آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه چیپس لیمو؛ چاشنی خوشمزه غذاهای ایرانی!

چیپس لیمو ترش در واقع ورقه‌های خشک شده لیمو است که برای داخل غذا یا انواع دمنوش و چای و یا حتی داخل آب کاربرد دارند. خشک کردن لیمو در واقع روشی برای طولانی تر کردن ماندگاری آن است. لیمو ترش خواص و فواید بسیاری دارد و علاوه بر آن یک چاشنی فوق العاده برای انواع غذاهای ایرانی است. با خشک کردن لیمو میتوانید آن را برای فصل‌هایی که لیمو در دسترس نیست نگهداری کنید. شاید خشک کردن لیمو کار خسته کننده‌ای به نظر برسد اما از نظر عطر و طعم و سلامتی فواید زیادی دارد.

با ما در اکالا بلاگ همراه باشید با آموزش این چیپس خوش عطر و خوشمزه !

طرز تهیه چیپس لیمو ترش مرحله به مرحله

با طرز تهیه چیپس لیمو ترش همراه ما باشید.

مرحله اول: برش لیمو ترش

برای آماده کردن چیپس لیمو ترش لیموهای تازه و بدون زدگی و سالم رو جدا کنید و خوب بشویید و اجازه بدین آب لیموها کاملا خشک بشه بعد با استفاده از یک چاقوی تیز به صورت حلقه‌ای برش بزنید و دانه‌های آن را با نوک چاقو جدا کنید.

برش زدن لیمو ترش

مرحله دوم: خشک کردن لیمو ترش

 برش های لیمو رو به چند طریق میتونید خشک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبلیمو خانگی بدون تلخی با لیمو تازه

    روش اول: خشک کردن با آفتاب

    در اولین روش خشک کردن لیمو که به تجهیزات و ابزار خاصی احتیاج ندارد و می‌توانید برش‌های لیمو رو داخل یک سینی کنار هم بچینید و در معرض نور آفتاب قرار بدین تا خشک شود.

     بسته به شدت تابش خورشید و ضخامت ورقه‌های لیمو ممکنه بین ۳ تا ۷ روز زمان ببره تا لیموها خشک شوند. میتونید یکی دو روز یکبار لیموها رو زیر و رو کنید تا زودتر خشک بشن.

    استفاده از سینی‌های فلزی به خصوص سینی‌هایی با رنگ تیره باعث زودتر خشک شدن لیموها میشه چون گرمای خورشید رو بیشتر به خودش جذب میکنه و گرم می‌شود.

    همچنین به جای استفاده از سینی می‌توانید با کمک یک سوزن نخی رو از داخل حلقه‌های لیمو رد کنید و اونها رو در فضای باز و در معرض تابش نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه موس لیمو ترش 

    برای اینکه مطمئن بشین لیموها خشک شدن یا نه یکی از برش‌های لیمو رو بردارین و از قسمت پره لیمو با دو انگشت فشار بدین اگه لیموها کاملا خشک شده باشن این قسمت کاملا خشک هست و در غیر این صورت دستتون کمی مرطوب میشه.

    اگه دستتون مرطوب شد اجازه بدین لیموها بیشتر در معرض تابش آفتاب باشن چون اگه اونها رو بردارین و داخل ظرف بریزین به دلیل اینکه هنوز داخل پره‌ها رطوبت وجود داره کم کم نرم میشن و کپک میزنن.

    در روش خشک کردن لیمو جلوی آفتاب ممکنه گرد و خاک روی لیموها بشینه برای جلوگیری از این کار میتونید یک توری نازک روی سینی‌ها بکشین تا از نشستن گرد و خاک روی لیموها جلوگیری کنه و یا اینکه سینی‌ها رو بدون توری جلوی آفتاب قرار بدین و بعد از خشک شدن با آب خیس کنید و فوری بشورین و آب کش کنید و لیموهای آبکش شده رو روی دستمالی داخل منزل پهن کنید و اجازه بدین ۴۸ ساعت بمونه تا رطوبت حاصل از آب کاملا خشک بشه و بعد مورد استفاده قرار بدین با این روش گرد و خاگ روی لیموها کاملا شسته میشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لیمو عسلی خانگی با زنجبیل و دارچین

    روش دوم: خشک کردن با فر

    در روش دوم ورقه‌های لیمو رو روی توری فر بچینید و اون رو داخل فری که از قبل گرم شده با کمترین دمای ممکن قرار بدین و اجازه بدین خشک بشن سینی فر رو هم در طبقه پایین فر قرار بدین.

    حتما مدام لیموها رو چک کنید و مواظب باشین که نسوزن اگه دمای فرتون تنظیم نیست و در یک قسمت بیشتر از بقیه قسمت‌هاست مواظب باشین که تا خشک شدن بقیه لیموها چیپس‌های لیموی اون قسمت نسوزه.

    بسته به حرارت فر و ضخامت ورقه‌های لیمو ممکنه خشک شدن لیموها دو ساعت یا بیشتر طول بکشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت لیمو ترش و مرنگ

    اگه فر شما سینی توری نداره میتونید داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار بدین و بعد لیموها رو روی اون بچینید و داخل فر بذارین.

    بعد از خشک شدن با روشی که قبلا ذکر شد از قسمت پره‌های لیمو ما بین دو انگشت تست کنید، اگه کاملا خشک بود از فر خارج کنید و اجازه بدین خنک بشه.

    روش سوم: خشک کردن با میوه خشک کن

    روش سوم خشک کردن ورقه های لیمو داخل دستگاه میوه خشک کن هست که بسیار ساده‌تره این دستگاه برای خشک کردن مواد غذایی استفاده میشه و فقط کافیه ورقه‌های لیمو رو داخل سینی دستگاه بچینید و اون رو با دمای پیشنهادی دستگاه روشن کنید و اجازه بدین خشک بشه و گاهی چک کنید تا از خشک شدن لیموها مطمئن بشین.

    چیپس لیمو ترش

    نکات تهیه چیپس لیمو ترش

    • بعد از خشک شدن لیموها اون رو داخل ظرف در بسته یا نایلون بدور از نور آفتاب و بدور از معرض هوا نگهداری کنید تا عطر و طعم و رنگ لیموها حفظ بشه.
    • این لیمو ها تلخی ندارن و میتونید داخل غذا استفاده کنید یک ربع قبل استفاده میتونید اونها رو داخل آب جوش بذارین تا تلخی جزئی پوستشون گرفته بشه.
    • اگه خیلی روی تلخی لیمو خشک حساس هستین میتونید قبل از برش زدن لیموها اونها رو داخل آب سرد به مدت بیست و چهار ساعت خیس کنید و آب لیموها رو چند بار عوض کنید و بعد آبکش کنید و اجازه بدین خشک بشن و بعد برش بزنید با این روش تلخی پوست لیمو گرفته میشه.

    امیدوارم از طرز تهیه چیپس لیمو ترش خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.