آشپزیانواع دسرها

طرز تهیه حلوا زنجبیلی دو رنگ؛ مجلسی به روش تبریزی

حلوا زنجبیلی دو رنگ یکی از حلواهای معروف آذربایجان است که برای مناسبت های مذهبی و مراسم ختم و ماه رمضان و ماه محرم و … تهیه می‌شود. این حلوا به دلیل وجود زنجبیل طبعی گرم دارد و بسیار مقوی است.

حلوا زنجبیلی را در فصول سرد سال و در کنار یک فنجان چای میتوان سرو کرد. این حلوای دو رنگ بافتی پوک و ترد دارد و به جای شربت داخل آن از نثار استفاده می‌شود و داخل دهان آب می‌شود. ظاهر زیبا و طعم عالی حلوای زنجبیلی دو رنگ آن را به یک دسر سنتی پر طرفدار تبدیل کرده است

این حلوا را به صورت تک رنگ یا دو یا سه رنگ می‌توان تهیه کرد. در اکالا بلاگ همراه ما باشید.

مواد لازم حلوای زنجبیلی دو رنگ
آرد سفید قنادی۴ پیمانه
روغن جامد۱ پیمانه
کره۲ قاشق غذا خوری
پودر قند۲ پیمانه
زنجبیل۱ الی ۲ قاشق غذا خوری
پودر هل۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو۲ قاشق غذا خوری
شکلات تخته اینصف پیمانه
بادام خرد شدهبه مقدار لازم

مواد لازم حلوای زنجبیلی دو رنگ

طرز تهیه لایه سفید حلوا دو رنگ زنجبیلی

با دنبال کردن مراحل زیر، این حلوا را در منزل بپزید:

مرحله اول: الک کردن و حرارت دادن آرد

برای تهیه حلوا آرد سفید قنادی رو داخل تابه ای الک کنید و روی حرارت بسیار ملایم قرار بدین و هم بزنید تا خامی آرد کاملا گرفته بشه و عطر آرد بو داده بلند بشه این کار ممکنه حدود یک ساعت طول بکشه حرارت باید کاملا ملایم باشه تا آرد به آرامی تفت بخوره و اصلا تغییر رنگ نده.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    حرارت بالا باعث تیره شدن رنگ آرد و عوض شدن طعم حلوا میشه آرد رو هم بزنید تا به صورت یکدست بو داده بشه و ته نگیره اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه موقع خوردن، حلوا به سقف دهان میچسبه و طعم خامی کاملا حس میشه.

    تفت دادن آرد روی شعله برای حلوای دو رنگ زنجبیلیمرحله دوم: زنجبیل

    وقتی آرد کاملا بو داده شد زنجبیل رو به آرد اضافه کنید و یکی دو دقیقه روی حرارت تفت بدین بسته به ذائقه میتونید مقدار زنجبیل رو کمتر یا بیشتر کنید بعد به نسبت رنگ هایی که برای حلوا در نظر دارین آرد رو چند قسمت کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زنجبیلی قالبی

    مرحله سوم: تقسیم آرد

    من برای حلوای دو رنگ آرد رو به نسبت مساوی تقسیم کردم این کار رو میتونید چشمی انجام بدین یا از پیمانه ها کمک بگیرین که مواد کاملا دقیق به دو قسمت تقسیم بشن این کار باعث میشه اندازه لایه ها مساوی و یک اندازه باشه و در زیبایی حلوا تاثیر داره.

    اضافه کردن پودر زنجبیل به آرد برای حلوا دو رنگ زنجبیلی

    هر کدوم از آردها رو داخل تابه جدا گانه مجددا الک کنید. الک کردن آرد تاثیر زیادی در بافت و لطافت حلوا داره پس حتما این کار رو انجام بدین.

    اضافه کردن روغن جامد و کره آب شده به آرد در حلوای دو رنگ

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تر حلوا نخودچی

    مرحله چهارم: هل و پودر قند

    وقتی حلوا از گرما افتاد به دلخواه می‌تونید کمی پودر هل اضافه و مخلوط کنید و نصف مقدار پودر قند رو روی مواد الک کنید.

    اضافه کردن پودر هل و پودر قند به حلوای دو رنگ مجلسی

    با دست کاملا به خورد هم بدین. مواد در نهایت باید با فشرده کردن داخل دست کاملا فرم بگیره و با فشار دادن به راحتی از هم بپاشه در واقع باید هم شکل پذیر باشه و هم حالت پوک داشته باشه و خمیری نباشه اگه احساس کردین که حلوا کاملا منسجم نیست میتونید دستتون رو خیلی کم به روغن آغشته کنید و حلوا رو کاملا ورز بدین اما زیاده روی نکنید چون این حلوا حالت خمیری نداره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای بیسکویتی (بیسکو حلوا)

    مرجله پنجم: آماده کردن قالب

    من برای تهیه این حلوا از رینگ استفاده کردم و ابعاد رینگ بیست در بیست سانتی متر بود میتونید از ظرف پیرکس مربع یا مستطیل شکل هم استفاده کنید اگه از ظرف پیرکس استفاده میکنید داخل ظرف سلفون پهن کنید یا اینکه کف ظرف خیلی کم پودر قند بپاشین.

    حلوای سفید رنگ رو داخل رینگ یا ظرف بریزین.

    ریختن حلوای سفید رنگ زنجبیلی در قالب

    و با پشت قاشق کاملا پهن کنید تا منسجم بشه ضخامت حلوا در هر قسمت قالب باید یکسان و مساوی باشه.

    طرز تهیه حلوای شکلاتی برای حلوای دو رنگ

    حالا به سراغ تهیه بخش بالایی حلوا میریم:

    مرحله ششم: روغن و پودر کاکائو

    برای تهیه حلوای شکلاتی نصف دیگه روغن رو روی حرارت کم بذارین و پودر کاکائو رو به روغن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل بشه.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا ایرمیک ترکیه‌ای

    طرز تهیه حلوای شکلاتی برای حلوای دو رنگ تبریزی

     این کار باعث میشه پودر کاکائو به راحتی با مواد مخلوط بشه. تابه دوم آرد رو روی حرارت کم بذارین و روغن شکلاتی رو کم کم اضافه و مخلوط کنید اجازه بدین مواد یک دقیقه تفت بخوره.

    طرز آماده کردن کره شکلاتی برای حلوای شکلاتی

    مرحله هفتم: پودر قند

    بعد از روی حرارت بردارین و اجازه بدین از داغی بیفته و بعد نصف دیگه پودر قند رو روی حلوا الک کنید و با دست کاملا به خورد حلوا بدین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترحلوای هویج با رنگی فوق‌العاده

    اضافه کردن پودر قند به مواد شکلاتی در حلوای شکلاتی در حلوای دو رنگ زنجبیلی

    مرحله هشتم: پر کردن قالب

    حلوای شکلاتی رو روی لایه حلوای ساده بریزین و با قاشق کاملا پهن کنید تا صاف و فشرده بشه. اگه پهن کردن لایه دوم براتون سخته میتونید حلوا رو ما بین نایلون به ابعاد نزدیک به ظرف تون با وردنه باز کنید و بعد روی لایه اول قرار بدین و با قاشق پهن و فشرده کنید تا قالب رو پر کنه.

    ریختن لایه شکلاتی روی لایه سفید در حلوای دو رنگ زنجبیلیمرحله نهم: گذاشتن در یخچال

    حلوا رو به مدت نیم ساعت داخل یخچال بذارین.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوای برشتوک دو رنگ

    در صورت دلخواه میتونید روی حلوا یک لایه شکلات هم بریزین برای این کار شکلات رو به روش بن ماری روی حرارت غیر مستقیم بخار آب کاملا ذوب کنید.

    بن ماری کردن شکلات برای لایه رویی حلوای دو رنگ زنجبیلی

    و روی حلوا بریزین و با قاشق پهن کنید و بعد قالب رو چند بار به آرومی روی صفحه کار بکوبید تا شکلات صاف بشه.

    ریختن شکلات روی حلوای دو رنگ زنجبیلی

    در صورت دلخواه میتونید با شانه قنادی روی شکلات بکشید تا طرح راه راه ایجاد بشه و بعد به دلخواه پسته یا بادام خرد شده بپاشین و اجازه بدین شکلات خودش رو بگیره.

    دقت کنید که لایه شکلات خیلی نازک هست و این امر باعث میشه موقع برش دادن نشکنه پس اگه اندازه ظرفتون کوچیکه مراقب باشین تا ضخامت لایه شکلات زیاد نشه وگرنه موقع برش میشکنه.

    برای برش دادن حلوا رو از یخچال خارج کنید و اجازه بدین به دمای محیط برسه و بعد با یک چاقوی بزرگ و تیز حلوا رو از یک سمت به صورت خط های عمودی برش بزنید و خط های بعدی رو از سمت دیگه و به صورت مورب بزنید تا شکل حلوا لوزی بشه.

    تزیین و خرد کردن حلوای دو رنگ زنجبیلی

    این حلوا رو بدون استفاده از شکلات میتونید با کاتر دلخواه قالب بزنید یا داخل قالب شکلات فشرده کنید و داخل فریزر بذارین تا کمی منجمد بشه و بعد از قالب خارج کنید

    حلوای زنجبیلی دو رنگ رو درست کنید و از عطر و طعم بی نظیرش لذت ببرین.

    طرز تهیه حلوای دو رنگ زنجبیلی با دو لایه خوشمزه به روش تبریزی ها

    زنجبیل و سلامتی

    زنجبیل یک گیاه دارویی با خواص سلامتی متعدد است و در مکمل‌ها و داروهای گیاهی استفاده می‌شود. در زیر به برخی از خواص زنجبیل برای سلامتی اشاره شده است:

    1. ضد التهاب: زنجبیل می‌تواند در کاهش التهاب‌های مختلف بدن کمک کند. این خاصیت می‌تواند به کاهش دردهای عضلات و مفاصل، عوارض التهابی مانند التهاب مفاصل و التهاب‌های روده کمک کند.

    2. تسکین معده: زنجبیل به عنوان یک ضد تهوع طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند در مورد مشکلات معده مانند تهوع و استفراغ کمک کند.

    3. افزایش ایمنی: مصرف مداوم زنجبیل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برخی از عفونت‌ها و بیماری‌ها را از بین ببرد.

    4. کاهش کلسترول: زنجبیل می‌تواند کمک به کاهش کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) کند و در کنترل فشار خون نیز موثر باشد.

    5. مدیریت دیابت: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های زنجبیل می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و به مدیریت دیابت کمک کند.

    6. تسکین درد: زنجبیل ممکن است در تسکین دردهای مرتبط با میگرن، التهاب عضلات، و آرتروز کمک کند.

    7. تنظیم وزن: زنجبیل می‌تواند از طریق افزایش متابولیسم، به کاهش وزن کمک کند،

    8. تقویت عملکرد مغزی: تحقیقات نشان داده‌اند که زنجبیل ممکن است به بهبود حافظه، تمرکز و عملکرد مغزی کمک کند.

    9. ضد‌باکتریال و ضد‌ویروسی: زنجبیل دارای ویژگی‌های ضد باکتری و ضد ویروسی می‌باشد و می‌تواند در پیشگیری از عفونت‌ها کمک کند.

    نکات طرز تهیه حلوای زنجبیلی دو رنگ

    • برای این حلوا باید از کره پاستوریزه یا کره دوغ گرفته استفاده کنید.
    • برای اینکه عطر خوب هل داخل حلوا کاملا مشهود باشه بهتره که از پودر هل تازه آسیاب شده داخل حلوا استفاده کنید تا عطر بهتری داشته باشه برای این کار هل سبز رو به کمک آسیاب کاملا پودر کنید و بعد از الک رد کنید و مورد استفاده قرار بدین چون پودر هل اگه بمونه عطرش کم میشه و بهترین کیفیت در پودر هل تازه آسیاب شده است.
    • در صورتی که به روغن جامد دسترسی نداشتین میتونید به جاش از کره استفاده کنید اما استفاده از هر دو روغن کیفیت بهتری بهتون میده
    • به جای برش های لوزی میتونید حلوا رو به صورت خط های افقی و عمودی برش بدین و حلوا های مربعی شکل داشته باشین.
    • تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی هست اگه خامی آرد به خوبی گرفته نشه حلوا به کام میچسه برای اطمینان پیدا کردن از اینکه خامی آرد گرفته شده یا نه کمی از آرد رو با کره مخلوط کنید و تست کنید تا مطمئن بشید که حلوا به سقف دهان نمیچسبه.
    • زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیره اگه حلوا رو در حجم بیشتری تهیه میکنید باید حوصله کافی به خرج بدید و زمان بیشتری صرف کنید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکنه خامی آرد هم گرفته بشه.
    • بهتره حلوا رو یک روز قبل از سرو تهیه کنید و در یخچال نگه داری کنید تا طعم مواد اون کاملا به خورد هم بره، این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداری هست.
    • آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی هست و از آرد سنگک و سبوس دار داخل این حلوا استفاده نمیشه.
    • مراقب باشید آرد تغییر رنگ نده برای اینکار اگه وقت کافی دارید میتونید از شعله پخش کن هم استفاده کنید تغییر رنگ ندادن آرد باعث میشه در نهایت حلوا خوشطعم و خوش رنگ بشه ( چون آردی که تغییر رنگ میده طعم به خصوصی داره که داخل حلوا غالب میشه).

    این نکات آموزشی در تهیه حلوای دو رنگ از انواع حلواهای خوشمزه و سنتی. برای شماهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۴.۱/۵ (۱۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲ دیدگاه ها

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.