آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه برنج زعفرانی، پلوی مجلسی و شیک

برنج زعفرانی یا پلو زعفرانی یک غذای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی هست. در این دستور پخت، یک روش عالی و راحت برای پخت این غذای سنتی کشورمون رو بهتون آموزش می‌دیم. اصلاً یک کدبانوی ایرانی حتما باید برنج زعفرانی رو درست کنه.

اصولاً رنگ زعفران، رنگ زندگی به غذا می‌ده. یک رنگ گرم و پرحرارت که وقتی وارد سفره می‌شه جلوه زیبایی به اون می‌ده. با کمک زعفران می‌تونیم به‌راحتی تمامی برنج‌هامون رو از سادگی دربیاریم و بهش رنگ و لعاب شکیلی بدیم. جوری که هر غذایی رو‌ به یه غذایی مجلسی تبدیل کنه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دم کردن زعفران با یخ:

    با این روش جدیدT رنگ‌دهی زعفرون چند برابر می‌شه. ما امروز برای رنگ‌ بازکردن زعفرون‌هامون از یک تکه یخ کمک می‌گیریم. مقدار زعفرون مصرفی، ” زعفران آسیاب شده” برای غذای مورد نظرتون رو توی ظرفی مناسب بریزید و‌ روی اون تکه یخ قرار دهید و کنار بذارید. ‌منتظر‌ بمونید تا کاملا یخ آب بشه و ‌شکل مایع به خودش بگیره.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قیمه لاری

    آماده کرن زعفران

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیرابیج گیلانی

    طرز تهیه برنج زعفرانی:

    اول برنج ساده با هر نوع برنج رو آماده می‌کنیم. با هر روش مدنظرتون برنج رو آماده کنید. برنج رو دم بذارید یا آبکش کنید. fرای اطلاعات بیشتر طرز تهیه برنج کته و آبکشی  را بخوانید.

    مقداری از برنج که قراره برای تزیین استفاده بشه، با یک قاشق‌ روغن توی کاسه‌ایی می‌ریزیم. در مرحله بعد زعفران آب کرده رو بهش اضافه می‌کنیم.

    روش‌های بسیار متنوعی برای سرو برنج زعفرونی وجود داره. یکی از عام‌‌ترین و باب‌‌ترین روش‌ها که از قدیم توی همه مهمونی‌ها دیدیم و از طعم دلنشین زعفرانش لذت بردیم، اینه که با قاشق و کمک دست، اطراف یا وسط سینی برنجون رو به شکل و مدل‌های دلخواه برنج زعفرونی بریزیم.

    نکته طلایی:

    دقت کنید مقدار برنج با مقدار زعفران تناسب داشته باشه؛ اگر برنج کمتر باشه با اضافه شدن زعفران و آب حالت خمیره به خودش می‌گیره یا اگر کمتر باشه رنگ زرد پرنگ  یا طلایی رو به ما نمی‌ده.

    آموزش تهیه پلو زعفرانی

    تزیین برنج زعفرانی:

    • می‌تونیم از قالب‌های شیرینی‌پزی استفاده کنیم. کافیه برای این کار قالب رو روی سطح برنج قرارش بدیم و با قاشق با حوصله توی قالب رو‌ با برنج زعفرونی پر کنیم. بعد حسابی فشار بدیم تا منسجم بشه و  درنهایت به آرومی قالب رو برداریم.
    • روش دیگه ایی که خیلی شکل و ظاهر مجلسی‌‌تری به غذای شما می‌ده، استفاده از قالب کیک‌پزی یا قالب‌های ژله هست. این کار رو‌ هم با سلیقه‌های متفاوت و‌ زیباتون می‌تونید با انواع روش ها انجام بدید.

    نکته طلایی:

    اول قالب رو‌ با برس چرب کنید و بعد لایه‌ای از برنج زعفرونی توی قالب می‌ریزیم. با کمک‌ فشار قاشق منسجمش می‌کنیم و‌ بعد مابقی برنج‌ رو‌ روش می‌ریزیم. با همون قاشق فشار می‌دیم تا موقع برگردوندشون یک دست و‌کامل خارج بشه.

    طرز تهیه برنج زعفرانی

    بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده؟ 

    از زعفران بیشتر بدانیم:

    زعفران این ادویه گرانبها خواص زیادی داره، ضد افسردگی هست و‌ از سرطان هم جلوگیری می‌کنه. علاوه بر همه این ها اختلالات معده رو که اکثر ما ایرانی‌ها به دلیل تغذیه ناسالم دچارش هستیم، کاهش می‌ده. همه ما می‌دونیم که در هیچ کجای دنیا به اندازه ایران زعفران وجود نداره. گرچه بسیاری از کشورها در حال رقابت با ما هستند، اما زعفران ایرانی به لحاظ تنوع و حجم تولیدی در رتبه اول جهان قرار داره. زعفران یا زعفرون رو توی بسته‌بندی‌های مختلفی با وزن و ‌قیمت‌های متعددی می‌شه پیدا کرد.

    اما تشخیص زعفرون اصل از رنگ‌های خوراکی یا سایر مواد رنگ دهنده غذایی، مقداری دشوار هست. پیشنهاد ما توی انتخاب زعفران اعلاء استفاده از‌‌ برند‌های معروف و ‌شناخته شده توی بازار هست چون نمونه‌های تقلبی بسیار شبیه نمونه‌های اصل راهی بازار می‌شوند. می‌تونین تو این مقاله نحوه تشخیص زعفرون اصل و باکیفیت رو مطالعه کنین.

    متن ترجمه شده از سایت معتبر (www.thespruceeats.com) است.

    فوت و فن تهیه برنج زعفرانی

    • برای سفید شدن برنج، بعد جوشیدن آب، مقداری آب نارنج یا آبلیمو به اون اضافه کنید. آب نارنج در این زمینه بهتر عمل می‌کنه و اولویت داره.
    • برای اینکه برنج خوش‌رنگ‌تر بشه، قبل از اضافه کردن کره، اون رو با زعفران مخلوط کنین. اگه قبل از اضافه کردن زعفران، برنج رو چرب کنین، رنگ کمتری به خودش می‌گیره.
    • برای قد کشیدن برنج، موقع پخت و قبل از آبکشی، چند قالب یخ تو ظرفش بندازین. این کار باعث شوک شدن دونه‌های برنج می‌شه و برنج حسابی قد میکشه.
    • حتما موقع خیسوندن برنج، حسابی بهش نمک بزنین. این کار باعث میشه طعم برنج بهتر بشه.

    سوالات متداول

     در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با فوت و فن‌های پخت برنج زعفرانی آشنا کنیم. شما می‌تونین همه سوالاتتون رو در این زمینه با ما درمیون بذارین. در ادامه، به سوالات پرتکرار شما در مورد برنج زعفرونی جواب دادیم.

    زمان ریختن زعفران روی برنج چه وقتی است؟

    بهتره که زعفران رو بعد از آبکشی برنج یا دم کشیدنش اضافه کنین.

    زعفران را با یخ دم کنیم یا آب جوش؟

    اگه عجله دارین و میخواین زعفرانتون سریعتر دم بکشه، ترجیح اینه که زعفران رو با آب جوش دم کنین. اما در حالت کلی، دم کردن زعفران با برنج، نتیجه و کیفیت بهتری بهتون میده.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.