آشپزینکات آشپزی

۳ راهکار برای رفع بوی دنبه در قورمه سبزی

یک ایرانی برای هر کاری بتواند روحیه کمالگرایی خود را کنار بگذارد، برای درست کردن خورشت قورمه سبزی غیر ممکن است. به همین دلیل است که منطق ایرانی ایجاب می‌کند به تمام جزییات و مراحل درست کردن این خورشت اصیل ایرانی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. منظورمان از تمام جزییات و مراحل این است که از خرید سبزی مناسب تا نکاتی که باید برای داشتن یک خورشت قورمه سبزی خوش رنگ و لعاب باید رعایت کنیم را مورد توجه قرار دهیم.

در نگاه اول شاید سخت به نظر برسد ولی این اطمینان را به شما می‌دهیم که با رعایت چند نکته نه چندان پیچیده به غذای دلخواهتان می‌رسید و لحظات شاد و جادویی را در کنار عزیزانتان رقم خواهید زد. بنابراین همراه با ما باشید تا در این مطلب از بلاگ اکالا به یکی از فوت و فن‌های خاص کوزه گری بپردازیم. این فن به بوی خورشت قورمه سبزی برمی‌گردد.

به هر حال تنها چیزی که در غذا مورد توجه قرار می‌گیرد طعم آن نیست. در واقعیت رنگ، بو و جنس (تکسچر) غذا هم تاثیر فراوانی روی کسی که غذا را می‌خورد می‌گذارد. تا جایی که ممکن است رنگ و روی غذا بسیار مورد پسند واقع شود ولی به دلیل بوی نامطبوع غذا نتوان به غذای مورد نظر لب زد. به دلیل اهمیت این موضوع، امروز قرار است به این موضوع بپردازیم که چطور می‌توانیم بوی دنبه را در خورشت قورمه سبزی از بین ببریم. با ما همراه باشید.

اصلا چرا در قورمه سبزی دنبه می‌اندازیم؟

همیشه توصیه آشپزهای حرفه ای و باتجربه این است که یکی از رازهای تهیه یک خورشت قورمه سبزی فرد اعلا استفاده از گوشت گوسفندی است. چرا؟ زیرا که این گوشت چربی دارد و قورمه سبزی را خوشمزه و خوش رنگ و لعاب می‌کند. به خاطر داشته باشید که یک خورشت قورمه سبزی حرفه ای روغن می‌اندازد، سیاه رنگ است و به عبارتی خوش رنگ و لعاب است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با سبزی کنسروی

پس یکی از روش‌هایی که می‌توانید به چنین نتیجه‌ای از پخت خورشت قورمه سبزی برسید این است که به جای گوشت گاو از گوشت گوسفند استفاده کنید. ولی بنا به هر دلیلی ممکن است که دوست داشته باشید از گوشت گاو یا گوشت بدون چربی استفاده کنید. هیچ ایرادی ندارد ولی برای داشتن یک خورشت قورمه سبزی عالی می‌توانید دو یا سه تکه دنبه هم در خورشت خود بیاندازید. ولی این کار تبعات خاص خودش را دارد. بوی دنبه، اصلا مطبوع نیست و احتمال اینکه خیلی از افراد را اذیت کند، زیاد است. ولی نگران نباشید برای جلوگیری از به وجود آمدن حس منفی می‌توانید چند رویکرد و روش را به کار بگیرید.

دنبه در قورمه سبزی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در ادامه ما چند روش کاربردی و در دسترس را برای رفع بوی دنبه در قورمه سبزی جمع آوری کرده‌ایم که مطمئنیم برای شما کاربردی خواهد بود.

    ۱- استفاده از پیاز

    اولین و پرطرفدارترین راه استفاده از پیاز است. از قدیم الایام در غذاهای ایرانی از پیاز برای از بین بردن بوی نامطبوع غذا استفاده می‌شده است. درست است که خورد کردن پیاز ممکن است سخت باشد و چشمان شما را اذیت کند ولی یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن بوی نامطبوع روغن حیوانی و دنبه همین است. برای اینکه این روش را به کار بگیرید کافی است که پیازها را خورد کنید و به همراه دنبه یا روغن حیوانی که دارید سرخ کنید. اجازه دهید روغن به خوبی داغ شود و کمی رنگش تغییر کند. سپس روغن و پیاز را از صافی رد کنید و از روغنی که باقی مانده است برای پخت غذایتان استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی با قارچ و سویا

    ۲- استفاده از دارچین

    دارچین یکی از ادویه‌های خوشبو کننده غذا است. این ادویه بسیار قوی است و طبع گرمی هم دارد. به همین دلیل است که یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن بوی قوی روغن حیوانی یا دنبه استفاده از دارچین است. شما از دارچین به شیوه‌های متفاوتی می توانید استفاده کنید. احتمالا اولین راهی که به ذهنتان خطور می کند این است که خیلی معمولی دارچین را جز ادویه‌های اصلی غذا در نظر بگیرید و به مقدار زیاد از آن به غذا اضافه کنید. خب این می‌تواند یک راه باشد ولی تاثیرش بسیار کمتر از آن چیزی است که مد نظر ماست.

    برای اینکه استفاده از دارچین بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید یا به عبارتی کفاف بوی دنبه را بدهد بهتر است روغن را به همراه چند چوب دارچین داغ کنید. بعد از آن که روغن خوب داغ شد، شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید روغن کاملا سرد شود. بعد از آن که روغن سرد شد، چوب‌های دارچین را از روغن خارج کنید. حالا روغن شما آماده است. با پیروی از این روش اطمینان داشته باشید که خورشت قورمه سبزی بوی بدی به خود نخواهد گرفت.

    رفع بوی دنبه از قورمه سبزی

    ۳- استفاده از لیمو عمانی

    استفاده از ادویه‌ای مثل لیمو عمانی بسیار بین آشپزهای ایرانی رایج است. استفاده از این ادویه بسیار حساس است. به این معنا که باید توجه کنید چقدر و چگونه از آن استفاده می‌کنید تا طعم و مزه خورشت شما تلخ نشود. به خاطر داشته باشید که مقداری که از این ادویه استفاده می‌کنید باید بسیار کم باشد.علاوه بر لیمو عمانی می‌توانید از ادویه هایی مثل: تخم گشنیز، زنجبیل، فلفل سیاه و غیره استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: راز خوشمزه شدن قورمه سبزی و سیاه شدن آن

    پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما احتمالا از روغن حیوانی یا دنبه خیلی استفاده می‌کرده‌اند. به همین دلیل هم است که سیستم بدنشان بسیار قوی‌تر از نسل ما است. آن‌ها از این روش‌ها استفاده کرده‌اند پس به شما اطمینان می‌دهیم که این روش‌ها جواب می‌دهد. خصوصا از قدرت پیاز و دارچین غافل نشوید.

    روش‌هایی که در این مطلب بیان کردیم به شما کمک می‌کنند که آشپزی حرفه‌ای‌تری داشته باشید و در نهایت هم بتوانید غذای خوشمزه‌تری درست کنید. برای آشنایی با دیگر ترفندهای آشپزی و دستور پخت غذاها، با سرویس آشپزی بلاگ اکالا همراه باشید.

    ۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.