آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شیرینی مینیاتوری؛ خوشمزه و پرطرفدار برای مجالس

شیرینی مینیاتوری همانطور که از نام آن مشخص است نوعی شیرینی در اندازه کوچک و بافتی ترد و خوشمزه است که می‌توانید آن را برای پذیرایی از مهمان‌ها در عید نوروز آماده کنید. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه شیرینی مینیاتوری ویژه نوروز آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه شیرینی مینیاتوری با آرد سفید:
آرد سفید قنادی۲ و ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر قند۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره۱۰۰ گرم
روغن مایع۷۵ گرم
وانیل۱/۲ قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر۱ قاشق چای‌خوری
تخم مرغ۱ عدد
رنگ خوراکیبه مقدار لازم
پودر کاکائوبه مقدار لازم
چیپس شکلاتبه مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی مینیاتوری

درست کردن شیرینی مینیاتوری در خانه بسیار راحت است. برای تهیه این شیرینی ابتدا باید خمیر شیرینی را آماده کنید و بعد می‌توانید شیرینی را با طعم‌ها و رنگ‌های متفاوت درست کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه شیرینی مینیاتوری به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول؛ کره و پودر قند را ترکیب کنید

در اولین مرحله از آموزش شیرینی مینیاتوری باید کره آب شده و پودر قند را با هم ترکیب کنید و با همزن برقی برای ۱ دقیقه بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و بافتی نرم و پف‌دار پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی لب دلبر

مرحله دوم؛ تخم مرغ را به ترکیب کره و پودر قند اضافه کنید

بعد از این که کره و پودر قند به خوبی ترکیب شدند، می‌توانید تخم مرغ را به آن‌ها اضافه کنید. مواد را برای حدود ۱ تا ۲ دقیقه با همزن برقی مخلوط کنید تا تخم مرغ از حالت لختگی خارج شود.

مراحل تهیه شیرینی مینیاتوری

مرحله سوم؛ وانیل و روغن مایع را به مواد شیرینی اضافه کنید

در این مرحله باید وانیل را به مواد اضافه کنید و برای چند ثانیه مواد را با همزن مخلوط کنید تا عطر وانیل در مواد پخش شود. در ادامه همزن را خاموش کنید و روغن مایع را اضافه کنید. با لیسک مواد را هم بزنید تا روغن به خوبی با مواد شیرینی ترکیب شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم؛ آرد و بیکینگ پودر را اضافه کنید

    آرد را چند بار الک کنید تا بافت آن سبک شود. سپس بیکینگ پودر را به آن اضافه کنید. حالا ترکیب آرد و بیکینگ پودر را در چند مرحله به مواد شیرینی اضافه کنید و با لیسک خوب هم بزنید تا خمیری یکدست و لطیف ایجاد شود.

    بعد از این که خمیر سفت شد، می‌توانید از دست برای ترکیب کردن خمیر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که نباید این خمیر را به مدت طولانی ورز دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی رشته خوشکار گیلانی

    مرحله پنجم؛ خمیر را استراحت دهید

    زمانی که خمیر نرم و یکدست شد، می‌توانید آن را در یک کیسه فریزر قرار دهید و درب آن را محکم ببندید و برای نیم ساعت در یخچال بگذارید تا خمیر شیرینی استراحت کند.

    مرحله ششم؛ رنگ را به خمیر اضافه کنید.

    در این مرحله می‌توانید خمیر را از یخچال خارج کنید و آن را به چند قسمت تقسیم کنید. در هر قسمت خمیر مقداری رنگ خوراکی یا طعم دهنده بریزید تا بتوانید با این خمیر شیرینی‌های متنوعی درست کنید.

    برای تهیه شیرینی مینیاتوری شکلاتی باید به یک قسمت از خمیرها مقداری پودر کاکائو اضافه کنید و بعد خمیر را خوب ورز دهید تا پودر کاکائو با خمیر ترکیب شود. می‌توانید یک قسمت خمیرها را قرمز و قسمت بعدی را سبز کنید یا به قسمتی از خمیرها مقداری چیپس شکلاتی اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی فلوگر

    طرز تهیه شیرینی مینیاتوری با آرد برنج و نشاسته

    مرحله هفتم؛ شیرینی مینیاتوری را آماده کنید

    برای تهیه شیرینی مینیاتوری باید روی خمیرهای رنگی و طعم دار شده کیسه فریزر قرار دهید. سپس خمیر را با فشار دست یا وردنه پهن کنید تا ضخامت آن به ۳ سانتی‌متر برسد.

    سپس کیسه فریزر را بردارید و خمیرها را با کاتر شیرینی پزی یا چاقو به شکل و اندازه دلخواه برش دهید. قبل از قالب زدن خمیر حتما قالب‌ها را خوب آردپاشی کنید تا خمیر به آن‌ها نچسبد.

    مرحله هشتم؛ شیرینی‌ها را در سینی فر بچینید

    در این مرحله باید فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا از ۱۰ دقیقه زودتر گرم شود. سپس سینی فر را چرب کنید. خمیرهای قالب زده شیرینی مینیاتوری را با دقت روی سینی فر قرار دهید. بهتر است شیرینی‌ها را با فاصله کنار هم بچینید تا بعد از پف کردن به هم نچسبند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی زنبوری

    مرحله نهم؛ شیرینی‌ها را بپزید

    برای پخت شیرینی مینیاتوری باید سینی شیرینی‌ها را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. بعد از این که شیرینی‌ها پختند، سینی را از فر خارج کنید.

    مرحله دهم؛ شیرینی‌ها تزیین و سرو کنید

    اجازه دهید شیرینی مینیاتوری شما کاملا خنک شود، سپس می‌توانید عسل یا شکلات آب شده روی آن‌ها بریزید و روی شیرینی‌ها را با مقداری پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردوی خرد شده یا شکلات آب شده تزیین کنید. در ادامه شیرینی‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و از طعم آن‌ها در کنار چای و قهوه لذت ببرید.

    نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی مینیاتوری

    مواد لازم جهت تهیه شیرینی مینیاتوری با آرد برنج و نشاسته ذرت:
    روغن جامد۲۴۰ گرم
    آرد برنج۱۰۰ گرم
    نشاسته ذرت۱۰۰ گرم
    آرد گندم قنادی۲۰۰ گرم
    پودر نارگیل۲۰۰ گرم
    پودر قند۲۴۰ گرم
    پودر هل، دارچین، زنجبیل و زعفرانبه مقدار لازم
    پودر پسته۶۰ گرم
    پودر بادام بدون پوست۶۰ گرم
    پودر گردو۶۰ گرم

    طرز تهیه شیرینی مینیاتوری با آرد برنج و نشاسته

    برای تهیه شیرینی خشک مینیاتوری ابتدا باید آرد برنج را با نصف آرد گندم و پودر نارگیل مخلوط و سپس آسیاب کنید. در یک ظرف دیگر شکر و روغن جامد را با همزن بزنید تا یکدست شوند.

    سپس نصف دیگر آرد گندم را همراه با نشاسته ذرت به ترکیب شکر و روغن اضافه کنید و مواد را با همزن یا با دست مخلوط کنید. در ادامه ترکیب آرد و پودر نارگیل آسیاب شده را اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود.

    حالا خمیر را به چند قسمت تقسیم کنید و یک قسمت را وانیلی و بادامی، یک قسمت را زعفرانی و گردویی، یک قسمت را با طعم هل و پسته و قسمت‌های بعدی را با طعم دارچین و زنجبیل آماده کنید. خمیرها را در ظرف‌های جداگانه بریزید و روی آن‌ها را با سلفون بپوشانید.

    اجازه دهید خمیر شیرینی برای یک شب تا صبح در فضای آشپزخانه بماند. سپس خمیرها را قالب بزنید و در فری که از قبل با دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه شیرینی‌های مینیاتوری شما آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را از فر خارج کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کلمپه کرمانی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه شیرینی مینیاتوری

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه شیرینی مینیاتوری اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه شیرینی مینیاتوری بدون فر می‌توانید از تابه دو طرفه استفاده کنید. در این روش باید شیرینی‌ها را داخل تابه دو طرف بچینید و اجازه دهید شیرینی شما بپزد.
    • می‌توانید شیرینی مینیاتوری را تا ۱ ماه در ظرف در بسته در یخچال نگهداری کنید.
    • برای تهیه شیرینی مینیاتوری می‌توانید به جای کره از روغن جامد نیز استفاده کنید.
    • برای خوش عطر و طعم شدن این شیرینی می‌توانید از مقداری پودر پسته، پودر گردو، پودر نارگیل، پودر هل و پودر دارچین استفاده کنید. در این روش باید به جای رنگ به هر قسمت از خمیر مقداری مغز خرد شده یا ادویه مخصوص اضافه کنید.
    • برای قالب شیرینی مینیاتوری می‌توانید از قالب‌های فلزی یا پلاستیکی که اندازه کوچکی دارند استفاده کنید.
    • از آن جایی که شیرینی مینیاتوری با طعم‌های مختلف تهیه می‌شود، نیازی به رومال ندارد. اما برای تهیه شیرینی مینیاتوری ساده می‌توانید از مقداری رومال زرده تخم مرغ همراه با مغزیجات خرد شده اضافه کنید.
    • برای این که شیرینی‌های مینیاتوری راحت‌تر از سینی جدا شوند، بهتر است از کاغذ روغنی استفاده کنید.
    • برای مزه دار شدن شیرینی مینیاتوری می‌توانید از مقداری پوست لیموی رنده شده در خمیر شیرینی استفاده کنید.
    • برای تزیین شیرینی مینیاتوری دو رنگ می‌توانید مقداری شکلات را روی حرارت کتری آب کنید و بعد شیرینی‌ها را به صورت نیمه در شکلات فرو کنید تا شیرینی‌ها ظاهر جذاب‌تری پیدا کنند.
    • خمیر شیرینی مینیاتوری را نباید بیش از حد ورز دهید، این کار موجب به روغن افتادن خمیر و کاهش کیفیت شیرینی می‌شود.
    • برای تهیه کیک و شیرینی مینیاتوری می‌توانید از قالب‌های فلزی مخصوص پخت شیرینی نخودچی یا هر قالبی که در دسترس دارید، استفاده کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید برای رنگی کردن شیرینی مینیاتوری از مقداری زعفران دم کرده غلیظ یا پودر لبو و پودر کاکائو استفاده کنید.
    • برای تهیه شیرینی تارت مینیاتوری می‌توانید خمیر تارت را به صورت جداگانه درست کنید و بعد برای داخل آن از کرم کاستارد و میوه خرد شده استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید تارت مینیاتوری را با استفاده از تارت‌های آماده نیز تهیه کنید.
    • در زمان قالب زدن شیرینی مینیاتوری حتما قالب را ابتدا در آرد بزنید و بعد خمیر را برش دهید تا خمیر به قالب نچسبد.

    شیرینی مینیاتوری خوشمزه و مجلسی برای عید نوروز

    شیرینی مینیاتوری یکی از جذاب‌ترین انواع شیرینی برای شب عید است که می‌توانید آن را به شکل‌های متنوع و طعم‌های مختلف آماده کنید. این شیرینی بافت ترد و لذیذی دارد و درست کردن آن نیز به نسبت ساده است.

    اگر سابقه درست کردن شیرینی مینیاتوری را دارید، می‌توانید تجربیات خود را با ما در این مطلب از مجله آشپزی اکالا در میان بگذارید.

    ۳.۷/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.