آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه حلوای هویج ارومیه؛ حلوای سنتی مخصوص شب یلدا

حلوای هویج ارومیه همانطور که از اسمش پیداست یکی از سوغاتی‌های معروف شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی است. این دسر سنتی و خوشمزه در بسیاری از مناسبت‌ها از جمله شب یلدا زینت بخش سفره‌های مردم این منطقه است. حلوای هویج ارومیه علاوه بر خوشمزه بودن بسیار مقوی است و برخلاف اسمش داخل آن از آرد و روغن استفاده نمیشود و اسماً به آن حلوا میگویند و در واقع بیشتر شبیه یک مربای غلیظ و فشرده است که طعم فوق العاده ای دارد. اگر تا به حال این دسر خوشمزه را امتحان نکرده اید میتوانید به راحتی آن را در منزل تهیه کنید.

در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مواد لازم حلوای هویج ارومیه:
    هویج متوسط۶ الی ۷ عدد
    شکرنصف لیوان
    شیره انگور (دوشاب)نصف لیوان
    گردوی تفت داده شدهنصف لیوان
    پودر هل۱ قاشق مرباخوری
    گلوکز۱ قاشق مرباخوری
    پودر ژلاتین۱ قاشق مرباخوری
    آب برای ژلاتین۳ قاشق سوپ خوری
    گلابیک چهارم پیمانه

    مواد لازم حلوای هویج
    ۱- برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا هویج‌های شسته شده رو پوست می‌گیریم و با رنده خرد می‌کنیم. هویج‌های رنده شده رو داخل تابه‌ای ریخته و شکر رو به اون اضافه می‌کنیم و با قاشق کاملا مخلوط می‌کنیم تا تمام هویج‌ها به شکر آغشته بشن.
    ریختن شکر در هویج برای حلوا هویج ارومیه

    ۲- بعد در تابه رو میذاریم و اجازه میدیم یک ساعت در دمای محیط بمونه تا هویج‌ها کاملا آب بندازن. بعد از یک ساعت تابه رو همراه با هویج‌های آب انداخته روی حرارت کم قرار میدیم و در تابه رو میبندیم و اجازه میدیم هویج ها حدود چهل دقیقه با حرارت ملایم و با آب خودشون بپزن و بهتره حین پخت یکی دو بار در تابه رو بردارین و هویج‌ها رو با قاشق زیر و رو کنیم.

    هویج و شکر در حلوا هویج و پختن آن با حرارت ملایم

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا بیسکوئیتی

    ۳- بعد از طی این زمان در تابه رو برمی‌داریم (آب هویج‌ها هنوز کاملا کشیده نشده) و شیره انگور رو به هویج ها اضافه می‌کنیم و با قاشق مخلوط میکنیم شیره انگور علاه بر ایجاد شیرینی و طعم عالی باعث کشدار شدن حلوا میشه و بعد پودر هل رو بهش اضافه و مخلوط می‌کنیم برای طعم و عطر عالی بهتره که از هل سبز تازه آسیاب شده استفاده کنید.

    اضافه کردن شیره انگور به حلوا هویج
    ۴- بعد گلوکز رو به مواد اضافه می‌کنیم و هم میزنیم تا گلوکز با حرارت مواد حل بشه استفاده از گلوکز باعث میشه رنگ هویج‌ها شفاف بشه و اگه میخواین حلوای شما کاملا بازاری باشه بهتره که از گلوکز استفاده کنیدو در نهایت گردوی درشت خرد شده و تفت داده رو به  مواد اضافه و مخلوط کنید. (منظور از گردوی تفت داده شده اینه که مغز گردوها رو بعد از خرد کردن با چاقو داخل تابه‌ای بریزید و با حرارت کم تفت بدین تا کاملا بو داده بشه و عطر گردو بلند بشه بعد از روی حرارت بردارین و اجازه بدین خنک بشه)

    اضافه کردن پودر هل و گلوکز به حلوا هویج

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی موسوی ارومیه

    ۵- اجازه بدین حلوا با حرارت کم بپزه و گاهی زیر و رو کنید تا ته نگیره و آبش کاملا کشیده بشه. ژلاتین رو روی آب سرد بپاشین و روی حرارت غیر مستقیم و به روش بن ماری کاملا حل کنید یا اینکه اون رو به مدت چند ثانیه داخل ماکروفر قرار بدین تا کاملا حل بشه. وقتی آب مواد کاملا کشیده شد ژلاتین حل شده رو بهش اضافه کنید.

    اضافه کردن ژلاتین حل شده به مواد حلوا هویج

    ۶- و با قاشق به خوبی هم بزنید تا با مواد مخلوط بشه و در آخر گلاب رو به مواد اضافه و مخلوط کنید. تابه رو روی شعله پخش کن با حرارت ملایم قرار بدین و در ظرف رو به همراه دم کنی بذارید و حدود نیم ساعت اجازه بدین بپزه و دم بکشه. در آخر مواد به هیچ عنوان نباید آب داشته باشن اگه دیدین آب مواد کاملا کشیده نشده میتونید نیم ساعت دیگه هم روی حرارت نگه دارین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا عربی

    بعد حرارت رو خاموش کنید و اجازه بدین کمی خنک بشه و از دما بیفته و بعد داخل یخچال قرار بدین حداقل به مدت سه ساعت و حداکثر یک شب تا خنک بشه و خودش رو بگیره.

    اضافه کردن گلاب به حلوای هویج
    رنگ هویج ها در آخر بخاطر پخته شدن با در بسته و حرارت کم‌ قرمز خوش رنگ میشه. بعد میتونید داخل ظرف سرو بکشید و با مغز گردوی درسته و خلال پسته تزئین کنید.

    حلوا هویج ارومیه

    حلوای هویج ارومیه رو به عنوان عصرانه و کنار چای یا برای مناسبت‌های خاصی مثل شب یلدا میتونید آماده کنید و علاوه بر اون از این حلوا در ماه رمضان و در سفره افطار و سحری هم استفاده میشه.

    نکات حلوا هویج:

    • آب حلوا در آخر باید کاملا کشیده بشه اگه داخل دسر آب باقی بمونه باعث کپک زدنش میشه.
    • به جای پودر هل میتونید از اسانس هل هم استفاده کنید.
    • به دلخواه میتونید از یکی دو قاشق زعفران دم کرده غلیظ هم داخل حلوا استفاده کنید و همراه با پودر هل به مواد اضافه کنید.
    • گلوکز رو از لوازم قنادی ها میتونید تهیه کنید و باعث شفاف شدن هویج ها میشه و به حلوای شما شکل بازاری میده.
    • اگه به جای شکر کلا از شیره انگور داخل دسر استفاده کنید با وجود اینکه سالم تر و مقوی‌تره ولی رنگ دسر تیره میشه و قرمز و خوش رنگ نمیشه.
    • بسته به ذائقه تون میتونید شیرینی دسر رو کمتر کنید و از نصف لیوان شیره انگور استفاده کنید.

    امیدوارم از این طرز تهیه حلوا هویج خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۳.۵/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۵ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.