آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه کیک سمولینا کرم دار (کیک بسبوسه)؛ خانگی و خوشمزه

کیک سمولینا یا کیک بسبوسه یکی از کیک های معروف و محبوب در کشورهای عربی و حتی ترکیه ست. این کیک با آرد سمولینا تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و خوش طعم است بخاطر وجود سمولینا بافتی متفاوت دارد. کیک سمولینا رو هم ساده هم بصورت خامه و با لایه ای کرمدار تهیه می‌کنند. و بعد از پخت آغشته به شربت می‌شود و در واقع از دسته کیک های خیس به شمار می آید.پس اگر از طرفداران کیک های خیس وشربتی و یا کیک های کرمدار هستید این آموزش رو از دست ندید و با ما در ادامه همراه باشید با آموزش کیک سمولینای کرمدار.

این کیک از سه بخش تشکیل شده تهیه کیک، کرم میانی کیک و شربت کیک. شاید با توجه به اینکه سه لایه وسه مرحله تهیه دارد ،درست کردن آن سخت به نظر برسد اما برخلاف تصور کلِ زمان پخت و آماده سازی این کیک بین یک ساعت تا یک ساعت ونیم زمان می‌برد و علاوه بر آن بسیار ساده و بدون ابزار خاصی تهیه می‌شود.

با ما همراه باشید با آموزش این کیک خوشمزه با فات خاص و جذاب آن در اکالا بلاگ.

مواد لازم جهت تهیه کیک سمولینا کرمدار یا کیک بسبوسه
تخم مرغدو عدد
خامه صبحانه یا ماست خامه اییک پیمانه
شکرنصف پیمانه
آرد سمولینا یک پیمانه سر پر
پودر نارگیل نصف پیمانه
روغن مایع نصف پیمانه
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری

مواد لازم جهت تهیه کیک سمولینا کرمدار یا کیک بسبوسه

مواد لازم برای تهیه کرم میانی کیک سمولینا
شیردو پیمانه
نشاسته ذرت۳ قاشق غذاخوری
آرد سفید یک قاشق غذاخوری
شکر سه قاشق غذاخوری
خامه صبحانه نصف پیمانه
پنیر خامه ای ۵۰ گرم

مواد لازم برای تهیه کرم میانی کیک سمولینا

مواد لازم برای تهیه شربت کیک سمولینا
شکر یک پیمانه
آب یک پیمانه
زعفران دم شده غلیظبه میزان لازم
آب لیمو ترش یک قاشق چایخوری
گلاب یک سوم پیمانه

مواد لازم برای تهیه شربت کیک سمولینا

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    برای تهیه این کیک ساده و خوشمزه نیاز به هیچ وسیله و ابزار خاصی نیست و فقط یک ظرف گود، قابلمه و یک همزن دستی یا قاشق برای تهیه ان نیاز است.

    برای شروع کار بهتر است ابتدا شربت رو درست کنید. برای این منظور، شکر رو داخل داخل قابلمه کوچکی بریزید. آب رو به شکر اضافه کنید.

    طرز تهیه شربت کیک سمولینا کرم دار به هم بزنید و قبل ازاینکه قابلمه رو روی حرارت بگذارید، شکر و آب رو به خوبی مخلوط کنید و بعد ظرف رو روی حرارت بگذارید. بعد از اینکه ظرف رو روی حرارت گذاشتید دیگر نباید هم بزنید.

    طرز تهیه باقلوا کادایف

    اجازه بدید شکر با حرارت کم در آب حل شود.بعد از گذشت حدودا ده دقیقه وزمانی که شکر به طور کامل در آب حل شد، زعفران رو به آب و شکر اضافه کنید.

    زعفران را به شربت کیک سمولینا کرم دار اضافه کنیدو بعد آب لیموترش رو بریزید و در نهایت حدود یک سوم پیمانه گلاب بریزید.

    حرارت رو خاموش کنید و شربت رو کنار بگذارید تا سرد شود. حالا نوبت به تهیه کیک می‌رسد. در ظرف گود و بزرگی، تخم مرغ ها رو بشکنید.

    آب لیمو ترش را برای کیک سمولینا شربتی اضافه کنید

    وانیل رو به تخم مرغ ها اضافه کنید. همزمان شکر رو بریزید.

    وانیل و شکر را به تخم مرغ در کیک سمولینا شربتی اضافه کنید و روغن مایع رو هم اضافه کنید. کمی با قاشق یا همزن دستی هم بزنید و مخلوط کنید.

    روغن مایع را به تخم مرغ اضافه کنید در کیک سمولینا

    ماست یا خامه رو اضافه کنید و بعد پودر نارگیل رو بریزید.

    ماست و پودر نارگیل را به مواد کیک سمولینا شربتی اضافه کنید

    در پایان آرد سمولینا رو به مواد اضافه کنید و بعد بکینگ پودر رو داخل مواد بریزید.

    آرد سمولینا با بکینگ پودر را اضافه کنید.

    یا کمک ویسک یا همزن دستی هم بزنید و مواد رو مخلوط کنید. تا به طور کامل با هم ترکیب شوند و مخلوطی یکدست بوجود بیاد. در این مرحله میتونید دو الی سه قاشق غذاخوری محلول زعفران یا زعفران دم شده رو به مواد کیک اضافه کنید.

    زعفران را به مواد کیک سمولینا اضافه کنید

    بعد از اضافه کردن زعفران مواد رو هم بزنید و به خوبی مخلوط کنید تا در نهایت غلظتی مشابه تصویر داشته باشید. حالا دیگر مواد کیک کاملا آماده ست.

    طرز تهیه کیک پیانو

    یک قالب مناسب که بهتر است قالب کمربندی باشد ،انتخاب کنید. کف قالب کاغذ روغنی پهن کنید.

    کاغذ روغنی را ته قالب پهن کنید
    در این مرحله باید مواد رو به طور مساوی نصف کنید. نیمی از مواد رو داخل قالب بریزید و نیم دیگر آن را نگه دارید و کنار بگذارید.

    ریختن مواد کیک سمولینا در قالب

    حالا سطح روی موادی که داخل قالب ریختید رو صاف کنید تا یکدست در تمام قسمتهای قالب از مواد کیک پخش شود و بعد قالب رو در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید بیست الی بیست و پنج دقیقه زمان بدهید تا کیک در فر بپزد.

    کیک از دیواره کمی تغییر رنگ خواهد داد که مشخصه و نشانه ی کافی بودن زمان پخت است. با یک سیخ چوبی هم میتونید از پخت کیک اطمینان حاصل کنید.

    طرز تهیه انواع کیک خانگی

    بعد از بیست دقیقه کیک رو از فر خارج کنید. اما قبل از آن حین پخت کیک،و تا زمانی که کیک در فر می‌پزد، باید مواد میانی کیک رو تهیه کنید و تهیه آن حدود بیست دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

    برای اینکار در ظرف مناسب یا یک قابلمه کوچک، نشاسته ذرت رو بریزید.

    ریختن مواد کیک سمولینا در قالب و نشاسته ذرت

    آرد رو هم اضافه کنید. شکر رو نیز به نشاسته ذرت و آرد اضافه کنید.

    شکر و نشاسته ذرت را به مواد کیک سمولینا اضافه کنید
    مواد رو ویسک کنید و با همزن دستی یا قاشق هم بزنید. حالا شیر رو به آرامی و کم کم به این مواد اضافه کنید.

    شیر را به مواد خمیر کیک سمولینا شربتی اضافه کنید

    کمی از شیر رو که ریختید هم بزنید. تا تمام مواد در شیر کاملا حل شود و بعد مابقی شیر رو داخل مواد بریزید.

    شیر را کامل به مواد کیک سمولینا شربتی اضافه کنید

    هم بزنید و به خوبی مخلوط کنید و بعد قابلمه رو روی حرارت قرار بدید. حرارت باید کاملا ملایم باشد و به طور مرتب و منظم مواد رو هم بزنید تا گلوله گلوله و حالت تکه ای در کرم ایجاد نشود.

    به طور پیوسته هم بزنید تا مواد ته نگیرد. بعد ازاینکه مواد غلیظ شد و همانند فرنی به غلظت رسید و کم کم شروع کرد به حباب زدن و حباب هایی روی مواد ایجاد شد، غلظت کرم به حد مناسب رسیده و قوام پیدا کرده.

    حالا باید از روی حرارت بردارید. غلظت مواد رو بعد از خاموش کردن حرارت در تصویر مشاهده می‌کنید.

    غلظت مواد شیری برای کیک سمولینا شربتی

    حالا خامه صبحانه رو به مواد اضافه کنید و بعد پنیر خامه ای رو بریزید. هم بزنید و به خوبی مخلوط کنید. حالا دیگر کرم آماده ست.

    کرم کیک سمولینا شربتی
    کیک که حالا دیگر پخته شده رو بعد از مدت ذکر شده از فر خارج کنید. مشاهده میکنید که دیواره ها و اطراف کیک طلایی شده!

    سطح روی کیک را کرم بریزید
    حالا کرم آماده شده رو همانطور که داغ است روی کیک پخته شده که تازه از فر خارج کردید بریزید. سطح روی کرم رو به خوبی صاف کنید و کاملا روی کیک رو با کرم پوشش بدید. حالا باید نیم دیگر مواد کیک که در ابتدا جدا کردید رو روی کرم بریزید.

    برای اینکار و برای اینکه مواد یک اندازه در تمام قسمت های کرم پخش شود بهتر است مواد کیک رو داخل قیف ساده و بدون ماسوره بریزید. و بعد با مواد کیک به وسیله ی قیف تمام کرم رو پوشش بدید و کیک رو روی کرم پایپ کنید.

    مواد کیک سمولینا را روی کرم آن پایپ کنید

    به طوری که کرم کاملا پوشانده شود. حالا باید مجدد قالب رو به فر گرم و روشن منتقل کنید.نیم ساعت تا ۳۵ دقیقه اجازه دهید کیک در فر بپزد.بعد از این مدت با سیخ چوبی از پخت کیک اطمینان حاصل کنید و یک خلال دندان یا سیخ چوبی داخل کیک بزنید اگر تمیز بیرون آمد یعنی کاملا پخته .بهتر است حالا چند دقیقه گریل رو روشن کنید تا روی کیک طلایی شود.

    بعد از این مدت از فر خارج کنید. به وسیله ی یک سیخ چوبی ،حفره‌ هایی روی کیک ایجاد کنید. و بعد شربت سرد شده که در ابتدا آماده کردید رو روی کیک داغی که تازه از فر خارج شده، بریزید. تمام کیک باید به شربت آغشته شود.

    ریختن شربت سرد شده روی کیک سمولینا شربتی

    شربت کم کم جذب کیک خواهد شد.علت ایجاد حفره در کیک به این خاطر است که شربت بین حفره ها نفوذ کند و بهتر جذب کیک شود. بعد از ریختن شربت روی کیک ،باید کیک رو برای دو تا سه ساعت در یخچال قرار بدید تا سرد شده و کاملا آماده سرو شود.

    طرز تهیه پودینگ سمولینا

    بعد ازاین مدت از یخچال خارج کنید. کیک رو با پودر نارگیل و پسته تزیین کنید و بعد نوش جان کنید.

    طرز تهیه کیک سمولینا کرم دار شربتی خوشمزه و خانگی

    نکات تهیه کیک سمولینا شربتی:

    • برای تهیه این کیک همانطور که از نامش پیداست فقط از آرد سمولینا استفاده می‌شود.آرد سمولینا رو میتونید از فروشگاه ها و لوازم قنادی ها تهیه کنید.بهتر است آرد سمولینایی که استفاده می‌کنید کمی خشن باشد یعنی نرم و حالت پودری نداشته باشد. مانند پودرسوخاری بافت دار و زبر باشد.
    • این کیک در اصل با آرد سمولینا تهیه می‌شود وجایگزین ندارد ولی در صورتی که دسترسی به سمولینا ندارید میتونید از آرد سفید و چند منظوره استفاده کنید. ولی بافت کیک رو تغییر خواهد داد و کمی ممکن است حالت خمیری پیداکند و دیگر یک کیک سمولینا نخواهد بود.
    • برای تهیه کیک سمولینا از خامه داخل کیک استفاده می‌شود. به جای خامه میتونید از ماست خامه ای استفاده کنید و یا اینکه از ترکیب خامه و ماست استفاده کنید یعنی نصف پیمانه ماست و نصف پیمانه خامه بریزید.این کیک رو داخل قالب های مستطیل و مربع میتونید تهیه کنید و دیگه نیازی به خارج کردن کیک بعد از پخت نیست.کیک رو داخل قالب میتونید برش بزنید.
    • استفاده از زعفران در کیک اختیاری ست برای خوش رنگ و طعم شدنش میتونید استفاده کنید.
    • در تهیه کیک سمولینا یا کیک بسبوسه از شیرخشک قنادی هم استفاده می‌شود. شیر خشک نباید شور باشد. اگر شیر خشک داشتید به میزان دو تا سه قاشق غذاخوری شیر خشک قنادی به مواد کیک اضافه کنید در غیر این صورت میتونید حذف کنید.
    • کرم میانی کیک رو باید داغ روی کیک بریزید پس بهتر است در فاصله ای که لایه ی اول کیک در فر میپزد ،کرم رو آماده کنید.کرم رو مرتب هم بزنید نباید گلوله گلوله باشد کاملا یکدست و لطیف باید باشد. میتونید کرم رو از صافی رد کنید تا صاف و یکدست شود.کرم رو بیش از اندازه روی حرارت نذارید تا خیلی سفت شود. از روی حرارت که بردارید و چند دقیقه بماند سفت‌تر خواهد شد .
    • داخل کرم این کیک بین ۵۰ تا صدگرم پنیر خامه ای استفاده می‌شود.به همین خاطر به این کیک چیزکیک بسبوسه هم گفته می‌شود.
      کرم نیاز به وانیل و طعم دهنده ندارد چون بعد از پخت شربت روی کیک ریخته می‌شود و طعم شربت غالب خواهد شد.
    • دقت کنید که شربت باید سرد باشد و روی کیک داغ که تازه از فر خارج شده ریخته شود!
    • به شربت میتونید پودرهل هم بزنید تا عطر و طعم قوی تری بگیرد ولی در دستور اصلی ذکر نشده و نیاز نیست.
    • کیک رو بعد از پخت در یخچال بگذارید حداقل دو الی سه ساعت استراحت کند.ترجیحا بیشتر بماند بهتر هم هست.
    • شربت کامل جذب کیک خواهد شد و یک کیک شربتی خوشمزه و جذاب با لایه پنیری خوش طعم خواهید داشت.میتونید مقداری از شربت رو نگه دارید و موقع برش دادن کیک روی هر اسلایس از کیک بریزید .
    • این کیک رو بدون کرم میانی هم میتونید تهیه کنید در این صورت تمام مواد کیک رو یکباره داخل قالب بریزید و دیگر نیازی به نصف کردن مواد نیست.

    امیدواریم ازاین آموزش طرز تهیه کیک سمولینا شربتی بهره ببرید و این کیک رو به سادگی در منزل و برای عصرانه و مهمانی ها تهیه کنید و لذت ببرید. همچنین برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.