آشپزینکات آشپزی

رازهای طلایی شدن ته دیگ سیب زمینی + نکات کلیدی

ته دیگ یکی از محبوب‌ترین بخش‌های غذای ایرانی است. ته دیگ برنج، ته دیگ سیب زمینی، ته دیگ ماکارونی و حتی ترکیب آن‌ها. ار نوعی از ته دیگ را که نام ببریم، طرفداران خودش را میدا می‌کند. ولی از بین این ته دیگ‌ها، سیب زمینی محبوبیت بیشتری دارد. به ویژه وقتی که ته دیگ سیب زمینی با ماکارونی ترکیب می‌شوند. این ترکیب بدون شک یکی از بهشتی‌ترین، تریبک‌های دنیا است که در بین ایرانی‌ها بسیار محبوب واقع شده است.

ولی درست کردن ته دیگ محدود به تکه کردن سیب زمینی و قرار دادن آن ها در ته قابلمه نمی‌شود. درست کردن آن اصولی دارد که با رعایت کردن آن‌ها نتیجه زیباتر و خوشمزه تری حاصل می‌شود. برای یاد گرفتن این اصول با ما در این محتوا از بلاگ اکالا همراه باشید.

رازهای خوشمزه و طلایی شدن ته دیگ سیب زمینی

در ادامه رازهای طلایی شدن ته دیگ سیب زمینی را برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

اول) هر دو طرف سیب زمینی را تفت دهید.

سیب زمینی ها را به خوبی بشویید و پوست بگیرید. بعد آن ها را حلقه‌ای خرد کنید و روی یک پارچه سفید، نخی و تمیز قرار دهید. بعد از آن که سیب زمینی‌ها خشک شدند، آن ‌ها را در قابلمه بیاندازید و هر دو طرفشان را تفت دهید. با رعایت کردن این نکته، سیب زمینی شما به خوبی مخته می شود و زمان کافی برای طلایی شدن خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دیگچه مشهدی

دوم) کمی زعفران دم کرده بریزید.

هنگام تفت دادن سیب زمینی، کمی زعفران دم کرده به آن‌ها اضافه کنید. همانطور که می‌دانید ما از زعفران دم کرده برای تزیینات، خوش طعم شدن و خوش بو شدن برنج هم استفاده می‌کنیم. حاصل استفاده از زعفران دم کرده، برنج طلایی رنگی است که وقت سرو برنج حستبی سفره را چشم نواز می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید سیب زمینی های شما طلایی و خوش رنگ شوند حتما از زعفران دم کرده استفاده کنید. شیوه اضافه کردن زعفران دم کرده: با کمک یک براش سیلیکونی آشپزخانه، زعفران دم کرده را روی برش‌های سیب زمینی بمالید. بعد شروع به تفت دادن آن‌ها بکنید.

رازهای خوشمزه و طلایی شدن ته دیگ سیب زمینی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سوم) شعله را کم‌ کنید.

    سیب زمینی‌ها را تفت داده‌اید. حالا وقت اضافه کردن برنج یا ماکارونی رسیده است. این کار را هم انجام دهید و بعد به غذا زمان دهید تا بخار کند و بخارش کل قابلمه را بگیرد. بعد از اینکه غذا بخار کرد، شعله را کم کنید. با کم کردن شعله، ته دیگ شما با حوصله و صبر پخته می‌شود. بنابراین مغزپخت و البته طلایی می‌شوند. همانطور که بارها گفته ام، برای پختن یک غذای معرکه که نقل محافل دیگران شود، شما باید به شدت صبور باشید. صبر اصل اساسی در یک آشپزی حرفه‌ای است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه توپک سیب زمینی

    چهارم) از قابلمه نچسب استفاده کنید.

    به اهمیت وسایل آشپزی ایمان ندارید؟ خب این نمونه برای ثابت کردن اهمیت وسایل آشپزی است. من منکر این نمی‌شوم که در قابلمه روحی هم می‌توان ته دیگ و در کل غذای عالی پخت. ولی قابلمه و ظروف نچسب، جیز دیگری هستند! این قابلمه‌ها دو خاصیت اساسی دارند: یک) وقتی از قابلمه‌های نچسب استفاده می‌کنید، از میزان روغن کم‌تری استفاده می‌کنید. دو) غذای شما به ته قابلمه نمی‌چسبد. در نتیجه، شکل و ظاهرش حفظ می‌شود‌. پس اگر ته دیگ سیب زمینی زیبا و طلایی می‌خواهید باید اط قابلنه نچسب استفاده کنید. به این شکل شانس شما در داشتن ته‌دیگ‌های ایده آل‌تان بیشتر می‌شود.

    پنجم) به اندازه کافی روغن بریزید.

    وقتی قرار است سیب زمینی‌ها را ته قابلمه بچینید، کاملا مطمئن شوید که به مقدار لازم روغن سرخ کردنی ریخته‌اید. زیرا هنانطور که خاطر نشان کردیم، اگر ته دیگ برشته و طلایی بخواهید، نباید به ته قابلنه بچسبد. از طرفی، سیب زمینی روغن را به خود جذب می‌کند. پس برای اینکه سیب زمینی به ته ظرف شما نچسبد باسد دو کار انجام دهید: یک) از قابلمه نجسب استفاده کنید. دو) به مقدار لازم روغن بریزید. با رعایت این نوات ته دیگ سیب زمینی، برشته و طلایی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

    ششم) سیب‌زمینی‌‌ها را تزیین کنید.

    برای تزیین ته دیگ از خلال پسته، زرشک، گل‌های خشک زعفران و خلال پرتقال، کنجد، خرفه و سیاهدانه استفاده کنید. اضافه کردن این مواد، فقط جنبه زیبایی ندارند. استفاده از این مخلفات خاصیت غذای شما را بیشتر می‌کند.

    انواع ته دیگ سیب زمینی

    حالا که رازهای خوشمزه و طلایی شدن ته دیگ سیب زمینی را یاد گرفتید، وقت آن رسیده است که با انواع ته دیگ سیب زمینی آشنا شوید. احتمالا وقتی اسم ته دیگ سیب زمینی می آید، اولین تصویری که در ذهن شما شکل می‌گیرد، همان حلقه‌های سیب زمینی برشته و طلایی است. ولی ته دیگ سیب زمینی انواع متفاوتی دارد. در ادامه دو طرز تهیه جذاب برای ته دیگ سیب زمینی را بررسی می‌کنیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی

    ۱- ته دیگ سیب زمینی رنده شده

    رایج‌ترین روش برای درست کردن ته دیگ سیب زمینی، برش زدن ورقه‌ای سیب زمینی‌ها است. نوع دیگر و کمتر شناخته شده‌ی ته دیگ سیب زمینی، نوع رنده شده آن است. برای تهیه این نوع ته دیگ، باید سیب زمین‌ها را بشویید، پوست بگیرید و با رنده درشت، رنده کنید. بعد از آن که آن‌ها رنده کردید، به مدت ۱۰ دقیقه سیب زمینی‌ها را در آب سرد قرار دهید. بعد از ۱۰ دقیقه، آن ها را آبکش کنید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.

    بعد از آن که سیب زمینی ها خشک شدند، کمی زعفران و نمک اضافه کنید تا طعم دار شود. سپس، ته قابلمه مورد نظر خود را چرب کنید و مواد ته دیگ را کف آن بریزید. حالا مواد اصلی که شامل برنج یا ماکارونی می‌شود را روی مواد ته دیگ می‌ریزیم. در حین اینکه برنج یا ماکارونی دم می‌کشد، سیب زمینی‌ها هم برشته و طلایی می‌شوند.

    انواع ته دیگ سیب زمینی

    ۲- ته دیگ سیب زمینی رنده شده با ماست

    برای درست کردن سیب زمینی رنده شده با ماست، همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم جلو بروید. سیب زمینی‌های رنده شده را در آب سرد قرار دهید، آبکش کنید و اجازه دهید خشک شوند. بعد از این مرحله‌ها، داستان گمی متفاوت می‌شود. در این بخش شما باید یک تخم مرغ، دو قاشق ماست، مقداری زعفران دم کرده و نمک اضافه کنید. بعد ته قابلمه را چرب کنید و مواد ته دیگ را در قابلمه بریزید. برای حدود ۵ دقیقه شعله را بالا نگه دارید تا ته دیگ سیب زمینی سرخ شوند. بعد می‌توانید برنج یا ماکارونی را اضافه کنید.

    با این روش، ته دیگ شما حسابی ترد، برشته و طلایی می‌شود. پیشنهاد ما این است که اگر قرار است یک مهمانی مجلسی و مهم بدهید، قید ته دیگ سیب زمینی کلاسیک و سنتی را بزنید. این روش به غذای شما وجهه باکلاس و زیبایی می‌دهد.ناگفته نماند، با دنبال کردن این طرز تهیه، ته دیگ شما حسابی طلایی و زیبا می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل با سیب زمینی

    ته دیگ سیب زمینی در میان ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. شما با خرج کردن کمی خلاقیت می‌توانید از قالب آن ته دیگ سیب زمینی سنتی خارج شوید. با دنبال کردن این روش‌های تهیه و رازهای جادویی، ته دیگ شما دیگر یک ته دیگ معنولی نخواهد بود. با رعایت کردن همین نکات ساده و همین جزییات، آشپزی شما منحصر به فرد وب ه یاد ماندنی می‌شود. به یاد داشته باشید که شما نیازی نیست حتما چندین نوع غذا درست کنید تا مهمانان‌تان انگشت به دهن بمانند. برای این کار کافی است همان غذای همیشگی را بهتر درست کنید. امیدوارم از این مقاله استفاده کنید و لذت ببرید و با ما در مجله آشپزی اکالا همراه باشید.

    ۳.۴/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.