برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (شنبه ۵ اسفند)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ فرقی نمی‌کند خانه‌دار باشید، دانشجو یا شاغل، اینگونه سوال‌ها دغدغه همه افرادی است که می‌خواهند یک غذای خوشمزه و سالم در وعده شام میل کنند.

از این رو ما، در پنجمین روز اسفند ماه ۱۴۰۲، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- رولت گوشت

رولت گوشت یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی است که طرز تهیه آسانی دارد و از مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت چرخ کرده، گردو، پیاز، سیر، پودر سوخاری، جعفری، رب گوجه فرنگی و… تهیه می‌شود. برای درست کردن این غذا به تبحر خاصی نیاز ندارید و بدون شک با یک بار درست کردن برای وعده شام عاشقش خواهید شد. 

طرز تهیه رولت گوشت

مراحل تهیه رولت گوشت

مراحل تهیه رولت گوشت به شرح زیر است:

  1. پیازها را خرد و نگینی کرده و با سیر رنده شده مخلوط می‌کنیم.
  2. پیازهای خرد شده و سیر را به همراه گوشت چرخ‌ کرده، نمک، فلفل سیاه و رب گوجه‌ فرنگی در غذا ساز می‌اندازیم تا مواد به خورد گوشت برود.
  3. گوشت را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم به‌ طوری‌ که در هر رول گوشت مواد را قرار دهیم. کف سینی مقداری پودر سوخاری می‌ریزیم. گوشت را به‌ صورت یکنواخت روی سینی پخش می‌کنیم به‌ طوری‌ که لبه‌های آن نیز مانند داخل گوشت شود و ضخیم نباشد.
  4. تخم‌مرغ‌ها را بگذارید تا بپزد. سپس آن‌ها را پوست بکنید و آن را حلقه‌حلقه کنید.
  5. جعفری و گشنیز خردشده را روی گوشت چرخ‌کرده بریزید. سپس تخم‌مرغ‌ها را روی سبزی‌ها بچینید. با کمی نمک و فلفل آن را طعم‌دار کنید و لبه‌های گوشت را به هم بچسبانید.

برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه رولت گوشت کلیک کنید. 

۲- کشک بادمجان

کشک بادمجان یکی از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای نونی و حاضری است که در تهیه آن در شهرهای مختلف، تفاوت‌هایی هم وجود دارد. مثلا کشک بادمجان دامغانی، اصفهانی، تبریزی و رشتی تفاوت‌هایی دارند ولی اصولی کلی آن‌ها مشترک است.

گردو و کشک در خوشمزه شدن کشک بادمجان تاثیر به سزایی دارند. شما می‌توانید این غذا را پس از پخت با مقداری نعنا داغ تزئین و نوش جان کنید.

طرز تهیه کشک بادمجان

مراحل تهیه کشک بادمجان

مراحل تهیه کشک بادمجان به شرح زیر است:

  1. بادمجان‌ها را پوست می‌کنیم، قاچ زده و آن‌ها را سرخ می‌کنیم. در حد طلایی شدن کافیه! جوری که بوی عطر بادمجان‌ها در بیاد.
  2. بعد از سرخ شدن، بهتره آن‌ها را روی پدهای مخصوص جذب روغن بگذاریم تا روغن اضافی‌شان گرفته شود تا خطری متوجه سلامت ما نشود. این نکته را حتما رعایت کنید.
  3. سپس در قابلمه‌ای که قصد طبخ غذا را در آن داریم مقداری روغن می‌ریزیم و نعناع خشک را اضافه می‌کنیم. در حد چند ثانیه هم می‌زنیم تا بوی عطر نعناع بلند شود (دقت کنید این مرحله زیاد طول نکشد؛ چون نعناع بوی سوختگی می‌گیرد و طعم غذا هم خراب می‌شود.)
  4. حال زردچوبه را اضافه می‌کنیم و چند ثانیه دیگر تفت می‌دهیم تا رنگ باز کند ( یعنی تا زمانی که زردچوبه رنگ خودش را به مواد بدهد.)
  5. سپس بادمجن‌ها را به ترتیب در قابلمه‌ می‌چینیم و‌ روی آن‌ها آب‌ جوش می‌ریزیم تا جایی که یک سانتی‌متر آب روی سطح بادمجان‌ها را بگیرد. سپس ‌حرارتش روا کم می‌کنیم و‌ زمان می‌دهیم تا آرام بپزد و آب بادمجان‌ها کاملا تبخیر شود. 

برای ادامه رسپی این غذای لذیذ و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه کشک بادمجان کلیک کنید.

۳- کوکو سیب زمینی

کوکو سیب‌ زمینی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای حاضری برای وعده شام یا عصرانه است که در مدت زمان بسیار کم با مواد اولیه در دسترسی قابل تهیه است. همچنین با توجه به مقدار سیب‌ زمینی که در این غذا مصرف می‌شود از جمله غذاهای سریع‌ الپخت و پرکالری به حساب می‌آید.

کوکو سیب زمینی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام یا پخته، زعفرانی، پاکستانی، قاشقی و… اشاره کرد. 

مراحل تهیه کوکوسیب‌زمینی پخته

مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام

مراحل تهیه کوکو سیب زمینی با سیب زمینی خام به شرح زیر است:

  1. در اولین مرحله به سراغ سیب‌زمینی‌هایتان بروید و آن‌ها را با رنده ریز، رنده کنید. اگر زمان کمی در اختیار دارد می‌توانید برای پوره کردن سیب‌زمینی‌ها از میکسر یا خردکن یا هر دستگاهی که در دسترس دارید کمک بگیرید.
  2. بعد از رنده کردن سیب‌زمینی‌ها به سراغ پیاز بروید و آن را هم با همان رنده ریز، رنده کنید. 
  3. درون ظرف مناسبی پوره سیب‌زمینی و پیاز را بریزید و به‌ خوبی با هم مخلوط کنید. تخم مرغ‌ها را دانه‌ دانه به مواد کوکو اضافه کنید و به‌ هم بزنید.
  4. سپس تمامی ادویه‌ها و مواد خشک را به مواد کوکو اضافه کنید و به‌ خوبی با قاشق به‌ هم بزنید تا مواد کاملاً یک‌دست و طعم‌دار شوند. دقت داشته باشید مواد شما باید حدی متوسط از فرم یک مواد مایع را داشته باشد، نه زیاد سفت باشد و نه شل، اصطلاحاً مواد کوکو باید شبیه عسل کش بیاید.

برای ادامه رسپی این کوکوی خوشمزه و دیگر انواع کوکوها روی لینک طرز تهیه انواع کوکو سیب زمینی به روش خانگی کلیک کنید.

۴- میگو سوخاری

خوراک میگو سوخاری یکی از مجلسی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای دریایی است. میگو متناسب با انواع ذائقه‌ها با روش‌های بسیار مختلفی سرو می‌شود. در این روش پخت، میگو به خوبی طعم‌دار شده و بوی بد آن کاملا از بین می‌رود. ظاهری بسیار زیبا و طلایی رنگ به خود می‌گیرد و بسیار ترد و خوشمزه است.

طرز تهیه میگو سوخاری

مراحل تهیه میگو سوخاری

مراحل تهیه میگو سوخاری به شرح زیر است:

  1. در مرحله اول ابتدا باید میگوها را تمیز کنید، اگر از میگوهای تازه استفاده می‌کنید، بعد از پاک کردن میگوها باید رگ سیاه پشت میگوها را دانه به دانه خارج کنید.
  2. اگر از میگو پاک شده استفاده می‌کنید فقط کافیست رگ سیاه پشت میگوها را خارج کنید. برای خارج کردن رگ سیاه پشت میگوها با یک کارد تیز پشت میگو یک برش کوچک بزنید. سپس با با نوک چاقو یا یک خلال دندان رگ سیاه را بیرون بکشید. پس از پاک کردن میگوها آن‌ها را بشویید و آبکشی کنید تا آب اضافی‌شان خارج شود.
  3. سپس میگو‌های شسته شده را در ظرف مناسبی ریخته و تمامی ادویه‌ها (نمک، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر سیر،پودر دارچین، ادویه) را به آن اضافه کنید. به خوبی به هم‌ بزنید تا میگوها حسابی به ادویه‌ آغشته شوند.
  4. حال آبلیمو و نمک را به آن‌ها اضافه کنید و درب ظرف را ببندید؛ دو تا سه ساعت درون یخچال قرار دهید. با این کار طعم و بوی بسیار خوبی به میگوها خواهید داد.
  5. اکنون میگو‌ها را دانه‌دانه درون آرد سفید قنادی قرار دهید تا میگو کاملا سفید شود. برای تهیه میگو سوخاری با کیفیت حتما این مرحله را با دقت و حوصله انجام دهید. تمام سطح میگو باید کاملا با آرد پوشیده شوند.

برای ادامه رسپی این غذای ترد و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه میگو سوخاری کلیک کنید.

۵- شیر برنج

شیر برنج یک از دسرهای سنتی ایرانی است که در عین سادگی یک غذای کامل و مقوی به حساب می‌آید. درست کردن شیر برنج، خیلی ساده و راحت است و برای طبخ آن فقط به چند قلم مواد ساده نظیر شیر، برنج، نمک، شکر، کره، هل، گلاب و… نیاز دارید.

طرز تهیه شیر برنج

مراحل تهیه شیر برنج

مراحل تهیه شیر برنج به شرح زیر است:

  1. برنج را از شب قبل یا حداقل دو ساعت قبل از پخت بدون نمک خیس کنید. سپس برنج را به همراه ۲ یا ۳ پیمانه آب در قابلمه بریزید.
  2. نمک را هم اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید آب شروع به جوشیدن کند و برنج نرم و شفته شود.
  3. توجه کنید که برنج باید کاملاً نرم شود. پس اگر آب برنج تمام شد ولی هنوز برنج نرم نشده بود یک لیوان دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های برنج کاملا نرم شود. وقتی آب برنج کشیده شد و کاملا نرم شد، شیر را اضافه کنید.
  4. شیر را در دو یا سه مرحله اضافه کنید و هر بار اجازه دهید شیر بجوشد بعد مابقی شیر را بیفزایید. حرارت را کم کنید و بگذارید تا برنج در شیر نرم‌تر شود و لعاب بیندازد.

برای ادامه رسپی این غذای ساده و مقوی روی لینک طرز تهیه شیر برنج کلیک کنید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا