آشپزیخواص مواد غذایی

۱۴ خواص هلیله سیاه برای سلامت و زیبایی

هلیله سیاه (Terminalia chebula) که به عنوان هلیله هندی نیز شناخته می‌شود یک نوع گیاه دارویی فوق العاده مفید برای سلامت است که در طب سنتی ایرانی و هندی جایگاه ویژه‌ای دارد. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با همه خواص هلیله سیاه برای سلامت و زیبایی آشنا شوید.

۱۴ خواص هلیله سیاه

هلیله سیاه یک گیاه دارویی مفید است که طبع گرم و خشکی دارد و از همین رو برای رفع بلغم و سردی بدن مفید است. این گیاه در کشور چین به عنوان گیاهی مقدس شناخته می‌شود و در طب سنتی چینی و هندی نیز از آن به عنوان معجزه طول عمر و اکسیر جوانی یاد می‌شود.

این گیاه خاصیت ضد سرطانی دارد و برای درمان بیماری‌های مختلفی مثل آلزایمر، آسم، نقرس و بیماری‌های قلبی مفید است. در ادامه این بخش به ۱۴ مورد از خواص هلیله سیاه برای سلامت و زیبایی اشاره شده است.

14 خواص هلیله سیاه

۱- فواید هلیله سیاه برای کبد

هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان است و از همین رو مصرف آن به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک می‌کند. استفاده از هلیله سیاه می‌تواند خطر بروز بیماری‌های کبدی را کاهش دهد و به درمان بیماری‌های مربوط به این عضو حیاتی بدن نیز کمک می‌کند.

۲- تقویت موها و جلوگیری از سفید شدن آن‌ها

مطالعات انجام شده در مورد خواص هلیله سیاه برای مو نشان می‌دهد که هلیله سیاه یک درمان فوق العاده برای جلوگیری از سفید شدن مو است.

جالب است بدانید که اطبای قدیمی مثل جالینوس، ابن سینا و زکریای رازی معتقد بودند که استفاده از این گیاه به مدت یک سال یا بیشتر می‌تواند به سیاه شدن موهای سفید کمک کند. استفاده از روغن هلیله سیاه به جلوگیری از ریزش مو و درمان شوره سر کمک می‌کند و برای تقویت ریشه مو و همچنین افزایش استحکام موها مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص چای زرد چیست؟

۳- درمان بیماری‌های پوستی

هلیله سیاه فواید زیادی برای پوست دارد. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و به از بین بردن باکتری‌های مضر نیز کمک می‌کند. مصرف آب هلیله سیاه به درمان عفونت‌های پوستی و کمک می‌کند و یک ماسک فوق العاده برای بهبود وضعیت پوست و محافظت از پوست است.

درمان بیماری‌های پوستی با هلیله سیاه

۴- روشن شدن رنگ پوست و رفع تیرگی‌ها

هلیله سیاه درست مثل یک ضد آفتاب طبیعی از پوست شما در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می‌کند. استفاده از ترکیب هلیله سیاه با پودر کف دریا و گلاب موجب جوانسازی و روشن شدن رنگ پوست می‌شود.

اگر پوست زیر چشم شما تیره است، می‌توانید از آب هلیله سیاه برای روشن شدن رنگ آن استفاده کنید. استفاده از ماسک هلیله سیاه به روشن شدن و خوشرنگ شدن رنگ پوست صورت کمک می‌کند.

۵- درمان سردی و بلغم با هلیله سیاه

هلیله سیاه طبع گرم و خشکی دارد و از همین رو مصرف آن به درمان بلغم و رفع سردی بدن کمک می‌کند. اگر طبع سردی دارید، می‌توانید برای درمان سردی و بلغم از مقداری هلیله سیاه استفاده کنید.

۶- بهبود بینایی

در طب سنتی مهم‌ترین معجزه هلیله سیاه بهبود بینایی است. مصرف هلیله سیاه برای بیشتر از یک ماه به بهبود ضعف چشم کم می‌کند و موجب افزایش قدرت بینایی شما می‌شود. این گیاه معجزه آسا برای درمان آب مروارید مفید است و از پیرچشمی و عفونت‌های چشمی جلوگیری می‌کند.

