دانستنی

با عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E آشنا شوید

ویتامین E ، که بیشتر به ویتامین زیبایی معروف است، یک ویتامین محلول در چربی محسوب می‌شود که به صورت مکمل نیز در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ اما بهتر است بدانید که مصرف بیش‌ازحد قرص ویتامین E می‌تواند عوارض زیادی برای بدنتان به همراه داشته باشد. ما در این مقاله از اکالا بلاگ، سعی کردیم تا به عوارض مصرف بیش‌ازحد قرص ویتامین E بپردازیم. با ما همراه باشید.

عوارض ویتامین E

همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است. به این معنی که بدن مقدار مازاد این ویتامین را در چربی‌ها ذخیره کرده و به‌مرور از آن مصرف می‌کند. بنابراین اگر ویتامین‌های محلول در چربی را بیش‌ازاندازه مصرف کنید، با مشکلات خاص آن روبرو خواهید شد. اما خوشبختانه تا حد زیادی بدن انسان تحمل مقادیر زیاد ویتامین E را دارد و بنابراین در مقایسه با سایر ویتامین‌های محلول در چربی، مشکلات کمتری برای بدن انسان ایجاد می‌کند.

اما باید دقت کنید که با مصرف بیش‌ازحد با عوارض ویتامین E روبرو خواهید شد. به‌طورکلی عوارض شایع ناشی از مصرف بیش‌ازحد این ویتامین عبارت‌اند از: تهوع، اسهال، سردرد، سرگیجه، لرزش، تاری دید و مشکلاتی در تخمدان زنان و بیضه مردان. علاوه بر این، ما در ادامه به برخی دیگر از مهم‌ترین عوارض مصرف بیش‌ازحد ویتامین E اشاره کرده‌ایم.

عوارض گوارشی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین ای

عوارض گوارشی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین ای

در ادامه حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه ویتامین E را در سنین مختلف برای شما شرح خواهیم داد. مقادیر بالاتر از حد مجاز احتمال عوارض جانبی مرتبط با دستگاه گوارش را افزایش خواهد داد. این عوارض ممکن است شامل علائمی نظیر حالت تهوع، دل‌درد، اسهال و استفراغ باشد.

افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E در دوزهای بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات (نوع بدخیم این سرطان) را افزایش دهد. در حالی‌که در گذشته تصور می‌شد دوزهای بالای ویتامین ای در پیشگیری از سرطان پروستات موثر است. دوزهای بالای سلنیوم نیز مانند ویتامین E در بروز سرطان پروستات ممکن است نقش داشته باشد.

بیشتر بخوانید: عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین C: آنچه باید بدانید

سکته مغزی

همان‌طور که اشاره کردیم مصرف بیش از اندازه ویتامین E سبب رقیق شدن بیش از حد خون خواهد شد. مهم‌ترین و خطرناک‌ترین عارضه رقیق شدن خون، خونریزی از مغز یا سکته مغزی است.

ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است؛ به این معنا که مازاد آن مثل ویتامین‌های محلول در آب از بدن دفع نمی‌شود بلکه در کبد و بافت‌های چربی بدن ذخیره خواهد شد. بنابراین خطرات عوارض ویتامین E و دیگر ویتامین‌های محلول در چربی بیش از دیگر مواد مغذی است. بنابراین هرگز خودسرانه مقدار مصرف خود را افزایش ندهید.

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین E در بارداری

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین E در بارداری

اصولا ویتامین E در دوران بارداری به‌عنوان یک مکمل رژیم غذایی با دوزهای توصیه‌شده تجویز می‌شود. در بیشتر مواقع مصرف این ویتامین در دوران بارداری بی‌خطر است. اما ویتامین E در دوزهای بالا، ممکن است خطراتی را برای جنین ایجاد کند.

خوب است بدانید که مصرف زیاد مکمل ویتامین E در ۸ هفته اول بارداری ممکن است ۱٫۷ تا ۹ برابر خطر ابتلا به نقص مادرزادی قلبی در کودکان را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف بیش‌ازحد ویتامین E در نوزادان نیز ممکن است یک نقص بالقوه تهدیدکننده در روده را ایجاد کند. بهتر است در دوران بارداری و یا در کودکان با توصیه پزشک این مکمل را مصرف کنید.

عوارض مصرف ویتامین E برای کبد و کلیه

یکی دیگر از عوارض ویتامین E در اثر مصرف زیاد مشکلات کبد و کلیه است. بهتر است بدانید که مصرف بیش‌ازحد ویتامین E باعث ایجاد اختلال در ذخیره ویتامین A در کبد نیز می‌شود. تاکنون موارد زیادی از نارسایی‌های کبد و کلیوی ناشی از مصرف بیش‌ازحد این ویتامین دیده‌شده است.

مشکلات انعقاد خون

مشکلات انعقاد خون از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

یکی دیگر از شایع‌ترین عوارض مصرف ویتامین E خونریزی است. می‌دانیم که یکی از کارکردهای مهم این ویتامین، جلوگیری از ایجاد لخته در رگ‌های خونی است که باعث می‌شود مدت‌زمان انعقاد خون زیاد شود. مصرف زیاد ویتامین E می‌تواند باعث رقیق شدن بیش‌ازحد خون و منجر به خونریزی شود. حتی مصرف بیش‌ازاندازه آن (بیش از ۴۰۰ واحد) خطر مرگ را به همراه دارد.

این مشکل همچنین می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی یا سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز شود. خون‌ریزی داخلی در این زمان با کبود شدن غیرعادی قسمت‌هایی از بدن آشکار می‌شود. اجابت مزاج سیاه‌رنگ نیز یکی از نشانه‌های خونریزی داخلی درجایی از روده است.

پوکی استخوان

ازجمله دیگر عوارض ویتامین E پوکی استخوان محسوب می‌شود. با مصرف بیش‌ازاندازه این ویتامین کلسیم در استخوان‌ها رسوب می‌کند. رسوب کلسیم در استخوان‌ها به‌مرورزمان فرد را با مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان روبرو خواهد کرد.

تداخل دارویی ویتامین E

یکی از مشکلاتی که می‌تواند به‌عنوان عوارض ویتامین E موردنظر گرفته شود، مصرف همزمان این ویتامین با برخی از داروها است. تداخل دارویی می‌تواند در برخی از موارد مشکلات جدی ایجاد کند. بهتر است قبل از شروع مصرف ویتامین E حتما پزشک را از شرایط جسمی و داروهای مصرفی خودآگاه کنید. اما داروهایی که ممکن است با ویتامین E تداخل داشته باشند عبارت‌اند از:

  • گیرنده اسیدهای صفراوی مانند کلستیرامین (پروالویت)، کلستیپول (کلستید) یا کولسیلولام
  • داروهای جایگزینی آهن مانند کربوکسی مالتوز آهن، گلوکون آهن، سولفات آهن یا فروموکسیتول
  • داروهای کاهش وزن مانند اورلیستات و وارفارین
  • در صورت مصرف هر گونه روغن‌های معدنی نیز از خوردن ویتامین E خودداری کنید.

چگونگی مصرف ویتامین E برای پیشگیری از عوارض احتمالی

چگونگی مصرف ویتامین E برای پیشگیری از عوارض احتمالی

گذشته از عوارض ویتامین E که در بخش قبلی به آن اشاره خواهیم کرد باید بدانید درصورتی‌که نشانه های کمبود ویتامین E را دارید، می‌توانید متناسب با شرایط جسمی و سن خود از مکمل ویتامین E استفاده کنید. باید دقت کنید که مصرف هر مکملی باید با دقت انجام شود. شما می‌توانید برای مدت کوتاهی از مکمل ویتامین E استفاده کنید و سپس با دقت بیشتری از منابع غذایی غنی از این ویتامین مصرف کنید.

میزان توصیه‌شده ویتامین E در افراد مختلف عبارت است از:

  • ۱ تا ۳ سالگی: ۶ میلی‌گرم در روز
  • ۴ تا ۸ سالگی: ۷ میلی‌گرم در روز
  • ۹ تا ۱۳ سالگی: ۱۱ میلی‌گرم در روز
  • خانم‌های باردار: ۱۵ میلی‌گرم در روز
  • خانم‌ها در دوره شیردهی: ۱۹ میلی‌گرم در روز
  • افراد عادی۱۴ سال به بالا: ۱۵ میلی‌گرم در روز

بیشتر بخوانید: آیا مصرف ویتامین‌های تاریخ گذشته، عوارض جانبی دارد؟

برای جلوگیری از عوارض ویتامین E باید حداکثر مقداری که از این ویتامین در طی روز با توجه به سن خود می‌توانید استفاده کنید، بدانید:

  • کودکان ۱ تا ۳ سال: ۲۰۰ میلی‌گرم
  • اطفال ۴ تا ۸ سال: ۳۰۰ میلی‌گرم
  • ۹ تا ۱۳ سال: ۶۰۰ میلی‌گرم
  • نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ سال: ۸۰۰ میلی‌گرم
  • ۱۹ سالگی به بعد: ۱۰۰۰ میلی‌گرم

بنابراین بزرگسالان چه خانم و چه آقا روزانه مجاز به مصرف تنها ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین E هستند و مقادیر بالاتر احتمال بروز عوارض را افزایش خواهد داد. 

بهترین زمان مصرف ویتامین ای

برای جلوگیری از عوارض گوارشی ناشی از ویتامین ای می‌توانید این ویتامین را در کنار وعده‌های غذایی خود میل کنید. اگر می‎‌خواهید ویتامین E بهترین جذب را در بدن شما داشته باشد، آن را در کنار غذایی بخورید که حاوی چربی‌های مفید باشد. زیرا همان‌طور که گفتیم ویتامین ای محلول در چربی است و در کنار چربی‌ها جذب بهتری خواهد داشت. اما فقط از چربی‌های مفید مثل روغن زیتون استفاده کنید نه چربی‌های اشباع شده که برای سلامتی بدن مضر هستند.

سخن پایانی

بدن برای ادامه حیات و تامین سلامت خود به تمام گروه‌های مواد معدنی و ویتامین‌ها به‌طور مداوم نیاز دارد. ویتامین E یکی از این ویتامین‌های مهم است. شما می‌توانید با داشتن یک رژیم غذایی سالم میزان مورد نیاز بدن خود به این ویتامین را تامین کنید. اما در صورت کمبود آن می‌توان با نظر پزشک از مکمل ویتامین E استفاده کرد.

از آنجایی‌که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، نباید بیش‌ازاندازه از آن استفاده کنید. مصرف بیش‌ازحد آن شما را با عوارض ویتامین E روبرو خواهد کرد و بهتر است قبل از مصرف آن در مورد شرایط جسمی خود با پزشک خود مشورت کنید.

 منبع: مثبت‌مگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا