سبک زندگینکات خانه داری

۱۵ ترفند غیر قابل باور برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی!

آشنایی با ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی موجب می‌شود تا گیاهان شما بهتر رشد کنند و ظاهر شاداب‌تری داشته باشند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ترفندهایی برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی آشنا شوید.

راهکارهایی برای رشد انفجاری گیاهان آپارتمانی

اگر به پرورش گیاهان در خانه علاقه دارید، احتمالا رشد سریع گیاه و شاداب و سرحال بودن آن نیز اهمیت زیادی برایتان دارد. استفاده از برخی از انواع کود و همچنین کمک گرفتن از برخی راهکارها موجب می‌شود تا گیاه با سرعت بیشتری رشد کند. در ادامه این بخش به بهترین ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی اشاره شده است.

۱- گیاه را در معرض نور مناسب قرار دهید

گیاه برای رشد به نور کافی نیاز دارد و قطعا هر چقدر نوری که دریافت می‌کند، بیشتر باشد، رشد آن نیز سریع‌تر خواهد بود. برای این که گیاه با سرعت بیشتری رشد کند، باید آن را در کنار پنجره و جایی که نور مناسبی دارد قرار دهید.

معمولا گیاهانی که برگ آن‌ها رنگ سبز روشن است یا انواع کاکتوس‌ها به نور مستقیم خورشید نیاز دارند و لازم است روزانه یک تا ۲ بار گلدان آن‌ها را حرکت دهید تا همه قسمت‌های گیاه نور کافی دریافت کند. دیگر گیاهان بهتر است در مکانی پر نور اما دور از نور مستقیم خورشید قرار بگیرند تا بهتر رشد کنند.

راهکارهایی برای رشد انفجاری گیاهان آپارتمانی

۲- به موقع گیاه را آبیاری کنید

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در رشد سریع گیاهان، آبیاری منظم است. برای آبیاری گیاه سعی کنید برنامه مشخصی داشته باشید. حتما قبل از آبیاری، خشکی یا خیسی خاک گیاه را بررسی کنید. به طور معمول اکثر گیاهان در هوای معمولی به یک بار در هفته و در هوای گرم به ۲ بار در هفته آبیاری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: علت سوراخ شدن برگ گیاهان آپارتمانی و راهکارهای پیشگیری

۳- کود را فراموش نکنید

یکی از موثرترین ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی استفاده از کود مناسب است. کود دادن به گیاه از ضعیف شدن آن جلوگیری می‌کند و با تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه، موجب افزایش رشد آن می‌شود.

به خاطر داشته باشید که هر گیاه نیاز متفاوتی دارد و میزان کوددهی با توجه به نیاز گیاه و نوع کود متفاوت است. بهترین کود رشد سریع گیاهان آپارتمانی کود حیوانی، کودهای معدنی و فسفر و پتاسیم است که باید با توجه به نیاز گیاه انتخاب شود.

بیشتر بخوانید: علت جمع شدن برگ گیاهان چیست؟

۴- گلدان گیاه را عوض کنید

در بسیاری از مواقع، کوچک بودن گلدان مانع رشد گیاه می‌شود. برای این که گیاه به خوبی رشد کند و ریشه‌های آن فضای کافی برای رشد داشته باشند، باید گلدان گیاه را به موقع تعویض کنید.

به خاطر داشته باشید که بزرگ بودن گلدان نیز مانع رشد آن می‌شود و از همین رو همیشه گلدان گیاه را تنها یک سایز بزرگ‌تر کنید تا آب بیش از حد در گلدان جمع نشود و گیاه آسیب نبیند.

تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی

۵- از آبی که تخم مرغ را در آن جوشانده‌اید، استفاده کنید

پوست تخم مرغ سرشار از املاح و مواد معدنی مختلف است. برای این که گیاه به خوبی رشد کند، می‌توانید حداقل هفته‌ای یک بار یک عدد تخم مرغ را در آب بپزید و سپس صبر کنید تا آب آن خنک شود. در ادامه از این آب برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

۶- از محلول آب و شیر کمک بگیرید

راهکار بعدی برای افزایش رشد گیاهان آپارتمانی، استفاده از ترکیب آب و شیر برای تمیز کردن برگ‌های گیاه است. در این روش باید مقداری شیر را با آب ترکیب کنید. سپس یک پارچه تمیز و نرم را به این محلول آغشته کنید و برگ‌های گیاه را با آن تمیز کنید. این کار موجب از بین رفتن گرد و خاک و تقویت برگ‌ها می‌شود و رشد گیاه را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین گل‌های آپارتمانی مقاوم و همیشه سبز کدامند؟

۷- از هورمون رشد برای رشد گیاه استفاده کنید

بهترین هورمون رشد سریع گیاهان، استفاده از ترکیب عسل و آلوئه ورا است. در این روش باید مقداری ژل آلوئه ورا را با عسل طبیعی ترکیب کنید و کمی آب نیز به این ترکیب اضافه کنید. حالا از این هورمون رشد آبیاری خاک گیاه استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید از هورمون رشدهای آماده موجود در فروشگاه‌ها نیز برای افزایش رشد گیاه استفاده کنید. قبل از استفاده از هورمون رشد برای گیاه، حتما دستورالعمل روی بسته بندی محصول را مطالعه یا با یک گیاه پزشک در مورد طریقه مصرف آن مشورت کنید.

استفاده از هورمون رشد برای رشد گیاهان آپارتمانی

۸- از قرص ال دی کمک بگیرید

بسیاری از پزشکان با استفاده از قرص ال دی برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی مخالف هستند، اما از آن جایی که این قرص‌ها حاوی هورمون استروژن و پروژسترون هستند، به افزایش رشد گیاه کمک می‌کنند. برای رشد سریع گیاهان با قرص ال دی می‌توانید هر سه ماه یک بار یک عدد قرص را در یک و نیم لیتر آب ترکیب کنید و به گیاه بدهید.

۹- از سرکه سیب برای رشد گیاهان استفاده کنید

سرکه سیب سرشار از پتاسیم، فسفر، کلسیم و آهن است و از همین رو استفاده از آن به بهبود رشد گیاه کمک می‌کند. در این روش باید از سرکه سیب طبیعی و بدون افزودنی استفاده کنید.

۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و بعد از این آب برای آبیاری گیاه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از سرکه سیب رقیق نشده به گیاه آسیب می‌زند و از همین رو به تنهایی نباید استفاده شود.

بیشتر بخوانید: علت سوختن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

۱۰- از دارچین برای رشد گیاه استفاده کنید

دارچین خاصیت ضد قارچی دارد و به تنظیم PH خاک نیز کمک می‌کند. برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی می‌توانید یک قاشق پودر دارچین را با یک لیوان آب ترکیب کنید. پس از این آب برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که نباید از دارچین به مقدار زیاد استفاده کنید، زیرا این کار موجب قلیایی شدن بیش از حد خاک می‌شود و به گیاه آسیب وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم گل نیاز به آب دارد؟ 

۱۱- از قهوه استفاده کنید

راهکار بعدی برای پرپشت شدن برگ گیاهان و افزایش رشد آن‌ها استفاده از قهوه است. در این روش می‌توانید مقداری پودر قهوه به خاک گیاه اضافه کنید یا آن را با آب ترکیب کنید و در خاک بریزید. قهوه سرشار از نیتروژن، پتاسیم و فسفر است و به افزایش رشد گیاه کمک می‌کند.

استفاده از قهوه برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی

۱۲- از یخ برای آبیاری گیاه استفاده کنید

زمانی که گیاه بیش از هم در هم تنیده یا بزرگ می‌شود، ممکن است در زمان آبیاری، آب به همه بخش‌های آن نفوذ نکند و بخش‌های پایینی ریشه خشک بمانند.

برای اینکه گیاه شما به خوبی آبیاری شود، می‌توانید در قسمت‌های داخل گیاه و جاهایی که نفوذپذیری آب کمتر است، چند تکه یخ بیندازید. این کار موجب بهبود جذب آب و افزایش رشد گیاه می‌شود.

۱۳- از ترکیب تخم مرغ و آب استفاده کنید

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و مفید برای رشد گیاه است که بهتر از هر کودی عمل می‌کند. برای افزایش رشد گیاه می‌توانید ۱ یا ۲ عدد تخم مرغ را بشکنید و به اندازه ۳ برابر مقداری تخم مرغ، آب به آن اضافه کنید. حالا مواد را هم بزنید و این ترکیب را روی خاک گیاه بریزید و روی برگ‌های آن اسپری کنید.

بیشتر بخوانید: علت شل شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟

۱۴- از آب برنج استفاده کنید

آب برنج فواید زیادی برای رشد گیاه دارد و به خاطر مواد مغذی فراوانی که در آن وجود دارد، به افزایش رشد آن کمک می‌کند. در این روش باید مقداری برنج را برای یک شب در آب بخیسانید یا از آب برنج آبکش شده و خنک برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

۱۵- از پوست موز کمک بگیرید

پوست موز سرشار از پتاسیم است و پتاسیم یک ماده معدنی مفید برای رشد گیاه محسوب می‌شود. اگر گیاه شما گل می‌دهد، می‌توانید مقداری پوست موز را خشک یا میکس کنید و به خاک آن اضافه کنید تا گلدهی آن سریع‌تر اتفاق بیفتد.

تاثیر پوست موز در پرورش گیاهان آپارتمانی
در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۵ مورد از ترفندهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی اشاره شد. به خاطر داشته باشید که گیاه برای این که به خوبی رشد کند، به آب، نور، خاک و مواد مغذی نیاز دارد. شما از چه راهکارهایی برای افزایش رشد گیاهان آپارتمانی استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

سن واقعی بدنتان چقدر است؟

در کمتر از 1 دقیقه ببینید از سن واقعی‌تان جوان‌ترید یا پیرتر؟

شروع تست