آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه آش شه له مین کردستان خوشمزه؛ به روش محلی

آش شه له مین کردستان، یکی از متفاوت‌ترین و البته خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که با مواد اولیه ساده و در دسترسی تهیه می‌شود و در دسته آش‌های سبک قرار دارد. میل کردن این اش به عنوان یک میان‌وعده یا شام سبک برای شب‌های طولانی زمستان بسیار دلچسب است. ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ طرز تهیه آش شه له مین کردستان را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آش شه له مین کردستان

  • مدت زمان آماده سازی تهیه این آش ۱-۲ ساعت است.
  • مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب ۳-۴ نفر است.
  • درجه سختی تهیه این آش در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.
مواد لازم جهت تهیه آش شه له مین کردستان:
نخود ۱۰۰ گرم
عدس۵۰ گرم
مغز گردو۱۰۰ گرم
کشمش ۱۰۰ گرم
شلغم۵۰۰ گرم
آلوچه۵۰ برگ
برگ زردآلو۵۰ گرم
پیاز ۲ عدد
نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
آب جوشبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی حبوبات

در اولین مرحله برای تهیه این آش به سراغ حبوبات روید. آن‌ها را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش پرشکه لرستان

حال نخود و عدس را درون ظرفی با مقدار مناسبی آب بخیسانید. بهتر است از چند ساعت قبل از طبخ غذا حبوبات خیسانده شوند. خیساندن حبوبات بخش زیادی از نفخ آن ها را می‌گیرد و روند پخت‌شان را سریع‌تر می‌کند.

مراحل تهیه آش شه له مین کردستان

مرحله دوم | آماده‌ سازی شلغم

در دومین مرحله به سراغ آماده‌سازی شلغم روید. آن را بشویید و سر و ته شلغم را جدا کنید. اگر شلغم‌هایتان بزرگ هستند می‌توانید آن‌ها را به ابعاد کوچک‌تری برش زنید.

مرحله سوم | پختن حبوبات

در سومین مرحله به سراغ پختن حبوبات روید. عدس و نخود را درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ آش را دارید بریزید. حال ۲-۳ پیمانه آب جوش به آن بیفزایید. درب قابلمه را ببندید و حرارت را متوسط کنید. ۲۰-۳۰ دقیقه زمان دهید تا حبوبات به خوبی بپزند و نرم شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش پیاز

    مرحله چهارم | افزودن شلغم

    در چهارمین مرحله زمانی که حبوبات تا حد زیادی پختند و نرم شدند زمان افزودن شلغم فرا می‌رسد. شلغم‌ها را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی مواد را بهم زنید. مجدد درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و ۲۰-۳۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا شلغم‌ها بپزند.

    آش شه له مین خوشمزه و مخصوص کردستان

    مرحله پنجم | افزودن سایر مواد آش

    در پنجمین مرحله زمانی که شلغم‌ها پختند و آش شما لعاب انداخت زمان افزودن گردو و کشمش فرا می‌رسد. کشمش‌ها را تمیز کنید، گردوها را با چاقو کمی خرد کنید و به همراه برگ زردآلو و آلوچه‌ها به محتوای درون قابلمه بیفزایید. همه مواد را بهم زنید و درب قابلمه را ببندید. ۱۰-۱۵ دقیقه‌ای زمان دهید تا محتوای آش به خوبی بپزد و آش جا بیفتد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه یرتخلی یا تورشولی آش (آش کلم ارومیه)

    مرحله ششم | آماده‌سازی پیاز

    در ششمین مرحله به سراغ آماده‌سازی پیاز روید.آن را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. حال درون تابه مناسبی مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید.

    پیازهای خرد شده را به تابه اضافه کنید و کمی زمان دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند، سپس مقداری نمک و فلفل به پیازها بیفزایید. ترکیب فوق را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و ۱۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند. آش خوشمزه و جذاب شما آماده سرو است، آن را در ظرف سرو بریزید و در صورت دل‌خواه با نان نوش جان کنید.

    پیشنهاد میکنیم حتما این آش خوشمزه را طبق دستور تهیه‌ای که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا برایتان شرح دادیم درست کنید و از طعم بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید.

    ۳.۳/۵ (۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.