آشپزیکیک و شیرینی

مهمترین نکات شیرینی پزی مخصوص عید (۳۰ ترفند ویژه)

شیرینی‌پزی از آن دسته کارهایی است که طرفداران خاص خودش را دارد. از طرفی، شیرینی‌های خانگی به نسبت شیرینی‌هایی که از قنادی تهیه می‌شود، مزه بهتری دارد. علت آن هم وسواس و دقتی است که در هنگام پخت برای آن صرف می‌شود. در ایام نوروز عید نوروز یا اعیاد مختلف و جشن ها و مهمانی ها، طبق رسومی که در ایران داریم، مصرف شیرینی بسیار بیشتر می‌شود. افرادی هستند که ترجیح می‌دهند شیرینی این ایام را خودشان در خانه تهیه کنند. شیرینی های خشک و سنتی ایرانی بیشتر برای عید نوروز آماده می شوند و ماندگاری بالایی دارند. تهیه شیرینی در منزل بسیار به صرفه و سالم است. شیرینی هایی که خانگی هستند طعم و عطری بسیار عالی دارند چون از مواد مرغوب و خالص برای پخت آن ها استفاده می‌شود. آماده کردن شیرینی خانگی با اینکه کار دشواری نیست اما نکات مهمی دارد که با دانستن آن ها می توانید شیرینی های بسیار مرغوب و با کیفیت تهیه کنید.

با ما در اکالا بلاگ همراه باشید با آموزش  مهمترین ترفندها و نکات شیرینی پزی!

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    نکات شیرینی پزی

    ترفندهای پخت شیرینی سنتی:

    ۱- استفاده از مواد اولیه مرغوب و خالص و درجه یک مثل پودر بادام خانگی و پودر هل خانگی و … باعث افزایش کیفیت شیرینی شما می شود.

    ۲- جهت مسلط بودن به رسپی قبل از درست کردن شیرینی حتما دستور رو چند بار بخونید و اگه دستور داخل گوشی هست اون رو روی کاغذ بنویسید.

    ۳- اندازه گیری دقیق مواد اولیه در تهیه شیرینی بسیار حائز اهمیت استو حتما از ترازوی دیجیتال و پیمانه و قاشق های استاندارد برای اندازه گیری مواد استفاده کنید.

    ۴- مواد اولیه اندازه گیری شده و ابزار و مواد مورد نیاز و سینی فر رو کنار دستتون قرار بدین تا کار شما سریع پیش بره و چیزی رو فراموش نکنید.

    ۵- تا حد ممکن از جایگزین کردن مواد و کم و زیاد کردن مواد اولیه خودداری کنید.

    ۶- همه مواد خشک مثل آرد گندم و پودر شکر و آرد نخودچی، آرد برنج، نشاسته ذرت، شیر خشک و حتی ادویه هایی مثل پودر هل، پودر دارچین و زنجبیل رو الک کنید تا اگه حتی ناخالصی هر چند کوچکی هم دارن گرفته بشه.

    ۷- زیاد بودن پودر شکر باعث پهن و نازک شدن شیرینی میشه، کم بودن آرد باعث وا رفتن شیرینی میشه، روغن زیاد باعث تغییر فرم شیرینی میشه، مایعات زیاد بافت شیرینی رو خشک میکنه به همین دلیل اندازه گیری دقیق مواد خیلی اهمیت داره و از پیش اومدن این اشکالات جلوگیری می کنه و به مراتب شیرینی بهتر با ظاهر قشنگ تری رو به ما میده.

    بیشتر بخوانید: کاشت سبزه عید

    ۸- خمیر های کره ای به هیچ عنوان نباید زیاد ورز داده بشن چون حرارت دست باعث گرم شدن و به روغن افتادن خمیر میشه و در نتیجه کوکی یا شیرینی سفت میشه.

    ۹- موقع کاتر زدن شیرینی بهتر هست که خمیر خنک باشه تا شیرینی ها تغییر شکل ندن. اگه احساس کردین خمیر گرم شده بعد از کاتر زدن اون رو چند دقیقه داخل یخچال بذارین و بعد قسمت های کاتر زده رو جدا کنید تا تغییر شکل ندن.

    ۱۰- بعد از باز کردن خمیر با وردنه ضخامت خمیر باید در همه نقاط یکسان باشه وگرنه داخل فر شیرینی ها دو سطح میشن و یک طرف برشته میشه و یک طرف خام میمونه.

    ۱۱- تمام شیرینی هایی که در یک سینی قرار می گیرن باید ضخامت و اندازه شون یکسان باشه تا همزمان پخته بشن و یکی برشته و یکی خام نباشه.

    ۱۲- بهترین کره برای استفاده در شیرینی ها کره حیوانی است که در همه فروشگاه ها موجود است.

    ۱۳- به جای کره حیوانی می توانید از کره گیاهی استفاده کنید اما ماندگاری و طعم و کیفیت شیرینی در حد چشمگیری پایین میاد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی آلمانی به روش قنادی

    نکات شیرینی پزی۱۴- هنگام لزوم از روغن های کاملا جامد مثل اصیل یا لادن آبی استفاده کنید. روغن های نیمه جامد و مایع اصلا مناسب شیرینی نوروزی نیستند.

    ۱۵- برای کار با روغن جامد ابتدا روغن رو با حرارت غیر مستقیم (بن ماری) و ملایم آب کنید بعد داخل یخچال بذارین تا کاملا ببنده و بافت روغن یکنواخت بشه و بعد استفاده کنید. (روغن اصیل احتیاجی به این کار نداره)

    ۱۶- روغن صاف قنادی یا روغن ۵۰ کیفیت شیرینی رو پایین میاره اما ماندگاری شیرینی رو بالا میبره اما از نظر سلامتی اصلا توصیه نمیشه.

    ۱۷- در دستور ها به هیچ وجه کره و روغن رو جایگزین هم نکنید.

    ۱۸- برای خشک و سفت شدن شیرینی سه دلیل میتونه وجود داشته باشه، افزودن مایعات زیاد، مصرف کم ‌روغن و بیش از حد هم زدن و ورز دادن خمیر شیرینی که گزینه آخر عمده ترین دلیل خشک شدن شیرینی هست.

    ۱۹- تو دستور هایی که تخم مرغ استفاده شده اگه میخواین مواد شیرینی رو نصف کنید تخم مرغ رو داخل ظرفی بشکنید و کامل هم بزنید تا از حالت لختگی خارج بشه و بعد نصف اون رو استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: آموزش کامل پخت شیرینی عید در خانه

    ۲۰- حتما قبل از پخت تمام شیرینی ها یکی دو عدد از آن ها را داخل فر بپزین تا زمان و کیفیت شیرینی رو بتونید چک کنید.

    ۲۱- سینی خود فر به هیچ وجه مناسب پخت شیرینی نیست این سینی چون رنگ تیره ای داره گرما رو جذب میکنه و باعث میشه قبل از کامل شدن پخت شیرینی زیر شیرینی بسوزه سینی های روحی و گالوانیزه رنگ ‌روشن با لبه کوتاه برای پخت شیرینی مناسب هستن.

    ۲۲- اگه روی شیرینی پخته اما داخل اون خام و خمیر مونده یعنی حرارت فر تون بالاست.

    ۲۳- شکر مورد استفاده برای شیرینی بهتره شکر دانه ریز یا پودر قند باشه برای دانه ریز شدن شکر اون‌ رو داخل آسیاب بریزین و چند پالس بزنید تا ریز تر بشه.

    ۲۴- بعد از خارج کردن شیرینی ها از فر اجازه بدین کاملا خنک بشن و به هیچ وجه جا به جا نکنید چون شیرینی ها تا وقتی گرم هستن امکان خرد شدن و شکستن شان وجود دارد.

    نکات شیرینی پزی

    ۲۵- برای پخت شیرینی فر رو از قبل گرم کنید.

    ۲۶- مواد اولیه باید هم دمای محیط باشن مگر اینکه در دستور ذکر شود که خنک باشن.

    ۲۷- شیرینی هایی که بافت نرمی دارن رو داخل ظرف در بسته که هوا داخل اون نمیده نگهداری کنید تا خشک نشن و شیرینی ها خشک رو داخل ظرفی که هوا در اون نفوذ می کنه قرار بدین، برعکس شیرینی های نرم.

    ۲۸- بهترین زمان پخت شیرینی عید با توجه به اینکه چند مدل و چند کیلو شیرینی احتیاج دارید متغیر است و نیاز به برنامه‌‌ریزی دارد و اگه برای مصرف خانگی زیر ۱۰ کیلو میپزین دو سه روز پایانی سال مشغول پخت بشین اگر در حجم زیاد سفارش دارین پخت رو از هفته اول یا دوم اسفند آغاز کنید.

    ۲۹- بهترین دما برای ‌شیرینی خشک ۱۰ تا ۲۰ درجه هست و شیرینی ها را نهایتا تا ۳ ردیف روی هم بچینید و بین هر ردیف کاغذ روغنی قرار بدین و سلفون بکشید یا از ظرف دردار استفاده کنید.

    ۳۰- شیرینی هایی که مربا، مارمالاد یا بریلو دارن ۷ تا ۱۰ روز ماندگاری دارن و اگه مربا رو نزدیک به زمان سرو ما بین شیرینی بزنید ماندگاری اون بیشتر میشه.

    امیدوارم از نکات و ترفندهای شیرینی پزی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.