آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک آپساید داون (برگردان) زردآلو؛ با طعمی جذاب و باورنکردنی!

کیک برگردان یا کیک وارونه یا کیک آپساید داون به روشی از پخت کیک گفته می‌شود که در آن میوه‌ها به همراه کارامل در کف قالب قرار می‌گیرند و مایه کیک روی میوه‌ها را می‌پوشاند و در فر پخته می‌شوند. میوه‌ها به همراه کارامل پخته و حالت مربایی یا کاراملیزه پیدا می‌کنند و بعد از برگرداندن کیک ظاهر زیبایی به آن می‌دهند و علاوه بر ظاهر طعم فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند. این کیک معروف بین‌المللی را با اکثر میوه‌های فصل می‌توان تهیه کرد.

کیک آپساید داون یک کیک معروف بین‌المللی است که در میان بهترین کیک‌های کلاسیک جایگاه ویژه‌ای دارد. نام لاتین این کیک “Upside-Down Cake” که به آن کیک برگردان نیز می‌گویند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    کیک آپساید داون یا بگردان زردآلو

    کیک آپسایدداون به دلیل فرم خاصی که دارد (کیکی که برگردانده شده) به این نام شناخته می‌شود. برش‌های عرضی میوه در ته ظرف کیک قرار می‌گیرند و بعد از آن مایه کیک روی آن‌ها ریخته می‌شود، پس از پخت نهایی کیک را برمی‌گردانید تا میوه‌های پخته شده و خوش‌رنگ و لعاب روی کیک قرار گیرند.

    برای طرز تهیه کیک آپساید داون زرد آلو را در نظر گرفتیم که یکی از خوشمزه ترین کیک های برگردان است و قسمت مربایی روی کیک طعمی فوق‌العاده دارد. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    مواد لازم برای قسمت کاراملی کیک آپساید داون (برگردان) زردآلو
    زرد آلوبه مقدار لازم
    شکر۱ پیمانه

    مواد لازم برای قسمت کاراملی کیک آپساید داون (برگردان) زردآلو

    مواد لازم برای مایه کیک آپساید داون زرد آلو
    کره۸۰ گرم
    شکرسه چهارم پیمانه
    تخم مرغ۲ عدد
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    ماستیک سوم پیمانه
    آرد مخصوص کیک پزی۱ پیمانه
    بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری

    مواد لازم برای مایه کیک آپساید داون زرد آلو

    تهیه کیک آپساید داون زردآلو 

    طی چند مرحله ساده این روش تهیه را بیاموزید و با آن انواع دیگر این کیک خوشمزه را نیز تهیه کنید.

    مرحله اول | آماده سازی قالب

    برای شروع کار داخل قالب رو با کاغذ روغنی بپوشونید. برای تهیه این کیک من از قالب گرد ساده با قطر بیست و دو سانتی متر استفاده کردم اگه دوست داشتین ارتفاع کیک بیشتر باشه می تونید از قالب کوچیک تر هم استفاده کنید.

    مرحله دوم | تهیه کارامل زردآلو

    زرد آلوها رو بشورین و اجازه بدین آبش کاملا گرفته بشه و بعد با کمک یک چاقو از وسط نصف کنید و هسته میوه رو خارج کنید و زردآلو ها رو مطابق تصویر داخل قالب بچینید.

    برای تهیه کارامل شکر رو داخل تابه ای بریزین و روی حرارت کم قرار بدین.

    کارامل کیک برگردان زردآلو را درست می‌کنیمحرارت بالا نباشه تا شکر نسوزه اجازه بدین شکر کم کم آب بشه.

    اما به هیچ وجه از قاشق برای مخلوط کردن مواد استفاده نکنید این کار رو بدون عجله و با حوصله انجام بدین برای اینکه مواد زیر و رو بشه و نسوزه فقط ظرف رو حرکت بدین تا شکر ها حرکت کنن و مدام کارامل رو با حرکت دادنِ ماهیتابه روی شکر ها بیارین این کار رو تا جایی ادامه بدین که تمام شکر ها کارامل بشن.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ساچر اتریشی با مارمالاد زردآلو

    اما مواظب باشین که مواد بیش از اندازه حرارت نبینه چون ممکنه کارامل تون بسوزه و در نهایت طعم تلخ پیدا کنه بهتره برای کارامل کردن شکر از ظرفی با ضخامت زیاد استفاده کنید چون تابه با جنس نازک باعث زودتر سوختن شکر میشه.

    وقتی تمام شکرها به صورت یک دست کارامل شدن.

    رنگ شکر باید کاراملی شود برای کیک برگردان زردآلو

    از روی حرارت بردارین و بلافاصله کارامل رو با کمک لیسک داخل قالب و روی میوه ها بریزین. این کار رو سریع انجام بدین تا کارامل نبنده و حین ریختن کارامل داخل قالب مراقب باشین تا دستتون نسوزه چون کارامل بسیار داغ هست.

    مرحله سوم | تهیه مایه کیک

    قالب رو کنار بذارین و مایه کیک رو آماده کنید برای این کار آرد و بکینگ پودر رو کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارین.


    کره‌ی به دمای محیط رسیده و شکر رو داخل ظرفی بریزین و با همزن بزنید تا کاملا یکدست بشن.

    آرد را الک کنید و کره را با شکر در کیک برگردون آپساید زردآلو مخلوط کنید

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کرامبل زردآلو

    و بعد تخم مرغ ها رو یکی یکی اضافه کنید و وانیل رو به همراه تخم مرغ ها به مایه کیک اضافه کنید و هر کدوم از تخم مرغ ها رو به خوبی با همزن بزنید تا تا مواد کاملا حالت کرمی و لطیف پیدا کنه.

    تخم مرغ را به مواد کیک برگردون اپساید زردآلو اضافه کنیدبعد ماست رو اضافه می‌کنیم و به خوبی هم می‌زنیم تا یک دست بشه و بعد مخلوط آرد و بگینگ پودر رو اضافه میکنیم.

    ماست را به مواد کیک برگردون زردآلو اضافه کنید

    و با لیسک مخلوط می کنیم تا مواد یکدست بشه یا می تونید خیلی کم با دور کند همزن بزنید تا آرد مخلوط بشه. مایه کیک حالت غلیظ و سفت ولی کرم مانند و لطیفی داره.

    مرحله چهارم | ترکیب مایه کیک و زردآلوها

    مایه کیک رو روی میوه ها داخل قالب بریزین و با لیسک اون رو پخش کنید و سطح مواد رو صاف کنید.

    قالب رو داخل فر ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت حدودی ۴۵ دقیقه بپزین زمان در فر های مختلف متفاوت هست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مارمالاد زردآلو

    در آخر کیک رو با یک سیخ چوبی از قسمت مرکزی تست کنید اگه سیخ چوبی تمیز بیرون اومد قالب رو از فر خارج می‌کنیم در غیر این صورت به پخت کیک ادامه می‌دیم.

    بعد از پخت کیک رو از فر خارج کنید و یک ربع زمان بدین تا کاراملِ داخل قالب کمی خودش رو بگیره و موقع برگردوندن کیک از قسمت لبه‌ها به پایین شره نکنه.

    آرد را به مواد کیک برگردون زردآلو اضافه کنیدمرحله پنجم | آماده کردن کیک

    بعد از یک ربع با یک چاقوی تیز اطراف کیک رو از قالب آزاد کنید و یک بشقاب رو روی قالب قرار بدین و بشقاب رو به همراه قالب همزمان برگردونید تا کیک خارج بشه. میبینید که مقداری از کارامل جذب کیک شده و یک لایه نرم کاراملی ایجاد کرده و مقداری هم روی زردآلو ها و سطح کیک قرار دارد.

    اجازه بدین کیک کاملا خنک بشه و بعد با یک چاقوی اره ای تیز برش بزنید.

    طرز تهیه کیک آپساید داون (برگردان) زردآلو؛ ساده و خوشمزه

    نکات طرز تهیه کیک آپساید داون زردآلو

    • برای درست کردن کیک آپساید داون بهتره از قالب فلزی استفاده بشه اما به هیچ وجه نباید از قالب کمربندی برای تهیه این کیک استفاده کنید چون ممکنه کارامل به بیرون نشت کنه.
    • برای کیک آپساید داون باید از قالب ساده استفاده بشه اما نیازی نیست قالب حتما گرد باشه میتونید از هر قالب دلخواه استفاده کنید
    • برای این کیک می تونید از هر نوع زردآلویی که در دسترس دارین استفاده کنید همچنین مجاز به استفاده از زردآلوی نرم یا سفت هستین من از زردآلوی نرم برای تهیه کیک استفاده کردم.
    • برای پختن این کیک بهتره حتما قالب رو داخل سینی فر درون فر قرار بدین و از توری فر استفاده نکنید چون ممکنه در حین پخت کارامل قل بزنه و از لبه های قالب بیرون بریزه و اگه زیر قالب سینی وجود نداشته باشه کارمل کف فر میریزه و میسوزه و باعث ایجاد دود میشه و بعدا پاک کردنش بسیار مشکل هست.
    • اگر بار اولی هست که این کیک رو درست میکنید و قلقش دستتون نیست و بعد از اینکه قالب رو وارونه کردید اگر دیدین چندتا از زردآلوها توی قالب باقی موندند دستپاچه نشید با قاشق برشون دارید و روی کیک قرار بدین مشکلی ایجاد نمیشه.
    • این کیک رو میتونید تا چند ساعت خارج از یخچال و بعدش هم داخل یخچال در ظرف در بسته نگهداری کنید.
    • برای تهیه کیک بهتره از ماست همزده یا ماست بدون آب استفاده کنید.
    • اگه در نهایت طعم تلخی در کیک احساس کردین یعنی کارامل رو سوزوندین و این امر باعث ایجاد طعم تلخ یا رنگ تیره در قسمت رویی کیک میشه.
    • برای تهیه این کیک از پیمانه های استاندارد قنادی یا لیوان دسته دار فرانسوی استفاده کنید.
    • برای اینکه بوی زهم تخم مرغ رو داخل کیک حس نکنید حتما نطفه تخم مرغ رو جدا کنید و تخم مرغ رو به خوبی با همزن بزنید تا کرم رنگ بشه و موقع هم زدن تخم مرغ حتما یکبار کناره های ظرف رو با لیسک دور گیری کنید تا ذرات پاشیده به دیواره ها دوباره داخل مواد برگردن و باعث ایجاد بوی زهم داخل کیک نشن.
    • برای پخت کیک برگردان یا آپساید داون میتونید از انواع میوه های فصل استفاده کنید از جمله آناناس، هلو، شلیل، موز، زردآلو، گلابی و از همین دستور میتونید برای پخت انواع کیک برگردان بهره ببرید.
    • دیواره های قالب احتیاجی به چرب کردن نداره و کیک به راحتی با چاقو از قالب جدا میشه.
    • دمای پخت کیک در فر های برقی بیست درجه پایین تر از دمای ذکر شده هست.
    • در این آموزش از روش کارامل خشک برای تهیه کارامل استفاده کنید در صورت دلخواه میتونید از روش کارامل خیس هم استفاده کنید.

    ایمدوارم از طرز تهیه کیک آپساید داون (برگردان) زردآلو خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستوارت آشپزی دیگر می‌توانید به مجله ما سری بزنید.

    ۳/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.