آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه ترایفل؛ دسری خوشمزه و لاکچری!

ترایفل یک نوع دسر معروفه که از کیک، خامه یا کاسترد ومیوه درست میشه. تنوع خیلی زیادی داره و به شکل ومدلهای مختلف میشه درستش کرد.کلمه ترایفل برگرفته از خامه سفت شده با شکره. ولی بعد ها این دسر تنوع بیشتری پیدا کرد و کاسترد و ژله هم جایگزین خامه شد.
اگه کیک سیب و عطر دارچین و طعم کارامل رو دوست دارید، محاله این دسر فوق العاده رو دوست نداشته باشید.

مواد لازم جهت تهیه ترایفل سیب وکارامل
سیب متوسطدوتا سه عدد
کره۵٠ گرم
دارچین١ قاشق غذاخوری
شکر قهوه ای یا سفید٣ قاشق غذاخوری
بیسکوئیت یا کیک خرد شده١ پیمانه
گردویک سوم پیمانه

 

مواد لازم برای تهیه پودینگ مخصوص ترایفل
شیر٣پیمانه
نشاسته ذرت٣ قاشق غذاخوری
آرد٢ قاشق غذاخوری
شکرسه تا چهار قاشق غذاخوری
کره۵٠گرم
خامه١٠٠ میلی لیتر
وانیل١/۴  قاشق چایخوری

چطور ترایفل سیب و دارچین درست کنیم؟

۱- اول پودینگ رو آماده کنید تا در فاصله ای که بقیه مواد رو آماده میکنید، پودینگ هم سرد بشه؛ آرد و نشاسته ذرت را باهم مخلوط کنید و شیر رو به آرامی و کم کم به مخلوط آرد اضافه کنید (با اینکار از گلوله شدن آرد و نشاسته جلوگیری میکنید و باعث میشه آرد و نشاسته کامل در شیر حل شود).

خمیر اولیه ترایفل

۲-  بعد شکر رو هم اضافه کنید و هم بزنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار بدید. دقت کنید شعله ملایم باشه و مدام هم بزنید تا مواد ته نگیره و نشاسته و آرد گلوله نشه حدودا ۲۰ دقیقه. (اگر شعله زیاد باشه پودینگ سریع قوام پیدامیکنه اما بوی خامی آرد ونشاسته باقی میمونه و طعم خوشایندی نخواهد داشت.)

شیرین کردن خمیر۳- در این مرحله کره رو اضافه کنید و هم بزنید؛ بعد از ذوب شدن کره، وانیل رو اضافه کنید. وقتی مواد غلیظ شد، از روی حرارت بردارید. خامه ی هم دمای محیط رو بهش اضافه کنید و اجازه دهید پودینگ سرد بشه. میتونید از خامه ی فرم گرفته استفاده کنید.

مخلوط شدن مایع ترایفل
۴- سه تا سیب متوسط رو اسلایسی برش بدید و یا میتونید نگینی خرد کنید.

۵- ۵٠گرم کره رو در تابه ای بریزید و تابه رو روی حرارت متوسط قراربدید تا کره ذوب بشه.

تفت دادن سیب در ترایفل

۶- سه قاشق غذاخوری شکر قهوه ای یا سفید و یک قاشق غذاخوری دارچین رو اضافه کنید.

۷- سیب‌های خردشده وبرش خورده رو به تابه اضافه کنید و اجازه بدیدسیب ها پخته بشن. بعد از ۵ یا ۱۰ دقیقه که تفت دادید وسیب ها کمی نرم وپخته شدند، از روی حرارت بردارید و بزارید سرد بشه.

مزه دار کردن سیب ها در ترایفلدر مرحله ی آخر نوبت به درست کردن سس لذیذ کارامل میرسه! که میدونید چقدر سس پر کاربرد و خوشمزه ایِ و چقدر درشیرینی پزی وقنادی کاربرد داره!

مواد لازم جهت تهیه سس کارامل مخصوص ترایفل:

  • شکر :١پیمانه
  • کره :١٠٠ گرم
  • خامه: ١۵٠ میلی لیتر

۸- شکر رو در تابه یا قابلمه‌ی پهن و با قطر زیاد قرار بدید و در تمام قسمت های تابه شکر رو پخش کنید. تابه رو روی حرارت قراربدید. سعی کنید شعله ای که انتخاب میکنید مناسب با سایز تابه باشه تا حرارت به همه ی قسمت های تابه برسه.

۹- حرارت باید کم باشه تا شکر نسوزه. کم کم شکر ذوب میشه. شکر رو هم نزنید فقط اگر نیاز بود تابه رو بچرخونید تا شکر کمی درتابه جابجا بشه. کم کم می بینید که شکر ذوب میشه و کاراملی!

تفت دادن شکر۱۰- وقتی کاملا ذرات شکر ذوب شد و مایعی یکدست حاصل شد، صدگرم کره رو اضافه کنید. دراین مرحله مراقب باشید چون
بعداز اضافه کردن کره یا خامه به شکر، مواد میجوشه و به اصطلاح قل میزنه! پس سعی کنید ظرف مناسبی رو برای اینکار انتخاب کنید و مراقب دستتون باشید!

۱۱- بعد از ذوب شدن کره، صد گرم خامه رو به مخلوط کره و شکر ذوب شده اضافه کنید و مجددا سریع هم بزنید.تا ترکیب یکدست وخوش رنگی بدست بیاد. سس کارامل خوشمزه ی شما آمادست!

سس کاراملی برای ترایفلحالا نوبت آماده کردن ترایفل خوشمزه ست!

۱۲- نحوه سرو و ترتیب لایه‌ها رو خودتون میتونید تعیین کنید؛ سایز ظرف و ضخامت لایه ها کاملا قابل تغییره. می تونید از ظروف بزرگ یا از لیوان تک نفره استفاده کنید و بسته به حجم ظرف، تعداد لایه هاتون رو کم و زیاد کنید.

۱۳- چند ظرف شیشه ای مناسب رو انتخاب کنید. پودینگ رو داخل قیف بریزید تا راحت تر و تمیزتر بتونید ظروف رو پر کنید. (من نیمی از پودینگ رو با سه یا چهار قاشق غذاخوری از سس کارامل مخلوط کردم تا دورنگ پودینگ داشته باشم)شما هم میتونید پودینگ رو کاراملی کنید یا همونطور وانیلی وساده استفاده کنید.)

]چیدن لایه های ترایفل در ظرف۱۴- توی ظروف شیشه ای یک لایه از پودینگ بریزید. لایه ی بعدی یک یا دو قاشق غذاخوری از سیب های کاراملی ودارچینی رو بریزید و کمی روش بیسکوییت خرد شده و گردو بریزید. دوباره یه لایه پودینگ و بعد یک لایه نازک از سس کارامل بریزید و همینطور بسته به ظرفیت ظرف موردنظرتون لایه هارو تکرارکنید. در نهایت با خامه فرم گرفته تزئین کنید. برای مشاهده دستور سایر دسرها به دسرهای مجله اکالا مراجعه کنید.

تاریخچه جالب درباره ترایفل:

تا اواخر قرن هجدهم، میزهای جشن مردم بریتانیا با دسر پرخامه همراه بود. اما اواخر قرن هجدهم وقتی مسئله ی خطر تغذیه پرچرب و اجتناب از خوردن غذاهای پر کالری مطرح شد؛ دسرهای کم خامه وکم چرب جاشون رو به دسرهای پرخامه دادند. اما یک بازمانده از اون میزها مونده که انگلیسی ها عاشقشند و میز جشن هاشون رو هیچ وقت ترک نکرد و اون ترایفله. (از تاریخچه ی اسم این دسر اطلاعات درستی در دست نیست.)

البته اولین رسپی در دوران ملکه ی الیزابت اول، یعنی قرن شونزدهم ثبت شده. اولین رسپی مکتوب ترایفل هم مال همون زمانه!
بعد از قرن هجدهم، در طرز تهیه ی ترایفل تغییراتی ایجاد شد، بیسکویت یا ماکارون رو توی شراب می خوابوندن و ته ظرف می چیدن، روش یک لایه کاستارد و بعد هم روش خامه میزدن. البته این رسپی باز هم تغییر کرد و بیسکویت جای خودش رو به کیک اسفنجی داد. این دسر رو معمولا توی مهمونی‌های شیک برای زیبا شدن میز غذا درست میکنند.

ظرف های سرو ترایفل ظرفهای خاصی هستند. حتی گیلاس وجام خاصی در بازار وجود داره به نام جام ترایفل. ولی میتونید از هر ظرف شیشه ای ساده بدون طرحی استفاده برای تهیه ترایفل استفاده کنید.

برای درست کردنش هم از هر مدل کیکی که دوست دارید میتونید استفاده کنید. مدلهای ایتالیاییش از بیسکویت هم استفاده میشه.
دسر ترایفل چون از دسرهای شبِ کریسمس محسوب می شه، تنوع زیادی داره و هر شِفی نوع خاص خودش رو طراحی کرده.

۵/۵ (۱ نظر)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا