آشپزیخواص مواد غذایی

دمنوش بادرنجبویه؛ آرام‌بخش فصل‌های سرد پاییزی

تا حالا با گیاه علفی به نام بادرنجبویه سرو کار داشته اید؟ میدانید از چه خواصی درمانی برخوردار است؟ این گیاه جزء گیاهان علفی بشمار میرود و می‌توان گفت از خانواده نعنا و از رایحه خوشی چون لیمو شبیه است. در ظاهر به رنگ بنفش کم رنگ ولی در اصل برنگ زرد و بعد از مدتی به رنگ سفید برمی‌گردد. این گیاه پر خاصیت را میتوان به عنوان داروی اعصاب معرفی کرد. بسیار آرامش بخش و برای سلولهای مغز مفید و خاصیت معروف آن شادی آور است. از نظر بو علی سینا تقویت کننده روح و جان ادمی است. از ضماد برگ آن می‌توانید برای تسکین درد مفاصل استفاده کرد. دم کرده دمنوش یا شربت آن می‌تواند به هضم غذا کمک کند. آرامبخش و در درمان بیماران قلبی بی تآثیر نیست. برای اینکه بیشتر این گیاه را با خواص بی‌نظیرش به شما معرفی کنیم بهتر است در اکالا بلاگ به مطالب زیر توجه کنید.

۲۴ خواص معجزه آسای بادرنجبویه

  1. بر طرف کننده استرس و اضطراب
  2. آرامبخش قوی
  3. نشاط آور
  4.  برطرف کننده بی‌خوابی
  5.  برطرف کننده ناراحتی گوارشی
  6.  ضد نفخ
  7.  برطرف کننده استفراغ و حالت تهوع
  8.  باز کننده قاعدگی
  9.  رفع کننده چین و چروک پوست
  10.  تقویت کننده حافظه
  11.  خون رسانی به اعضاء
  12.  برطرف کننده وز وز گوش
  13.  بهبود دهنده درد مفاصل
  14. رفع سردرد
  15.  تسکین دهنده درد معده و گوارش
  16.  تسکین تپش قلب
  17.  رفع کننده گرفتگی‌های عضلانی
  18.  برطرف کننده خلق و خوی تند
  19.  برطرف کننده درد و مشکلات کبدی
  20.  تسکین لرزشهای عصبی
  21. برطرف کننده سرفه ناشی از برونشیت
  22.  جلوگیری از تبخال
  23.  درمان کننده آلرژی های فصلی
  24.  افزایش دهنده عرق بدن جهت رفع سرماخوردگی و تب

بادرنجبویه از نظر طب سنتی اهمیت بسزایی دارد. این گیاه جادویی را برای رفع عصبانیت‌های شدید تاکید می‌کند. این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و مصرف آن را به عنوان دمنوش توصیه می کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دمنوش بادرنجبویه

    میتوانید به اندازه یک قاشق غذاخوری از بادرنجبویه خشک را داخل قوری بریزید و مانند چایی با آب جوش دم کنید و نیم ساعت زمان دهید تا دم بکشد بعد آن را همراه با عسل یا نبات میل کنید. برای اینکه بیشتر روی بدن تاثیر گذار باشد بهتر میدانیم قبل از هر وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرد.
    به طور کلی استفاده از برگ یا گل به عنوان دمنوش مدت دم آن را بسیار کم است این نوع دم نوش باعث خواهد شد تا ذهن خسته را تسکین دهید.

    طرز تهیه دمنوش نعناع را اینجا بخوانید.

    برای مصرف هر داروی گیاهی افراط نشود و به اندازه کافی مورد استفاده قرار گیرد در غیر این صورت نتیجه ای که می خواهید حاصل شود بر عکس خواهد شد.

    دمنوش بادرنجبویه و به لیمو

    این دم نوش بسیار گوارا و ضد سود است. بهتر است این نوع دم نوش را در فصل پاییز میل کنید تا از حالات افسردگی و خلق و خوی بد بدور باشید.
    نصف قاشق غذاخوری بادرنجبویه و یک قاشق مربا خوری به لیمو را در قوری بریزید و حدود یک لیوان آبجوش به آن اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه دم کشیدن آن را با نبات یا عسل میل کنید. اگر چنانچه میل داشته باشید می توانید به این دم نوش گل بابونه به اندازه یک قاشق مربا خوری اضافه کنید. بسیار آرام بخش و دلنشین خواهد بود و بعد از استفاده دم نوش حس شادابی و خوبی به شما دست خواهد داد.
    بادرنجبویه را می توانید با اسطوخودوس به اندازه یک قاشق غذاخوری روی هم و یک قاشق مربا خوری گل بنفشه مخلوط کنید و به اندازه سه فنجان آب جوش روی آن ریخته و دم کنید و مدت زمان دم کشیدن آن حدود ۲۰ دقیقه خواهد بود.
    هر چه طولانی‌تر دم بکشد اثر بخشی آن در آب آن بیشتر خواهد بود. این نوع دمنوش انرژی زا و برطرف کننده ناراحتی روحی و جسمی ست.

    طرز تهیه نوع دیگر دمنوش بادرنجبویه

    در جایی میتوانید:

    بادرنجبویه، نعنا، چوب دارچین از هر کدام یک قاشق مربا خوری و چند تکه چوب دارچین ، همراه با دو لیوان آبجوش دم کنید و بمدت بیست دقیقه برای دم کشیدن زمان دهید و در طول روز دو الی سه بار میل کنید.
    دارچین کنترل کننده کلسترول و برای معده و دستگاه گوارش مفید است. ضد نفخ و برطرف کننده بسیاری از امراض است. تقویت کننده سیستم ایمنی است از طرفی نعناع ضد عفونی کننده بدن و در کنار این دو گیاه بهترین عمل را در وجودتان انجام میدهد و باعث بهبودی امراض خواهد شد.
    شما می‌توانید بجای نعنا خشک از نعنای تازه داخل این دم نوش استفاده کنید و اندازه آن چند برگ نعنای تازه خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش سرماخوردگی زنجبیل و دارچین

    شربت بادرنجبویه

    شربت بادرنجبویه

    • عرق بادرنجبویه ۱ لیوان
    • عرق بیدمشک: ۱ لیوان
    • گیاه بادرنجبویه: ۱ قاشق غذاخوری
    • لیمو ترش تازه: ۳عدد

    طرز تهیه شربت بادرنجبویه

    ابتدا عرقیجات را با هم مخلوط کنید و بادرنجبویه را به آن بیافزایید و بمدت ۱ ساعتی گوشه ای قرار دهید ، بعد همه آن عرقیجات را داخل کتری بریزید و کمی روی گاز بگذارید تا چند قل بخورد؛ بعد از کمی این مخلوط را از صافی رد کنید و همراه با عسل یا نبات میل کنید.
    شما می توانید از این شربت غلیظ داخل لیوان بریزید و با آب گرفتن لیموی تازه با کمی عسل میل کنید. بهتر است زنان باردار و افرادی که پر فشاری خون هستند از میل کردن این شربت برحذر باشند.
    شربت و دم نوش بادر رنجبویه به تنهایی و در کنار بعضی گیاهان می تواند عصبی بودن را در شما مهار کند و خلق و خوی با نشاطی را به شما برگرداند. شربت مفرح علاوه بر نشاط آوری ؛ خواص ضد داروئی و دارای طعم و مزه خوبی است.
    بهتر است با دم نوشها بیشتر آشنا شوید و در مصرف روزانه از خواص آنها بیشتر بهره ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.