آشپزیترشیجات و سس ها

طرز تهیه لواشک چند میوه، ملس و خوشمزه

شاید تصور کنید تهیه لواشک در منزل کار دشواری باشد؛ یا حتی در آپارتمان که عموماً مشکل دسترسی مستقیم به آفتاب وجود دارد امکان تهییه لواشک وجود نداره. اما خیالتون‌رو راحت کنیم با دستورات مختلفی که امروز خدمتتون ارائه می‌دهیم خواهید دید که به‌راحتی می‌تونید انواع طعم‌ها و رنگ‌های مختلف از لواشک‌های سالم خونگی‌رو داشته باشید.

پیش میاد که توی فصل‌های مختلف به خاطر وفور میوه‌های خاص اون فصل، قیمت میوه‌ها توی بازار به حداقل قیمت برسه. اگر می‌خواید میوه‌های ارزون رو برای مدت زیادی توی خونه نگه دارید تبدیل اون‌ها به لواشک یکی از بهترین روش‌هاست. با این کار علاوه بر این‌ که شما مدت ماندگاری اون‌هارو کلی افزایش می‌دید، در حقیقت از فواید اون‌ها، در قالب تنقلات خوشمزه نیز بهره‌مند می‌شوید. نکات خیلی مهم در تهیه لواشک خونگی آینه که می‌دونید لواشک‌ها کاملاً سالم و بهداشتی هستن. از اون‌جایی‌که بسیاری از بچه‌ها عاشق لواشک هستن بدون شک وقتی در تهییه اون از میوه‌های تازه، بدون اضافه کردن افزودنی یا طعم‌دهنده یا رنگ‌های خوراکی استفاده می‌کنید اهمیت جایگزینی اون با نمونه صنعتی کاملاً مشخص می‌شه.

به لحاظ تنوع هم دست شما کاملاً بازه، قطعاً با توجه به تنوع رنگ وطعم‌های میوه‌ها مناسب با هر سلیقه‌ای، جای مانور زیادی دارید. توی دستور امروزمون ما از میوه‌های مختلفی برای تهیه این دلبر خوش‌طعم استفاده کردیم. تغییر نوع و مقدار میوه‌ها کاملاً سلیقه‌ایی هست و می‌تونید هر میوه‌ایی که مطابق ذائقتون هست رو جایگزین کنید، یا می‌تونید فقط از یک نوع میوه استفاده کنید.

امروز راحت‌ترین و بهترین روش تهیه لواشک رو به همراه نکات کلیدی در قسمت آشپزی از اکالا بلاگ، با استفاده از انواع میوه‌ها در اختیار شما همراهان همیشگی قرار می‌دیم. امیدواریم که تا پایان ساخت تنقلات خوشمزه و خوش‌طعم امروزمون کنار ما باشید. با استفاده از این تکنیک‌ها و روش‌ها می‌تونید یک لواشک خوشمزه، سالم و بهداشتی رو در منزل تهیه کنید.

مواد لازم برای لواشک

بیشتر بخوانید: طرز تهیه “لواشک زردآلو” در خانه

مواد مورد نیاز جهت تهیه لواشک چند میوه:
آلو سیاه، زرد آلو، شلیل، هلو، زرد آلو، زرشکدو کیلوگرم
نمکدو قاشق غذاخوری

طرز تهیه لواشک چند میوه

بخش مهم دستور امروز ما همون آماده کردن ماده اصلی لواشک و پهن کردن اون توی سینی هست. در مرحله بعد باید زمان بدید تا این میکس میوه‌ای به اندازه کافی خشک بشه. حدوداً زمانی که نیاز هست تا به این مرحله برسیم بین یک‌ونیم تا دو ساعت است. این زمان با توجه به بافت میوه مورد استفاده فرق می‌کنه. لازمه اشاره کنیم برای خشک شدن لواشک امروز به دو روش رایج، اشاره خواهیم کرد.

میکس میوه‌

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    توی اولین مرحله میوه‌هامون رو با آب سرد می‌شوریم و اگر خرابی دارند جدا می‌کنیم.

    بعد همه میوه‌ها رو توی قابلمه ریخته و روی حرارت کم قرار می‌دهیم. سر قابلمه را می‌گذاریم و زمان می‌دهیم تا کم‌کم میوه‌ها له شده و اصطلاحاً آب‌ بندازن. در این فاصله، تا زمانی که میوه‌ها کاملاً له شوند می‌توانید با کمک کف‌گیر چوبی میوه‌ها را زیر و رو کنید تا سریع‌تر به حالت مطلوب برسند.

    میوه له شده برای لواشک

    در مرحله بعد زمانی که میوه‌ها کاملاً بافت خود را از دست دادند و به شکل مایع در آمدند با کمک آب‌کش و ظرف مناسب، شروع به صاف‌ کردن اون می‌کنیم.

    آبکش را روی کاسه قرار داده و محتوا قابلمه را درون آب‌کش می‌ریزیم. با کمک کف‌گیر روی میوها فشار می‌آوریم تا آب‌میوها کامل دورن کاسه ریخته شود. در مرحله بعد با کمک دست و دستکش هسته‌های میوه‌ها را کاملاً از محتوای گوشتی له‌شده آن‌ها جدا می‌کنیم و باز با فشار کف دست روی مابقی میوه‌ها کمک می‌کنیم تا آب آن‌ها کامل به کاسه منتقل شود.

    هسته گیری لواشک

    محتوای گوشتی باقی‌مانده درون آب‌کش را در مخلوط‌کن ریخته و کاملاً میکس می‌کنیم تا مواد یک‌دست پوره شوند. بعد از پوره شدن تفاله میوه‌ها یا همان بافت گوشتی میوه‌ها را به آب اولیه درون کاسه اضافه می‌کنیم و به خوبی به‌هم می‌زنیم تا مواد با هم ترکیب شوند.

    مخلوط کردن مواد لواشک

    بیشتر بخوانید: آموزش مرحله به مرحله لواشک آلبالو

    تا این مرحله مواد لواشک به صورت کامل تهیه شده است. مجدداً مواد را به قابلمه منتقل می‌کنیم و نمک را به دل‌خواه اضافه و چند دقیقه‌ای به‌هم می‌زنیم تا طعم نمک به خوبی درون مواد لواشک مخلوط شود.

    مخلوط لواشک

    نکته: ته سینی که قرار است برای خشک شدن لواشک‌ها از آن کمک بگیریم را با برس چرب می‌کنیم.

    خشک کردن لواشک

    لواشک مایع را به قطر حداکثر نیم سانتی‌متر روی سطح سینی پهن می‌کنیم. سینی به مدت چند روز در جای خشک و خنک نگهداری شود. بعد به‌راحتی لواشک‌های خشک شده را برش می‌زنیم و به دل‌خواه رول می‌کنیم.

    روش دوم برای خشک کردن لواشک با کمک فر است. در این روش نیز سینی فر را چرب کرده و به قطر نیم سانتی‌متر لواشک مایع را در سینی پهن کرده و در فر در دمای ۱۲۰ درجه به مدت سه الی چهار دقیقه با حرارت بالا و پایین قرار می‌دهیم تا لواشک میوه‌ایی ما کاملاً خشک شود.

    خشک کردن لواشک

    نکته: دمای طبقات مختلف فرها با هم متفاوت هستند پس با توجه به نوع حرارت و طبقات فر ضمن پخته شدن، حتماً آن را چک کنید.
    یکی دیگر از روش‌های خشک کردن لواشک استفاده از نایلن یا همان کیسه فریزر هست. در این روش مواد لواشک‌رو با همان مدت زمان و دما، البته با ضخامت بسیار کمتر روی کیسه‌فریزر پهن می‌کنیم تا به خشکی مورد نظر برسیم.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک آلو

    نکته: بافت لواشک را یه دل‌خواه خودتان می‌توانید انتخاب کنید. ما در روش امروز تمایل داشتیم مواد گوشتی میوه‌ها بیشتر زیر دندان حس شوند به همین دلیل مدت زمان کمتری در مخلوط کن قرار دادیم.

    یادآور می‌شویم، بهتر است میوه‌های با بافت یکسان انتخاب کنید. این کار در له‌کردن مواد و مدت زمانی که نیاز است صرف شود تا میوه‌ها کاملاً بافت گوشتی خود را از دست دهند به شما کمک خواهد کرد.

    لواشک چند میوه

    ۱۰ نکته طلایی که در تهیه لواشک خانگی به شما کمک می‌کند!

    1. شما لواشک خانگی را در طعم و مزه‌های مختلفی می‌توانید تهیه کنید. اگر طرفدار طعم‌های شیرین و ملس هستید می‌توانید از ترکیب میوه‌های ترش و شیرین استفاده کنید و با اضافه کردن مقداری نمک و شکر طعم لواشک را بالانس کنید.
    2. می‌توانید قبل از پختن میوه تمام هسته‌ها و خرابی میوه را جدا کنید. در این روش پس از پخت نیاز به رد کردن مواد از صافی یا آبکش نیست و مستقیما می‌توانید مواد را با مخلوط کن پوره کنید.
    3. برای پوره کردن میوه‌های پخته شده از میکسر، مخلوط کن، غذاساز، گوشکوب برقی و حتی گوشکوب های عادی کمک بگیرید.
    4. برای خوش رنگ‌تر شدن لواشک بهتر است کف‌های روی قابلمه را با کمک قاشق جمع کنید.
    5. توجه داشته باشید که لواشک باید کاملا خشک شده باشد سپس آن را جمع کنید. وجود کمی رطوبت در لواشک باعث کپک زدن و خراب شدن آن می‌شود.
    6. بعد از خشک شدن لواشک ها را در ظرف درب‌دار یا پلاستیک بپیچید و آن را برای مدت طولانی‌تر در یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید، به دلیل این‌ که هیچ گونه مواد نگه‌ دارنده‌ای در این لواشک‌ها استفاده نشده و ترکیب اصلی آن‌ها میوه‌های تازه است نگه‌داری آن در دمای محیط موجب خراب شدن لواشک‌ها می‌شود.
    7. مدت زمان مناسب پخت و مقدار مناسب نمک در کپک نزدن لواشک موثر است.
    8. در شهر‌های شمالی و مناطقی که هوا رطوبت دارد برای خشک‌کردن لواشک از باد کولر، پنکه و گذاشتن در یخچال می‌توانید کمک بگیرید که تهیه آن مستلزم زمان بیشتری است.
    9. توجه داشته باشید که کیوی تنها میوه‌ای است که به تنهایی تبدیل به لواشک نمی‌شود زیرا اسید این میوه زیاد است. برای تبدیل کیوی به لواشک از ترکیب آن با سایر میوه‌ها کمک بگیرید.
    10. مصرف لواشک خانگی  برای کودکان و افراد کم‌اشتها پیشنهاد بسیار مناسبی است. با افزایش ترشح بزاق و اسید معده باعث زودتر هضم شدن غذا و چربی می‌شود و به گرسنگی زودهنگام و افزایش اشتها تبدیل می‌شود.

    دوستای عزیز ممنون از نگاه‌های زیباتون تا دستورات ساده و نوین بعدی شما رو به خدا می‌سپاریم.

    منبع: (simplyrecipes)

    ۳.۷/۵ (۱۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۵ دیدگاه ها

    1. سلام عزیزم ، اگه چرب کنیم کف سینی رو دیگه نمی چسبه ؟من الان دارم لواشک درست میکنم میگم شاید بعدش بچسبه بدون پلاستیک

    2. سلام خیلی عالی بود دستتون درد نکنه
      در ضمن من ازسیراز تظر دادم
      سمانه عزیز زعفران عالی باکیفیت و رنگ و بو عالی فروشی داریم برای آشپزی باصزفه هست

    3. سمانه خانم ممنونم از طرز تهیه لواشک که توضیح دادید. مررررررررررررسیییییییییییییییی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.