آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه شارلوت میوه ای با فیلینگ کارامل

در این مقاله قصد داریم تا شما رابا طرز تهیه شارلوت میوه با فیلینگ کارامل آشنا کنیم. برای آموزش طرز تهیه این شیرینی خوشمزه که می‌‌توان آن را با رولت یا بیسکوییت لیدی فینگر درست کرد، تا انتهای این مقاله با ما در اکالا بلاگ همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه دسر شارلوت میوه

تهیه دسر شارلوت میوه اصلا سخت نیست و صرفا به کمی زمان و حوصله نیاز دارد. برای تهیه این دسر، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم برای رولت
    تخم مرغ۴ عدد
    شکرنصف پیمانه
    آرد سفید قنادی (سه صفر)۱ پیمانه
    آب جوش۴ قاشق سوپ خوری
    وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
    بکینگ پودر۱ قاشق چای خوری
    مارمالاد دلخواه۱ پیمانه

    مواد لازم برای رولت شارلوت میوه ای

    مواد لازم برای فیلینگ
    پنیر ماسکارپونه۱۰۰ گرم
    خامه صبحانه۲۰۰ گرم (یک پاکت صورتی)
    شکر۴ قاشق سوپ خوری
    کرم کارامل۱ بسته
    دنت وانیلی۲ عدد
    شیریک چهارم پیمانه
    پودر ژلاتینیک و نیم قاشق سوپ خوری

    مواد لازم برای فیلینگ شارلوت میوه ای
    مراحل تهیه دسر شارلوت میوه

    ما در این مقاله طرز تهیه دسر شارلوت میوه با کیک رولت را با شما به اشتراک گذاشتیم. پس قبل از هر چیزی باید شیرینی رولت را تهیه کنیم. برای تهیه رولت، مراحل زیر را دنبال کنید:

    مرحل اول: آماده کردن فر

    برای آماده کردن دسر شارلوت باید دو بار نان رولت درست کنیم.  ابتدا داخل سینی سی در چهل سانتی متر را با کاغذ روغنی بپوشانید و روی کاغذ روغنی رواکمی با روغن چرب کنید. برای این کار از قلمو کمک بگیرید.

    مرحله دوم: الک کردن آرد و بیکینگ پودر

    بکینگ پودر را به آرد سفید قنادی اضافه و کاملا مخلوط کنید. مواد را سه بار الک کنید و کنار بگذارید.

    مواد لازم برای فیلینگ شارلوت میوه ای

    مرحله سوم: هم زدن تخم مرغ‌ها

    سفیده و زرده‌های تخم مرغ را از هم جدا کنید. سفیده‌ها را داخل ظرف تمیزی بریزید و با دور تند همزن شروع به هم زدن از یک جهت کنید .حدود دو دقیقه هم بزنید تا سفیده ها تقریبا حالت بگیرند.

    مرحله چهارم: اضافه کردن شکر

    دو قاشق غذا خوری از شکر را کم کم به سفیده‌ها اضافه کنید و حین اضافه کردن با همزن بزنید؛ آنقدر به هم زدن ادامه دهید تا سفیده‌ها کاملا فرم بگیرند و با برگرداندن ظرف از آن بیرون نریزند.

    اضافه کردن شکر به سفیده تخم مرغ زده شده در شارلوت میوه ای

     بسته به قدرت هر همزن ممکنه فرم گرفتن سفیده‌ها بین پنج الی ده دقیقه طول بکشد؛ اما وقتی سفیده‌ها به حالتی رسیدند که با برگرداندن ظرف بیرون نریختند، باید هم زدن را متوقف کنیم. بیش از اندازه زدن سفیده‌ها هم باعث کم شدن کیفیت رولت می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان کروسان

    مرحله پنجم: زدن زرده تخم مرغ

    داخل ظرف دیگری زرده‌های تخم مرغ، وانیل و مابقی شکر را با همزن بزنید تا مخلوط شوند.

    اضافه کردن تخم مرغ و وانیل به زرده تخم مرغ در شارلوت میوه ای

    مرحله ششم: اضافه کردن آب جوش

    بعد آب جوش را کم کم اضافه کنید. اما نکته مهم این هست که همزمان با اضافه کردن آب جوش باید سریع مواد را با دور تند همزن بزنید تا گرمای آب جوش باعث پختن زرده‌های تخم مرغ نشود.

    وقتی آب جوش به مواد اضافه شد مواد را هم بزنید تا کرم رنگ شوند. هم زدن در حد کرم رنگ شدن کافی است. بیش از حد هم زدن زرده‌ها هم باعث چسبناک شدن روی رولت‌ها بعد از پخته شدن خواهد شد. اضافه کردن آب جوش به مواد زرده تخم مرغ در شارلوت میوه ای

    مرحله هفتم: اضافه کردن آرد و بیکینگ پودر

    مخلوط آرد و بکینگ پودر را طی دو تا سه مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک به آرومی هم بزنید تا یکدست شود و هیچ گلوله‌ای داخل آن باقی نماند.

    اضافه کردن آرد و بکینگ پودر به مواد زرده تخم مرغ در شارلوت میوه ای
    مرحله هشتم: اضافه کردن سفیده تخم مرغ

    در این مرحله از تهیه دسر شارلوت میوه باید سفیده را در دو مرحله اضافه و به آرامی با لیسک فولد کنید تا مواد کاملا یکدست شوند.

    اضافه کردن سفیده تخم مرغ به زرده تخم مرغ در شارلوت میوه ای
    مرحله نهم: ریختن مواد رولت در سینی فر

    مایه رولت را داخل سینی پوشیده با کاغذ روغنی بگذارید و با لیسک پهن و صاف کنید تا داخل سینی را به صورت یکدست بپوشاند. سینی را داخل فری که از قبل با دمای دویست و بیست درجه سانتی گراد گرم شده به مدت هشت الی ده دقیقه قرار دهید.

    قرار دادن رولت برای شارلوت میوه ای در فر
     زمان در فر های مختلف متفاوت است. اما توجه کنید که اگه رولت زیاد داخل فر بماند، خشک خواهد شد و موقع رول کردن خواهد شکست. همچنین اگر زود از فر خارج کنید روی رولت حالت چسبناک پیدا خواهد کرد.

    وقتی رولت کاملا پخت با یک خلال دندان تست کنید اگر تمیز بیرون آمد، می‌تونید از فر خارج کنید.

    اگه فر شما همزمان از بالا روشن نیست و روی رولت کاملا رنگ نگرفته، در آخر چند دقیقه گریل را روشن کنید تا رنگ بگیرد اما مواظب باشید خشک نشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت گلابی و بادام

    سینی رولت را از فر خارج کنید و سینی دیگری را روی سینی رولت قرار دهید. اجازه دهید دو دقیقه در این حالت بماند تا روی رولت نرم‌تر شود. دو دقیقه کافی خواهد بود و اگر بیشتر بماند روی رولت چسبناک خواهد شد.

    مرحله دهم: رول کردن رولت

    سپس رولت را روی دستمال تمیزی برگردانید و به آرامی کاغذ روغنی را جدا کنید.

    برای رولت اول احتیاجی به رول کردن نیست و فقط روی رولت را با دستمال دیگری بپوشانید و چند دقیقه زمان دهید تا رولت کمی خنک شود. بعد کف قالب کمربندی مورد نظر را روی نان رولت قرار دهید و به آرامی با چاقویی تیز ببرید تا نان رولت هم اندازه داخل قالب کمربندی داشته باشیم.

    قطر قالب کمربندی که من استفاده کردم بیست و چهار سانتی متر بود. می‌توانید از قالب کمی کوچکتر، مثلا بیست و دو سانتی متری هم استفاده کنید.

    قالب زدن رولت در شارلوت میوه ای

    مرحله یازدهم: چیدن نان رولت در قالب

    نان رولت را کنار بذارین و قسمت کمربند قالب را به کفی قالب ببندید و بعد نان رولت بریده شده را داخل قالب کمربندی قرار دهید؛ طوری که کف قالب را کاملا بپوشاند.

    برای مرحله دوم آماده کردن دسر باید مجددا مراحل بالا رو عینا طی کنید و یک نان رولت دیگر به همین روش آماده کنید. اما در این مرحله بعد از این که رولت رو روی دستمال برگرداندیم و کاغذ روغنی را جدا کردیم دستمال را از قسمت طولی رولت روی رولت برمیگردانیم.

    آماده کردن نان رولت شارلوت میوه ای

    بعد به آرامی رولت را از قسمت طولی رول میکنیم؛ طوری که پارچه مابین رولت رول شود. این کار را تا انتها ادامه می‌دهیم و بعد رولت رول شده را داخل محیط آشپزخانه قرار می‌گذاریم تا خنک شود. وقتی رولت کمی خنک شد دستمال را باز می کنیم و رولت را بیرون می‌آوریم.

    رول کردن رولت شارلوت

    مرحله دوازدهم: ریختن مارمالاد در رولت

    به کمک پالت از مارمالاد دلخواه روی سطح رولت بزنید؛ طوری که یک لایه نازک مارمالاد سطح رولت را بپوشاند.

    از انواع مارمالاد دلخواه مثل مارمالاد هویج یا سیب و… می‌توانید استفاده کنید. من از مارمالاد توت فرنگی استفاده کردم.

    وقتی سطح رولت با مارمالاد پوشیده شد، مجددا آن را از قسمت قبلی به آرامی اما محکم تا انتها رول کنید.

    ریختن مارمالاد بر روی شارلوت میوه ای

    مرحله سیزدهم: برش زدن رولت میوه

    رولت را مجددا داخل دستمال قرار دهید و محکم بکشید تا رولت سفت بسته شود. رولت‌ها را در کیسه پلاستیکی و در در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک و سرد شود.

    بعد از سرد شدن می‌توناید رولت را از یخچال بیرون بیاورید و با یک چاقوی تیز اره‌ای به ضخامت یکسان برش دهید. از آنجایی که داخل رولت مارمالاد مالیده شده، بعد از هر برش چاقو را با یک دستمال نم‌دار تمیز کنید و بعد برش بعدی را بزنید تا رولت ها تمیز در بیایند.

    وقتی همه رولت را برش زدیم رولت‌های برش خورده را به ترتیب و بدون فاصله داخل قالب کمربندی و روی رولتِ داخل قالب از سمت دیواره بچینید.

    دور تا دور قالب باید با رولت ها پر شود و اگر احیانا جای خالی باقی ماند که برای یک برش رولت کوچیک بود، رولت را به اندازه اون قسمت ببرید و داخل قالب قرار دهید.

    روی قالب کمربندی را بپوشونید تا رولت ها خشک نشوند و قالب را کنار بگذارید.

    مرحله چهاردهم: تهیه فیلینگ دسر شارلوت میوه

    برای آماده سازی فیلینگِ دسر شارلوت میوه ژلاتین را روی شیر سرد بریزید و روی حرارت غیر مستقیم بخار آب به روش بن ماری مدام هم بزنید تا کاملا حل شود و دانه‌های ژلاتین داخل شیر باقی نماند.

    رولت برای شارلوت میوه ای و آماده سازی فیلینگ کاراملمرحله پانزدهم: میکس کردن ژلاتین و شیر

    مخلوط شیر و ژلاتین بن ماری شده و شکر و پودر کرم کارامل را داخل مخلوط کن بریزید. از هر دستگاه میکس کننده‌ای، حتی همزن برقی می‌توانید استفاده کنید. بعد دنت وانیلی را به مواد اضافه کنید.

    اضافه کردن پودر ژله و دنت برای فیلینگ کارامل

    مرحله شانزدهم: اضافه کردن خامه و پنیر ماسکارپونه

    خامه صبحانه و پنیر ماسکارپونه را هم داخل دستگاه بریزید و کاملا میکس کنید تا ترکیب شوند. به جای پنیر ماسکارپونه از پنیر کیبی یا پنیر لبنه هم می‌توانید استفاده کنید.

    اضافه کردن خامه صبحانه و پنیر ماسکارپونه به فیلینگ کارامل در شارلوت میوه ای
    مرحله هفدهم: ریختن مواد در قالب

    وقتی مواد کاملا یکدست و میکس شدند، به آرامی آن‌ها را روی قسمت میانی قالب بریزید تا فضای بین رولت‌ها با فیلینگ پر شود. بعد با یک لیسک روی مواد را صاف کنید و قالب را داخل یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد، اما حتما روی قالب را بپوشانید تا رولت‌ها خشک نشوند.

    مرحله هجدهم: باز کردن قالب کمربندی

    وقتی قسمت فیلینگ کمی بست، می‌توانید کمربند قالب را باز کنید و روی قسمت فیلینگ را با انواع میوه و شکلات تزئین کنید. من از شکلات سفید رنده شده و برش های میوه برای تزئین استفاده کردم.

    برای برش زدن شارلوت از یک چاقوی تیز و بزرگ استفاده کنید و داخل یک لیوان آب جوش بریزید و چاقو را داخل آب جوش قرار دهید و بعد با دستمال پاک کنید. سپس شارلوت را برش بزنید و برای ایجاد برش بعدی همین حرکت رواتکرار کنید تا برش ها تمیز و زیبا شوند.

    نکات طرز تهیه شارلوت میوه ای:

    • قسمت‌های اضافی از رولت اول را دور نریزید. می‌توانید با چاقو کناره‌ها را صاف کنید و روی رولت خامه یا مادمالاد بزنید و رول کنید تا رولت‌های کوچک داشته باشین.
    • موقع پوشاندن سینی با کاغذ روغنی توجه کنید که کاغذ روغنی حتما روی دیواره‌ها بالا بیاید و یک تا دو سانت را پوشش دهد تا موقع پخت رولت به دیواره‌ها نچسبد. همچنین به کمک کاغذ روغنی می‌توانید به راحتی رولت را جا به جا کنید و از سینی در بیاورید.
    • اگه روی رولت شما چسبنده بود و به دستمال چسبید، یعنی در مرحله آماده سازی مواد زرده‌های تخم مرغ رو بیش از اندازه هم زدید یا اینکه رولت را خیلی زود و قبل از پخت کافی از فر خارج کردید.
    • اگه رولت شما موقع رول کردن شکست یا ترک خورد، یعنی ضخامت رولت شما خیلی زیاد بود. 
    • پخت رولت در دمایی بالاتر از باقی کیک‌های اسفنجی صورت می‌گیرد. مدت دقیق پخت بسته به سایز رولت متغیر است. مواد باید تا زمانی در فر بماند که که رویه چسبناک نداشته باشد.
    • فرم گرفتن سفیده تخم مرغ یکی از بخش های مهم درست کردن رولت محسوب می‌شود و در بافت و لطافت تاثیر دارد. برای اینکه سفیده به خوبی فرم بگیرد باید کاملا خالص و بدون چربی باشد. از آنجایی که زرده تخم مرغ نوعی چربی است، باید موقع جدا کردن سفیده و زرده خیلی مراقب باشید.
    • پره های همزن باید کاملا تمیز و خشک و عاری از هر گونه چربی باشد.
    • جنس ظرفی که برای فرم دادن سفیده استفاده میکنیم بسیار مهم است. ظرف‌های پلاستیکی چربی را به خودشان جذب می‌کنند. بهتر است از ظرف شیشه‌ای یا فلزی برای فرم دادن سفیده استفاده شود.
    • همچنین بهتر است ظرف مورد نظر و پره‌های همزن را قبل از استفاده به خوبی با صابون شستشو دهید تا کاملا تمیز باشند. 
    • موقع همزدن سفیده‌های تخم مرغ همزن را از یک جهت حرکت دهید. عوض کردن مداوم جهت هم زدن، باعث می‌شود سفیده به خوبی فرم نگیرد.

    برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید. همچنین می‌توانید تجربیات یا نظراتتان را در مورد تهیه دسر شارلوت میوه با فیلینگ کارامل با ما به اشتراک بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.