آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه سوهان عسلی خانگی؛ روش ساده با عکس

سوهان یکی از لذیذترین شیرینی‌جاتی است که بسیار طرفدار دارد. برای تهیه سوهان نیاز به مواد زیادی نیست.بنابراین می‌توانید برای شب عید و یلدا آن را درست کنید و از آن برای پذیرایی از مهمانان استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید. این شیرینی خوشمزه ظاهری شبیه به پولکی دارد و بین کودکان محبوبیت زیادی دارد. درست کردن سوهان کار سختی نیست اما نکاتی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. طرز تهیه سوهان خانگی با ترفندهای مهم را اینجا بخوانید. با درست کردن سوهان خوشمزه دوستانتان را غافلگیر کنید.

در قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا بلاگ با طرز تهیه سوهان عسلی همراه ما باشید.

طرز تهیه سوهان عسلی

اگه سوهان یکی از جاذبه های توریستی ایران نیست پس چیه؟

چندتا دونه سوهان عسلی با طعم تلخ و گس بادومهای بو داده شده، کنار یه استکان چایی داغ توی یه استکان کمرباریک شاه عباسی میتونه انرژی به شما بده برای ادامه روزتون که توصیف نکردنیه!

جالبه اگه بدونید که چقدر درست کردنش راحت و بی دردسره مطمعنم که حتما حداقل یک بارم شده دوست دارید امتحانش کنید و مهمون حال خوبتون شه. درست کردنش اصلا نیازی به تجهیزات آشپزی خاصی نداره. شما مواد اولیه رو بر میدارید و با یک ماهیتابه و سینی سوهان عسلی را کنار چای به همه تعارف میکنید.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه شکلات هندوانه‌ای

دستورای زیادی در مورد سوهان خوندم و درست کردم که بهترینشون که نتیجه فوق مثبتی داشت ومورد استقبال شدید خانواده و مهمونای عزیرمون و حتی مشتریامون شد رو براتون به اشتراک می‌زارم.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم جهت تهیه سوهان عسلی:

    شکریک پیمانه
    عسلسه قاشق چای خوری
    روغندو قاشق غذاخوری
    خلال بادوم۱۵۰ گرم
    خلال پستهبه مقدار لازم
    زعفران دم کردهیک قاشق غذاخوری

    مراحل طرز تهیه سوهان همراه با نکات مهم:

    درست کردن سوهان یه سری نکات خیلی ریز داره که من اینجا به همشون اشاره میکنم و توصیه میکنم که حتما رعایتشون کنید تا سوهاناتون حسابی خوش طعم و خوش قیافه بشن.

    مرحله اول : آب کردن شکر با روغن در ماهیتابه مناسب

     اول از همه به یه تابه تفلن کاملا خشک و تمیز نیاز داریم که این روزا توی خونه هر کدبانویی پیدا می‌شه.

    انتخاب ماهیتابه مناسب سوهان عسلی

     

    شکر و روغن رو توی تابه میریزیم، حرارتش رو خیلی خیلی کم میکنیم تا شکر کاملا آب شه وبه شکل مایع در بیاد.

    ریختن روغن و شکر-طرز تهیه سوهان

     

    مرحله دوم : هم زدن شکر

    نکته دوم اینه که برای به هم زدن مخلوط حتما از قاشق چوبی استفاده کنید و زیاد به هم نزنید زمان بدید تا مواد با حرارت خودشون به آرومی آب بشن.

    هم زدن آرام آرام شکر و روغن ماهیتابه تون باید حتما خشک خشک باشه و تفلن یا سرامیک یا گرانیت باشه. دقت کنید این کار باید با حوصله انجام شه حرارت رو زیاد نکنید چون شکر می‌سوزه و هم رنگش تیره میشه و طعمشم تلخ.

    غلیظ شدن مواد-طرز تهیه سوهان

    مرحله سوم : چرب کردن سینی برای پخت سوهان عسلی

    سینی رو چرب می‌کنیم این کار برای اینه که سوهانامون نچسبه و می‌زاریم کنار دستمون چون در انتها زمان کمی برای این کار داریم و سریع باید قبل از سرد شدن سوهان درون ماهیتابه اونو به سینی منتقل کنیم. شکر کامل ته ماهیتابه پهن می‌کنیم. روغن رو اضافه کردیم زمان می‌دیم تا خودش به خورد شکر بره. حرارت از ابتدایی که شروع به درست کردن سوهان می‌کنیم کم باشه.

    چرب کردن سینی برای درست کردن سوهان

    مرحله چهارم : اضافه کردن عسل و خلال بادام

    بعد از حل شدن، عسل و زعفرون رو به مخلوطمون اضافه می‌کنیم و خوب به هم می‌زنیم تا حل شه از این مرحله به بعد باید سرعت عمل داشته باشید چون شکر سریع می‌سوزه. حالا خلال بادوم هامون رو اضافه می‌کنیم و با سرعت به هم می‌زنیم (حرارت کم باشه، می‌تونید به جای خلال از مغزای دیگه مثل کنجد یا پسته یا مغز تخمه استفاده کنید)

    اضافه کردن عسل و خلال بادام

    مرحله پنجم : ریختن مایه سوهان در سینی چرب شده

    سرعت عمل داشتن خیلی اهمیت داره با کمک دو تا قاشق سوهانها رو کوچیک کوچیک (اندازه سوهان ها به اندازه سکه باشد) توی سینی که از قبل تهش رو چرب کردیم می‌ریزیم تا هنوز داغ هستن اگر دوست دارید برای تزیین یکی دو تا خلال پسته رو روشون می‌ریزیم، اگر این کارو سریع انجام ندید باقیمانده مواد توی تابه می‌سوزه از طرف دیگه اگر همون مواد توی سینی هم سرد بشه، دیگه وقتی خلال پسته‌ها رو بریزید بهشون نمی‌چسبن و جدا می‌شن.

    ریختن مایه سوهان در سینی چرب شده

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه باسلوق

    پس یادتون باشه شما مادهای توی ماهیتابه دارید که باید سریع به سینی منتقل بشه چون زیاد بمون می‌سوزه. از طرفی وقتی توی ماهیتابه هنوز داغ باشه قابل تزیین کردن با خلال (برای مثال) هست. برای این مرحله میتونید از یک نفر توی خونه کمک بگیرید. شما تند تند موارد رو توی سینی بریزید اونم خلال به دست سریع تزئینشون کنه

    سوهان عسلی با انواع مغزها

    سوهان‌های خوشگل آماده خوردن هستن. امیدوارم این خوشکلای عسلی میزبان خوشمزه مهمونای خونه شما هم باشن.

    نکات مهم در طرز تهیه سوهان عسلی

    • در طرز تهیه سوهان عسلی مهمترین اصل صبر و حوصله است .اگر شکر را با حرارت بالا هم بزنید شکر ته گرفته و می‌سوزد و حاصل زحمات شما به باد می‌رود.
    • بعد از صبر ، سرعت عمل  داشتن در هنگام درست کردن سوهان عسلی بسیار مهم است زیرا نداشتن سرعت عمل حین ریختن مایه سوهان در سینی باعث سفت شدن مایه سوهان شده و کار را خیلی سخت می‌کند.
    • می‌توانید از انواع مغزها و کنجد در تهیه سوهان عسلی استفاده کنید.

    برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    سوالات متداول در طرز تهیه سوهان عسلی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه سوهان عسلی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    چرا سوهان عسلی سفت میشه؟

    یکی از مهمترین دلایلی که باعث سفت شدن سوهان عسلی می شود سرعت عمل پایین است. یعنی هنگام ریختن مایه سوهان در سینی سریع عمل نمی‌کنند. در واقع برای اینکه سوهان سفت نشود باید آن را داغ داغ و بلافاصله بعد از اینکه از روی حرارت برداشتید داخل سینی بریزید. این نکته از سفت شدن سوهان جلوگیری می کند. 

    چرا سوهان عسلی تلخ میشه؟

    یکی از دلایل تلخ شدن سوهان عسلی هم زدن شکر و روغن با حرارات بالا است که باعث سوختن و تیره شدن سوهان شده و در نتیجه تلخ می‌شود. و همچنین هنگام استفاده از خلال بادام یا انواع مغز دیگر اگر این مغزها تازه نباشد و کهنه باشد سوهان را تلخ می‌کند.

     علت چسبیدن سوهان به ظرفی که از قبل چرب شده چیه؟

    اگر سوهان به ظرفی که چرب کردید چسبیده این یعنی کاملا به قوام نرسیده و مواد رو از روی شعله زود برداشتید.

    چرا سوهان عسلی به دندون میچسبه و نرم میشه؟

    اگر مقدار شکری که برای سوهان عسلی استفاده می‌کنید بیشتر از بقیه مواد سوهان باشه این حجم زیاد شکر باعث نرم شدن و چسبیدن سوهان به دندان شده و اون حالت تردی و شکنندگی سوهان را از بین میبره.

     

    ۴/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.