نکات آشپزی

برنج دانه بلند چند دقیقه باید بجوشد؟

آیا می‌دانید برنج دانه بلند چند دقیقه باید بجوشد و مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی و خارجی چه تفاوتی دارد. جوشاندن برنج یکی از مهم‌ترین مراحل پخت آن به صورت آبکش است که اگر بدون دقت انجام شود، موجب شفته شدن برنج می‌شود. در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با مدت زمان جوشاندن برنج دانه بلند به طور دقیق آشنا شوید.

عوامل موثر برای مدت زمان جوشاندن برنج دانه بلند

برنج دانه بلند چقدر باید بجوشد؟ بهتر است بدانید که مدت زمان جوشاندن برنج تاثیر زیادی بر قد کشیدن و ظاهر آن بعد از پخت دارد. به طور معمول عوامل مختلفی بر مدت زمان جوشاندن برنج دانه بلند موثر هستند.

زمانی که برنج را در آب نمک می‌خیسانید، مقدار نمکی که در زمان پخت به آن اضافه می‌کنید، کهنه یا تازه بودن برنج و همچنین شعله گاز در زمان جوشاندن برنج همگی بر زمان جوشاندن آن موثر هستند. در ادامه می‌توانید با عوامل موثر بر مدت زمان جوشاندن برنج آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی برنج هاشمی؛ عطر و طعم اصیل ایرانی

۱- مدت زمان خیساندن برنج

مدت زمان خیساندن برنج قبل از پخت به طور مستقیم بر زمان جوشاندن آن موثر است. به طور کلی برای این که برنج بهتر قد بکشد و به خوبی بپزد، بهتر است آن را بین ۱ تا ۴ ساعت در آب بخیسانید.

هر چقدر برنج شما خشک‌تر و کهنه‌تر باشد، نیاز به خیساندن بیشتری دارد. در مقابل بهتر است برنج تازه را به مدت کوتاه بخیسانید تا برنج بعد از پخت له نشود.

برنج کهنه رطوبت کمتری دارد و از همین رو باید چند ساعت در آب بماند تا دانه‌های برنج بعد از پخت به خوبی قد بکشند و باز شوند. به علاوه اگر برنج شما ایرانی و تازه است یا به اندازه کافی آن را در آب خیسانده‌اید، معمولا لازم نیست بیشتر از ۸ تا ۱۲ دقیقه آن را در آب بجوشانید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مدت زمان خیساندن برنج

    ۲- مقدار نمک

    یکی دیگر از عواملی که بر مدت زمان جوشاندن برنج دارد، میزان نمکی است که به آن اضافه می‌شود. در صورتی که در زمان خیساندن برنج به آن نمک اضافه نکنید، احتمال این که برنج شما در زمان پخت شل و له شود، بسیار بیشتر است. در این شرایط باید برنج را چند دقیقه کمتر از حالت معمول بجوشانید تا له نشود.

    اما اضافه کردن نمک به برنج موجب حفظ شکل برنج و پخت بهتر آن می‌شود. برای خیساندن برنج به روش آبکش بهتر است به ازای هر یک پیمانه برنج از ۱/۲ قاشق چای‌خوری نمک استفاده کنید.

    برای تهیه برنج کته باید از نمک کمتری استفاده کنید تا برنج شما شور نشود. اگر برنج را در آب نمک بخیسانید، دیگر لازم نیست در زمان پخت، دوباره به آن نمک اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: ۹ علت چسبیدن برنج در پلوپز

    ۳- مقدار آب

    قدار آبی که برای جوشاندن برنج استفاده می‌شود نیز به طور مستقیم با مدت زمان جوشاندن آن مرتبط است. برای جوشاندن هر پیمانه برنج باید از ۱ پیمانه آب استفاده کنید. برای تهیه برنج آبکش باید مقدار آبی که برنج را در آن می‌جوشانید، ۲ بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. برای پخت برنج به روش کته باید مقدار آب را یک بند انگشت بالاتر از سطح برنج در نظر بگیرید.

    ۴- اندازه قابلمه

    موضوع دیگری که می‌تواند بر مدت زمان جوشاندن برنج دانه بلند موثر باشد، اندازه قابلمه است. برای مثال برای پخت ۴ پیمانه برنج باید از قابلمه‌ای با ظرفیت ۵ تا ۶ پیمانه برنج استفاده کنید.

    در واقع اندازه قابلمه شما باید کمی بزرگ‌تر از مقدار برنج باشد تا برنج فضای کافی برای جوشیدن داشته باشد و بتواند به خوبی قد بکشد. استفاده از قابلمه بزرگ با فضای مناسب مدت زمان جوشاندن برنج را مقداری کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: برنج تایلندی چقدر باید خیس بخورد؟

    برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟

    برنج ایرانی انواع مختلفی دارد و همانطور که گفته شد، عوامل متعددی برای مدت زمان جوشاندن برنج دخیل هستند. به طور کلی برای جوشاندن برنج به روش آبکش باید برنج را حدود ۸ تا ۱۲ دقیقه در آب بجوشانید که این زمان با در نظر گرفتن عوامل موثر کمی زیاد و کم می‌شود.

    به خاطر داشته باشید که در زمان جوشاندن برنج حتما باید چند بار آن را هم بزنید و بعد از ۸ دقیقه یک دانه برنج را بردارید و آن را بین دو انگشت خود فشار دهید. اگر سطح دانه برنج نرم و قسمت داخلی آن کمی سفت بود، یعنی برنج شما آماده آبکش کردن است.

    بیشتر بخوانبد: ۵ ماسک آب برنج؛ برای تنگ کردن منافذ پوست

    برنج هندی چقدر باید بجوشد؟

    برنج هندی معمولا به مدت زمان بیشتری برای جوشیدن نیاز دارد. هر چند که برنج هندی هم انواع مختلفی دارد و ممکن است برخی از مدل‌های آن زودپز از سایرین باشند.

    برای این که مطمئن شوید برنج شما آماده آبکش کردن است یا خیر، باید آن را برای حدود ۵ تا ۹ دقیقه بجوشانید. سپس هر ۵ دقیقه یک بار برنج را چک کنید و ببینید که آیا سطح بیرونی آن پخته و سطح داخلی آن کمی سفت است یا خیر.

    زمانی که برنج به این مرحله برسد، یعنی آماده است و می‌توانید آن را آبکش کنید. مدت زمان جوشاندن برنج هندی معمولا از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

    بعد از آبکش کردن برنج باید آن را در قابلمه بریزید و برای ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دیگر با شعله ملایم بپزید تا برنج دم بکشد و به طور کامل آماده شود. به خاطر داشته باشید که برای دم کشیدن برخی از برنج‌ها باید بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان صرف کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز پخت برنج باسماتی؛ کته و آبکش

    برنج پاکستانی چقدر باید بجوشد

    برنج پاکستانی چقدر باید بجوشد؟

    مدت زمان جوشاندن برنج پاکستانی شبیه به برنج هندی است. به طور معمول این برنج برخلاف برنج ایرانی باید برای مدت زمان طولانی‌تری بجوشد. بهتر است برنج را ابتدا بخیسانید و بعد برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید تا به خوبی قد بکشد. در این مدت حتما برنج را چند بار چک کنید و هر زمان که احساس کردید برنج آماده است، آن را آبکش کنید.

    بیشتر بخوانید: برنج طارم؛ بررسی کامل خصوصیات و ویژگی‌های آن

    نکات کلیدی در مورد جوشاندن برنج دانه بلند

    • برای تهیه برنج دانه بلند نباید برنج را به مدت طولانی بجوشانید، زیرا این کار موجب نرم و شفته شدن برنج می‌شود.
    • اگر برنج را نخیسانید، احتمالا جوشاندن برنج کمی بیشتر از حالت عادی طول می‌کشد.
    • برای جوشاندن برنج حتما از قابلمه‌ای که کمی بزرگ‌تر است استفاده کنید.
    • اگر بعد از آبکش کردن برنج متوجه شدید که برنج شما سفت است، می‌توانید مقداری آب در قابلمه بریزید و بعد درب قابلمه را روی آن قرار دهید تا برنج به آرامی دم بکشد و نرم شود.
    • برای این که برنج شما دانه دانه و خوشمزه شود، باید اواسط پخت، مقداری روغن داغ به آن اضافه کنید.

    در این مقاله نکاتی کاربردی در مورد این که برنج دانه بلند چند دقیقه باید بجوشد و بعد از چه مدتی آماده می‌شود، اشاره شد. با رعایت این نکات می‌توانید برنج را به بهترین شکل ممکن آماده کنید و از شل و شفته شدن برنج جلوگیری کنید. در صورت تمایل می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را در مورد مدت زمان جوشاندن برنج دانه بلند با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

    ۲/۵ (۲ نظر)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا