آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی؛ حلوای پودری بدون نیاز به شربت بار

حلوای زنجبیلی یکی از حلواهای سنتی و معروف تبریز است که طرفداران بسیاری دارد و معمولا برای مراسم مذهبی مثل ماه رمضان و … آماده می‌شود. اما این حلوا به قدری خوش طعم و خوش عطر است که در قنادی‌ها به صورت روزانه آماده می‌شود و می‌توان کنار یک لیوان چای از خوردن آن لذت برد. این حلوا جزو حلواهای پودری شهر تبریز هست و در دهان آب می‌شود. این حلوا را هم به صورت برشی و هم به صورت قالبی میتوان تهیه کرد، که در این آموزش نوع قالبی آن را به شما آموزش می‌دهیم.

همچنین این حلوا را می‌توان در طعم‌های زعفرانی و شکلاتی هم تهیه کرد که بستگی به سلیقه هر فرد دارد. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم برای حلوای زنجبیلی قالبی:
آرد سفید قنادی۳۵۰ گرم یا دو و نیم پیمانه
پودر قند۲۵۰ گرم یا یک و نیم پیمانه
پودر زنجبیل۲ قاشق سوپ خوری
روغن نیمه جامد۱۰۰ گرم یا نصف پیمانه
پودر هل۱ قاشق چای خوری
کره۶۰ گرم
گردوی خرد شده (اختیاری)۳۰ گرم

مواد لازم برای حلوای زنجبیلی قالبی
برای شروع کار آرد سفید رو داخل تابه مناسبی الک کنید و روی حرارت ملایم قرار بدید و با قاشق چوبی مدام هم بزنید تا خامی آرد گرفته شه.آرد را در حلوای زنجبیلی قالبی تفت دهیددقت کنید که توی این نوع حلوا رنگ آرد نباید تغییر پیدا کنه بنابراین بهتره آرد رو با حرارت خیلی کم و به صورت مداوم تفت بدین این کار ممکنه پنجاه دقیقه زمان ببره (بسته به قدرت شعله و جنس تابه و میزان حرارت، زمان متغیره) وقتی بوی خوش آرد بلند شد تابه رو از روی حرارت بردارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا بادام قالبی

آرد رو مجددا الک کنید و داخل تابه برگردونید. الک کردن آرد تاثیر زیادی در کیفیت و یکدستی حلوا داره پس حتما این مراحل رو انجام بدین. تابه رو مجددا روی حرارت قرار بدین و کره رو اضافه کنین.آرد را تفت بدهید و کره را اضافه کنید در طرز تهیه حلوای زنجبیلی قالبیو روغن جامد رو به آرد اضافه کنید اجازه بدین کره و روغن آب بشه و به خرد آرد بره حدود پنج دقیقه با حرارت ملایم مواد رو تفت بدین.

روغن جامد را به آرد برای حلوای زنجبیلی قالبی اضافه کنیدبعد از تفت دادن، تابه رو از روی حرارت بردارین و پنج الی شش دقیقه زمان بدید تا کمی از حرارت بیفته و بخار حلوا خارج بشه بعد پودر قند رو روی مواد الک کنید و با دست یا با قاشق کاملا مواد رو به خورد هم بدین تا یکدست بشه و حالت پودری اما شکل پذیری پیدا کنه (توجه کنید که اگه هنگامی که حلوا داغ هست پودر قند رو به مواد اضافه کنید پودر قند آب میشه و بعدا موقع خوردن حلوا کاملا زیر دندون حس میشه).

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی زنجبیلی خوشمزه؛ به روش خانگی

پودر قند را الک کنید و با دست مواد رو ورز دهید

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زنجبیلی دو رنگ

    بعد پودر زنجبیل الک شده و پودر هل تازه رو اضافه کنین.و گردوی نگینی خرد شده رو به مواد اضافه و مخلوط کنید.گردوی خرد شده را به مواد حلوای زنجبیلی قالبی اضافه کنیدبرای شکل دادن حلوا می‌تونید از روش های مختلفی استفاده کنید من از روش قالبی استفاده کردم که یکی از ساده ترین و راحت ترین روش‌هاست
    برای این کار از قالب‌های پلاستیکی کوچیک یخ استفاده کردم. می‌تونید از قالب های بزرگ مستطیلی یخ هم استفاده کنید.

    نکته مهمی که باید در استفاده از قالب به اون توجه داشته باشین اینه که برای این حلوا کار کردن با قالب های پلاستیکی راحت‌تر از قالب‌های سیلیکونی هست. چون حلوا حالت خمیری نداره و پودری هست خارج کردن حلوا با فشار از داخل قالب سیلیکونی فقط در حالت کاملا یخ زده ممکنه که اون هم سخته و امکان خرد شدن حلوا وجود داره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسلایس بادام قالبی

    برای قالب‌های پلاستیکی هم باید از قالب های ساده و بدون طرح مثل مستطیلی یا مربعی یا قلبی و … استفاده کنید. قالب‌هایی که طرح‌های ریز و شلوغی دارن مناسب این کار نیستن.

    برای اینکه روی حلوا تزئین داشته باشه داخل هر قسمت قالب کمی پودر پسته یا پودر گل محمدی یا پودر دارچین بریزین.پودر گل محمدی و پسته را در کف قالب برای حلوای زنجبیلی قالبی بریزید.و بعد قالب رو چند بار به آرومی روی سطح کار بزنید تا کاملا پخش بشن. از مواد حلوا داخل قالب بریزین و قالب رو پر کنین.پودر حلوا را داخل قالب میریزیم.و بعد با فشار انگشت حلوا رو کاملا فشرده کنید تا قالب کاملا پر بشه و حلوا کاملا منسجم و فشرده و سفت بشه.

    وقتی همه قالب به این صورت پر شد قالب رو یکبار داخل تابه برگردونید تا اضافات کنار قالب داخل تابه برگرده و بعد قالب رو برای پنج الی ده دقیقه داخل فریزر بذارین و بعد دو سمت قالب رو به سمت طرفین پیچ بدین و خم کنید تا حلواها جدا بشن مثل وقتی که می‌خوایم یخ رو از قالب جدا کنیم بعد قالب رو به حالت کوبیدن روی سطح کار برگردونید تا حلوا ها خارج بشن.با دست حلوای پودر زنجبیلی را فشار دهید تا کاملا فیکس شود.کناره‌های حلوا اگه نیاز به صاف شدن داشت با دست انجام بدین. حلوا آمادست و میتونید داخل ظرف سرو بچینید.

    حلوای زنجبیلی قالبی آسان و خوشمزه

    نکات تهیه زنجبیلی قالبی

    • به جای حالت قالبی می‌تونید حلوا رو داخل یک سینی با لبه کوتاه فشرده و صاف کنید و بعد قالب بزنید و یا اینکه با چاقو به صورت لوزی یا مربع برش بزنید و روی حلوا رو به دلخواه تزئین کنید.
    •  این حلوا جزو حلواهای پودری شهر تبریز است که ویژگی اون پودر شدن در دهان، موقع مصرف است اگه دوست دارید حلوا نرم تر باشه و یا اگه کار با حلوا براتون مشکله و موقع شکل دادن پودر میشه میتونید تا بیست گرم کره مازاد به حلوا اضافه کنید تا حلوا نرم‌تر بشه و شکل دادن به اون آسون‌تر بشه.
    • در صورت دلخواه می‌تونید حلوا رو چند قسمت کنید و به یک قسمت کمی زعفران دم کرده غلیظ و به قسمت دیگه کمی پودر کاکائو اضافه کنید تا حلوا چند رنگ بشه.
    •  آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی یا سه صفر است و در تهیه این حلوا از آرد سنگک استفاده نمیشه.
    •  در صورتی که روغن نیمه جامد در دسترس‌تون نیست میتونید اون رو با کره جایگزین کنید و حلوا رو کلا با کره درست کنید.
    •  تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسه برای اطمینان حاصل کردن از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه کمی از آرد رو با کره مخلوط کنید و تست کنید تا حلوا به سقف دهان نچسبه.
    •  مراقب باشید آرد تغییر رنگ نده برای اینکار اگه وقت کافی دارید میتونید از شعله پخش کن هم استفاده کنید تغییر رنگ ندادن آرد باعث میشه در نهایت حلوا طعم غالب زنجبیل و هل داشته باشه (چون آردی که تغییر رنگ میده طعم به خصوصی داره که داخل حلوا غالب میشه).
    • زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیره اگه حلوا رو در حجم بیشتری تهیه می‌کنید باید حوصله کافی به خرج بدید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکنه خامی آرد هم گرفته بشه.
    •  مقدار هل در این حلوا بسته به کیفیت هل متغیره باید به اندازه ای هل اضافه بشه که طعم اون محسوس باشه ولی طعمش غالب نباشه (بهترین کیفیت پودر هل در صورتی به دست میاد که هل سبز رو به صورت تازه آسیاب و الک کنید و مورد استفاده قرار بدید).
    •  بهتره حلوا رو یک روز قبل از سرو تهیه کنید و در یخچال نگه داری کنید تا طعم مواد اون کاملا به خورد هم بره.
    •  این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداریست.
    •  برای تهیه حلوا حتما از ترازوی دیجیتال یا پیمانه‌های استاندارد شیرینی پزی استفاده کنید.

    امیدوارم از طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۴/۵ (۵۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.