دانستنینکات خانه داری

روش های تمیز کردن نوار لاستیکی درب یخچال

اگر به سلامت یخچال و فریزر خود اهمیت می‌دهید باید بدانید که تمیز کردن و نگهداری از واشر یا نوار لاستیکی درب یخچال یکی از مهم‌ترین وظایفی است که باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود. واشر دور درب یخچال یکی از مهم‌ترین بخش‌های یخچال است که نقش بسیار مهمی در ایجاد عایق هوایی دارد. وجود شکاف‌ها و درزها در این واشر پلاستیکی ساده هوا را در خود محبوس می‌کند و نمی‌گذارد که هوای سرد یخچال خارج شود یا هوای بیرون به درون یخچال نفوذ کند. 

در این مقاله از اکالابلاگ ما روش‌های تمیزکردن واشر یا نوار لاستیکی دور درب یخچال و هر آنچه در این زمینه نیاز است بدانید را برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم.

ابتدا به سراغ انواع روش‌های مرسوم که کارشناسان و متخصصان این حوزه پیشنهاد می‌کنند می‌رویم و بعد در بخش‌های دیگر مقاله سؤالات مهم در این زمینه را پاسخ خواهیم داد

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن

اگر به شکل واشر یا نوار پلاستیکی که تمام طول درب یخچال را پوشانده نگاه کنید می‌بینید که شیارها و درزهایی دارد. این شیارها نقش مهمی در محبوس کردن هوا و ایجاد عایق هوایی دارند. گذشته از این، شکل نوار خاص پلاستیکی موجب چسبندگی بیشتر درب هنگام بستن آن می‌شود؛ بنابراین نباید به‌هیچ‌عنوان این نوار سوراخ شود یا دچار زدگی و شکاف گردد.

تحت هیچ شرایطی از ابزارهای تیز مثل چاقو، سیخ، کاردک برای تمیز کردن نوار لاستیکی درب یخچال استفاده نکنید. برخی افراد این اشیا تیز را درون پارچه می‌پیچند و وارد شیارها می‌کنند؛ اما باید بدانید که بخش‌هایی از واشر بیش از حد نازک است و به‌راحتی ممکن است سوراخ شود یا برای کندن برخی لکه‌های سفت کافی است فشار بیش از حد وارد کنید تا به‌راحتی واشر پاره شود.

 شما باید یک دستمال نرم نانو برای این کار انتخاب کنید. برای پاک‌کردن درون شیارها و درزها نیز بهترین گزینه مسواک یا برس پلاستیکی نرم است. علاوه بر این ابزار شما به یک محلول مناسب نیز احتیاج دارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: بهترین و ساده‌ترین روش‌های تمیز کردن کابینت

    بهترین محلول‌ها برای پاک کردن نوار یا واشر لاستیکی دور درب یخچال

    ضمن بررسی انواع مقالات این محلول‌ها بهترین گزینه برای ازبین‌بردن انواع لکه‌ها، توده‌های چربی، تکه‌های سفت شده مواد غذایی و…است از مواد شوینده دیگر استفاده نکنید؛ چون یا واشر را سوراخ می‌کنند یا کیفیت آن را از بین می‌برند.

    تمیز کردن نوار لاستیکی درب یخچال

    ۱- استفاده از سرکه و آب

    محلول سرکه به ازبین‌بردن هرگونه کپک یا باکتری کمک می‌کند، و خوشبختانه طبق تجربه ثابت شده که اثری روی کیفیت واشر یا نوار لاستیکی دور درب یخچال ندارد. برای تمیز کردن واشر از مخلوط ۱ قسمت سرکه و ۲ قسمت آب استفاده کنید.

    در یک ظرف یا لیوان مناسب ابتدا ½ فنجان سرکه سفید بریزید.

    و بعد ۱ فنجان آب را به آرامی اضافه کنید اگر حجم کثیفی بیش از اندازه است می‌توانید حجم محلول را با رعایت نسبت ذکر شده افزایش دهید.

    مخلوط را به‌آرامی هم بزنید.

    بعد از آماده‌شدن از یک اسفنج مرطوب و مسواک (یا برس پلاستیکی نرم) برای پاک‌کردن مواد غذایی، لکه‌ها و چربی‌ها استفاده کنید.

    بعد از کشیدن محلول روی تمامی بخش‌ها حال با مسواک  درون تمام شکاف‌ها و درزها را بکشید و بعد ۱۰ دقیقه صبر کنید.

     سپس با دستمال‌کاغذی خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن کف اتو با ۸ ترفند ساده و کاربردی

    ۲- محلول پاکسازی جوش‌شیرین و آب گرم

    کارشناسان شرکت شناخته شده جنرال‌الکتریک مخلوط‌کردن ۱ لیتر آب گرم را با ۱ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را بهترین گزینه برای پاک کردن انواع واشر های عایق درب یخچال توصیه می‌کنند. همچنین می‌توانید این‌کار را با محلول آب و صابون نیز تهیه کنید.

    همانند روش اول ابتدا به کمک پارچه نانو یا اسفنج تمامی بخش‌ها را به محلول آغشته کنید. سعی کنید در مرحله اول هر چیزی که ممکن است را با پارچه پاک کنید و بعد با کمک مسواک همین کار را تکرار کنید.

    ۳- محلول سفید کننده و آب

    در ابتدا باید گفت توصیه می‌شود یکی از ۲ روش فوق را امتحان کنید و در بکار بردن محلول سفید کننده محتاط باشید.

    روش کار ساده است و تنها به رعایت نسبت مواد در تهیه محلول برمی‌گردد.

    محلول شما باید شامل ۱ قسمت سفید کننده و ۴ قسمت آب استفاده کنید. اگر محلول سفیدکننده شما قوی است این نسبت را به ۱ به ۷ تغییر دهید.

     از تماس مستقیم سفیدکننده غلیظ روی واشر خودداری کنید.

    مخلوط را به‌آرامی هم بزنید. وقتی محلول آماده شد آن را درون یک قوطی اسپری بریزید.

    هر بار مقداری از محلول را اسپری کنید و با استفاده از یک اسفنج مرطوب و مسواک برای پاک‌کردن مواد غذایی استفاده کنید.

    در نهایت با دستمال‌کاغذی  خشک کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای سریع و کاربردی برای تمیز کردن یخچال و فریزر

    ۴- محلول‌های موجود در بازار (PVC)

    جنس واشرهای عایق دور درب لوازم برقی مثل یخچال و فریزر از PVC است. اگر محلول‌های تمیز کننده PVC که به‌صورت قوطی‌های اسپری در بازار موجود است، مشاهده کردید می‌توانید برای تمیزکردن استفاده کنید. اما در این امر محتاط باشید؛ چون اگر محلول دقیقاً برای این کار نباشد یا غلظت آن زیاد باشد واشر را خراب می‌کند و انعطاف آن را از بین می‌برد.

    خرید شوینده با تخفیف

    آیا بهتر نیست واشر دور درب را باز کنم و بعد تمیزش کنم؟

    اگر دقت کنید وقتی در مورد واشر دور درب صحبت می‌کنیم از عبارت عایق و مهروموم استفاده می‌کنیم. این واشر در کارخانه بعد از نصب چندین بار تست می‌شود تا از میزان کیفیت عایق و چسبندگی آن اطمینان حاصل شود. به‌هیچ‌عنوان برای تمیز کردن واشر آن را از دور درب باز نکنید؛ چون برخی بخش‌های آن به‌گونه‌ای مهروموم شده که بعد از باز شدن کیفیت خود را از دست می‌دهند.

    بیشتر بخوانید: ۶ روش ساده و فوری برای تمیز کردن ماکروویو

    برای نرم شدن واشر یا نوار لاستیکی یخچال فریزر از چه استفاده کنیم؟

    ممکن است چند روز بعد از تمیز کردن واشر متوجه شوید که واشر انعطاف مناسبی ندارد. این عدم انعطاف و براقی در عملکرد واشر هم اختلال ایجاد می‌کند. برای این کار مقدار کمی روغن لیمو یا لوسیون بدن را در اطراف محیط واشر بمالید. هر ۳ تا ۴ ماه یک بار این کار ساده را به تقویم خود اضافه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

    چگونه مطمئن شوم که واشر دور یخچال فریزر به‌خوبی مهمر و موم است؟

    اطمینان از این‌که واشر دور درب یخچال‌فریزر عملکرد صحیحی دارد خیلی مهم است؛ چون همان‌طور که گفتیم در عمر یخچال و مصرف برق همچنین سلامت مواد غذایی درون یخچال تأثیر مستقیم دارد. اگر واشر دچار خراش، سوراخ و زدگی بود حتماً آن را تعویض کنید.

    برای آزمایش یکپارچگی مهروموم واشر درب یخچال و فریزر، یک اسکناس خشک را بین درب بگذارید و آن را ببندید. به‌گونه‌ای که بخشی از اسکناس بیرون باشد. اگر هنگام بیرون‌کشیدن اسکناس مقاومت نشان دهد، مهروموم واشر خوب است. اگر به‌راحتی بیرون می‌آید، واشر باید تعویض شود. شما باید گوشه‌ها، بالا، پایین و کناره‌های واشر را بررسی کنید.

    بیشتر بخوانید: تمیز کردن جاپودری ماشین لباسشویی

    نکات مهم در مورد تمیزکردن واشر یا نوار پلاستیکی درب یخچال:

    • تمیزکردن واشر درب یخچال باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود؛ چون در طول عمر دستگاه و قدرت خنک‌کنندگی آن نقش مهمی دارد. حداقل هر ۴-۶ ماه یکبار این کار انجام دهید.
    • از مواد شوینده قوی مانند سفیدکننده و آمونیاک مستقیماً روی واشر استفاده نکنید.
    • از اشیا تیز مانند چاقو، حتی در داخل پارچه، برای قرارگرفتن در بین چین‌های واشر استفاده نکنید. به‌سادگی از یک پارچه نرم یا از مسواک یا یک برس پلاستیکی نرم استفاده کنید تا ذرات غذا و کثیفی که در مهروموم درب محبوس شده‌اند را پاک کنید.
    • از پاک‌کننده‌های تجویز شده برای PVC یا یکی از روش‌های مبتنی بر آب ما در زیر استفاده کنید.
    • وقتی از محلول‌های ذکر شده استفاده می‌کنید ابتدا بگذارید حداقل ۳۰ ثانیه روی واشر یا نوار لاستیکی بماند( قبل از اینکه با یک پارچه خشک و نرم پاک کنید.)
    • اگر از محلول‌های خانگی مثل سرکه و آب یا جوش‌شیرین و آب استفاده می‌کنید و لکه‌ها و کثیفی‌های به‌صورت کامل تمیز نشده‌اند هر چند بار که لازم است تکرار کنید تا مهروموم تمیز شود؛ اما در مورد محلول‌هایی مثل سفیدکننده یا PVC سعی کنید طی ۱ مرحله کار را تمام کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای رفع زردی لوازم برقی سفید

    اگر این مطلب براینان مفید بود، سری به مطلب آسان ترین راه های تمیز کردن آشپزخانه برای خانه تکانی عید هم بزنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.