سبک زندگیسلامت و زیبایی

آیا سیر حساسیت زاست؟ ۸ علائم حساسیت به سیر

سیر یکی از مفیدترین گیاهان دارویی است که مصرف آن به بهبود سلامت بدن و جلوگیری از بیماری‌های مزمن کمک می‌کند، هر چند حساسیت به سیر بسیار نادر است، اما افرادی هستند که بعد از مصرف سیر دچار مشکل می‌شوند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با علائم حساسیت به سیر به طور کامل آشنا شوید.

با علائم آلرژی به سیر آشنا شوید

سیر خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و التهاب را در بدن کاهش می‌شود. مصرف سیر به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و موجب حفظ سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اما همه افراد نمی‌توانند به راحتی از سیر استفاده کنند. حساسیت به سیر یک نوع آلرژی نادر است که در هر فرد به صورت متفاوتی بروز می‌کند. برخی افراد با مصرف سیر خام یا پخته دچار تحریکات پوستی و مشکلات گوارشی می‌شوند و برخی دیگر علائم متفاوتی را تجربه می‌کنند.

حساسیت به سیر موجب تولید سلول‌های دفاعی یا آنتی‌بادی‌ها در بدن می‌شود و در این شرایط سلول‌های بدن عامل آلرژی را به عنوان یک عامل مضر و بیماری را شناسایی می‌کنند.

معمولا علائم حساسیت به سیر از حدود ۲ ساعت بعد از خوردن و لمس کردن سیر خام یا پخته ایجاد می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم حساسیت به سیر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات معجون سیر و عسل برای بدن!

۱- واکنش‌های پوستی

مصرف سیر در برخی افراد موجب بروز التهابات پوستی، کهیر، خارش پوست و سایر مشکلات پوستی می‌شود. این افراد بعد از استفاده از سیر به صورت خام یا پخته این علائم را تجربه می‌کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برخی افراد بعد از مصرف سیر دچار قرمزی پوست و خارش شدید می‌شوند و حتی ممکن است جوش‌های قرمزی روی پوست آن‌ها ایجاد شود. اگر علائم بعد از چند روز برطرف نشدند، بهتر است از یک پزشک برای درمان کمک بگیرید.

    ۲- علائم شبیه به سرماخوردگی

    یکی دیگر از علائم هشدار دهنده حساسیت به سیر، گرفتگی یا آبریزش بینی است. افرادی که به سیر آلرژی دارند، بعد از مصرف سیر علائمی مثل ممکن است علائمی مثل گرفتگی بینی، آبریزش، خارش بینی، عطسه و تب را تجربه کنند. علت گلو درد بعد از مصرف سیر نیز همین حساسیت و آلرژی به سیر است که نشان می‌دهد بدن شما به ترکیبات موجود در سیر واکنش نشان می‌دهد.

    ۳- مشکلات گوارشی

    در بسیاری از افراد علائم حساسیت به سیر به صورت مشکلات گوارشی بروز می‌کنند. در این شرایط ممکن است فرد بعد از مصرف سیر دچار حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی معده و اسهال شود و درد و سوزش آزاردهنده‌ای را در معده خود احساس کند. به طور کلی هضم سیر بسیار کند است و از همین رو بهتر است شب‌ها مصرف نشود. افرادی که سیستم گوارشی حساسی دارند نیز ممکن است بعد از مصرف سیر دچار نفخ و ناراحتی‌های گوارشی شوند.

    بیشتر بخوانید: روش‌های ساده و موثر برای از بین بردن بوی سیر

    ۴- مشکلات تنفسی

    برخی افراد بعد از مصرف سیر دچار مشکلات تنفسی، گلودرد و خس خس گلو می‌شوند. در این شرایط فرد علائمی مثل حملات آسم را تجربه می‌کند و ممکن است دچار تنگی نفس و سرفه شود. چنین افرادی باید بعد از بروز علائم حتما از پزشک کمک بگیرند و در صورت نیاز از داروهای آسم و آلرژی برای بهبود استفاده کنند.

    ۵- آنافیلاکسی

    آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. در این گونه واکنش‌ها که معمولا بسیار نادر هستند، راه‌های تنفسی بدن تنگ می‌شود و فرد احساس سرگیجه، سبکی سرد، از دست دادن هوشیاری، نبض سریع و فشار خون پایین را تجربه می‌کنند. در این شرایط باید به سرعت به پزشک مراجعه و از داروهای لازم برای رفع علائم آلرژی استفاده کنید.

