آشپزینکات آشپزی

راحت ترین ترفندهای پاک کردن نخود فرنگی!

بهار فصل ذخیره و آماده سازی انواع سبزیجات تازه است و نخود فرنگی یکی از محبوب‌ترین سبزیجات فصل بهار است که تنها برای مدت زمان کوتاهی عرضه می‌شود و پس از آن دیگر در دسترس نخواهد بود. اما بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و ذخیره آن چیست؟ در این مقاله از بخش آشپزی اکالا بلاگ می‌توانید با روش پاک کردن نخود فرنگی به طور کامل آشنا شوید.

بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی

اک کردن و آماده کردن نخود فرنگی بعد از خرید آن، مهم‌ترین مرحله‌ای است که باید قبل از نگهداری آن انجام دهید. در ادامه می‌توانید با ترفندهای پاک کردن نخود فرنگی و آماده کردن آن برای قرار دادن در فریزر آشنا شوید.

پاک کردن نخود فرنگی به روش رایج

رایج‌ترین روش برای پاک کردن نخود فرنگی این است که دانه‌های نخود تازه را با دست از داخل غلاف آن جدا کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل پاک کردن نخود فرنگی به روش رایج آشنا شوید.

مرحله اول: نخود فرنگی‌ها را از غلاف جدا کنید

برای شروع باید یک پیش‌بند ببندید و یک دستکش به دست کنید. سپس برای پوست کندن نخودها، دو طرف غلاف را با دست بگیرید و بچرخانید تا بین آن باز شود. با این روش می‌توانید به راحتی نخود فرنگی‌ها را از پوست جدا کنید. راهکار بعدی برای جدا کردن نخودها از پوست این است که انتهای غلاف و ساقه نخود را با دست بشکنید و سپس رشته الیافی را به سمت پایین بکشید. این کار موجب باز شدن ۲ طرف غلاف‌ها از هم می‌شود. حالا می‌توانید با انگشت نخودها را از پوست آن جدا کنید.

بیشتر بخوانید: خواص نخود فرنگی برای پوست صورت + ماسک نخودفرنگی

مرحله دوم: نخود فرنگی‌ها را بشویید

بعد از جدا کردن نخودها از پوست باید آن‌ها را در یک ظرف آب بریزید و سپس آبکشی کنید. نخودها را همراه با مقداری نمک و سرکه در ظرف بریزید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد آن‌ها را چند دور آبکشی کنید.

مرحله سوم: نخودها را بپزید

در این مرحله باید یک قابلمه به اندازه نخودها انتخاب کنید و مقداری آب در آن بریزید قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. در ادامه نخود فرنگی‌های شسته شده را در آب جوش بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا نخودها بپزند و بعد از این که تقریبا پختند، در آب سرد بریزید و مقداری یخ به آن اضافه کنید. این کار موجب سبز ماندن و خوشرنگ شدن نخودها می‌شود. نخودهای شما آماده هستند و می‌توانید آن‌ها را بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پاک کردن نخود فرنگی با جوشاندن

    اگر زمان کافی برای پاک کردن نخود فرنگی به روش اول را ندارید، می‌توانید از روش جوشاندن استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل پاک کردن نخود فرنگی با جوشاندن آشنا شوید.

    مرحله اول: نخود فرنگی‌ها را بشویید

    برای شروع باید نخود فرنگی‌ها را با پوست در ظرف آب بریزید و چندین دور آبکشی کنید تا به طور کامل تمیز شوند. می‌توانید برای تمیز کردن غلاف نخودها از یک اسکاچ نرم نیز استفاده کنید.

    مرحله دوم: یک قابلمه آب بجوشانید

    برای شروع باید مقداری آب در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کنسرو نخود فرنگی خانگی

    مرحله سوم: نخودها را بجوشانید

    بعد از این که آب جوشد، نخود فرنگی‌ها شسته شده را با پوست داخل آب جوش بیندازید. چند دقیقه صبر کنید تا پوست نخودها نرم شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

    مرحله چهارم: پوست نخودها را جدا کنید

    بعد از خاموش کردن شعله گاز می‌توانید نخودها را آبکش کنید و با آب سرد بشویید. سپس پوست نخودها به راحتی از آن‌ها جدا می‌شود. بعد از این که همه نخودها را از غلاف جدا کردید، دوباره آن‌ها را آبکشی کنید. می‌توانید این نخودها را بلانچ کنید یا به صورت خام بسته کنید و در فریزر قرار دهید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پوره نخود سبز

    نکاتی که باید در مورد پاک کردن نخود فرنگی بدانید

    • برای پاک کردن نخود فرنگی به هیچ عنوان به نخودها فشار زیاد وارد نکنید و روی نخودها خراش ایجاد نکنید.
    • بعد از پاک کردن نخودها، حتما آن‌ها را بشویید و چند دور آبکشی کنید.
    • برای جوشاندن نخود فرنگی از قابلمه‌ای استفاده کنید که فضای کافی برای حرکت نخودها داشته باشد.
    • بعد از آماده کردن نخودها، نباید آن‌ها را بیش از حد بجوشانید، این کار موجب له شدن و تیره شدن رنگ نخودها می‌شود.
    • برای فریز کردن نخود فرنگی باید نخودها را در کیسه زیپ دار بریزید و هوای آن را خارج کنید. سپس درب کیسه را محکم ببندید و آن را در فریزر قرار دهید.

    در این مقاله به ۲ مورد از رایج‌ترین ترفندهای پاک کردن نخود فرنگی اشاره شد. شما از چه روشی برای پاک کردن و فریز کردن نخود فرنگی استفاده می‌کنید؟ در صورت مایل می‌توانید تجربیات و پیشنهادات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

    ۵/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا