کیک و شیرینی

۲ طرز تهیه اشترودل سیب خوشمزه؛ شیرینی اصیل اتریشی

اشترودل سیب یک نوع شیرینی خوشمزه است که اصالت آن به شهر وین اتریش باز می گردد. برای تهیه این شیرینی از خمیری نازک همراه با سیب و مقداری کشمش، گردو و دارچین استفاده می‌شود. درست کردن این شیرینی در خانه بسیار ساده است.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه اشترودل سیب و دارچین و همه فوت و فن‌های درست کردن این شیرینی آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه اشترودل سیب و دارچین:
آب ولرم۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن گیاهی۱ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش یا سرکه۱/۸ قاشق چای‌خوری
آرد نان۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم جهت تهیه فیلینگ اشترودل سیب:
کره۲ قاشق غذاخوری
سیب شیرین متوسط۶ عدد
لیمو ترش۱/۲ یک لیمو
پودر دارچین۱ قاشق چای‌خوری
گردو۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کشمش۴ قاشق غذاخوری
پودر نان۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

مراحل تهیه اشترودل سیب

در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه اشترودل سیب آشنا شوید.

مرحله اول: خمیر اشترودل را آماده کنید

در مرحله اول باید در یک کاسه بزرگ آب، روغن، آبلیمو و نمک را ترکیب کنید. سپس نیمی از آرد را به ظرف اضافه کنید و با قاشق خوب مواد را هم بزنید. این کار موجب رشد گلوتن در خمیر می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه باقیمانده آرد را اضافه کنید و ۱ قاشق از آن را برای بعد کنار بگذارید. مواد را به خوبی ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کنند.

    مرحله دوم: خمیر را ورز دهید

    بعد از این که خمیر اشترودل آماده شد، باید آن را برای ۱۰ دقیقه ورز دهید تا خمیر شما لطیف‌تر شود. این خمیر بافت نرمی دارد، اما نباید چسبناک باشد.

    اگر بعد از کمی ورز دادن، همچنان خمیر چسبناک به نظر می‌رسد، می‌توانید چند قاشق آرد به آن اضافه کنید. در ادامه خمیر را برای چند دقیقه روی سطح کار بکوبید تا گلوتن بیشتری باز شود و خمیر بافت بهتری پیدا کنید.

    مراحل تهیه اشترودل سیب

    مرحله سوم: خمیر را استراحت دهید

    بعد از این که خمیر آماده شد، نصف قاشق روغن در یک ظرف بریزید و خمیر را به صورت توپی درست کنید و در کاسه قرار دهید. سپس خمیر را در روغن بچرخانید تا همه قسمت‌های آن به روغن آغشته شود. حالا با سلفون روی کاسه را بپوشانید و خمیر را برای ۱ ساعت در دمای اتاق قرار دهید.

    مرحله چهارم: خمیر را پهن کنید

    برای درست کردن اشترودل سیب باید کمی آرد روی سطح کار بپاشید و بعد خمیر را با وردنه پهن کنید تا نازک و بزرگ شود. برای تهیه اشترودل باید خمیر را تا حد امکان باز کنید.

    برای این کار می‌توانید یک پارچه بزرگ زیر دستتان بگذارید و روی آن کمی آرد بریزید و بعد خمیر را به آرامی روی پارچه باز کنید. به خاطر داشته باشید که خمیر را به شکل مستطیل شکل دهید. هر چقدر خمیر اشترودل نازک تر شود، طعم شیرینی شما در انتها لذیذتر می شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر سیب سرخ شده

    مرحله پنجم: پودر نان را برشته کنید

    در این مرحله باید برای تهیه مواد میانی اشترودل، مقداری کره در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس پودر نان را اضافه کنید و در کره تفت دهید. این کار را تا زمانی که خرده نان‌ها طلایی و خوشرنگ شوند، ادامه دهید. سپس آن‌ها را در یک کاسه بریزید.

    دستور پخت شیرینی اترشی اشترودل سیب

    مرحله ششم: مواد میانی اشترودل را آماده کنید

    در این مرحله باید شکر و دارچین را با هم ترکیب کنید و به خرده نان تفت داده شده اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید و کنار بگذارید. در ادامه ۶ عدد سیب را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید.

    سیب‌ها را قاچ کنید و هسته آن‌ها را نیز دور بریزید. حالا سیب‌ها را به تکه‌های نسبتا کوچک و نازک برش دهید و در یک کاسه بریزید مقداری آبلیمو به سیب‌ها اضافه کنید تا رنگ آن‌ها تیره نشود.

    مرحله هفتم: اشترودل را آماده کنید

    در این مرحله باید با برس مقداری کره آب شده روی نیمی از خمیر بزنید. در ادامه خرده نان‌ها را به صورت یکسان روی خمیر پخش کنید. حالا سیب‌های خرد شده را اضافه کنید و در ادامه کشمش‌ها را همراه با گردوهای خرد شده روی آن‌ها بریزید.

    مرحله هشتم: خمیر را تا کنید

    برای تا کردن خمیر اشترودل ابتدا باید کناره‌های خمیر را رو به داخل تا کنید و سپس ابتدا سمتی از خمیر را مواد را در آن قرار داده‌اید تا کنید و بعد آن را به صورت ساندویچی رول کنید.

    طرز تهیه اشترودل با خمیر یوفکا

    مرحله نهم:  اشترودل را در فر قرار دهید

    بعد از این که اشترودل آماده شد، باید فر را با دمای ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا برای ۱۵ دقیقه گرم شود. حالا یک کاغذ روغنی روی سینی فر یا ظرف مورد نظرتان قرار دهید و اشترودل را به آرامی روی کاغذ روغنی بگذارید.

    برس را به کمی کره آغشته کنید و روی اشترودل بزنید. سپس شیرینی اشترودل را برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر قرار دهید تا آماده شود.

    مرحله دهم: شیرینی اشترودل را سرو کنید

    بعد از این که اشترودل سیب آماده شد، آن را از فر خارج کنید و برش دهید. سپس با الک کردن مقداری پودر قند، روی شیرینی‌ها را تزیین کنید.

    به خاطر داشته باشید که اشترودل زمانی که خیلی داغ است، شکننده و ترد است و بعد از مدتی نرم می‌شود. می‌توانید این شیرینی خوشمزه را همراه با بستنی وانیلی یا خامه نیز سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پنکیک سیب و دارچین

    طرز تهیه اشترودل با خمیر یوفکا

    برای تهیه اشترودل با خمیر یوفکا تنها به چند ورقه خمیر آماده یوفکا نیاز دارید. در این روش باید سیب را خرد کنید و با کمی دارچین و روغن در ماهیتابه تفت دهید. سپس گردوی خرد شده و کشمش را نیز اضافه کنید.

    حالا یک عدد خمیر یوفکا را پهن کنید و آن را به مقداری کره آغشته کنید تا منعطف شود. سپس لایه دوم را روی آن بگذارید و بعد دوباره کمی کره بزنید و لایه‌های بعدی را نیز به همین روش اضافه کنید.

    بعد از قرار دادن لایه چهارم باید مخلوط سیب، دارچین، گردو و کشمش را روی خمیر قرار دهید. حالا خمیر را تا و سپس رول کنید. فر را با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. یک عدد کاغذ روغنی روی سینی فر قرار دهید و زمانی که فر داغ شد، اشترودل را در فر بگذارید تا سطح آن طلایی شود.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه اشترودل سیب

    نکات و فوت و فن‌های تهیه اشترودل سیب

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه اشترودل سیب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • شیرینی اشترودل سیب شباهت زیادی به باقلوا دارد و طعم آن بسیار لذیذ است. اشترودل سیب یک نوع شیرینی سنتی متعلق به وین اتریش است که در آلمان، چک، ایتالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز محبوب است.
    • اضافه کردن آبلیمو یا سرکه به خمیر اشترودل موجب انعطاف پذیرتر شدن آن می‌شود.
    • بعد از آماده شدن خمیر می‌توانید آن را برای ۱ تا ۲ روز در یخچال قرار دهید.
    • دارچین اصلی‌ترین ادویه اشترودل سیب است و می‌توانید مقدار آن را بنا به ذائقه خودتان کم یا زیاد کنید.
    • در صورتی که سیب را قبل از قرار دادن در خمیر تفت می‌دهید، به خاطر داشته باشید که مقدار تفت دادن سیب باید به اندازه‌ای باشد که رنگ سیب‌ها تغییر نکند.
    • برای مزه دار کردن اشترودل سیب می‌توانید از مقداری جوز هندی استفاده کنید.
    • برای تهیه اشترودل سیب با خمیر هزارلا، باید سطح خمیر را با کمی روغن چرب کنید و بعد مواد اشترودل سیب را داخل خمیر قرار دهید.
    • به منظور تهیه خمیر اشترودل می‌توانید از مقداری خمیر مایه نیز استفاده کنید. برای این کار باید خمیر مایه را با کمی آب گرم و شکر ترکیب کنید و بعد از ۱۰ دقیقه آن را با چند قاشق کره، ۲/۳ لیوان آب یا شیر و ۲ لیوان آرد ترکیب کنید تا خمیر شما آماده شود.
    • برای تهیه اشترودل سیب می‌توانید خرده نان را حذف و برای فیلینگ شیرینی تنها از مقداری سیب، دارچین، گردو و کشمش استفاده کنید.

    اشترودل سیب یک شیرینی فوق العاده برای عصرانه و پذیرایی از مهمان‌ها است. اگر زمان کافی برای درست کردن خمیر اشترودل را ندارید، می‌توانید این شیرینی خوش طعم را با خمیر آماده درست کنید و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیب کاراملی خوشمزه

    شما از چه روشی برای تهیه اشترودل سیب استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما به اشتراک بگذارید.

    ۴.۲/۵ (۶ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.