بهبود بینایی با هلیله سیاه

۷- خواص هلیله سیاه برای رحم

این گیاه دارویی خاصیت ضد باکتریایی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع است. مصرف هلیله سیاه به درمان مشکلات مربوط به رحم و عفونت‌های رحمی کمک می‌کند و از بروز این بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات هسته زردآلو

۸- درمان یبوست

یکی دیگر از خواص هلیله سیاه درمان یبوست است. این گیاه ملین و مسهل است و از همین رو می‌توانید از آن برای درمان یبوست استفاده کنید. در طب سنتی از این گیاه برای درمان هموروئید و بواسیر نیز استفاده می‌شود.

۹- جلوگیری از دیابت

مصرف هلیله سیاه موجب کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود. برای جلوگیری از افزایش قند خون و همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌توانید از هلیله سیاه استفاده کنید.

۱۰- کاهش وزن

هلیله سیاه به افزایش جذب مواد مغذی در بدن کم می‌کند و برای سم زدایی بدن مفید است. مصرف این گیاه موجب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و به کاهش وزن شما نیز کمک می‌کند.

۱۱- سفید شدن دندان‌ها و رفع مشکلات مربوط دهان و دندان

در طب سنتی برای سفید شدن دندان‌ها از پودر هلیله سیاه استفاده می‌شود. مصرف پودر این گیاه به ضد عفونی دهان و از بین بردن زخم، آفت و جوش‌های دهانی کمک می‌کند و ظاهری سفید و زیبا به دندان‌ها می‌بخشد.

۱۲- درمان زخم معده

هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو مصرف آن به ترمیم بافت معده، درمان زخم معده و کاهش احساس سوزش در معده کمک می‌کند. جالب است بدانید که مصرف این گیاه برای از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری نیز موثر است.

درمان زخم معده با هلیله سیاه

۱۳- تقویت حافظه و درمان سردرد

مصرف روزانه این گیاه موجب تقویت حافظه و جلوگیری از فراموش می‌شود. جالب است بدانید که در جنوب آسیا از این گیاه برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. برای بهبود سردرد می‌توانید مقداری هلیله سیاه را پودر کنید و آن را با آب ترکیب کنید. سپس این خمیر را روی پیشانی بمالید تا سردرد شما بهبود پیدا کند.

۱۴- رفع مشکلات تنفسی

هلیله سیاه یک درمان فوق العاده برای مشکلات تنفسی است. برای این کار باید نصف قاشق چای‌خوری هلیله سیاه را با کمی عسل ترکیب کنید و به آرامی بمکید تا گلودرد و سرفه شما برطرف شود.

مضرات و عوارض هلیله سیاه

زیاده‌روی در مصرف این گیاه موجب زرد شدن رنگ چهره، اختلال در عملکرد غدد لنفاوی، اسهال، ورم معده و کاهش قند خون می‌شود.

چه کسانی نباید از هلیله سیاه استفاده کنند؟

خانم‌های باردار و شیرده، خانم‌هایی که در دوران قاعدگی هستند، افراد خیلی لاغر، افراد ضعیف، افرادی که قند خون پایینی دارند و کسانی که از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند، نباید از این گیاه استفاده کنند.

طریقه مصرف هلیله سیاه برای لاغری

برای کاهش وزن می‌توانید ۱/۲ یا ۱ قاشق چای‌خوری هلیله سیاه را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید و بعد از صبحانه و شام میل کنید.

بهترین زمان مصرف هلیله سیاه برای سفیدی مو

برای سیاه شدن رنگ موها می‌توانید هر شب نیم ساعت بعد از غذا یک قاشق پودر هلیله سیاه را در دهان بریزید و بعد مقداری آب بنوشید.

بهترین روش مصرف هلیله سیاه

برای مصرف هلیله سیاه می‌توانید آن را با ماست یا عسل ترکیب کنید یا آن را با روغن بادام خمیر و سپس مصرف کنید.

در این مقاله به مهم‌ترین خواص هلیله سیاه برای سلامت و زیبایی اشاره شد. هلیله سیاه طعم تلخی دارد و از همین رو مصرف آن کمی مشکل است. برای مصرف این گیاه می‌توانید پودر آن را در کپسول‌های خالی بریزید یا از کپسول‌های آماده موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید. اگر تجربه استفاده از این گیاه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

۳.۴/۵ (۲۳۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا