روانشناسیسبک زندگی

۱۰ راهکار موثر برای برخورد با کودک بد دهان

حرف زشت زدن کودک معمولا دلایل متفاوتی دارد و در اکثر مواقع با عکس‌العمل‌های درست والدین پس از مدتی برطرف می‌شود. اما چطور با بدزبانی کودک رفتار کنیم؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز برخورد با کودک بد دهن آشنا شوید.

با کودکی که فحش می‌دهد چه کنیم؟

کودکان همه حرف‌ها و کلماتی که می‌شنوند را تکرار می‌کنند و قرار گرفتن آن‌ها در فضایی که از کلمات نامناسب استفاده شود، موجب می‌شود تا خیلی زود این کلمات را تکرار کنند. به طور معمول بددهنی در کودکان اثرات مخربی بر شخصیت او دارد و در بسیاری از مواقع نیز به دلیل بی‌توجهی و تربیت نادرست کودک اتفاق می‌افتد. در ادامه این بخش به راهکارهایی برای برخورد با کودک بددهن اشاره شده است.

۱- علت فحش دادن کودک را پیدا کنید

فحش دادن کودکان علت‌های مختلفی دارد و پیدا کردن علت بروز این مشکل اهمیت زیادی در رفع آن دارد. در بسیاری از مواقع، کمبود توجه موجب بد دهنی کودکان می‌شود و در این شرایط آن‌ها با به زبان آوردن کلمات بد، سعی می‌کنند تا توجه دیگران را به خود جلب کنند.

یکی دیگر از دلایل فحش داد کودکان، تجربه احساسات منفی است. در واقع زمانی که کودک حس بدی دارد، نمی‌تواند احساسات خود را به طور کامل بیان کند و در این شرایط ممکن است از کلمات بد استفاده کند.

از طرف دیگر قرار گرفتن کودک در فضایی که بقیه افراد نیز حرف‌های زشت می‌زنند، موجب الگوبرداری او از این کلمات و تکرار آن‌ها می‌شود. به خاطر داشته باشید که نگاه کردن فیلم‌های نامناسب، برنامه‌ها و بازی‌هایی که در آن‌ها فحاشی می‌شود نیز موجب فحش دادن کودک می‌شوند.

چطور با بدزبانی کودک رفتار کنیم؟

۲- به هیچ عنوان نخندید

بسیاری از والدین بعد از شنیدن کلمات زشت از زبان فرزند خود شروع به خندیدن می‌کنند. در این شرایط کودک از توجه والدین لذت می‌برد و سعی می‌کند تا بارها و بارها این کلمه را تکرار کند تا شما دوباره بخندید و به او توجه کنید.

۳- یک لحظه مکث کنید

بعد از شنیدن کلمه زشت از زبان کودک به جای خندیدن یا داد زدن، بهتر است یک لحظه مکث کنید و هیچ عکس العملی از خود نشان ندهید. سپس از کودک بپرسید که زمانی که این کلمه را تکرار کرد چه احساسی داشت.

اگر کودک عصبانی یا ناراحت است، باید با او صحبت کنید و به او بگویید که در زمان ناراحتی می‌تواند با طرف مقابل حرف بزند و احساساتش را بیان کند. با این روش کودک به مرور مدیریت احساس را یاد می‌گیرد و دست از فحش دادن برمی‌دارد.

بیشتر بخوانید: دروغ‌هایی که هرگز نباید به کودک بگویید!

۴- با کودک صحبت کنید

زمانی که کودک حرف زشتی زد، بهتر است بدون این که عصبانی شوید یا عکس العمل تندی از خود نشان دهید، به او بگویید که این کلمات به هیچ عنوان قابل قبول نیستند و یک بی‌احترامی محسوب می‌شوند. به او بگویید که ما حق نداریم با کلمات به هم بی‌احترامی کنیم و به کودک توضیح دهید که همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند، اما زمانی که متوجه اشتباه خود شدند، باید از هم عذرخواهی کنند.

زمانی که کودک زیر ۴ سال شما حرف زشت می‌زند، باید در کمال آرامش به او بگویید که این حرف‌ها اصلا خوب نیستند و ما از این کلمات استفاده نمی‌کنیم. در برخورد با فحاشی کودک پیش دبستانی بهتر است بگویید که گفتن این حرف‌ها موجب ناراحتی دیگران می‌شود و حتی اگر این کلمات را از دیگران شنیدید، نباید آن را تکرار کنید.

کودک در سن مدرسه درک بیشتری از رفتارها داد و در این سن باید به او بگویید که آیا چیزی در مورد معنی کلمه‌ای که می‌گوید می‌داند یا نه. سپس به او توضیح دهید که این کلمه معنی بدی دارد و استفاده از آن نشانه بی‌احترامی است. برای کودک توضیح دهید افرادی که فحش می‌دهند، در جامعه جایی ندارند ولی زمانی که مودب باشیم همه انسان‌ها ما را دوست دارند.

۵- در مورد مرزها و قوانین با کودک صحبت کنید

صحبت کردن با کودک نقش مهمی بر رفتارهای او دارد. زمانی که با آرامش و دور از استرس با کودک حرف می‌زنید، او به راحتی حرف‌های شما را می‌فهمد و به آن‌ها اجرا می‌کند.

به کودک بگویید که فحش دادن یک کار غیر قانونی و اشتباه است که موجب ناراحتی اطرافیان می‌شود. به او توضیح دهید که توجه به قوانین به خصوص در مدرسه و مکان‌های عمومی اهمیت زیادی دارد و رعایت نکردن آن می‌تواند عواقب سختی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه به کودکتان نه بگویید؟

۶- به هیچ عنوان عصبانی نشوید

در برخورد با کودک بددهن به هیچ عنوان نباید عصبانی شوید. در این وضعیت باید آرامش خودتان را حفظ کنید و با صبر و حوصله به کودک بفهمانید که این کار اشتباه است. عصبانیت و واکنش‌های خشمگین موجب تشدید رفتارهای زشت و فحاشی در کودکان می‌شود.

۷- به کودک توجه کنید

سیاری از کودکان قادر به بیان احساسات خود نیستند و زمانی که به توجه بیشتری نیاز دارند، شروع به فحاشی می‌کنند. سعی کنید در طول روز در مورد مسائل مختلف با کودک حرف بزنید. اجازه دهید کودک در مورد احساساتش با شما صحبت کند و بگوید که از چه چیزی ناراحت است. برقراری ارتباط موثر با کودک به آن‌ها کمک می‌کند تا به جای فحش دادن احساس خود را بیان کنند و فشار کمتری را تحمل کنند.

بیشتر بخوانید: روابط متعادل با فرزندان؛ ۱۰ روش ارتباط موثر

چطور با بدزبانی کودک رفتار کنیم؟

۸- روی رفتارهای مثبت کودک تمرکز کنید

به جای این که روز و شب او را به خاطر حرف‌های زشتی که می‌زند سرزنش کنید، سعی کنید که او را به خاطر رفتارهای خوبش تشویق کنید. به کودک نشان دهید که رفتارهای خوب او ارزش زیادی دارند و با این روش کودک سعی می‌کند تا برای جلب توجه شما رفتارهای بهتری از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی از روی صدای افراد

۹- الگوی مناسبی باشید

بهتر است بدانید تا زمانی که خودتان فحش می‌دهید، نمی‌توانید از کودک انتظار داشته باشید که فحاشی نکند. برای تربیت یک کودک مودب، ابتدا خودتان باید بد دهنی را کنار بگذارید و مودب باشید. کودکان از سنین کم از والدین خود الگوبرداری می‌کنند و از همین رو طریقه حرف زدن شما تاثیر زیادی بر روش صحبت کردن کودک خواهد داشت.

۱۰- عواقبی را برای بد دهنی در نظر بگیرید

برای درمان حرف زشت زدن کودکان می‌توانید یک قانون تعیین کنید. زمانی که کودک حرف زشت می‌زند، می‌توانید یک نمره منفی برای او در نظر بگیرید. زمانی که تعداد نمره‌های منفی او به ۵ تا ۱۰ عدد رسید می‌توانید یک مجازات برای او در نظر بگیرید. مثل برای چند روز به او اجازه بازی با موبایل را ندهید یا هر بار که حرف زشتی می‌زند، مقداری از پول توجیبی‌اش را کم کنید.

در این مقاله به ۱۰ راهکار برای رفتار با کودک بد دهن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که برخورد با کودک بد دهن نقش مهمی بر بهبود این رفتار دارد و رفتارهای شما بر سرنوشت کودک تاثیر می‌گذارند. اگر برای تربیت کودک فحاش به مشکل برخورده‌اید، می‌توانید از یک مشاور یا روانشناس کودک برای رفع این موضوع کمک بگیرید.

یک دیدگاه

  1. پیشگیری بهتر از درمان است بچه فرشته خدا بددهنی رو از اطرافیان یاد میگیره بددهنی جلوش نکنید الگوی درستی جلوچشمش باشید که احتیاج به درمان نداشته باشه بچه تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا