دانستنینکات خانه داری

ترفندهای سریع و کاربردی برای تمیز کردن یخچال و فریزر

یخچال محلی برای انباشت و نگهداری انواع مواد غذایی است و شکل آن به‌گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت تنها با دستمال کشیدن و پاک کردن هفتگی تمام قسمت‌های آن را تمیز کرد. فضاهای مختلف یخچال، قفسه‌ها و شکاف‌ها می‌تواند محل انباشت لکه‌ها و مواد غذایی فاسد باشد که هم بوی یخچال را نامطبوع می‌کند و هم بر کارایی و کیفیت یخچال اثرگذار است.

با مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه باشید تا بهترین ترفندهای تمیز کردن یخچال و فریزر را به شما آموزش دهیم.

نکاتی برای تمیز کردن کامل یخچال هم در داخل و هم بیرون

یخچال یک کالای بادوام است که طول عمر مناسبی دارد مشروط بر این‌که به درستی از آن نگهداری شود. حتی تمیز کردن واشر درب یخچال می‌تواند بر عملکرد یخچال و عمر آن اثرگذار باشد. علاوه بر این اگر یخچال را به‌درستی تمیز نکنید بوی نامطبوع آن بر سایر مواد غذایی درون یخچال تأثیر بدی دارد و برخی غذاها طعم و بوی بد را به خود می‌گیرند. چند ماده پاک کننده طبیعی و مواد تمیزکننده در دسترس مثل جوش‌شیرین، آب، مایع ظرف‌شویی و پارچه‌های خشک را بردارید تا با هم به سراغ تمیزکردن یخچال برویم.

تمیز کردن قفسه‌ها و کشوهای یخچال

نگاهی به دستورالعمل‌ها و برچسب‌های روی قفسه‌ها و کشوها کنید. هر کدام از آن‌ها قلق خاصی برای بیرون آمدن از جای خود دارند. با توجه به اینکه این لوازم قیمت بالایی دارند حتما از نحوه صحیح خارج کردن آن اطمینان حاصل کنید و بعد اقدام به جدا کردن قفسه‌ها و کشوها از یخچال خود کنید.
قفسه‌ها و کشوها یا شیشه‌هایی که جدا می‌شوند را در آب داغ و صابون بگذارید و با دست بشویید.

بگذارید اجزای شیشه‌ای قبل از تماس با آب داغ به دمای محیط برسند. در غیر این صورت، آنها ممکن است ترک بردارند و بشکنند.

برخی لکه‌ها و مواد غذایی ممکن است به سختی به کشورها و قفسه‌ها چسبیده باشند. برای برطرف کردن آن‌ها قبل از این که درون آب گرم و صابون بگذارید کمی آب روی آن‌ لکه ها اسپری کنید و بعد از ۵ دقیقه به کمک یک اسکاچ نرم (غیر سیمی) آن‌ها را جدا و پاک کنید و بعد برای شستن درون محلول ذکر شده بگذارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    تمیز کردن قفسه‌ها و کشوهای یخچال

    تمیز کردن فضای داخلی یخچال

    به سراغ قسمت‌های ثابت و قسمت‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را به سادگی خارج کرد بروید. برای شستن درون یخچال باید یک محلول مناسب آماده کنید. به هیچ عنوان سراغ برندهای تجاری نروید؛ چون ممکن است به قطعات یخچال شما آسیب بزند.

    بهترین محلولی که متخصصان در این حوزه توصیه می‌کنند محلول جوش شیرین و آب است. برای تهیه این محلول کافی است ۱ واحد جوش شیرین و ۷ واحد آب را در ظرفی با هم ترکیب کنید.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن و رسوب زدایی اسپرسو ساز خانگی

    محلول را درون قوطی اسپری بریزید و شروع به پاک کردن درون یخچال کنید. شما برای این کار به یک پارچه تمیز و خشک نیاز دارید. هر بار مقداری اسپری کنید و بعد با دستمال آن را پاک کنید.

    برای لکه‌هایی که کمی سخت‌تر هستند ابتدا مقداری از محلول را اسپری کنید و بگذارید خیس بخورد و بعد از ۵ دقیقه مجددا به سراغ آن بروید.
    از بالا به پایین کار کنید تا از فرود چکه روی سطوحی که از قبل تمیز شده‌اند جلوگیری کنید.

    نکته مهم: برای تمیز کردن شیارها، واشرها و نقاطی که به راحتی به آن‌ها دسترسی ندارید به هیچ عنوان از اشیاء تیز استفاده نکنید. حتی قرار دادن این اشیاء درون پارچه و استفاده از آن‌ها می‌تواند به یخچال و قطعات آن آسیب وارد کند. بهترین ابزار برای این کار استفاده از مسواک مخصوص تمیز کردن یا برس پلاستیکی نرم است.

    بیشتر بخوانید: روش های تمیز کردن نوار لاستیکی درب یخچال

    چگونه بوی نامطبوع یخچال را از بین ببریم؟

    علی‌رغم وجود سیستم‌های جدید در یخچال که تاثیر مهمی روی بوی محیط درون آن دارد؛ اما باز هم اگر به‌درستی از یخچال نگهداری نکنید و برخی نکات را رعایت نکنید، یخچال شما بعد از مدتی بوی خاصی می‌گیرد که چندان خوشایند نیست و اثر این بو خیلی راحت به برخی مواد غذایی منتقل می‌شود.

    برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال حتما به‌صورت دوره‌ای آن را تمیز کنید. حتی اگر وقت کافی ندارید غیر از تمیز کردن لکه‌های دم‌دستی حداقل هر ۳ ماه یا ۶ ماه یکبار یخچال را به‌صورت اساسی تمیز کنید.

    بهترین روش برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال استفاده از جوش شیرین است. درون ظرفی مقداری جوش شیرین بریزید و آن را در قفسه پایینی یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود که هر گونه بویی که از مواد غذایی مختلف وارد یخچال می‌شود جذب شود، بنابراین وقتی یخچال خود را دوباره پر می‌کنید، این ظرف را برای مدتی همان جا بگذارید تا به کار تهویه درون یخچال بپردازد.

    بیشتر بخوانید: چگونه از کپک زدن میوه‌ها در یخچال جلوگیری کنیم؟!

    تمیز کردن واشر یخچال

    واشر لاستیکی دور درب یخچال یکی از مهم‌ترین اجزای آن در میزان مصرف برق یخچال و قدرت خنک‌کنندگی آن است. این واشر حکم مهروموم یخچال را دارد و مانند یک عایق قوی مانع از تبادل دمایی بین محیط درون یخچال و بیرون آن می‌شود.

    به هیچ عنوان برای تمیز کردن واشر آن را از درب جدا نکنید. این اجزا در کارخانه آب‌بندی و مهر و موم شده‌اند و ممکن است بعد از باز کردن و دوباره جا زدن آن دیگر مثل قبل کارایی لازم را نداشته باشند.

    این واشر خیلی حساس است و اگر مشاهده کردید که دچار زدگی و پارگی است حتما باید آن را تعویض کنید. برای این‌که خود شما به آن آسیب
    نزنید برای تمیز کردن واشر لاستیکی از مسواک یا برس‌های پلاستیکی نرم استفاده کنید. اشیا نوک‌تیز حتی خلال‌دندان ممکن است واشر را سوراخ کنند.

    تمیز کردن واشر یخچال
    بهترین محلول برای تمیز کردن واشر همان محلول جوش شیرین است. توصیه می‌کنیم حتی اگر روی شوینده درج شده که مخصوص شست‌وشوی یخچال است برای تمیز کردن واشر لاستیکی درب‌ها از آن استفاده نکنید. برای حفظ مهر و موم یخچال واشر لاستیکی باید مرتباً تمیز شود. اگر مشاهده کردید برخی لکه‌ها به سختی از آن جدا می‌شود، از آب گرم و صابون یا مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. در نهایت برای اینکه واشر خاصیت انعطاف‌پذیری و براقی خود را حفظ کند و مهر و موم آن آسیب نبیند پس از تمیز کردن، یک‌لایه نازک از وازلین روی سطح آن بکشید.

    تمیز کردن بیرون یخچال

    از بالای یخچال شروع کنید. سقف یخچال معمولا محلی برای انباشت گرد و غبار و چربی موجود در هوای آشپزخانه است. اگر لایه کثیفی روی سر یخچال بیش از اندازه کهنه است و به راحتی جدا نمی‌شود چند قطره الکل را روی یک‌پارچه نرم بریزید و روی لکه‌ها بمالید.

    به طور کلی اسپری تمیزکننده چندمنظوره سطوح گزینه مناسبی برای تمیز کردن قسمت‌های بیرونی یخچال است. هر بار که سطح را تمیز می‌کنید باید دستمال نانو خشک روی آن بکشید. دستگیره‌ها و درب‌ها و تمامی سطوح بیرونی یخچال را تمیز و درخشان کنید اگر بیرون یخچال تمیز باشد بدون شک رغبت بیشتری برای تمیز کردن درون آن‌هم خواهید داشت.

    بیشتر بخوانید: با سریع‌ترین راه‌های از بین بردن بوی بد یخچال آشنا شوید!

    تمیز کردن کویل‌های یخچال (پشت یخچال)

    کویل یخچال یا همان کویل خنک کننده، بخشی از سیستم خنک کننده یخچال است که برای خنک کردن هوا در داخل یخچال استفاده می‌شود. این کویل‌ها معمولاً در پشت یخچال قرار دارند و مسئولیت انتقال حرارت از داخل به بیرون را بر عهده دارند. اگر نگاهی به پشت یخچال بیندازید این سیستم را می‌بینید که به‌صورت لوله‌های منحنی و توری فلزی مشخص است.  این بخشی است که معمولا به‌شدت کثیف می‌شود و کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

    قبل از شروع، دفترچه راهنمای یخچال خود را برای دستورالعمل‌های خاص بررسی کنید. اگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، به صورت آنلاین نگاه
    کنید. اکثر سازندگان لوازم‌خانگی دفترچه راهنمای خود را به صورت آنلاین دارند و شما می‌توانید با جستجوی شماره مدل، کتابچه راهنمای خود را پیدا کنید.

    اولین قدم در تمیز کردن کویل‌های یخچال همیشه جدا کردن یخچال از برق است. سپس سیم‌پیچ‌ها را پیدا کنید (بعضی در پشت یخچال و برخی در قسمت زیرین قرار دارند). اگر مال شما در پشت یخچال قرار دارد، یخچال را با احتیاط از دیوار جدا کنید. برای تمیز کردن اطراف کویل‌ها از یک برس پلاستیکی استفاده کنید. اگر لکه‌ها به سختی چسبیده‌اند از اسپری چندمنظوره استفاده کنید. اسپری چندمنظوره را به کویل‌ها اسپری کنید و صبر کنید تا مواد چربی را جذب کند.

    تمیز کردن آب‌سردکن یخچال

    تمیز کردن آب‌سردکن یخچال

    در باز کردن سیستم آب سردکن یخچال و مخزن آن خیلی مراقب باشید و اگر مطمئن نیستید حتما از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.

    مانند کویل‌های یخچال، قبل از تمیز کردن آبسردکن باید دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. سیستم‌ها از مدلی به مدل دیگر متفاوت هستند و یک کتابچه راهنمای هر سیستم منبع خوبی برای دستورالعمل‌ها و اطلاعات خاص توزیع‌کننده آب است.

    همچنین دفترچه راهنمای برنامه‌ریزی تعویض فیلتر آب‌پاش و یخ‌ساز خود را نیز بررسی کنید. تعویض فیلتر طبق زمان‌بندی توصیه شده به حفظ سلامت دستگاه و کیفیت آب مصرفی شما کمک می‌کند.

    سینی پخش‌کننده آب مستعد انواع لکه‌ها و حتی لکه‌های خود آب است. سینی را با یک پاک کننده بر پایه سرکه، مثل سرکه سفید و آب تمیز کنید و بلافاصله با پارچه نانو خشک کنید.

    اگر سینی قابل جدا شدن است، آن را بیرون بیاورید و در سینک بشویید. حتما زیر سینی را نیز تمیز کنید.

    استفاده از یک مسواک نرم برای ورود به هر گوشه، شکاف و دریچه بسیار مناسب است.

    بیشتر بخوانید: پاک کردن فوری لکه‌های چربی کابینت

    نحوه حذف کپک از یخچال

    محیط سرد و گاه مرطوب درون یخچال بستر مناسبی برای رشد انواع کپک است. برای از بین بردن کپک داخل یخچال، از پاک‌کننده‌های قوی یا سفید کننده خودداری کنید. به‌جای آن، جوش‌شیرین را بردارید و یک قاشق غذاخوری را با یک لیتر آب گرم مخلوط کنید. سطح کپک‌زده را پاک کنید، سپس کاملاً خشک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود.

    نحوه حذف کپک از یخچال

    اقدامات پیشگیرانه برای تمیز نگه‌داشتن یخچال

    یخچال محیطی است که در آن ما مهم‌ترین مواد غذایی خود را نگه‌داری می‌کنیم این محیط باید تا جای ممکن عاری از هرگونه آلودگی باشد. وقتی از بیرون خرید می‌کنید آن‌ها را همان‌طور با نایلون همراهشان درون یخچال نگذارید. هر چیزی که می‌خواهید در یخچال بگذارید چک کنید که آیا تمیز است؟

    گر هم موارد کثیف را شستید قبل از قراردادن در یخچال حتما آن‌ها را خشک کنید؛ زیرا رطوبت آن می‌تواند عامل کپک و لکه روی یخچال باشد.

    از جوش شیرین و آب برای پاک کردن شیشه‌ها، بطری‌ها یا قوطی‌ها استفاده کنید.

    می‌توانید این محلول را در قوطی اسپری و کابینت زیر سینک بگذارید تا در دسترس باشد و هرگاه لازم بود دست به سر روی یخچال خود بکشید.

    در این مقاله سعی کردیم که همه مطالب مورد نیاز برای تمیز کردن بیرون، درون و قسمت آب‌سردکن یخچال را برای شما عزیزان آماده کنیم باید اشاره کرد اگر مدت زمان زیادی از سرویس یخچال می‌گذرد و احساس می‌کنید بیش از اندازه کثیف است، یک سرویس کامل توسط نمایندگی یا فرد متخصص در این امر نیز گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

    منبع: www.bhg.com/homekeeping/house-cleaning/tips/how-to-clean-a-refrigerator

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.