دانستنی

اگر می‌خواهید زودتر پیر شوید، این غذاها رو بخورید!

بهتر است بدانید که غذایی که ما می‌خوریم روی سرعت پیر شدن بدن ما موثر است. مصرف غذاهای ناسالم و انواع قند و چربی‌های مضر موجب می‌شود تا بدن سریع‌تر از حالت معمول به سمت پیری پیش برود. اما مصرف چه غذاهایی موجب پیر شدن بدن می‌شود؟ در این مطلب از بلاگ اکالا می‌توانید با لیست غذاهایی که سرعت پیری بدن را افزایش می‌دهند، آشنا شوید.

۱۵ غذایی که خوردن آن شما را پیر می‌کند

غذاهای زیادی هستند که مزه فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارند اما برای بدن ما مضر هستند. اما مصرف برخی از غذاها و خوراکی‌ها موجب افزایش روند پیری در بدن می‌شوند و با تولید رادیکال‌های آزاد در بدن به سلول‌های ما آسیب می‌رسانند. پس اگر می‌خواهید زودتر پیر شوید این غذاها رو بخورید!

۱- غذاهای تند و پر از ادویه

اگر شما هم عاشق غذاهای تند و پر ادویه هستید، باید بدانید که مصرف این غذاها موجب متورم شدن رگ‌های خونی و شکسته شدن آن‌ها می‌شود. در این حالت ممکن است لکه‌هایی بنفش رنگ روی پوست ایجاد شود.

از طرف دیگر گرمای ناشی از ادویه‌ها و انواع غذاهای تند موجب تشدید قرمزی پوست و افزایش تعریق بدن می‌شود و در این شرایط پوست شما بیشتر مستعد جوش و لکه خواهد بود.

۲- قهوه

قهوه بزرگ‌ترین منبع کافئین است که اگر با شکر مصرف شود، موجب کم آبی بدن و خشک شدن پوست می‌شود. مصرف زیاد قهوه شیرین می‌تواند ظاهری خشک و چروکیده به پوست شما ببخشد.

هر چند برخی مطالعات نشان می‌دهد که قهوه به افزایش کلاژن سازی پوست و محکم شدن آن کمک می‌کند، اما زمانی که بیش از حد از آن استفاده کنید و آن را همراه با شکر میل کنید، بدن شما با کم آبی مواجه می‌شود و پیری پوست یکی از ساده‌ترین عوارض کم آبی است.

غذاهایی که خوردن آن شما را پیر می‌کند

۳- غذاهای سرخ شده

مصرف غذاهای سرخ شده موجب افزایش التهاب در بدن می‌شود و به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند. افرادی که از غذاهای سرخ شده به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض چین و چروک‌های پوستی و ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند.

۴- مارگارین

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است که هر چیزی که می‌خوریم به طور مستقیم روی آن اثر می‌گذارد. مارگارین، به خصوص نوع جامد آن دارای چربی ترانس است و از همین رو مصرف آن کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و موجب کاهش کلسترول خوب یا HDL می‌شود.

مصرف مارگارین التهاب را در بدن زیاد می‌کند و خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و چین و چروک‌های پوستی را افزایش می‌دهد.

۵- غذاهای شور

مصرف غذاهای شور و همچنین استفاده بیش از حد از نمک موجب بیرون کشیدن آب از پوست می‌شود. در این شرایط پوست شما ظاهری خشک پیدا می‌کند و چین و چروک‌های بیشتری روی پوستتان ایجاد می‌شود.

به علاوه مصرف نمک موجب افزایش احساس تشنگی می‌شود. در این شرایط شما بیشتر از حد معمول آب می‌نوشید و این آب اضافی به بخش‌هایی از بدن که نمک کمتری دارد منتقل می‌شود و به همین دلیل صورت و دست‌های شما پف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: با این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بی‌خواب می‌شوید!

۶- الکل

نوشیدن الکل منجر به افزایش سرعت پیری بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد الکل می‌تواند منجر به افزایش چین و چروک‌های پوستی شود. افرادی که بیشتر از ۲ بار در روز نوشیدنی الکلی می‌خورند، بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

۷- گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده مثل بیکن، سوسیس، کالباس و ژامبون از دیگر غذاهایی هستند که موجب پیر شدن بدن می‌شوند. برای تهیه این فرآورده‌های گوشتی از مواد شیمیایی و نگهدارنده استفاده می‌شود و به همین دلیل مصرف آن‌ها موجب افزایش التهاب در بدن می‌شود و به سلول‌های شما آسیب می‌رساند.

نوشیدنی‌های شیرین از غذاهای موثر در پیری زودرس

۸- انواع غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

مصرف زیاد قند و شیرینی موجب کم آبی بدن می‌شود. زمانی که بیشتر از نیاز بدن قند و شیرینی مصرف کنید، مولکول‌های قند اضافه با پروتئین‌ها ترکیب می‌شوند و در این فرآیند کلاژن پوست آسیب می‌بیند. از همین رو افرادی که قند و شیرینی زیادی مصرف می‌کنند، زودتر چین و چروک‌های پوستی را تجربه می‌کنند.

۹- گوشت کبابی

یکی دیگر از غذاهایی که موجب ایجاد التهاب و پیری پوست می‌شود، گوشت کباب شده است. مهم‌ترین دلیل این موضوع هیدروکربن‌های ایجاد شده روی گوشت است که اگر با دقت بخش‌های سیاه و سوخته روی گوشت را بردارید، این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: با شکم خالی لب به این غذاها نزنید!

۱۰- گوشت قرمز

مصرف گوشت‌های چرب و قرمز مثل گوشت گاو، گوشت خوک و بره موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شوند. در این شرایط رادیکال‌های آزاد در بدن افزایش پیدا می‌کنند و تولید کلاژن پوست کاهش پیدا می‌کند و فرد بیشتر در معرض چین و چروک و پیری پوست قرار می‌گیرد. برای رفع این مشکل باید مصرف گوشت قرمز را تا حد امکان محدود کنید.

۱۱- چربی‌های ترانس

مصرف چربی‌های ترانس و روغن‌های حاوی چربی ترانس موجب افزایش کلسترول بد می‌شود و خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. این چربی‌ها برای پوست مضر هستند و چین و چروک‌های پوستی را افزایش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: دلیل قار و قور شکم هنگام گرسنگی

چربی‌های ترانس از غذاهای موثر در پیری زودرس

۱۲- شربت ذرت

شربت ذرت مقدار فروکتوز بالایی دارد و فروکتوز همان قندی است که در بسیاری از نوشابه‌ها و آبمیوه‌ها وجود دارد. مصرف شربت ذرت موجب آسیب به روند کلاژن سازی و کاهش انعطاف پذیری پوست می‌شود.

۱۳- آگاو

آگاو یک نوع شیرین کننده طبیعی است که شاید از شیرین کننده‌های مصنوعی بهتر باشد، اما ۹۰ درصد آن فروکتوز است و این قند در کبد تجزیه می‌شود. در این شرایط کبد شما بیش از حد کار می‌کند و فروکتوز را به چربی تبدیل می‌کند. این موضوع موجب تولید رادیکال‌های آزاد و آسیب به سلول‌های بدن می‌شود و در نتیجه پیری پوست و سلول‌های بدن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای ساده برای اینکه کمتر احساس گرسنگی کنیم!

۱۴- نان سفید

مصرف نان سفید با شاخص گلیسمی بالا موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شود و خطر پیری پوست و آسیب به سلول‌های بدن را افزایش می‌دهد. بهتر است به جای نان‌های سفید از نان سبوس دار استفاده کنید.

۱۵- لبنیات

لبنیات یکی دیگر از مواد غذایی مضر برای ایجاد التهاب در بدن است. مصرف لبنیات منجر به پیری زودرس می‌شود و خطر بروز پیری پوست را افزایش می‌دهد. بهتر است از لبنیات کمتر استفاده کنید و برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن از دانه‌ها، حبوبات، بادام و سبزیجات برگ‌دار استفاده کنید.

لبنیات از غذاهای موثر در پیری زودرس
مصرف غذاهای ناسالم، شیرین، چرب و فرآوری شده نه تنها برای سلامت ما مضر است، بلکه موجب افزایش التهاب در بدن می‌شود و سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد. اگر دوست ندارید زودتر از آن چیزی که باید، پیر شوید، بهتر است مصرف غذاهای ناسالمی را که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا برایتان شرح دادیم، متوقف کنید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

با هدیه می‌رسونمش

با گردونه تولد اکالا 100% برنده‌ای!

شرکت در گردونه