    ۶- خونریزی داخلی

    مصرف بیش از اندازه سیر می‌تواند عوارض جدی برای بدن ایجاد کند. برخی افراد ممکن است بعد از مصرف بیش از حد سیر دچار علائم گوارشی شدید و خونریزی دستگاه گوارش شوند. در این شرایط ممکن است خونریزی در قالب خونریزی مغزی نیز ایجاد شود و جان فرد را به خطر بیندازد.

    بیشتر بخوانید: کاربرد شگفت انگیز سیر برای درمان خار پاشنه

    ۷- افت فشار خون

    افرادی که فشار خون پایینی دارند، ممکن است بعد از مصرف سیر دچار افت فشار خون شوند و علائمی مثل سرگیجه و سبکی سر را تجربه کنند. معمولا زیاده‌روی در مصرف سیر موجب بروز این علائم می‌شود. به خاطر داشته باشید که تنها مصرف سیر خام موجب افت فشار خون می‌شود و سیر پخته تاثیر بر این موضوع ندارد. از همین رو افرادی که فشار خون پایینی دارند، بهتر است از سیر به صورت پخته در غذا استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

    ۸- سردرد

    یکی دیگر از علائم حساسیت به سیر تشدید سردردهای میگرنی است. افرادی که به میگرن مبتلا هستند، ممکن است بعد از مصرف سیر خام علائم سردرد را تجربه کنند و دچار مشکل شوند. هر چند هنوز علت این موضوع به طور کامل مشخص نیست، اما برخی از متخصصان بر این اعتقاد هستند که مصرف سیر موجب تحریک اعصاب مغز و تشدید سردرد می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص موسیر؛ گنجینه‌ای از سلامتی و طعم در دل خاک

    درمان حساسیت به سیر چیست؟

    بهتر است بدانید که هیچ درمانی برای حساسیت و آلرژی وجود ندارد و افرادی که به یک ماده غذایی حساسیت دارند، باید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند. به خاطر داشته باشید که برخی افراد تنها به سیر خام حساسیت دارند و در این شرایط می‌توانند از سیر به صورت پخته در غذاهای مختلف استفاده کنند.

    به طور کلی پختن سیر پروتئین آلین لیاز موجود در سیر را که عامل حساسیت است، غیرفعال می‌شود و از همین رو افرادی که حساسیت دارند معمولا با مصرف سیر پخته دچار مشکل نمی‌شوند. برای درمان خانگی حساسیت به سیر می‌توانید از آنتی هیستامین استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص و مضرات سیر سیاه

    حساسیت به سیر یک مشکل نادر است که در برخی افراد شدت بیشتر و در برخی دیگر شدت کمتری دارد. به خاطر داشته باشید که پختن سیر موجب کاهش علائم حساسیت می‌شود.

    به طور کلی حساسیت به سیر هیچ درمانی ندارد و تنها راه مقابله با آن کاهش مصرف سیر است. اگر تجربه حساسیت به سیر را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    سوالات متداول

    در این بخش می‌توانید با رایج‌ترین سوالات متداول در مورد علائم حساسیت به سیر آشنا شوید.

    آیا حساسیت به سیر کشنده است؟

    در اکثر مواقع حساسیت به سیر مشکل جدی برای فرد ایجاد نمی‌کند و معمولا پس از چند ساعت یا چند روز علائم برطرف می‌شوند. اما در صورتی که فرد به آنافیلاکسی یا حساسیت شدید مبتلا شود، ممکن است جان او به خطر بیفتد.

    آیا سیر آلرژی زا است؟

    آلرژی به سیر بسیار نادر است، اما برخی افراد بعد از مصرف آن دچار مشکل می‌شوند و علائم آلرژی را تجربه می‌کنند.

    سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

    به طور کلی اگر سیر به اندازه مصرف شود، ضرری برای بدن ندارد، اما افرادی که به سیر حساسیت دارند و همچنین کسانی که به از داروهای مربوط به فشار خون، قلب و دیابت استفاده می‌کنند، باید با احتیاط و مقدار کم از سیر استفاده کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا