وانیل رو اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط بشن و بعد حرارت رو خاموش کنید (در صورت دلخواه می تونید نصف قاشق چای خوری پودر هل هم به کرم اضافه کنید که سلیقه ای هست).کره و وانیل را به کرم وانیلی باقلوا کرمدار اضافه کنیدکرم وانیلی رو داخل ظرفی بریزین و روی ظرف رو با نایلون بپوشونید تا هوا نفوذ نکنه و داخل دمای محیط قرار بدین تا کاملا خنک بشه.نایلون را روی کرم وانیلی بگذارید تا هوا نکشد

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک باقلوا با شربت زعفرانی

    طرز تهیه شربت باقلوا کرمدار

    در مرحله دوم شربت باقلوا رو آماده می کنیم شکر و آب رو داخل قابلمه ای بریزین و روی حرارت بالا قرار بدین تا شکر حل بشه.وقتی شکر حل شد و شروع به جوشیدن کرد حرارت رو کم کنید و اجازه بدین پانزده دقیقه بجوشه و در انتها آبلیمو اضافه کنید و حرارت رو خاموش کنید (می‌تونید به جای آبلیمو از ابتدا یک برش لیمو ترش داخل شربت بندازین تا همراه مواد بجوشه)وقتی شکر حل شد آبلیمو بهش اضافه کنید برای شربت باقلوا کرمدارشربت رو هم داخل دمای آشپزخونه قرار بدین تا کاملا خنک بشه.

    کره و روغن مایع رو داخل ظرفی بریزین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشترودل سیب؛ شیرینی اصیل اتریشی

    کره و روغن مایع را مخلوط کنید برای باقلوا کرمدارو روی حرارت کم قرار بدین تا کره آب بشه (اما نجوشه) یا می تونید به روش بن ماری یا داخل ماکروفر هم کره رو آب کنید

    برای این باقلوا می تونید از ظروف پیرکس یا سرامیکی یا سینی های فر هم استفاده کنید من از ظرف پیرکس به ابعاد بیست و دو در سی و دو سانتی متر استفاده کردم.

    من از خمیر آماده برای باقلوا استفاده کردم.کره را آب کنید و خمیر باقلوا را آماده کنید در باقلوا کرمدارخمیر رو از نایلون خارج کنید و باز کنید ظرف تون رو روی خمیر قرار بدین و برش بزنید. برای ظرف من با نصف کردن خمیر از وسط دو قسمت هم اندازه ظرف ایجاد شد.خمیر را باز کرده و ظرف پیرکس را انتخاب کنیدابتدا داخل ظرف رو کمی با مخلوط روغن ها چرب کنید برای چرب کردن از قلمو استفاده کنید تا کار تون راحت باشه. یکی از ورق های برش خورده رو داخل ظرف قرار بدین.ته پیرکس را روغن مالی کنید برای باقلوا کرمدارو روی ورق باقلوا رو با روغن چرب کنید و لایه بعدی رو روی اون قرار بدین و مجددا چرب کنید و به این کار ادامه بدین.روی ورق باقلوا را کمی چرب کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باقلوا ترکی استانبولی

    و نصف خمیر باقلوا رو به همین صورت داخل ظرف قرار بدین (حدود شانزده الی بیست لایه خوبه برای این باقلوا) وقتی نوبت به لایه آخر رسید روی لایه رو چرب نمی کنیم. کرم وانیلی خنک شده رو آماده کنید.کرم وانیلی را برای باقلوا کرمدار بگذارید تا خشک شود.یک دور با قاشق هم بزنید تا یکدست بشه و بعد روی لایه خمیر بریزین.کرم وانیلی را روی خمیر باقلوا بریزید و پخش کنیدو با لیسک یا قاشق کاملا پخش و صاف کنید. مجددا یکی از ورق های باقلوا رو روی کرم وانیلی قرار بدین.کرم وانیلی را پخش کنید و یک ورق دیگر باقلوا روی آن قرار دهیدو روی ورق باقلوا رو چرب کنید و نصف باقی مونده خمیر (شانزده الی بیست ورق بعدی) رو هم به همین ترتیب تا لایه آخر داخل ظرف قرار بدین و هر لایه رو هم چرب کنید. وقتی به لایه آخر رسیدین روی لایه آخر رو هم به خوبی چرب کنید.

    (نکته مهم چرب کردن لایه ها این هست که باید طوری مدیریت کنید که این مقدار روغن برای چرب کردن همه لایه ها کافی باشه و طوری نباشه که لایه‌های اول رو بیشتر چرب کنید و در انتها برای لایه های آخر روغنی باقی نمونه).

    لایه های باقلوا کرمدار را چرب کنید با یک چاقوی تیز باقلوا رو برش بدین من دوازده برش ایجاد کردم.باقلوا کرمدار را برش دهیدبعد به کمک پشت قاشق هر طرف برش ها کمی به سمت داخل فشار بدین این کار باعث میشه بعد از پخت باقلوا ظاهر زیباتر و مرتب تری داشته باشه و هر برش حالت بالشتکی به خودش بگیره.

    ظرف رو داخل فر از پیش گرم شده با دمای صد و هشتاد درجه سانتی گراد در فر های گازی و صد و پنجاه درجه سانی گراد در فر های برقی به مدت حدودی چهل دقیقه الی یک ساعت بپزید.

    زمان در فر های مختلف متغیر هست وقتی باقلوا کاملا طلایی رنگ شد از فر خارج کنید و ده دقیقه زمان بدین تا از داغی بیفته و بعد شربت کاملا خنک شده رو روی همه قسمت های باقلوا بریزین.شربت را روی باقلوا بریزید برای باقلوا کرمدارو دو الی سه ساعت داخل دمای محیط بدون اینکه روی باقلوا رو بپوشونید زمان بدین تا شربت به خورد باقلوا بره و بعد آماده سرو هست. باقلوا رو داخل یخچال نگه داری کنید و موقع سرو بیرون بیارین.

    برای تزئین میتونید روی باقلوا پسته خرد شده یا گل محمدی یا گردوی خرد شده بپاشین.

    برای اینکه برش های تمیزی داشته باشین مجددا یکبار دیگه از جایی که قبلا برش زدین دوباره با چاقو برش بزنید و بعد باقلوا ها رو از ظرف خارج کنید.

    طرز تهیه باقلوا کرمدار خانگی به روش سنتی ترکیه

    نکات تهیه باقلوا کرمدار

    •  موقع جوشیدن شربت اگه ذرات شربت به دیواره های ظرف پاشید حتما با یک قلمو یا دستمال تمیز آغشته به آبلیمو دیواره ها رو تمیز کنید تا از شکرک زدن شربت جلوگیری بشه.
    •  این باقلوا تا ده روز داخل یخچال ماندگاری داره.
    •  در فر های گازی اگه روی باقلوا به خوبی طلایی نشد می تونید در آخر چند دقیقه گریل رو روشن کنید.
    • در صورت دلخواه می تونید شربت این باقلوا رو حذف کنید و بعد از پخت و خنک شدن روی باقلوا پودر قند بپاشین این نوع باقلوا به دو صورت با شربت و بدون شربت سرو میشود که بستگی به سلیقه و ذائقه هر کسی داره.
    • در رسپی اصلی این باقلوا کمی پودر فلفل سیاه هم به کرم وانیلی اضافه میشه که من حذفش کردم.

    این بود طرز تهیه باقلوای کرمدار. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۴.۲/۵ (۱۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.