دانستنی

کجای گوشت مرغ چاق کننده است و کجا لاغر کننده؟

مرغ یکی از محبوب‌ترین انواع پروتئین‌های حیوانی است که هر یک از قسمت‌های آن کالری متفاوتی دارد. اما کجای گوشت مرغ چاق کننده است و کجا لاغر کننده؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با کالری قسمت‌های مختلف مرغ آشنا شوید.

برای کاهش وزن کدام قسمت مرغ را مصرف کنیم؟

مرغ سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و میزان چربی و پروتئین آن در هر قسمت، متفاوت است. به طور کلی باید بدانید که مصرف مرغ با پوست آن، کالری و چربی زیادی دارد و از همین رو به هیچ عنوان برای افرادی که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند، مناسب نیست.

میزان چربی مرغ ابتدا در بال و بعد در کتف و ران آن بیشتر است و سینه مرغ کمترین میزان چربی را دارد. در مقابل، میزان پروتئین موجود در سینه مرغ نسبت به سایر قسمت‌های مرغ بیشتر است و به همین دلیل سینه مرغ بهترین نوع پروتئین حیوانی برای ورزشکاران و افرادی است که از رژیم‌های کاهش وزن پیروی می‌کنند.

یک عدد سینه مرغ معمولی با ۱۱۳ گرم وزن، حدود ۳۵ گرم پروتئین دارد و می‌تواند ۷۰ درصد نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین کند. به طور کلی هر فرد بزرگسال باید حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد از کالری مصرفی روزانه خود را از طریق پروتئین دریافت کند و به ازای هر کیلو وزن بین ۰/۸ تا ۱/۲ گرم پروتئین مصرف کند.

در این میان افرادی که از پروتئین بیشتری استفاده می‌کنند، بافت عضلانی بیشتری نسبت به سایرین دارند. اگر به رژیم غذایی خودتان اهمیت می‌دهید، بهتر است برای کاهش وزن بیشتر از سینه مرغ استفاده کنید و حتما قبل از مصرف مرغ، پوست آن را جدا کنید.

مصرف مرغ به منظور کاهش وزن

برای افزایش وزن کدام قسمت مرغ را مصرف کنیم؟

اگر هدف شما از مصرف گوشت، افزایش حجم عضلات و زیاد شدن وزن است، بهتر است از قسمت‌های چرب‌تر مرغ که کالری بیشتری دارند استفاده کنید. ران مرغ و فیله مرغ سالم‌ترین قسمت‌های مرغ هستند که چربی و کالری بیشتری نسبت به سینه مرغ دارند. کتف و بال نیز از قسمت‌های دیگر مرغ هستند که چربی بیشتر و پروتئین کمتری دارند و می‌توانید از آن‌ها برای افزایش وزن استفاده کنید.

میزان کالری و پروتئین قسمت‌های مختلف مرغ چقدر است؟

مرغ یکی از بهترین مواد غذایی سرشار از پروتئین است که در برخی از قسمت‌ها پروتئین بیشتر و در برخی بخش‌ها، چربی بیشتری دارد. در ادامه به جزئیات مربوط به کالری، میزان پروتئین و چربی قسمت‌های مختلف مرغ اشاره شده است.

سینه مرغ

سینه مرغ مقدار پروتئین زیاد و چربی کمی دارد و بهترین قسمت مرغ برای افرادی است که از رژیم‌های سالم پیروی می‌کنند. یک سینه مرغ بدون استخوان و پخته که حدود ۱۷۲ گرم وزن دارد، حاوی ۲۸۴ کالری است. در ادامه به مقدار پروتئین، چربی و کالری ۱۰۰ گرم سینه مرغ اشاره شده است.

کالری۱۶۵ کالری
پروتئین۳۱ گرم
چربی۳/۶ گرم

میزان کالری موجود در سینه مرغ

بیشتر بخوانید: کالری هر سیخ کباب کوبیده چقدر است؟

ران مرغ

ران مرغ بافت نرم و خوشمزه‌تری نسبت به سینه مرغ دارد، اما این قسمت مرغ معمولا چربی بیشتر و پروتئین کمتری دارد. هر عدد ران مرغ ۵۲ گرمی حدود ۱۰۹ کالری دارد. در ادامه به مقدار پروتئین، چربی و کالری ۱۰۰ گرم ران مرغ اشاره شده است.

