آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آبگوشت بادمجان و کشک؛ غذایی خوشمزه از غرب ایران

آبگوشت بادمجان و کشک غذایی است که مختص غرب ایران است. این غذا به شهرهایی مثل لرستان، همدان و اراک برمی‌گردد. به علاوه خواص این غذا مثال زدنی است. در این مقاله از اکالا بلاگ، طرز تهیه این آبگوشت خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه آبگوشت بادمجان و کشک:
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
نخود۱ پیمانه
لوبیا سفید۱ پیمانه
پیاز متوسط۱ عدد
سیر۳ حبه
بادمجان بزرگ۱ عدد
کشک۱ لیوان
زردچوبه۱ قاشق غذاخوری
نعنا خشکبه مقدار لازم
نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم

مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک

مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک به شرح زیر است:

مرحله اول) لوبیا و نخود را بخیسانید.

در ابتدای کار باید چند کار کوچک را انجام دهید. این چند کار معمولا در درست کردن غذاهایی ایرانی ثابت است. پس در ابتدا برای درست کردن آبگوشت کشک و بادمجان باید از شب قبل نخود و لوبیا را بخیسانید. به یاد داشته باشید که آب نخود و لوبیا باید چند بار عوض شود. با این کار نفخ نخود و لوبیا را می‌گیرید و پس از طی کردن این مراحل می‌توانید بدون نگرانی از بابت نفخ و دل درد، از آن‎‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت فلفل همدانی

مرحله دوم) پیازها را آماده کنید.

در ادامه باید پیازها را نگینی و ریز خرد کنید. پس از خرد کردن پیازها آن‌ها را در یک تابه مناسب سرخ کنید. در این مرحله به نوع روغنی که استفاده می‌کنید، توجه کنید. اگر می‌خواهید به رژیم خاصی پایبند باشید از روغن حیوانی یا روغن‌های پرکالری استفاده نکنید. به جای این گزینه‌ها می‌توانید از روغن زیتون که یک روغن گیاهی و سالم است استفاده کنید.

شاید در نهایت مزه غذای شما با بقیه آبگوشت کشک بادمجان‌ها متفاوت از آب در بیاید. ولی در عوض می‌توانید به اصول رژیم خود پایبند باقی بمانید. در این مرحله پیازها نباید سرخ سرخ شوند. به محض آن که پیازها سبک و شیشه‌ای شدند، باید مراحل بعد را عملی کنید.

مراحل تهیه آبگوشت بادمجان و کشک

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم) سیر و تکه‌های گوشت را اضافه کنید.

    سیر را له کنید یا خیلی ریز خرد کنید. به محض سبک و شیشه‌ای شدن پیازها، سیر له یا خرد شده را به آن‌ها اضافه کنید. سیر هم نباید خیلی تفت داده شود. بنابراین وقتی عطر سیر را استشمام کردید، گوشت‌های تکه تکه شده را به ترکیب پیاز و سیر اضافه کنید.

    مرحله چهارم) حبوبات را به پیاز داغ اضافه کنید.

    تا به اینجا باید حبوبات شما آماده و خیسانده شده باشند. پس در این مرحله ابتدا نخود و لوبیایی که شب قبل خیسانده بودید را در آبکش بریزید تا آب اضافه آن گرفته شود. سپس آن‌ها را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. سپس زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. در این مرحله به هیچ عنوان نمک را اضافه نکنید. زیرا با این کار تاثیری روی غذای خود نخواهید گذاشت.

    فقط خاصیت نمک را به صورت اضافه به بدن خود وارد خواهید کرد. پس از آن که حبوبات را به قابلمه اضافه کردید، باید به این مواد آب هم اضافه کنید. این آب در حالت ایده‌آل باید جوش باشد. اگر آب جوش در دسترس ندارید، می‌توانید از آب با دمای عادی استفاده کنید. ولی از همان ابتدای کار شعله گاز را زیاد کنید تا آب به سرعت به نقطه جوش برسد. سپس می‌توانید درب قابلمه را قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت دوغ دار

    مرحله پنجم) بادمجان‌ها را سرخ کنید.

    در مرحله پنجم از طرز تهیه آبگوشت بادمجان و کشک، باید بادمجان‌های خوشمزه خود را سرخ کنید. سرخ کردن بادمجان کمی قلق دارد. در این قسمت نکات مهم در سرخ کردن بادمجان را به شما آموزش خواهیم داد.

    ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید. سپس به دو صورت می‌توانید آن‌ها تکه تکه کنید. شما می‌توانید بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای یا لایه‌ای خرد کنید.

    بعد می‌توانید آن‌ها را در آب نمک بگذارید یا آن که فقط مقداری نمک روی بادمجان‌های تکه تکه شده خود بپاشید. اجازه دهید بادمجان‌ها به مدت ۳۰ دقیقه به حال خود رها شوند.

    بعد از گذشتن این ۳۰ دقیقه، حالا باید بادمجان‌ها را بشویید و خشک کنید. بعد از خشک شدن بادمجان‌ها، نوبت به سرخ کردن آن‌ها می‌رسد. پس از آن که بادمجان‌های شما طلایی و سرخ شدند، آن‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن آن‌ها جذب شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کشک کدو به روش کرمانی

    آبگوشت بادمجان و کشک خوشمزه و مخصوص

    مرحله ششم) کشک را به مواد اصلی اضافه کنید.

    برای آماده سازی کشک، ابتدا کمی از آبِ گوشتِ در حال پختن را جدا کنید. در یک ظرف تمیز، کشک را با این آبِ گوشت رقیق کنید. در ۲۰ دقیقه پایانی، کشک را به آبگوشت کشک و بادمجان اضافه کنید. حالا می‌توانید با خیال راحت نمک را هم به قابلمه اضافه کنید. در نهایت بادمجان‌های سرخ شده را هم به مواد در حال پخت اضافه کنید تا کل مواد استفاده شده یکدست و یکنواخت شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت زیره کرمانی

    سخن آخر

    پس از آن که مواد آبگوشت کشک و بادمجان به خوبی جا افتاد، می‌توانید سیر داغ و پیاز داغ هم به این غذا اضافه کنید. همچنین اگر قصد دارید این غذا را در یک مهمانی مهم سرو کنید، بهتر است کمی هم نعناع داغ خوشمزه به آن اضافه کرد. البته توصیه می‌شود این مواد را با خود غذا ترکیب نکنید.

    فقط به عنوان دورچین یا تاپینگ از آن‌ها استفاده کنید. در نهایت به خاطر داشته باشید که برای تزیین آبگوشت کشک بادمجان مجلسی هم می‌توانید از این مواد استفاده کنید. امیدواریم این مقاله از مجله آشپزی اکالا به کارتان آمده باشد.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.