دانستنی

با کودک گرمازده چکار کنیم؟؛ ۱۰ روش فوری و آسان

گرمازدگی کودکان در هوای گرم تابستانی بسیار رایج است و موجب افزایش دمای بدن کودک می‌شود و ممکن است زندگی او را به خطر بیندازد. اما با کودک گرمازده چکار کنیم؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با درمان گرمازدگی کودکان به طور کامل آشنا شوید.

بهترین روش‌های درمان گرمازدگی کودکان

قرار گرفتن کودک در هوای گرم و همچنین محیط‌های بسته، موجب افزایش دمای بدن، بی‌قراری، سردرد، استفراغ، تنفس سریع و بی‌حالی می‌شود. در بسیاری از مواقع ممکن است گرمازدگی شدید موجب بیهوشی و حتی مرگ کودک شود. به همین دلیل اقدام سریع برای درمان گرمازدگی کودک اهمیت زیادی در بهبود علائم دارد. در ادامه این بخش به روش‌های درمان گرمازدگی کودکان اشاره شده است.

۱- دست و صورت کودک را بشویید

در هوای گرم و زمانی که کودک بی‌حال و آشفته به نظر می‌رسد، باید در اولین فرصت با آب خنک دست و صورت کودک را بشویید. در صورت امکان پاهای کودک را کمی خیس کنید تا دمای بدن او کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که برای این کار نباید از آب یخ یا آب خیلی سرد استفاده کنید.

بهترین روش‌های درمان گرمازدگی کودکان

۲- کودک را به مکان خنکی منتقل کنید

برای بهبود حال کودک باید به سرعت لباس‌های او را درآورید و کودک را به مکانی خنک منتقل کنید. دور کردن کودک از گرما و نور خورشید و انتقال او به مکانی که تهویه مناسبی دارد، به کاهش دمای بدن و بهبود حال او کمک می‌کند. اگر در فضای بیرون از منزل هستید، باید به سرعت کودک را به یک مکان سایه و خنک ببرید و از گرمای شدید دور نگه دارید.

۳- با اورژانس تماس بگیرید

گرمازدگی کودک ممکن است جان او را به خطر بیندازد. از همین رو اگر پوست کودک قرمز و داغ شده و نبض او تند می‌زند و بی‌قرار به نظر می‌رسد، در اولین فرصت با اورژانس تماس بگیرید و تا آن زمان از راهکارهای مختلف برای کاهش دمای بدن کودک استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: آنچه والدین باید در مورد گرمازدگی کودکان بدانند!

    ۴- به کودک شیر بدهید

    اگر نوزاد شما دچار گرمازدگی شده است، بهتر است در اولین فرصت به او مقداری شیر بدهید و با یک کاغذ او را باد بزنید تا بدن کودک هیدراته شود و دمای بدن او کاهش پیدا کند. گرمازدگی موجب کم آبی بدن می‌شود و این موضوع می‌تواند جان کودک را به خطر بیندازد.

    ۵- کودک را باد بزنید

    اگر به پنکه و کولر دسترسی ندارید، بهتر است یک تکه کاغذ یا مجله بردارید و کودک را باد بزنید تا بدن او خنک شود. در این شرایط خنک کردن بدن کودک، مهم‌ترین کاری است که باید انجام دهید و از همین رو نباید در این مورد کوتاهی کنید.

    درمان گرمازدگی کودکان با باد زدن او

    ۶- مقداری آب به کودک بدهید

    همانطور که گفته شد، گرمازدگی موجب کم آب شدن بدن می‌شود و خطرات جدی برای کودک ایجاد می‌کند. زمانی که کودک گرمازده شده است، باید مقداری آب خنک به او بدهید تا دمای بدن او کاهش پیدا کند. به خاطر داشته باشید که در این شرایط نباید از آب یخ استفاده کنید، زیرا این کار موجب ایجاد شوک به بدن کودک می‌شود و به شدت برای سلامتی او خطرناک است.

    ۷- کودک را به حمام ببرید

    برای درمان خانگی گرمازدگی نوزادان و کودکان می‌توانید در اولین فرصت کودک را به حمام ببرید و او را با آب ولرم و خنک بشویید. حمام کردن کودک با آب خنک به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند و موجب بهبود علائم گرمازدگی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: غذاهای مناسب و نامناسب برای گرمازدگی را بشناسید!

    ۸- از خیار کمک بگیرید

    برای درمان گرمازدگی کودک می‌توانید مقداری خیار به او بدهید و یک عدد خیار را به صورت لایه لایه برش دهید و روی پوست کودک بگذارید. این کار به خنک شدن بدن کودک کمک می‌کند و سوزش پوست را کاهش می‌دهد.

    ۹- یک پارچه خنک روی بدن کودک قرار دهید

    راهکار بعدی برای کاهش دمای بدن کودک در زمان گرمازدگی، استفاده از یک تکه پارچه خیس است. در این روش باید یک تکه پارچه را با آب خنک بشویید و خوب فشار دهید و بعد آن را روی بدن کودک قرار دهید.

    بهتر است ابتدا پارچه را روی صورت و گردن و سپس روی اندام‌های بدن او قرار دهید تا دمای همه قسمت‌های بدن او کاهش پیدا کند. در هوای گرم باید به صورت مرتب صورت و بدن کودک را خنک کنید تا به تدریج دمای بدن کمتر شود.

    نکاتی که باید در مورد گرمازدگی کودک بدانید!

    ۱۰- مقداری هندوانه به کودک بدهید

    اگر برایتان سوال شده که کودک گرمازده چی بخوره، پیشنهاد ما هندوانه است. هندوانه یک میوه خنک و آبدار است که مصرف آن موجب کاهش حرارت و آبرسانی بدن می‌شود. اگر کودک گرمازده شده است، می‌توانید مقداری هندوانه به او بدهید یا از کمی آب هندوانه استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۴ شربت مفید برای جلوگیری از گرمازدگی

    نکاتی که باید در مورد گرمازدگی کودک بدانید!

    در ادامه به چند نکته طلایی در مورد گرمازدگی کودکان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • مصرف دارو برای گرمازدگی کودکان مناسب نیست و اگر شرایط بحرانی به نظر می‌رسد، در اولین فرصت خودتان را به اورژانس برسانید.
    • زمانی که کودک گرمازده شده است، بهتر است با آرامش با او صحبت و او را آرام کنید تا دچار دلهره نشود.
    • در هوای گرم کودک را بیرون نبرید و در تابستان حتما در ماشین از کولر و تهویه مناسب استفاده کنید.
    • در هوای گرم به طور مرتب به کودک آب و نوشیدنی بدهید تا بدن او هیدراته شود. کمبود آب خطرات جدی برای سلامت کودک ایجاد می‌کند.
    • در هوای گرم از لباس‌های نخی، خنک و آزاد برای کودک استفاده کنید.
    • برای درمان گرمازدگی کودکان در طب سنتی می‌توانید از دم کرده زرشک یا عناب استفاده کنید.
    • استفاده از شربت آبلیمو یک راهکار فوق العاده برای آبرسانی و کاهش دمای بدن کودک در هوای گرم است.

    در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به این سوال پاسخ دادیم که با کودک گرمازده چکار کنیم و چطور این مشکل را برطرف کنیم. فراموش نکنید که گرمازدگی در نوزاد بسیار خطرناک است و ممکن است زندگی او را به خطر بیندازد، بنابراین در صورتی که نوزاد گرمازده شد، به سرعت بدن او را خنک کنید و با اورژانس تماس بگیرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

    میخوای بدونی مزاجت چیه؟

    با این تست رایگان کمتر از ۱ دقیقه مزاجت رو بشناس

    شروع تست