کالری۲۰۹ کالری
پروتئین۲۶ گرم
چربی۱۰/۹ گرم

بال مرغ

بال مرغ یکی از چرب‌ترین قسمت‌های مرغ است که معمولا به صورت سرخ شده یا کبابی آماده می‌شود و پروتئین کم و چربی زیادی دارد. هر عدد بال مرغ که وزن آن در حدود ۲۱ گرم است، حاوی ۴۲/۶ کالری است. در ادامه به مقدار پروتئین، چربی و کالری ۱۰۰ گرم بال مرغ اشاره شده است.

کالری۲۰۳ کالری
پروتئین۳۰/۵ گرم
چربی۸/۱ گرم

میزان کالری موجود در بال مرغ

کتف مرغ

کتف مرغ معمولا همراه با بال به صورت کبابی تهیه می‌شود و کالری آن نسبت به بال، مقداری کمتر است. هر عدد کتف مرغ با وزن حدود ۴۴ گرم حاوی ۷۶ کالری است. در ادامه به مقدار پروتئین، چربی و کالری ۱۰۰ گرم کتف مرغ اشاره شده است.

کالری۱۷۲ کالری
پروتئین۲۸/۳ گرم
چربی۵/۷ گرم

بیشتر بخوانید: مدت زمان نگهداری مرغ پخته در یخچال چقدر است؟

فیله مرغ

یکی دیگر از قسمت‌های خوشمزه مرغ که معمولا از آن برای سوخاری کردن استفاده می‌شود، فیله مرغ است. در ادامه به مقدار پروتئین، چربی و کالری ۱۰۰ گرم فیله مرغ اشاره شده است.

کالری۱۴۴ کالری
پروتئین۲۶ گرم
چربی۵۳/۶ گرم

آیا جوجه کباب چاق کننده است؟

کالری جوجه کباب به این بستگی دارد که برای تهیه آن از کدام قسمت‌های مرغ استفاده کنید و این که آن را با چه موادی مزه دار کنید. اگر برای تهیه جوجه کباب از قسمت‌های پرکالری و چرب مرغ مثل بال و کتف و گوشت ران مرغ استفاده کنید و برای مزه دار کردن آن از سس مایونز و روغن استفاده کنید، کالری جوجه کباب زیاد می‌شود و می‌تواند یک غذای چاق کننده باشد. برای کاهش وزن بهتر است از قسمت سینه مرغ استفاده کنید و روغن و سس را حذف کنید.

بررسی میزان کالری جوجه کباب

آیا مرغ بریان چاق کننده است؟

برای تهیه مرغ بریان معمولا از روغن کمتری نسبت به مرغ سرخ شده استفاده می‌شود. هر چند در بسیاری از اغذیه فروشی‌ها برای تهیه مرغ بریان از مرغ با پوست استفاده می‌شود و برای خوشمزه‌تر شدن آن از روغن استفاده می‌کنند، اما اگر پوست مرغ را جدا کنید و به اندازه از آن استفاده کنید، این غذا چندان چاق کننده نخواهد بود.

هر ۱۰۰ گرم مرغ بریان حدود ۱۷۱ کیلوکالری دارد و معمولا با توجه به این که کدام قسمت مرغ بریان را میل می‌کنید، مقدار کالری دریافتی شما متفاوت خواهد بود.

در این مقاله از مجله دانستنی اکالا به این سوال که کجای گوشت مرغ چاق کننده است و کجا لاغر کننده، پاسخ دادیم. به خاطر داشته باشید که سینه مرغ سالم‌ترین و کم چرب‌ترین قسمت مرغ است که کالری کمتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد و برای کاهش وزن گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. شما از کدام قسمت مرغ بیشتر استفاده می‌کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا