روانشناسیسبک زندگی

با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد؟

آیا می‌دانید با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد؟ شاید فکر کنید تنبیه راه حل مناسبی باشد، اما این کار نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه می‌تواند کودک را از مدرسه متنفر کند. در این مقاله از مجله اکالا به شما خواهیم گفت که با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد. پس اگر کودکتان در مقابل مدرسه رفتن مقاومت می‌کند، این مقاله را مطالعه کنید.

با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد؟

در مواجهه با کودکی که تمایلی به مدرسه رفتن ندارد، بهتر است راهکارهای زیر را به کار بگیرید:

۱- علت نرفتن به مدرسه را پیدا کنید

اولین کار در مواجهه با کودکی که از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند، پیدا کردن علت آن است. برای فهمیدن دلیل عدم علاقه کودک به مدرسه رفتن، باید با او مانند یک دوست صحبت کنید و به او بفهمانید که شما طرف او هستید و همیشه در کنارش خواهید ماند. به جای قضاوت کردن و سرزنش کردن کودک، به او بگویید که احساساتش را درک می‌کنید و برای آن‌ها ارزش قائل هستید.

پس از اینکه کودک مشکلاتش را به شما گفت سعی کنید آن‌ها را حل کنید و اگر خارج از توان شما بود، به او اطمینان دهید که این مشکلات موقتی هستند و به زودی برطرف خواهند شد.

در مواجهه با کودکی که تمایلی به مدرسه رفتن ندارد، علت نرفتن به مدرسه را پیدا کنید

۲- رسیدگی به مشکلات درسی

مشکلات درسی یکی از عوامل اصلی مقاومت کودکان در برابر رفتن به مدرسه است. زمانی که کودک در درسی ضعیف باشد و نمرات کمی بگیرد، اعتماد به نفسش کاهش می‌یابد و ممکن است از امتحانات آن درس بترسد. برای کمک به کودک در این شرایط، ابتدا باید به او اطمینان دهید که نمره مهم‌ترین چیز نیست و امتحانات ابزاری برای سنجش پیشرفت او هستند.

همچنین، باید به کودک یادآور شوید که هر فردی در برخی دروس استعداد بیشتری دارد و ضعف در یک درس، به معنای عدم توانایی در یادگیری آن نیست.

بیشتر بخوانید: عواقب ترساندن کودک به عنوان روش تربیتی

۳- کمک در انجام تکالیف

بسیاری از کودکان به دلیل حجم زیاد تکالیف مدرسه، علاقه خود را به تحصیل از دست می‌دهند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است به کودکتان کمک کنید تا انجام تکالیف برایش جذاب‌تر شود. به جای اینکه همه تکالیف را در یک ساعت انجام دهد، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید تا در ساعات مختلفی به انجام تکالیف بپردازد و بین آن‌ها زمان‌هایی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید.

این کار باعث می‌شود کودک با انگیزه بیشتری به انجام تکالیف بپردازد و از فشار روانی ناشی از حجم زیاد تکالیف در امان بماند و از رفتن به مدرسه دلسرد نشود.

کمک در انجام تکالیف، در مواجهه با کودکی که تمایلی به مدرسه رفتن ندارد

۴- تقویت روابط اجتماعی کودک

یکی از دلایل اصلی امتناع برخی کودکان از رفتن به مدرسه، دشواری در برقراری ارتباط با هم‌کلاسی‌ها و احساس تنهایی است. برای کمک به کودکی که در این شرایط قرار دارد، تقویت روابط اجتماعی او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به جای متهم کردن کودک به گوشه‌گیری و مقایسه او با کسانی که به راحتی دوست پیدا می‌کنند، بهتر است او را در کلاس‌ها و فعالیت‌های گروهی ثبت‌نام کنید.

این کار باعث می‌شود تا کودک فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با هم‌سن و سالانش پیدا کند و با تقویت مهارت‌های اجتماعی خود، اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در مدرسه داشته باشد.

۵- ایجاد انگیزه در کودک

یکی از موثرترین روش‌ها برای تشویق کودکان به مدرسه رفتن، ایجاد انگیزه است. قدردانی از تلاش‌های کودک و پاداش دادن به موفقیت‌های او، چه بزرگ و چه کوچک، نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند.

هنگامی که والدین برای تلاش‌های کودک در انجام تکالیف، مطالعه برای امتحانات و … از او قدردانی کنند و برای او پاداش در نظر بگیرند، به کودک نشان می‌دهند که تلاش‌هایش دیده شده و ارزشمند است. این کارها به کودک کمک می‌کند تا احساس موفقیت کند و از رفتن به مدرسه گریزان نباشد.

بیشتر بخوانید: با این راهکارها، کودکتان را حرف گوش کن کنید

۶- تنظیم کردن ساعت خواب کودک

یکی از دلایلی که ممکن است کودک از رفتن به مدرسه امتناع کند، کمبود خواب است. بی‌نظمی در ساعت خواب می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی و عدم آمادگی برای رفتن به مدرسه شود. برای رفع این مشکل باید یک برنامه خواب منظم و ثابت برای کودک تعیین کنید. با تعیین یک ساعت مشخص برای خوابیدن و بیدار شدن، بدن کودک به یک روال مشخص عادت کرده و صبح‌ها با انرژی بیشتری از خواب بیدار می‌شود.

تنظیم کردن ساعت خواب کودک در برخورد با کودکی که مدرسه نمی‌رود

۷- در مدرسه بمانید

بسیاری از کودکان در روزهای ابتدایی مدرسه به دلیل جدایی از والدین، تمایل به رفتن و ماندن در مدرسه ندارند. حضور شما در مدرسه در این مدت، به کودک اطمینان می‌دهد که تنها نیست و شما کنارش هستید و هر زمان که بخواهد می‌تواند پیش شما بیاید. با گذشت زمان، وقتی کودک با محیط مدرسه آشنا شد و دوست پیدا کرد، به تدریج می‌توانید مدت زمانی که در مدرسه می‌مانید را کاهش دهید.

۸- از مزایای مدرسه رفتن حرف بزنید

اگر کودک از رفتن به مدرسه امتناع می‌کند و دوست ندارد درس بخواند، از مزایای درس خواندن و مدرسه رفتن برای او بگویید. به او بگویید که می‌تواند در مدرسه دوستان زیادی پیدا کند و با آن‌ها بازی و تفریح کند. همچنین، می‌توانید به او بگویید که با درس خواندن می‌تواند در آینده هر شغلی که دوست دارد را انتخاب کند و به آرزوهایش برسد.

۹- عوض کردن مدرسه

یکی دیگر از دلایل نرفتن کودک به مدرسه می‌تواند رفتار بد معلم و یا برخی از هم‌کلاسی‌هایش با او باشد. وقتی کودک در مدرسه مورد آزار هم‌کلاسی‌هایش قرار بگیرد و یا با برخورد نامناسب معلم مواجه شود، احساس اضطراب کرده و در مقابل مدرسه رفتن مقاومت می‌کند. در چنین شرایطی، تغییر مدرسه ممکن است این مشکل را حل کند.

عوض کردن مدرسه از راهکارهای مواجهه با کودکی که تمایلی به مدرسه رفتن ندارد

۱۰- کمک گرفتن از مشاور

اگر تمامی تلاش‌های شما برای تشویق فرزندتان به مدرسه رفتن بی‌نتیجه ماند، بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاوران می‌توانند دلایل عدم علاقه کودک به مدرسه را بفهمند و با ارائه راهکارهای مناسب به شما در حل این مشکل کمک کنند.

در این بخش از مجله سبک زندگی اکالا به شما گفتیم که با کودکی که مدرسه نمی‌رود چه باید کرد. امیدواریم با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله بتوانید کودک خود را به مدرسه رفتن علاقه‌مند کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا